Gå til innhold

NAV-støtte - hvor mye får man?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gikk bare til NAV for å få et slikt skjema. Så ut som et ganske generisk skjema og kunne krysse av for om det var sosial stønad, dagpenger osv.. Syntes det var like greit å fylle ut der, så kan man få svar på en del spørsmål man garantert kommer til å ha.

 

Dog er vel muligens søkeprosessen litt annen enn dagpenger, som jeg aldri har vært borti.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Fylte ut ett skjema på nett jeg.. der jeg la ved vitnemål fra vidergående etc.. får vel ta meg en tur ned i morgen da :p

Det sosial stønad-skjemaet hadde i hvert fall ikke noe slike krav.

 

Derimot så anbefaler jeg at du tar med kontoutskrift for 3 måneder tilbake, kopi av eventuell leiekontrakt, lån fra lånekasse, strømregning og så var det noen andre ting som også ble dekket som jeg ikke kommer på i farta. (mobilregninger osv.. er ikke dekket :p)

Dette er noe du må ha, men som du sikkert kan skrive ut/scanne der.

 

Obs! Alle penger jeg hadde på kontoen ble fratrukket støtten. F.eks hadde jeg 1500kr på kontoen når jeg søkte, og fikk dermed 1500kr mindre av dem.

 

 

Men følger det ikke med ulemper ved å motta sosial stønad?

Tja, the shamefull feeling av å hoppe av bussen på busstoppen utenfor NAV en gang i måneden? :p

Og så må du sende meldekort.

 

Og så er det jo stress å levere kontoutskrift og forklare alle inntekter hver måned, og om det ikke er "aksepterte inntekter" så trekker de deg for neste måned. Har jo noen småinntekter her og der, men siden alt jeg tjener bli trukket fra så er det håpløst. F.eks Tjener du 2000kr, så trekker de deg 2000kr.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

De kan sette deg på tiltak. Bl.a. jobbsøkerkurs som er begredelig kjedelig. :p

Fikk selv beskjed en dag før det obligatoriske jobbsøkerkurset mitt at en NAV-konsulent hadde sett på min CV, og fikk en sterkt anbefaling om å IKKE dra. Jeg kunne gjøre det om jeg ville, men jeg ville kjede livet av meg, og jeg ville da vært der som en mentor. :p

 

Konsulenten forklarte da videre at jobbsøkerkurset gjerne var for ganske vanskeligstilte personer uten grunnskole/VGS, de som ikke duger til å skrive CV/søknad selv uten en del hjelp, og sist men ikke minst for de som ikke skjønner hvorfor utdanning og jobb var viktig å skaffe seg.

 

Jay! :p

 

En med bachelor i ingeniørfag, erfaring fra bla. elkjøp og som skribent for HW.no var dermed helt overkvalifisert for slikt. (antar CVen så grei ut)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Så i praksis så er dagpenger nesten det samme som sosialstønad. Det ene må du ha hatt tidligere inntekt, mens den andre så trenger man ingenting.

Tja, du kan vel kanskje se på det slik ja. Er jo ikke noe hokus pokus.

 

Den største forskjellen er at du får utbetalt mer penger, du kan ha inntekt (jævla kjipt å ikke kunne få støtte fra foreldre, eller få tilbake det andre skylder deg), og du slipper vel å møte opp hver måned for å vise kontoutskrift.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

De trenger jo ikke å overføre penga til deg, kan jo bare ta ut cash og gi deg rett i hånda. For det er vel kun beløpet som blir overført til bankenkontoret som blir trukket fra stønaden?

 

Edit: Blir kanskje vanskelig hvis man ikke bor samme by. Men det har man western union til, overføre penga anonymt.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

De trenger jo ikke å overføre penga til deg, kan jo bare ta ut cash og gi deg rett i hånda. For det er vel kun beløpet som blir overført til bankenkontoret som blir trukket fra stønaden?

 

Edit: Blir kanskje vanskelig hvis man ikke bor samme by. Men det har man western union til, overføre penga anonymt.

Med cash er det selvsagt null stress, og jeg teller ikke med de. Det er som du sier mer problematisk med de utenbys fra, og de du egentlig ikke kjenner så godt. Er begrenset hvor mye jeg tror de gidder å gjøre for å hjelpe meg i å få pengene.

 

WU, hvordan funker det? Altså, får du melding om at du kan hente opp dash der, eller hvordan funker det?

Lenke til kommentar

Med cash er det selvsagt null stress, og jeg teller ikke med de. Det er som du sier mer problematisk med de utenbys fra, og de du egentlig ikke kjenner så godt. Er begrenset hvor mye jeg tror de gidder å gjøre for å hjelpe meg i å få pengene.

 

WU, hvordan funker det? Altså, får du melding om at du kan hente opp dash der, eller hvordan funker det?

Du betaler på ett WU-kontor i din by, og vedkommende du betaler til henter pengene på nærmeste WU-kontor i sin by. Blir brukt blant drugdealers og sånn, da det er 100% sikkert og anonymt.

Lenke til kommentar

Ahh, skjønner. :)

Hmm, njaaaa, 100 % sikkert er jeg nå ikke fullt så sikker på. :p
Lommeboka kjenner på seg at den er på ferd til å bli stjålet bare jeg går forbi WI kontoret i byn. :p Virker ikke som om det er annet enn kjeltringer og innvandrere som vanker der.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

100% sikkert mtp å holde seg anonym, og ikke bli tatt av politiet. Det er en grunn til at det nesten bare er denne metoden som blir brukt på svartemarkedet :p

Hehe, ja det er vel sikkert og sant. Når du først kommer deg ut fra kontoret så er du vel ranet og banket opp til fjeset og resten av kroppen er ugjenkjennelig. En ekstra Feature, som gjør at hele prosessen er 110% anonym. :p

Lenke til kommentar

Hehe, ja det er vel sikkert og sant. Når du først kommer deg ut fra kontoret så er du vel ranet og banket opp til fjeset og resten av kroppen er ugjenkjennelig. En ekstra Feature, som gjør at hele prosessen er 110% anonym. :p

1) De fleste drugdealers vet å forsvare seg selv. En skinny utlending kan ikke gjøre noen skade.

2) Selfølgelig vil man heller risikere å bli ranet for noen tusenlapper enn å få flere år i fengsel. Er du dum?

3) Å være anonym har alt å si for en som driver med shady business. Man varer ikke lenge om man ikke er 100% anonym.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...