Gå til innhold

Hvorfor er ikke nynorsk fjernet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det vil ikke være noe poeng i, da bokmålsandelen er størst der befolkningen er størst, nemlig på Østlandet.

 

Vi snakker uansett om to ulike ting. Du snakker om en eventuell folkeavstemning om å ha kun ett skriftspråk innad i hver kommune, jeg snakker om en eventuell folkeavstemning om å ha kun ett skriftspråk nasjonalt, som var det jeg (åpenbart?) siktet til opprinnelig.

 

Uavhengig av det faktum at bokmålsandelen er størst der det bor flest folk er det folkets stemme som må avgjøre et slikt spørsmål, selv om resultatet nok er gitt på forhånd.

Lenke til kommentar

 

Vi snakker uansett om to ulike ting. Du snakker om en eventuell folkeavstemning om å ha kun ett skriftspråk innad i hver kommune, jeg snakker om en eventuell folkeavstemning om å ha kun ett skriftspråk nasjonalt, som var det jeg (åpenbart?) siktet til opprinnelig.

 

Uavhengig av det faktum at bokmålsandelen er størst der det bor flest folk er det folkets stemme som må avgjøre et slikt spørsmål, selv om resultatet nok er gitt på forhånd.

 

Jeg er for ett skriftspråk i skolene, men da må det være valgfritt for hver skole om de skal ha nynorsk eller bokmål. Å tvinge på skoler å ha nynorsk eller bokmål som hovedmål er mye verre enn å tvinge gjennom sidemål.

Lenke til kommentar

 

Jeg er for ett skriftspråk i skolene, men da må det være valgfritt for hver skole om de skal ha nynorsk eller bokmål. Å tvinge på skoler å ha nynorsk eller bokmål som hovedmål er mye verre enn å tvinge gjennom sidemål.

 

Da kan man like gjerne ha det slik det er nå (?), hvor det er valgfritt for elevene hvilket språk de selv skal velge.

Lenke til kommentar

I dag har vi to offisielle skriftspråk i Norge, bokmål og nynorsk (kanskje samisk blir regnet som offisielt språk i visse områder også?). Nynorsk og bokmål er svært like språk. Noen politikere har foreslått å fjerne sidemålsstil i skolen eller å gjøre den valgfri. Dette er altfor lite radikalt.

 

Hvordan enkeltindivider skal snakke/skrive i sine egne hjem, i private bedrifter osv får være opp til hver enkelt eller eieren av stedet hvor det snakkes / skrives. Det er ikke rasjonelt for politikerne å ha noen oppfatning om hvordan individer skal skrive/snakke i slike sammenhenger.

 

Så lenge Den Norske Stat eksisterer, må det være ett (eller flere) offisielle språk som brukes i det offentlige Norge. Som deltakere i det politiske liv er det derfor rasjonelt å ha en oppfatning om dette.

 

Etter min mening er det ineffektivt sløseri å ha to offisielle skriftspråk i Norge når de er så like. Det er rundt 85-90% av befolkningen som har bokmål som sitt språk. Derfor bør nynorsk elimineres som offisielt skriftspråk, slik at bokmål er det eneste norske offisielle skriftspråk.

 

Med økende grad av internasjonalisering i det offentlige liv (og av private bedrifter) bør man også vurdere å ha engelsk som offisielt språk i tillegg til bokmål (Når det gjelder Internett, data, forskning, internasjonale forretninger osv er engelsk språket med stor S). Om tiden er moden for dette enda vet jeg ikke, men en gang i framtiden vil tiden bli moden for det. Norsk som språk har ingen verdi i seg selv språk er kun et hjelpemiddel for levende, rasjonelle enkeltindivider for å fungere i samkvem med andre mennesker. Dersom alle mennesker bare snakker engelsk i hele verden om 100 år, vil det bare være bra for mellommenneskelig forståelse og samkvem. Men det må eventuelt komme som en naturlig utvikling, og selvfølgelig ikke av politiske myndigheters tvang. Det er ingen grunn til å bruke offentlige midler eller krefter på forsvare norsk språk mot engelsk påvirkning.

Lenke til kommentar

 

...mens man selv kan velge hva man vil ha som hovedmål. jeg vil ikke at skolen skal bestemme dette, da får en ta det helt ned på elevnivå.

 

Så du vil ha en to lærere i norskfaget, en som lærer nynorsk mens en lærer bokmål? Det blir vanskelig og dyrt.

 

Da er det bedre å la sidemålet være valgfritt for skolen, noe som kan avgjøres mellom rektor, lærer og foresatte. Så kan hovedmålet være det som vil være mest naturlig for det området skolen ligger i. Det blir sikkert ikke så veldig bra for norskfaget om en skole i Oslo skal tvinges til å ha nynorsk som hovedmål eller om bokmål skal tvinges på en skole i Sogndal.

 

Så med andre ord; valgfritt sidemål og fastsatt hovedmål ettersom hvor skolen ligger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så du vil ha en to lærere i norskfaget, en som lærer nynorsk mens en lærer bokmål? Det blir vanskelig og dyrt.

 

Da er det bedre å la sidemålet være valgfritt for skolen, noe som kan avgjøres mellom rektor, lærer og foresatte. Så kan hovedmålet være det som vil være mest naturlig for det området skolen ligger i. Det blir sikkert ikke så veldig bra for norskfaget om en skole i Oslo skal tvinges til å ha nynorsk som hovedmål eller om bokmål skal tvinges på en skole i Sogndal.

 

Så med andre ord; valgfritt sidemål og fastsatt hovedmål ettersom hvor skolen ligger.

 

En norsklærer bør beherske begge målformer til det fulle, og jeg tror de fleste har vært borti en lærer som har undervist et annet fag enn norsk i det som for elevene er sidemålet, uten at det har vært et problem. Ergo man man fint ha en norsklærer som snakker nynorsk på en skole på Østlandet (med mulig unntak for unntaksbataljonen på Oslo Øst), og en bokmålsnorsklærer på Vestlandet.

Lenke til kommentar

I alle fall totalt unødvendig å påtvinge østlendinger og andre som ikke har noe behov for nynorsk, å lære seg det. Den undervisningstiden kunne heller blitt brukt til å ha flere engelsktimer, eventuelt mer bokmål.

 

Det største argumentet vi fikk høre av læreren vår på skolen da vi begynte med nynorsk er at hvis man fikk et brev på nynorsk, så var det uhøffelig å svare på noe annet enn nynorsk. Dermed lærer tusenvis av ungdom et skriftspråk som stort sett praksiseres på andre siden av landet, bare sånn i tilfelle en fintfølende bruker av nynorsk blir fornærma av å få et svar på bokmål. Flott argument.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I alle fall totalt unødvendig å påtvinge østlendinger og andre som ikke har noe behov for nynorsk, å lære seg det. Den undervisningstiden kunne heller blitt brukt til å ha flere engelsktimer, eventuelt mer bokmål.

 

Hvor mye tid er det egentlig snakk om? Så vidt jeg husker, kunne jeg telle antall sidemålstimer i løpet av et år på en hånd.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

I alle fall totalt unødvendig å påtvinge østlendinger og andre som ikke har noe behov for nynorsk, å lære seg det. Den undervisningstiden kunne heller blitt brukt til å ha flere engelsktimer, eventuelt mer bokmål.

 

Det største argumentet vi fikk høre av læreren vår på skolen da vi begynte med nynorsk er at hvis man fikk et brev på nynorsk, så var det uhøffelig å svare på noe annet enn nynorsk. Dermed lærer tusenvis av ungdom et skriftspråk som stort sett praksiseres på andre siden av landet, bare sånn i tilfelle en fintfølende bruker av nynorsk blir fornærma av å få et svar på bokmål. Flott argument.

 

Kva med oss som skriv nynorsk og måtte lide oss gjennom bokmål? :(

Lenke til kommentar

 

Kva med oss som skriv nynorsk og måtte lide oss gjennom bokmål? :(

Eg kan skrive på begge språk heldigvis! Eg har karakter 4 på hovedmål på skulen som då er nynorsk og sidemål fekk eg au karakter 4 på. Eg er litt stolt då ja, syns om at eg og to andre er 3 av 30 på skulen min som skrive nynorsk som hovedmål då Zeph?

 

Eller så skriver jeg bare bokmål her inne, syns du jeg skal begynne med å skrive fast nynorsk her inne heller? Haha, hadde vært litt gøy faktisk. Så kanskje karakteren min hadde forbedret seg litt også, siden jeg går i 10 og da er det viktig med gode karakterer til jeg skal søke på VGS.

Endret av Larse98
Lenke til kommentar

Eg kan skrive på begge språk heldigvis! Eg har karakter 4 på hovedmål på skulen som då er nynorsk og sidemål fekk eg au karakter 4 på. Eg er litt stolt då ja, syns om at eg og to andre er 3 av 30 på skulen min som skrive nynorsk som hovedmål då Zeph?

 

Eller så skriver jeg bare bokmål her inne, syns du jeg skal begynne med å skrive fast nynorsk her inne heller? Haha, hadde vært litt gøy faktisk. Så kanskje karakteren min hadde forbedret seg litt også, siden jeg går i 10 og da er det viktig med gode karakterer til jeg skal søke på VGS.

 

Jeg er klar over at de fleste skriver bokmål. Hvor i landet kommer du fra, der du har nynorsk som hovedmål, men så mange likevel skriver bokmål?

 

Du bør skrive det du selv vil skrive. For min del har det alltid vært naturlig å skrive nynorsk siden det er hovedmålet mitt og jeg kommer fra vestlandet, der vi prater med nynorskdialekt.

 

Når det er sagt så skriver mange i dag desverre på dialekt kombinert med SMS-språk. De skriver stort sett på Facebook, SMS, osv. Jeg har alltid prøvd å skrive grammatisk riktig når jeg først skal skrive (selv om jeg er langt fra perfekt). Om man skriver på bokmål eller nynorsk betyr ikke så mye for min del, jeg leser begge deler uansett.

 

Aller best liker jeg å skrive engelsk, som det heldigvis er mye av på Internett. Så for min del kunne vi gjerne endret språk til engelsk.

 

Det er ikke tvil om at du blir bedre i et språk av å bruke språket du skal lære. Mye av grunnen til at jeg har gjort det bra i engelsk er TV, film og ikke minst Internett. Gjennom TV og media får jeg og servert mye bokmål. Når jeg i tillegg har nynorsk som hovedmål og stort sett skriver det, så føler jeg meg komfortabel med alle tre skriftspråkene. Som nynorskbruker synest jeg nynorsk er vanskeligere enn bokmål, det er det ingen tvil om. Mest fordi 99.9% av alt som skrives på norsk er bokmål.

Lenke til kommentar

 

Jeg er klar over at de fleste skriver bokmål. Hvor i landet kommer du fra, der du har nynorsk som hovedmål, men så mange likevel skriver bokmål?

 

Du bør skrive det du selv vil skrive. For min del har det alltid vært naturlig å skrive nynorsk siden det er hovedmålet mitt og jeg kommer fra vestlandet, der vi prater med nynorskdialekt.

 

Når det er sagt så skriver mange i dag desverre på dialekt kombinert med SMS-språk. De skriver stort sett på Facebook, SMS, osv. Jeg har alltid prøvd å skrive grammatisk riktig når jeg først skal skrive (selv om jeg er langt fra perfekt). Om man skriver på bokmål eller nynorsk betyr ikke så mye for min del, jeg leser begge deler uansett.

 

Aller best liker jeg å skrive engelsk, som det heldigvis er mye av på Internett. Så for min del kunne vi gjerne endret språk til engelsk.

 

Det er ikke tvil om at du blir bedre i et språk av å bruke språket du skal lære. Mye av grunnen til at jeg har gjort det bra i engelsk er TV, film og ikke minst Internett. Gjennom TV og media får jeg og servert mye bokmål. Når jeg i tillegg har nynorsk som hovedmål og stort sett skriver det, så føler jeg meg komfortabel med alle tre skriftspråkene. Som nynorskbruker synest jeg nynorsk er vanskeligere enn bokmål, det er det ingen tvil om. Mest fordi 99.9% av alt som skrives på norsk er bokmål.

 

Jeg er ifra en liten bygd i Drangedal (Telemark) Her snakker vi dialekt ja, men bruker ikke å skrive dialekt grammatisk. Da skriver jeg også nynorsk når jeg først skal skrive det, men ja. De 2 andre i klassen min som har nynorsk som hovedmål kombinerer dialekt inn i nynorsken sin, dog det jeg ikke prøver på å gjøre og klarer for det meste å mestre.

 

Ja, sant det. Har hatt nynorsk hele skolegangen min jeg også, så velger å skrive det på skolen ja. Men tror jeg holder meg til bokmål på nett, hehe.

 

Engelsk liker jeg også veldig godt, har som deg fått lært dette av for det meste av meg selv ved å se film, spille engelske spill. lese på media og internettet som også du skriver.

 

Driver også med å skrive rap tekster, skal få bygget opp studio sånn at jeg kan spille inn på 100% kvalitet også etterhvert. Tenkt å prøve å skrive en nynorsk rap tekst en gang, for gøy altså. Har rett og slett aldri sett en nynorsk rap tekst.

 

 

Endret av Larse98
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...