Gå til innhold

– Playstation 4 og Xbox One er egentlig identiske


Anbefalte innlegg

Rett meg om jeg har feil, men kommer ikke Xbox One med Kinect til den oppgitte pris? Mens PlayStation 4 ikke kommer med noe form for kamera? Synes det blir litt dumt å sammenligne de prismessig uten å påpeke dette, så kan heller leseren vurdere om det er verdt det. I mine øyne, så er Kinect-kameraet verdt atskillig mer enn 500 kr...

Har du prøvd Kinect 2? For når du skriver at i dine øyne er kameraet verdt mer enn 500 kr tyder jeg det som at du har prøvd kameraet i noen timer.

Det jeg vil ha er valgfrihet, enten kameraet er verdt de ekstra pengene eller ikke. Jeg har ingen planer om å bruke Kinect 2, derfor vil jeg ha et valg der jeg kan kjøpe Xbone for 3500 kr uten kameraet som mest sannsynlig bare vil ligge i en boks og støve.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Rett meg om jeg har feil, men kommer ikke Xbox One med Kinect til den oppgitte pris? Mens PlayStation 4 ikke kommer med noe form for kamera? Synes det blir litt dumt å sammenligne de prismessig uten å påpeke dette, så kan heller leseren vurdere om det er verdt det. I mine øyne, så er Kinect-kameraet verdt atskillig mer enn 500 kr...

Har du prøvd Kinect 2? For når du skriver at i dine øyne er kameraet verdt mer enn 500 kr tyder jeg det som at du har prøvd kameraet i noen timer.

Det jeg vil ha er valgfrihet, enten kameraet er verdt de ekstra pengene eller ikke. Jeg har ingen planer om å bruke Kinect 2, derfor vil jeg ha et valg der jeg kan kjøpe Xbone for 3500 kr uten kameraet som mest sannsynlig bare vil ligge i en boks og støve.

Har ikke testet kameraet selv, men ut ifra det jeg har sett av funksjonalitet, og av erfaring med første Kinect, så er det en god antagelse. I en persons øyne, som har som hensikt å programmere noe vha. av Kinect-kameraet, så tilbyr dette kameraet veldig gode muligheter for en billig penge.

 

Du skriver om valgfrihet, men det var jo nettopp det jeg påpekte i innlegget mitt. Jeg ville bare at de kunne nevnt det når de sammenligner pris, så kan leseren, f.eks. du, få vurdere selv om det er verdt det. Jeg har full forståelse for at folk ikke vil betale mer for å få med en Kinect som de ikke bruker, enig med deg der. Likevel, det er med i pakkeprisen.

 

Microsoft kunne hatt et ekstra alternativ for de som ikke vil ha med Kinect, men poenget til Microsoft er jo tvinge det på brukermassen. Litt som Metro-grensesnittet, for å tvinge frem en tilbakemeldingsprosess og endring i bruksmønster. Kanskje ikke den beste metoden, men i mylderet av dårlige tilbakemeldinger, finner du noen gode og konstruktive kommentarer. Disse er gull verdt.

Lenke til kommentar

Nei, hvorfor skal jeg være bitter, om jeg er fanboy så er jeg jo PC-fanboy. (Og hadde jeg vært Sony-fanboy hadde jeg forøvrig heller ikke trengt å være bitter, du vet, pga maskinvaren wink wink).

 

Maskinvaren til Sony har vel strengt tatt fått litt vel mye skryt for ingenting spør du meg.. Virker som Sony ikke vil gi info.. Mens Microsoft legger ut i det fulle og brede om hvordan ting fungerer på konsollen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Maskinvaren til Sony har vel strengt tatt fått litt vel mye skryt for ingenting spør du meg.. Virker som Sony ikke vil gi info.. Mens Microsoft legger ut i det fulle og brede om hvordan ting fungerer på konsollen

Er det noen som faktisk gikk ut å sa med stort hovmod hva deres konsoll byr på, så er det Sony. Grunnen til at MS har gått ut så mye er fordi Internet ble snudd på hode etter deres avduking før og under E3.

Lenke til kommentar

 

 

Maskinvaren til Sony har vel strengt tatt fått litt vel mye skryt for ingenting spør du meg.. Virker som Sony ikke vil gi info.. Mens Microsoft legger ut i det fulle og brede om hvordan ting fungerer på konsollen

Er det noen som faktisk gikk ut å sa med stort hovmod hva deres konsoll byr på, så er det Sony. Grunnen til at MS har gått ut så mye er fordi Internet ble snudd på hode etter deres avduking før og under E3.

Byr på? Utsetting av spill er det Sony har bydd på i det siste..

Microsoft har gitt oss intervju med arkitekter som forklarer i detalj om hvordan ting fungerer i praksis..

Dette har sony vert utrolig dårlige på

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, hvorfor skal jeg være bitter, om jeg er fanboy så er jeg jo PC-fanboy. (Og hadde jeg vært Sony-fanboy hadde jeg forøvrig heller ikke trengt å være bitter, du vet, pga maskinvaren wink wink).

 

Vel, du kunne vært bitter over at Sonys spill-lineup suger balle, så for å skjule det faktum sprer du edder og galle mot MS sin spill-lineup. Bare en teori dette her.

 

Du trenger ikke overbevise noen om at du ikke er fanboy, man klarer å tolke titalls innlegg av diverse brukere og fastslå hvilke selskaper de er positiv og negativ til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Maskinvaren til Sony har vel strengt tatt fått litt vel mye skryt for ingenting spør du meg.. Virker som Sony ikke vil gi info.. Mens Microsoft legger ut i det fulle og brede om hvordan ting fungerer på konsollen

 

Maskinvaren til Sony er heller ikke helt det store, det er bare at den er kraftigere enn Microsoft sin.

 

 

 

Vel, du kunne vært bitter over at Sonys spill-lineup suger balle, så for å skjule det faktum sprer du edder og galle mot MS sin spill-lineup. Bare en teori dette her.

 

Du trenger ikke overbevise noen om at du ikke er fanboy, man klarer å tolke titalls innlegg av diverse brukere og fastslå hvilke selskaper de er positiv og negativ til.

 

Hvorfor skulle jeg være bitter over at Sonys spill-lineup suger balle når jeg siden starten så og si har sagt at både Sony og Microsoft har kjedelig launch-lineup? Hvis jeg er bitter, hvorfor skulle jeg da (siden vi fikk se at craziness var i DR3 også) skrive gang på gang at det er det spillet jeg ser mest frem til? Da kunne jeg jo tatt frem et PS4-spill, vel?

 

Først ville jeg ha PS4. Så ville jeg ha Xbox One. Så tenkte jeg at jeg heller oppgraderer PCen min.

Som selskaper er jeg negativ til både Sony og Microsoft, men begge selskap har noen flotte ideer og noen fete folk (og ikke så fete folk, men jeg skal innrømme at jeg liker Sonys folk bedre, men det er vel noe at de kan spille på alt som har skjedd, mens det har vært mye kaos i Microsoft).

 

Jeg har forøvrig kun hatt konsoll nå i 4 år, da en PS2, og likte konsoll godt igjen og skaffet meg en 360, en PS3 og en Wii for delvis 3 år siden for PS360 og 2 år sidenfor Wii. Før der har jeg vært kun PC siden SNES-dagene, og har vært en bitter PC-gamer som mislikte konsoller. Før jeg bet det i meg og ble Jesus. Er jeg noe så er det PC-fanboy, det er min absolutt foretrukne konsoll.

 

(Forresten, leste igjennom en Xbox 360 vs PS3-tråd fra maaange år siden på et annet forum for noen dager siden, der hadde jeg skrevet at jeg håpte Microsoft knuste Sony så vi slapp å se dritten mer, og forhåpentligvis kunne det hjelpe PC pga Windows. Jeg vil si at jeg har moderert meg endel denne generasjonen.)

Lenke til kommentar

Nei. :) CPU er så og si like, GPU er ikke (PS4 har betraktelig flere GPU-kjerner, mens Xbox One har bittelitt høyere klokkefrekvens). Minneimplementasjonen er også annerledes, som forklart over. Totalt sett har PS4 høyere båndbredde og kan flytte mer data, mens forsinkelsen er høyere (vil bare merkes i begynnelsen av en overførsel). Xbox One har faktisk 32 MB mer minne enn PS4, men dette er bare tilgjengelig for CPU. Det er et veldig raskt minne, og systemminnet deres vil også ha lavere forsinkelse, selv om båndbredden er mye, mye lavere. Heldigvis for dem så vil det gå mye data frem og tilbake, noe som vil bety at forsinkelsene vil ha noe å si. Det vil føre til at den effektive overføringstiden vil bli nærmere enn om vi bare ser på båndbreddetallene.

 

Hvor har du ifra at ESRAM'en kun er tilgjengelig for CPU? Det er først og fremst grafikk data ESRAM'en vil bli brukt til og selv om det "bare" er 32MB (mye for å være embedded minne) kan det avlaste DDR3 minne for mye trafikk med å flytte over de tyngre båndbredde krevende operasjonene, slik som framebuffer data.

 

Det er også et poeng å nevne at PS4 har 100% flere ROP'er enn Xbox One (32 vs 16).

Endret av MistaPi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

PS4s minneimplementasjon er enkelt, fleksibelt og priseffektiv. Hvis vi sammenligner 8 GB med DDR3 og GDDR5 så får du fortsatt høyere båndbredde per kr. Selv om GDDR5 er dyrere enn DDR3. Og leser du hva jeg faktisk skriver så ser du at jeg ikke et eneste sted har påstått at GDDR5 ikke er dyrere enn DDR3, for dèt er det. Xbox One har også SRAM i APU-en (embedded SRAM), noe som øker utgiftene enda mer på minne.

 

ESRAM'en blir dog rimeligere sammen med at APU'en krymper med nyere produksjons prosesser. Det spørs om GDDR5 vil gå like "raskt" ned i pris.

Lenke til kommentar

Er redd for at Sjinji Mikami setter fram denne påstanden fordi MS ber om det. MS jobber nok rævva av seg for å fikse problema med bugga OS samt hjelpe til for at spill skal oppnå 1080p. Men det lover ikkje godt at XO sliter med å kjøre spill i samme oppløsning som PS4. Skjønner nå behovet for å overklokke XO, så spørs det kva konsekvenser det får over tid.

 

Overklokkingen i denne sammenhengen betyr at de stiller strengere krav til brikkene og får mer svinn av brikker i starten noe som presser prisen.

Ja de vil også kjøre noe varmere så boksen vil bråke mer når du spiller men vi vet ingenting om lydnivået (ps4 må bruke mer strøm om den er klokket høyere)

Lenke til kommentar

 

Hvor har du ifra at ESRAM'en kun er tilgjengelig for CPU? Det er først og fremst grafikk data ESRAM'en vil bli brukt til og selv om det "bare" er 32MB (mye for å være embedded minne) kan det avlaste DDR3 minne for mye trafikk med å flytte over de tyngre båndbredde krevende operasjonene, slik som framebuffer data.

 

Det er også et poeng å nevne at PS4 har 100% flere ROP'er enn Xbox One (32 vs 16).

ESRAM eller populært kalt cache brukes av CPU. 32 MB er mye cache typisk det du finner på servere.

GPU har lite bruk for cache, dvs ingen snakker om cache mengde for GPU selv ikke på på topp skjermkort. Imidlertid står cache mengde sammen med frekvens og kjerner i cpu lister.

 

Forsjellen er at CPU vanligvis henter små mengder data spredt runt i minnet, GPU henter større mengder om gangen da er båndbredde viktigere en aksess tid.

Det hjelper nok noe men har ikke den store betydningen.

Lenke til kommentar

Kan ikkje Microsoft, Sony og Nintendo berre samarbeide om å lage ein felles konsoll som kan spele alle spela? Det hadde vert genialt for min del.

 

Det er aldri en god ting å fjerne konkurranse fra markedet. Grunnen til at Microsoft fjernet DRM er ikke fordi kundene ikke likte det, men fordi Sony ikke kom til å bruke noe tilsvarende på PS4.

Lenke til kommentar

Byr på? Utsetting av spill er det Sony har bydd på i det siste..

Microsoft har gitt oss intervju med arkitekter som forklarer i detalj om hvordan ting fungerer i praksis..

Dette har sony vert utrolig dårlige på

1 Spill?(Ubisoft utsatte de andre)

 

Men jeg skjønner ikke hva du prøver å belyse her nå? hvilke ting? menyer, specs, brukervennlighet, Vita sammensveising?

Vil du vite hvilken plastikk de brukte?

Hvorfor skal noen fremme noe som er irrelevant og ut av hensikt?

Lenke til kommentar

 

 

Byr på? Utsetting av spill er det Sony har bydd på i det siste..

Microsoft har gitt oss intervju med arkitekter som forklarer i detalj om hvordan ting fungerer i praksis..

Dette har sony vert utrolig dårlige på

1 Spill?(Ubisoft utsatte de andre)

 

Men jeg skjønner ikke hva du prøver å belyse her nå? hvilke ting? menyer, specs, brukervennlighet, Vita sammensveising?

Vil du vite hvilken plastikk de brukte?

Hvorfor skal noen fremme noe som er irrelevant og ut av hensikt?

Om specs, cloud service, streaming, egetnlig alt... Sony har 2 eksklusive spill til launch line up .. å ta vekk 1 spill er ganske mye når man har så lite i utgangspunktet

Lenke til kommentar

 

 

Om specs, cloud service, streaming, egetnlig alt... Sony har 2 eksklusive spill til launch line up .. å ta vekk 1 spill er ganske mye når man har så lite i utgangspunktet

De har nå i mine øyne pratet nok til at jeg er fornøyd, Men kanskje du har andre krav stilt til dette.

nåt ps3 kom så hadde det 13 eksklusive launch spill , det var jo bra, men fra 13 til 2? eh.. og ingen av dei 2 er spesielt spektakulere spør du meg.. Knack og Killzone.. håper for ps4fans at det tar seg veldig fort opp

  • Liker 1
Lenke til kommentar

nåt ps3 kom så hadde det 13 eksklusive launch spill , det var jo bra, men fra 13 til 2? eh.. og ingen av dei 2 er spesielt spektakulere spør du meg.. Knack og Killzone.. håper for ps4fans at det tar seg veldig fort opp

Xbone har 3? Forza, Ryse, Dead rising 3?

Det er den latterligste lineupen for noen konsoller siden aldri?

Lenke til kommentar

 

 

nåt ps3 kom så hadde det 13 eksklusive launch spill , det var jo bra, men fra 13 til 2? eh.. og ingen av dei 2 er spesielt spektakulere spør du meg.. Knack og Killzone.. håper for ps4fans at det tar seg veldig fort opp

Xbone har 3? Forza, Ryse, Dead rising 3?

Det er den latterligste lineupen for noen konsoller siden aldri?

Xbox one har på Launch lineup:

 

-Crimson Dragon

-Ryse son of rome

-Dead rising 3

-Forza5

-Fighter within

-Killer instingt

-Lococycle

-Peggle 2

-Powerstar golf

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...