Gå til innhold

– Playstation 4 og Xbox One er egentlig identiske


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, du glemte alt som er praktisk med det. Med at konsollen logger inn en gang i døgnet så fikk du muligheten til å dele alle spill med inntil 10 personer. Med "Xbox One" og HDMI CEC så kan du fra sofaen starte en video på netflix f.eks uten å røre en eneste kontroller. Trenger ikke engang ta i fjernkontrollen til TVen.

 

Du har selvfølgelig klippet av ledningene til mikrofonen i laptoppen, i iPadden, i kameraet på den nye smart-TVen og har ductape over alle kamera på alle nye dingser, og tar ut batteriet fra mobilen når du ikke bruker den? Jeg mener... De kan jo høre hva du sier eller se hva du gjør!

 

Nei, jeg glemte ikke det som er praktisk med det. Det er bare at jeg ser det annerledes enn du ser det. Haha, det jo litt "vel" ekstremt. Nei, jeg gjør ikke det. Det eneste jeg gjør er at jeg har en lapp over kameraet på laptopen når jeg ikke bruker det, også med den stasjonære så setter jeg den bak tastaturet med mindre jeg skal bruke den.

 

Jeg mener ikke at jeg er paranoid, det er bare forhåndsregler som å låse døren. Da jeg hørte, "kinect is always listening" så ble jeg ganske bekymret. Jeg hadde allerede dårlig erfaring og dårlig syn på Microsoft så det skremte meg litt, og i tillegg til at de sa at de helst ville ha de koblet til internet hele dagen. Nå kan du jo bruke det argumentet at jeg har datamaskinen min koblet til internet ofte, men der har ja pakker med sikkerhetsverktøy og en nazi brannmur.

 

Du kan godt syntes at jeg er paranoid, men jeg ser på meg selv som forsiktig, og jeg ser ikke noe galt med det. Jeg merker fort tegn og ting som kan kobles opp mot hverandre, og hvis jeg ser flere sammenheng så tenker jeg at det er kanskje ikke tilfeldig lenger.

Endret av Dreamscape DT
Lenke til kommentar

Ikke grafikk. Men kjørefølelse vil jeg nok være enig.

Fortell gjerne om et bilspill du har sett i pipelinen for de nye konsollene som blir penere enn FM5 (hint: GT6 til PS3 er ikke rett svar).

 

 

Men nå peker ikke kameraene på laptopen, iPaden, og ditt og datt (med mindre det er en smart-tv med kamera da, er det vanlig?) slik at det kan filme stua hele tida heller da. Husk det.

Er forholdsvis vanlig med kamera ja, Samsung har det, selv har jeg en Philips med kamera. Plager meg ikke et øyeblikk.

 

 

 

Nei, jeg glemte ikke det som er praktisk med det. Det er bare at jeg ser det annerledes enn du ser det. Haha, det jo litt "vel" ekstremt. Nei, jeg gjør ikke det. Det eneste jeg gjør er at jeg har en lapp over kameraet på laptopen når jeg ikke bruker det, også med den stasjonære så setter jeg den bak tastaturet med mindre jeg skal bruke den.

 

Jeg mener ikke at jeg er paranoid, det er bare forhåndsregler som å låse døren. Da jeg hørte, "kinect is always listening" så ble jeg ganske bekymret. Jeg hadde allerede dårlig erfaring og dårlig syn på Microsoft så det skremte meg litt, og i tillegg til at de sa at de helst ville ha de koblet til internet hele dagen. Nå kan du jo bruke det argumentet at jeg har datamaskinen min koblet til internet ofte, men der har ja pakker med sikkerhetsverktøy og en nazi brannmur.

 

Du kan godt syntes at jeg er paranoid, men jeg ser på meg selv som forsiktig, og jeg ser ikke noe galt med det. Jeg merker fort tegn og ting som kan kobles opp mot hverandre, og hvis jeg ser flere sammenheng så tenker jeg at det er kanskje ikke tilfeldig lenger.

Det jeg ser for meg er vel ærlig talt en fyr med hatt laga av aluminiumsfolie, men ok.. To each his own. At MS er interessert i å se på deg eller høre på deg er en mlldt sagt søkt tanke. Jeg er for personlig frihet og synes f.eks vedtak som Datalagringsdirektivet til Høyre og Arbeiderpartiet er landssvik på høyde med Quisling, men come on..

Lenke til kommentar

Fortell gjerne om et bilspill du har sett i pipelinen for de nye konsollene som blir penere enn FM5 (hint: GT6 til PS3 er ikke rett svar).

 

Er forholdsvis vanlig med kamera ja, Samsung har det, selv har jeg en Philips med kamera. Plager meg ikke et øyeblikk.

 

NFS Rivals på PS4. Driveclub, mye pga effektene. Men spillet blir nok ikke like bra.

 

Hadde ikke plaget meg det spor heller, jeg bare påpekte en viktig detalje jeg.

Lenke til kommentar

Vel, nå sammenligner du med arkade-racere. Det nivået av fysikk-simulering som skjer i Forza, spesielt med samarbeidet med Calspan finner du ikke noe annet sted. De kunne sikkert gjort det enda penere med ledige CPU-cycles om de droppet det nivået av simulering de har i dag. Jeg er glad de lar være. Uansett, 1080p/60.. ;)

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Ja (altså, påpek den).

 

"Nei, i all overskuelig framtid (de neste 2-3 årene) vil nok Forza Motorsport være det ypperste vi får se av grafikk og kjørefølelse på konsoll."

 

1. Han skriver ikke at det vil være det, men VIL NOK (antagelse). Du svarer bastant; Ikke grafikk.

 

2. Han skriver Forza Motorsport, ikke Forza Motorsport 5. Dvs, senere spill i serien også VIL NOK levere det ypperste av grafikk.

 

Per dags dato er det ingen grunn til å tro at Forza Motorsport ikke vil være på høyde med andre bilspill mtp. grafikk.

 

Takk for meg.

Lenke til kommentar

Haha.

 

1. Ja, jeg svarer at det nok ikke blir det ypperste innen grafikk. Når man svarer på et spørsmål utformet på den måten, gjelder det også på svaret, med mindre jeg hadde utdypet det som f.eks med en setning som "nei, det vil ikke bli det ypperste innen grafikk for bilspill som vi vil se fremover."

 

2. Dette er Forza Motorsport:

 

Forza_Motorsport_Coverart.png

 

Det er veldig klart at han mener Forza 5, siden han nevner 2-3 år. Hvis ikke vil det bety at at Forza-spill ikke har mulighet for å bli det peneste bilspillet i etterkant.

 

Big fail.

Lenke til kommentar

Sammenlignet med forrige generasjon er konsollene så godt som identiske, i det har Cormack helt rett. De har begge AMD CPU, x86 arkitektur, osv osv.

 

PS4s system for minne er absolutt ikke priseffektivt. GDDR5 er betydelig dyrere enn DDR3, og ganger du prisforskjellen med 100 millioner konsoller snakker vi om mildt sagt enorme beløp. Sony har valgt å investere markant i raskere minne, så får vi se om de får igjen for den investeringen i bedre ytelse.

Størst forskjeller finner vi på utsiden. Innvendig er det minnearkitektur og GPU som skiller, men vi snakker fortsatt marginale forskjeller. Ikke minst sammenlignet med forrige generasjon som var mer et eple/pærer-forhold.

Jaja, også sammenlignet med PS2 og originale Xbox. Eller Nokia sin spillmobil eller Sony Ericsson sin. ;) Det er helt irrellevant. Det har ingenting å si, neste generasjons konsoller er ikke like, de vil heller ikke være like i praksis. Vi har samme arkitektur osv., men som sagt er implementasjonen inviduelt. Men som vi så med Xbox 360 og PS3, som var veldig forskjellige, så var spillene fortsatt relativt like. En del forskjeller her og der, men mer like enn vi skulle ha trodd.

 

Jeg skal være enig i at spill kommer til å være mye nærmere denne gangen, men hvis de optimaliserer begge systemene skikkelig så vil vi få forskjeller, enkelt og greit.

 

 

PS4s minneimplementasjon er enkelt, fleksibelt og priseffektiv. Hvis vi sammenligner 8 GB med DDR3 og GDDR5 så får du fortsatt høyere båndbredde per kr. Selv om GDDR5 er dyrere enn DDR3. Og leser du hva jeg faktisk skriver så ser du at jeg ikke et eneste sted har påstått at GDDR5 ikke er dyrere enn DDR3, for dèt er det. Xbox One har også SRAM i APU-en (embedded SRAM), noe som øker utgiftene enda mer på minne.

 

Flere ting som skiller dem: CPU-klokkefrekvens, GPU-klokkefrekvens, GPU-"størrelse", systemminne (hastighet, type, mengde), OS, allokert minnemengde og CPU-kjerner og sikkert noen ekstra småting.

 

Jeg sammenligner ikke med forrige generasjon, jeg sammenligner Xbox One og PS4.

 

 

 

Polyphony Digital? Som ikke har laget et bra Gran Turismo på mange mange år (vel, sammenlignet med Forza Motorsport). Neste GT i serien er ikke engang laget primært for PS4...

 

Nei, i all overskuelig framtid (de neste 2-3 årene) vil nok Forza Motorsport være det ypperste vi får se av grafikk og kjørefølelse på konsoll.

Ja, Polyphony Digital.

 

Det har de, hvis du sier at GT5 ikke er bra så har du ikke peiling. Se på størrelsen, kvaliteten på modellene, kjørerealismen, online-delen.

 

Og ikke minst, flere år etterpå har de fortsatt og oppdatert spillet gratis, oppgradert alt fra grafikk, fysikk, baner, biler og mye annet. Mer dedikert spillutvikler skal du lete lenge etter!

 

Og det at GT6 kommer til PS3, skal det være et argument for at GT-serien ikke er bra? Og hvordan vet du at det i det hele tatt kommer til PS4?

 

Det Polyphony Digital vil med GT6 er å presse ut siste rest av ytelse fra PS3-en, samt å forbedre seg selv på alle måter. Har du følgt med så er det store forbedringer som kommer med. GT6 vil være et fullt spill, som tar det gode fra GT5 og forbedrer det. Det er også mer fokus på flerspillerdelen, og poengsystemet droppes. Grafikken, fysikken m.m har blitt forbedret.

 

Forza Motorsport vil nok være det ja, fordi det er lansert på neste generasjons konsoller... Sier seg selv.

 

 

Utover vil jeg bare si at man ikke kan sammenligne Forza og GT slik, fordi de har vært utviklet på to helt ulike konsoller. Faktisk har PD hatt den verste jobben, og de har støtt på mange problemer med Cell-arkitekturen (som fans av GT-serien er klar over, og som er forklart av Digital Foundry). Xbox 360 er en mye enklere konsoll å utvikle til.

 

 

Jeg skal også innrømme at GT-serien har veldig statisk grafikk, her vinner Forza helt klart. Men ellers byr GT på fantastisk lyssetting og detaljer (spesielt på bilene). Av det jeg har sett har Forza bedre grafikk på banedetaljer osv. Men igjen, to forskjellige konsoller, to forskjellige spill.

 

 

Polyphony Digital er uten tvil flinke, det har de vist før. Det er ikke uten grunn at jeg er spent på hva de klarer å presse ut av PS4.

 

 

PS: Jeg har aldri spilt Forza, har heller ikke Xbox 360. Har veldig lyst på begge, men det hadde tvunget meg til å kjøpt nytt ratt (har G27), noe jeg forsåvidt trenger ettersom G27 ikke er noe å skryte opp i skyene. Men igjen, penger, penger.

 

 

 

Fortell gjerne om et bilspill du har sett i pipelinen for de nye konsollene som blir penere enn FM5 (hint: GT6 til PS3 er ikke rett svar).

 

 

 

Det jeg ser for meg er vel ærlig talt en fyr med hatt laga av aluminiumsfolie, men ok.. To each his own. At MS er interessert i å se på deg eller høre på deg er en mlldt sagt søkt tanke. Jeg er for personlig frihet og synes f.eks vedtak som Datalagringsdirektivet til Høyre og Arbeiderpartiet er landssvik på høyde med Quisling, men come on..

Hva har GT6 noe som helst med dette å gjøre?

 

For min del bryr jeg meg ikke om noen andre konsollbilspill, med mindre det er snakk om simracing. Arkadebilspill spiller jeg ikke, og spiller heller ingen bilspill uten ratt og pedaler!

 

 

Angående overvåkningen, alt dette er noe som i teorien kan gi direkte feed eller lagres når det måtte ønskes. NSA er nok tett bak også. Og en annen ting er at dette er en bakluke for folk som liker å bryte seg inn i datasystemer. I teorien kan noen cracke serverene til MS og lagre/dele dette på nett. Og verst av alt, de gir oss ikke et valg en gang. Skal vi bare stå å se på at dette skjer i 2013, og neste gang er alt mer integrert? Dette er veien til et samfunn hvor staten eier telefonen din og kan overvåke deg akkurat som de ønsker. Og bare det at det brukes penger på dette våset... Nuff said, det er bullshit uansett.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Ps4 kommer til å køre grafikk på 14Cus ikke 18Cus (4 er til Multitasking)

Forresten, Sony har da selv uttalt at de ikke begrenser utviklerene til 14 CU, men at de anbefaler å bruke de siste 4 til ting som fysikk osv.

 

Dvs. at PS4 faktisk har 18 CU-er og at disse kan utnyttes fritt.

 

 

EDIT: En av kildene jeg har sett på.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Er redd for at Sjinji Mikami setter fram denne påstanden fordi MS ber om det. MS jobber nok rævva av seg for å fikse problema med bugga OS samt hjelpe til for at spill skal oppnå 1080p. Men det lover ikkje godt at XO sliter med å kjøre spill i samme oppløsning som PS4. Skjønner nå behovet for å overklokke XO, så spørs det kva konsekvenser det får over tid.

Lenke til kommentar

Rett meg om jeg har feil, men kommer ikke Xbox One med Kinect til den oppgitte pris? Mens PlayStation 4 ikke kommer med noe form for kamera? Synes det blir litt dumt å sammenligne de prismessig uten å påpeke dette, så kan heller leseren vurdere om det er verdt det. I mine øyne, så er Kinect-kameraet verdt atskillig mer enn 500 kr...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...