Gå til innhold

NAV-støtte - hvor mye får man?


Anbefalte innlegg

Dersom man hat tjent under 1,5G i 2012' men har jobbet fulltid i 9 Mnd sammenhengende i 2013, men må gå av pga ansettelsesstopp, og man kun får melding om eventuell forlengelse av kontrakt på 1 Mnd av gangen ca 1 uke før kontrakten går ut, altså en veldig usikker jobbsituasjon å befinne seg i, har man da ikke rett på dagpenger, siden de tar utgangspunkt i 2012?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) De fleste drugdealers vet å forsvare seg selv. En skinny utlending kan ikke gjøre noen skade.
2) Selfølgelig vil man heller risikere å bli ranet for noen tusenlapper enn å få flere år i fengsel. Er du dum?
3) Å være anonym har alt å si for en som driver med shady business. Man varer ikke lenge om man ikke er 100% anonym.

? Jeg snakker om hva som hadde skjedd hvis JEG reiser til WU. :wee:

Jeg har ingen planer om å bli drug dealer, og tviler på at det er så shady business at NAV ville sendt meg eller andre på sosial stønad i fengsel fordi du tok ut noe cash, og har ingen anelse om hvordan vi kom så på villspor. :p

 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Dersom man hat tjent under 1,5G i 2012' men har jobbet fulltid i 9 Mnd sammenhengende i 2013, men må gå av pga ansettelsesstopp, og man kun får melding om eventuell forlengelse av kontrakt på 1 Mnd av gangen ca 1 uke før kontrakten går ut, altså en veldig usikker jobbsituasjon å befinne seg i, har man da ikke rett på dagpenger, siden de tar utgangspunkt i 2012?

Om du i løpet av de 9 månedene har tjent opp minst 1,5 G så har du jo allerede fylt opp årets kvote, og en skulle jo tro det gikk an å få til en avtale. Er man i en vanskelig situasjon så virker det også som de faktisk kan slipe litt av på kantene.

Lenke til kommentar

 

? Jeg snakker om hva som hadde skjedd hvis JEG reiser til WU. :wee:

 

Jeg har ingen planer om å bli drug dealer, og tviler på at det er så shady business at NAV ville sendt meg eller andre på sosial stønad i fengsel fordi du tok ut noe cash, og har ingen anelse om hvordan vi kom så på villspor. :p

 

 

Hehe nei ser ikke noen grunn til å bruke WU om du ikke selger dop.. du kan ta betaling i paysafecard, spendon eller lignende om noen skylder deg penger

Lenke til kommentar

Det er et problem: Jeg er oppført som ringevikar der jeg hadde sommerjobb, så strengt tatt er jeg vel ikke da arbeidsledig, eller? Problemet er de ikke har budsjettert med mye vikarbruk i høst, så blir langt fra noe jeg kan livnære meg av. Men lurer på hva lovverket sier om det? Burde jo ikke lønne seg å gå på nav framfor å være ringevikar, ettersom sistnevnte kanskje kan lede til noe og tar seg bedre ut på cv'en. Men pr. nå er det ikke noe jeg kan leve av.

Ja, du som skrev dette med ingeniør har helt rett. Tenkte ikke på jobb så mye da jeg begynte studere, var ung og dum og tenkte det sikkert ville ordne seg senere. Ingeniør ville jeg nok ikke fått til selv, er dårlig i slikt. Men finnes kanskje en kort, sikker utdannelse man kan kikke på, ideer?

Hva er dette her de kaller arbeidsavklaringspenger da?

Lenke til kommentar

De aller fleste trygdeytelser vi har i Norge er basert på sikring av tapt arbeidsinntekt pga arbeidsledighet/sykdom. Det vil si at det er et sikkerhetsnett for de som jobber. Har man ikke jobbet så har man få rettigheter til ytelser. Det er slik det skal være.

 

Hva er dette her de kaller arbeidsavklaringspenger da?

Dette er inntektssikring hvis man er syk eller skadet over lengre tid. Den er laget for å finne ut av og utnytte den resterende arbeidskraften du har. NAV sine hjemmesider har informasjon i detalj.

 

Siden du er aktiv arbeidssøker og hverken syk eller skadet er nok ikke dette noe for deg.

Lenke til kommentar

Du har helt klart rett på sosial stønad, det har vel så og si alle. Men da bør man si dette og påpeke at man ikke har penger og at man trenger hjelp.

Dette går dog ikke under de samme tjeneste som resten av ordningene deres, og det tok lenge før jeg faktisk fant ut at jeg hadde rett på noe slikt.

Lenke til kommentar

Sa de noe om hvorfor de mener du ikke har rett til Sosial Støtte da?

Sa bare at de ikke kunne tilby meg noe som helst annet enn jobbsøkerkurs = S og det var naturligvis ikke av interesse da problemet ligger i at bedrifter ikke etterlyser folk, og ikke i at jeg er tilbakestående og ikke klarer å skrive en søknad :p

Lenke til kommentar

Mener da man skal få noen penger mens man går på jobbsøkerkurs hos nav? Det har jeg hørt andre har fått.

Det er lett for folk i jobb å sitte å fordømme de som ikke klarer finne arbeid. Sikter til tonen i innleggene LordJox. Jeg tror veldig få er arbeidsledig for moro skyld. Man er passe usympatisk om man av alle de man kan hakke på/kritisere i samfunnet velger de som ikke finner jobb. Det vil alltid finnes folk som utnytter systemet, men det finnes utallige verre ting i samfunnet.

Lenke til kommentar

Sikter til tonen i innleggene LordJox. Jeg tror veldig få er arbeidsledig for moro skyld. Man er passe usympatisk om man av alle de man kan hakke på/kritisere i samfunnet velger de som ikke finner jobb. Det vil alltid finnes folk som utnytter systemet, men det finnes utallige verre ting i samfunnet.

 

Beklager hvis tonen er litt krass. Jeg prøver å svare på spørsmålene du og andre har så saklig som mulig, siden jeg har en del kunnskap om temaet. Det er viktig å presisere og informere at velferdssystemet er bygd opp for å verne folk som jobber eller har jobbet men falt utenfor pga sykdom, skade, arbeidsgiver har gått konkurs osv.

 

Veldig få er arbeidsledig for gøy, da det ikke lønner seg økonomisk eller virker positivt på livskvaliteten.

 

Jeg ønsker deg og alle andre som søker jobb om lykke til. Det viktigste er å holde motet oppe og fortsette å søke, ikke skli inn i passivitet. Jeg tror at så lenge man er frisk, oppegående og kan prate norsk så burde ikke det å finne en jobb være umulig.

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...