Gå til innhold

Hva er det Nikon pønsker på?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det kan man såklart si - men 1/4000s og 39p AF med dertil begrenset dekning trekker noe vekk fra D4 light analogien.

 

Samme gjorde vel Nikon med D3 vs D700, det er noen småting som D3 er litt vassere på, det må de vel nesten gjøre ellers så mister de kundene på toppen med dyrere hus.

Lenke til kommentar

Men da ser det ut til å bli nøyaktig samme pris på Df hus og D800 hus, det er vel litt drøyt??

Du mister jo temmelig mange viktige funksjoner, men mange klarer seg vel uten..

Mister vel trådløs blitzstyring også, men trenger vel ikke blitz med den sensoren...

Bruker det nesten aldri mer uansett.

Blir spennende å se hvordan den selger, er jo et begrenset marked, de fleste vil vel heller ha D610 eller D800

Lenke til kommentar

så utrolig trist... bahh!.. morsomt at Nikon vil tvinge meg til å manuelt fokusere gjennom et møkka viewfinder når så å si alle konkurrenter har bedre alternativer...

 

Jeg klarer ikke å se at det er noe galt i DF, det er jo et kamera beregnet for spesielt interessert som liker tradisjonell speilrefleks design og måte å jobbe på. Jeg tror det er fornuftig av Nikon å komme med et alternativ for disse. Selvsagt passer det ikke alle, like lite som Sony A7 eller Olympus E-M1 passer for alle.

 

Edit: "Artig" feature at de har kuttet video nå når Leica M endleig har fått det.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

så utrolig trist... bahh!.. morsomt at Nikon vil tvinge meg til å manuelt fokusere gjennom et møkka viewfinder når så å si alle konkurrenter har bedre alternativer...

 

Det er da autofokus, så du blir ikke tvunget til manuell fokus.

Endret av tow
Lenke til kommentar

Edit: "Artig" feature at de har kuttet video nå når Leica M endleig har fått det.

 

"Vet" vi at det ikke kan spille inn video?

Knappene minner mye om de på D300S, og det kan spille inn video. Det er ikke en dedikert knapp for å spille inn video på D300S, men det er ikke noe stort problem å få til allikevel. Det kan godt hende det er det samme på Df.

Forresten litt dårlig at de ikke har fått til en gardin på søkerokularet, men at man må sette på et løst lokk.

 

Edit: Ser Nikon har det på hjemmesiden sin nå, med fulle tekniske spesifikasjoner. Det er ikke mulighet for video. Til den prisen blir det nok ikke noen storselger, når de har tatt bort viktige (og enkelt gjennomførbare) funksjoner som dette.

Greit nok, reklamefilmene var kule -ut i naturen ubarbert type - men hvor mange er det egentlig som ser for seg et liv som det for seg selv, og hvor mange av dem igjen er det som vil kjøpe seg et kamera som dette? Er rett det blir et stort mageplask av dette kameraet.

 

Det mest positive er kontrollrattene. Håper at det blir en trend.

Endret av tow
Lenke til kommentar

Pent kamera (i svart). Første gang jeg har sett et digitalkamera med dedikert ISO-hjul. Det var mildt sagt på tide! Selv ikke Leica og Fujifilm, som burde hatt det, har gjort noe så opplagt.

Men hvorfor bilderikken fra D4? Akkurat det forstår jeg virkelig ikke! Greit nok at mindre bildefiler vil gjøre kamera raskere, men dette er jo ikke et sportskamera... Merkelig valg synes jeg.

Endret av 4K Ready
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Vet" vi at det ikke kan spille inn video?

 

Previews hos dpreview og og Imaging Resource, ingen video, ingen mic, ingen mic inngang. Har ikke lest så nøye ennå, men presumptivt Live View så videodelen er nok bare "disablet"?

Endret av se#
Lenke til kommentar

Men da ser det ut til å bli nøyaktig samme pris på Df hus og D800 hus, det er vel litt drøyt??

D800 har jo vært på markedet ganske lenge og har rukket å falle litt i pris. Df kommer nok også til å falle litt i pris etter hvert. Og for meg er det uansett et lett valg.

 

For min del er dette det eneste virkelig attraktive kamerahuset jeg har sett på lenge. Det har en god, optisk søker og den eneste fullformatsensoren på markedet som jeg mener har noe for seg til mitt bruk. For meg er valget mellom dette og D800 lett, jeg mistet fullstendig interessen i Nikon-fullformat når D800 ble lansert. Df har tent den interessen igjen.

Lenke til kommentar

Denne var litt morsom:

 

"Den unike sammenleggbare hendelen for lysmålerkobling gjør det til og med mulig å bruke gamle NIKKOR-objektiver uten AI på Nikon Df. Når du fotograferer med et objektiv uten AI med eksponeringskontroll A (blenderprioritert automatikk) eller M (manuell), kan du via enkle kamerainnstillinger måle lyset på full blenderåpning som om de var AI-objektiver."

Lenke til kommentar

D800 har jo vært på markedet ganske lenge og har rukket å falle litt i pris. Df kommer nok også til å falle litt i pris etter hvert. Og for meg er det uansett et lett valg.

 

For min del er dette det eneste virkelig attraktive kamerahuset jeg har sett på lenge. Det har en god, optisk søker og den eneste fullformatsensoren på markedet som jeg mener har noe for seg til mitt bruk. For meg er valget mellom dette og D800 lett, jeg mistet fullstendig interessen i Nikon-fullformat når D800 ble lansert. Df har tent den interessen igjen.

Den ble dessverre enda verre... Du MÅ kjøpe med 50mm som mange ikke trenger, så den kom på over 25'. Veldig fristende, men ikke til den prisen. Forsvarer ikke så mye høyere pris enn D800.

Men ellers enig, vil mye heller ha D4 sensor, og har brukt FM2 leeeenge, og passer mitt bruk veldig bra.

Så håper prisen blir mer vettug på nyåret

Lenke til kommentar

Men hvorfor bilderikken fra D4? Akkurat det forstår jeg virkelig ikke! Greit nok at mindre bildefiler vil gjøre kamera raskere, men dette er jo ikke et sportskamera... Merkelig valg synes jeg.

 

Det er utvilsomt en god bildebrikke. Når de bruker den i et kamera som høyst sannsynlig blir solgt i et høyere antall en D4 kan det hende prisen på D4 etter hvert kan reduseres. Det kan være en grunn til å bruke den brikken.

Den ble dessverre enda verre... Du MÅ kjøpe med 50mm som mange ikke trenger, så den kom på over 25'. Veldig fristende, men ikke til den prisen. Forsvarer ikke så mye høyere pris enn D800.

Men ellers enig, vil mye heller ha D4 sensor, og har brukt FM2 leeeenge, og passer mitt bruk veldig bra.

Så håper prisen blir mer vettug på nyåret

 

Håper det får bruktprisen på D800 til å droppe....

Lenke til kommentar

Den ble dessverre enda verre... Du MÅ kjøpe med 50mm som mange ikke trenger, så den kom på over 25'. Veldig fristende, men ikke til den prisen. Forsvarer ikke så mye høyere pris enn D800.

Men ellers enig, vil mye heller ha D4 sensor, og har brukt FM2 leeeenge, og passer mitt bruk veldig bra.

Så håper prisen blir mer vettug på nyåret

Tja, er det ikke bare og selge 50mm'tern i etterkant, klarer du og selge den for 15.000.- vil kameraet bare koste deg 10.000.- :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er utvilsomt en god bildebrikke. Når de bruker den i et kamera som høyst sannsynlig blir solgt i et høyere antall en D4 kan det hende prisen på D4 etter hvert kan reduseres. Det kan være en grunn til å bruke den brikken.

Etter hva jeg har sett er D600/610 og D800-brikkene bedre enn D4-brikken på alle målbare punkter. Eller har jeg gått glipp av noe? Vis meg gjerne en test som viser noe annet.

 

Grunnen til at toppmodellen D4 fikk en rimligere brikke enn de andre FX-modellene vil jeg annta har med hastighet å gjøre. Det er nok alle de andre komponentene og byggekvaliteten som gjør D4 til Nikon sin dyreste modell.

 

Men som du sier, det kan være at Nikon har hatt et litt for lavt volum på denne D4-brikken og derfor ønsker å bruke den i en ny modell for å senke produksjonskostnaden per enhet. Hvis dette er tilfellet er det ikke nødvendigvis et godt argument for Nikon Df.

Endret av 4K Ready
Lenke til kommentar

Den ble dessverre enda verre... Du MÅ kjøpe med 50mm som mange ikke trenger, så den kom på over 25'.

Jeg regner med at både prisen og tilgjengelige kits kommer til å endre seg når hypen har lagt seg og early adopterne har fått tilfredsstilt avhengigheten sin.

 

Veldig fristende, men ikke til den prisen. Forsvarer ikke så mye høyere pris enn D800.

Hvis du ser på prishistorikken til D800, så kostet den omtrent det samme når den ble sluppet. Inflasjonsjustert er vel Df litt billigere enn D800 var ved release. Df kommer nok til å falle tilsvarende.

 

For min del så regner jeg ikke D800 som et alternativ en gang. Det har en helt annen sensor, og egner seg til helt annen bruk. Men jeg har uansett ikke tenkt å kjøpe nytt kamera før utpå nyåret en gang.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har sett er D600/610 og D800-brikkene bedre enn D4-brikken på alle målbare punkter. Eller har jeg gått glipp av noe? Vis meg gjerne en test som viser noe annet.

Da er det vel DXO mark du sikter til. I praksis, så er jeg ikke så sikker på om D6x0/D800 brikkene er bedre.

 

Hvis man ikke skriver ut større enn ca 100x70cm, så holder 16Mpx lenge. Og da får man fordeler med et raskere kamera, raskere overføring av bilder til PC-en og raskere bildebehandling.

 

For at D6x0/D800 skal gi like gode høy-ISO resultater, så må du skalere ned til 16Mpx. Og hva er da vitsen med høyere oppløsning?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...