Gå til innhold

Idiotspørsmål om objektiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enten er det feil på objektivet, eller det er feil på kameraet (at sensoren sitter skjevt/løst). Har du mulighet til å prøve et annet objektiv på dette kameraet og/eller dette objektivet på et annet kamera?

 

Det jeg kan gjøre, er å bestille det 70-300 objektivet jeg tenkte å kjøpe.

 

Men jeg er egentlig mest fristet til å levere inn hele greia til Expert. Når man kjøpet et kit, så kan de vel ikke kreve at jeg må feilsøke på egenhånd? Eller...? Jeg kan jo brenne disse filene til en CD og legge ved, som dokumentasjon.

 

Spørsmålet jeg har, er vel om jeg kan forvente mer enn dette med dette kittet? D3200 og 18-55.

Lenke til kommentar

Du skal kunne forvente at bildet er skarpt fra kant til kant med f/8.

 

Ta med kitet og bildene på en CD og stikk ned i butikken.

 

Yes, det gjør jeg.

 

Er egentlig litt lettet nå. For jeg var litt skuffet over kvaliteten. Endel av "den dårlige kvaliteten" har sikkert med meg å gjøre, men jeg ser jo gjennom disse kontrollerte testene at det er mer enn meg som er problemet. ;)

Lenke til kommentar

Si du vil levere det tilbake på 30 dagers garantien deres å heller få utlevert ett nytt istedefor å vente på reperasjon men vær så klart ærlig med tanke på at det ikke er 100%.

Hvis man reklamerer så blir kameraet levert til reparasjon og er man uheldig går det fort 5uker før man får det tilbake, hvis man benytter seg av angrefristen blir kameraet lagt ut for salg igjen og en annen får problemet, du kan ikke benytte deg av angrefristen hvis det er noe feil med kameraet.

Det du kan gjøre er og si at du ikke var fornøyd med med kameraet/objektivet og vil benytte deg av angrefristen "du behøver ikke å si noe mer", når papirarbeidet er unnagjort sier du til dem at de burde kontrollere at det ikke er noe galt med kameraet siden bildene ble veldig uskarpe.

Du sier ikke noe galt og du gjør de da oppmerksom på at noe sannsynligvis er feil.

 

Edit: trodde du kjøpte hos Elkjøp :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Si du vil levere det tilbake på 30 dagers garantien deres å heller få utlevert ett nytt istedefor å vente på reperasjon men vær så klart ærlig med tanke på at det ikke er 100%.

 

Jeg leste litt på expert.no, og der står det "Er det en skade eller funksjonsfeil i løpet av de første 30 dagene, kan du få ny vare eller pengene tilbake, uten diskusjon og uten å måtte vente på reparasjon", så det er jo hendig for meg. :)

 

Det gjelder forhåpentligvis ikke bare nettbutikken.

Lenke til kommentar

 

Jeg leste litt på expert.no, og der står det "Er det en skade eller funksjonsfeil i løpet av de første 30 dagene, kan du få ny vare eller pengene tilbake, uten diskusjon og uten å måtte vente på reparasjon", så det er jo hendig for meg. :)

 

Det gjelder forhåpentligvis ikke bare nettbutikken.

Min erfaring er at det gjelder butikkene også - Expert har alltid vært grei på reklamasjon de få gangene jeg har hatt noe styr.

Lenke til kommentar

Hvor bor du?, kanskje en akambruker bor i nærheten og kan være behjelpelig med å sjekke kameraet/objektivet for deg.

+1, ut fra det jeg har sett hitil er det en mulighet for at det er et problem, for å si noe sikkert trengs det bilder godt lys med rask nok lukkertid (eller stativ) til at bevegeslesuskraphet elimineres. Bildene av kartet er "på sporet", men glass foran, litt lav kontrast og for lite lys inne gjør det vanskelig å bedømme. Avissider på en vegg ute i dagslys (skygge) kan være en løsning hvis det er for mørkt inne.

 

Å gjøre en god test er det mange på forumet som har slitt med, så Nauticas forslag om litt hjep av en eller annen entusiast i vennekretesen eller fra forumet høres lurt ut. Feil på kamerea/optikk er sjeldent så det er mye bedre å få sjekket skikkelig først enn å anta at noe er galt i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Tok like så godt og byttet det jeg. Det er jo et tilbud de har til alle kunder, det er jo ikke noe jeg har mast meg til... så burde jo ikke ha så dårlig samvittighet.

 

Kommer til å bestille noe annet fra komplett.no, mye billigere blir det derfra og.

 

Takk for alle gode svar her!

 

(Kommer sikkert tilbake med flere idiotspørsmål senere.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer til å bestille noe annet fra komplett.no

 

Siden du valgte å bytte og da (antar jeg) står helt fritt ved ny bestilling er det et par ting du kan tenke gjennom basert på erfaringer med D3200. Så f.eks du nevnte at du brukte skjermen når du tok bilder i stedet for søker. Hvis det er det du foretrekker vil muligens et speilløst systemkamera være et bedre alternativ for deg. Speilrefleks er optimalisert for bruk av søkeren mens de speilløse modellene fungerer like bra med bruk av skjerm (og en del modeller har ikke søker engang). Når det er sagt så er det IMO lettere å holde kameraet rolig ved bruk av søkeren fordi man får et ekstra støttepunkt mot hodet. Personlig synes jeg speilrfleks er et godt alternativ så dette er ikke et forsøk på å få deg bort fra det, men mer at du tenker gjennom foretrukket bruksmåte mht skjerm og søker (det kan forøvrig endre seg når du får mer tele) smat prøver å få sett på noen forskjellige modeller i butikekn før du går løs på ny runde betilling.

Endret av se#
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, må vurdere nærmere! :)

 

Jeg stiller et spørsmål om stativ nå jeg (stativ /= objektiv, men nå var vi så godt i gang). Er noen av disse gode?

 

http://fotovideo.no/Produkter/Stativ/Stativ---Tripod/Benro.aspx

 

Hvor mange kroner bør jeg legge i det?

Jeg har A300FN0 og er relativt fornøyd. Selve stativet er godt nok til mitt bruk, men kulehodet kunne nok vært litt mer solid.

 

Jeg hadde nok lagt på litt hvis jeg skulle kjøpt i dag - et sted mellom 1500 og 2000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...