Gå til innhold

Idiotspørsmål om objektiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg føler det bør nevnes at konvertering fra JPEG til dng ikke har noe for seg. JPEG-filer er så små og allerede komprimerte at konvertering til dng ikke på noen måte er fordelaktig. Det tar tid og du ender mest sannsynlig opp med større filer enn du allerede hadde.

"La JPEG være JPEG"
- Abraham Lincoln.

Lenke til kommentar

Jeg føler det bør nevnes at konvertering fra JPEG til dng ikke har noe for seg. JPEG-filer er så små og allerede komprimerte at konvertering til dng ikke på noen måte er fordelaktig. Det tar tid og du ender mest sannsynlig opp med større filer enn du allerede hadde.

 

"La JPEG være JPEG"

- Abraham Lincoln.

 

Det er jo logisk at man aldri "oppskalerer". ;)

 

Men hvis man jobber i LR, da? Så lenge man ikke fjerner bildene fra biblioteket er det vel ikke noe problem, men om man skal reinstallere OS'et og fortsette redigering, eller flytte bildene til en annen maskin?

 

(Søren Photoshop er jo sinnsykt dyrt... hadde vært morsomt å prøve seg med manipulering og, men nei takk.)

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt problemer med reinstallasjon, samt bytte av maskiner og nyere versjoner, Lr har alltid funnet bildefilene automatisk. Ved bytte av maskin har jeg lastet inn biblioteket før jeg installerer LR.

 

Jeg har selve programmet på en ssd og biblioteket på en annen, samt at jeg har satt opp LR så jeg får backup en gang i uken på en annen intern disk, og i tillegg tar jeg en ekstern backup som jeg lagrer på en annen plass.

 

Sålenge du ikke fysisk fjerner bildefilen vil den ligge i LR-biblioteket med originalfilen i bunn så man kan resette bildet til originalen igjen hvis man ønsker det.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt problemer med reinstallasjon, samt bytte av maskiner og nyere versjoner, Lr har alltid funnet bildefilene automatisk. Ved bytte av maskin har jeg lastet inn biblioteket før jeg installerer LR.

 

Jeg har selve programmet på en ssd og biblioteket på en annen, samt at jeg har satt opp LR så jeg får backup en gang i uken på en annen intern disk, og i tillegg tar jeg en ekstern backup som jeg lagrer på en annen plass.

 

Sålenge du ikke fysisk fjerner bildefilen vil den ligge i LR-biblioteket med originalfilen i bunn så man kan resette bildet til originalen igjen hvis man ønsker det.

 

Det var smart, det tenkte jeg ikke på. Ta backup av biblioteket direkte. :p

 

Hva bør jeg ha av rensemidler? Går det bra med brillerens?

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt problemer med reinstallasjon, samt bytte av maskiner og nyere versjoner, Lr har alltid funnet bildefilene automatisk. Ved bytte av maskin har jeg lastet inn biblioteket før jeg installerer LR.

 

Jeg har selve programmet på en ssd og biblioteket på en annen, samt at jeg har satt opp LR så jeg får backup en gang i uken på en annen intern disk, og i tillegg tar jeg en ekstern backup som jeg lagrer på en annen plass.

 

Sålenge du ikke fysisk fjerner bildefilen vil den ligge i LR-biblioteket med originalfilen i bunn så man kan resette bildet til originalen igjen hvis man ønsker det.

 

Jeg ser at du må ha akkurat de samme filbanene om du skal bytte slik.

 

Jeg ser også at LT ikke forandrer originalfilene. Det er jo ganske smart da.

Lenke til kommentar

 

Hva bør jeg ha av rensemidler? Går det bra med brillerens?

Jeg bruker t-shirten for det meste :)

 

Har også engangs-våtservietter for briller som jeg bruker for rengjøring av skjerm/objektiver hvis de blir veldig grisete. Det du burde skaffe deg er en blåsepumpe så du kan blåse rent en gang i blant inn der objektivet sitter, holdt kameraet med objektivåpningen nedover og blås, når kameraet går i selvrensemodus er det også lurt og holde objektivåpningen nedover så støvet falle fra sensoren.

 

En blåsepumpe kan kjøpes på apoteket "øreskyllepumpe".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Har forresten bestilt meg D7100... :blink:

 

Skal supplere med denne: http://www.japanphoto.no/nikkor-af-s-55-200mm-f-4-56g-vr-dx

 

Ser det objektivet der får veldig bra kritikk. Så jo på 70-300 tidligere, men har mer troa på 55-200. Det blir vel mer allround. Og det er jo greit på tur.

Jeg startet med et sony a37 kjøpt hos Lefdal ,, ble ikke helt fornøyd :(

Solgte dette for å kjøpe Nikon D5100 hos Fotovideo men ble ikke helt fornøyd da heller, selv om jeg kjøpte til 3 forskjellige objektiv i tillegg til kit'n :( Solgte D5100 m/kit'n .

 

Først nå når jeg har D7000 er jeg superfornøyd :) vell å merke etter mye prøving og feiling :)

 

Har i tillegg i ettertid kjøpt Sony RX 100 som er et kompakt kamera som er med til enhver tid , som tar så og si like fine bilder som D7000 på de fleste områder :)

 

D7000 bruker jeg kun til Makro , Nattbilder , Sportsbilder og ved spesielle annledninger som f.eks. bryllup o.l . da det gir et hakk bedre skarphet og detaljerte bilder enn RX 100 ,

m/riktige objektiv vell og merke .

For alt annet funker Sony RX 100 helt utmerket ,

selv på ovennevnte gir RX 100 bra kvalitet :)

Kjøper man et speilrefleks kamera m/ kit objektiv for så kun å bruke det i auto og jpg , vil ingen klare å se forskjell på bildene opp til A4 størrelse i forhold til RX 100 .

Endret av UAL
Lenke til kommentar

Jeg bruker t-shirten for det meste :)

 

Har også engangs-våtservietter for briller som jeg bruker for rengjøring av skjerm/objektiver hvis de blir veldig grisete. Det du burde skaffe deg er en blåsepumpe så du kan blåse rent en gang i blant inn der objektivet sitter, holdt kameraet med objektivåpningen nedover og blås, når kameraet går i selvrensemodus er det også lurt og holde objektivåpningen nedover så støvet falle fra sensoren.

 

En blåsepumpe kan kjøpes på apoteket "øreskyllepumpe".

 

En blåsepumpe må jeg jammen få meg da! Ser at det lett fester seg støv på kameraet (ikke bare på glassene, inne i kriker og kroker). Takk for tips for øvrig!

 

Jeg startet med et sony a37 kjøpt hos Lefdal ,, ble ikke helt fornøyd :(

Solgte dette for å kjøpe Nikon D5100 hos Fotovideo men ble ikke helt fornøyd da heller, selv om jeg kjøpte til 3 forskjellige objektiv i tillegg til kit'n :( Solgte D5100 m/kit'n .

 

Først nå når jeg har D7000 er jeg superfornøyd :) vell å merke etter mye prøving og feiling :)

 

Har i tillegg i ettertid kjøpt Sony RX 100 som er et kompakt kamera som er med til enhver tid , som tar så og si like fine bilder som D7000 på de fleste områder :)

 

D7000 bruker jeg kun til Makro , Nattbilder , Sportsbilder og ved spesielle annledninger som f.eks. bryllup o.l . da det gir et hakk bedre skarphet og detaljerte bilder enn RX 100 ,

m/riktige objektiv vell og merke .

For alt annet funker Sony RX 100 helt utmerket ,

selv på ovennevnte gir RX 100 bra kvalitet :)

Kjøper man et speilrefleks kamera m/ kit objektiv for så kun å bruke det i auto og jpg , vil ingen klare å se forskjell på bildene opp til A4 størrelse i forhold til RX 100 .

 

Jeg er helt noob, men har planer om å bli veldig flink, da. Har vurdert å skaffe et skikkelig kamera lenge. :)

 


 

Noe annet... sett at man tar et bilde av noe ganske nærme, med 35mm brennvidde... dette er vel noe som gjør at det blir verre å få med alt i samme fokus (banalt forklart)? Sett at du tar bilde av en blomst, med selve blomsten i fokus - tenker på fokuset på bladene lenger bak i "rommet". Jeg mener, hvis man står lenger unna noe, da er det vel lettere at alt kommer i samme fokus.

 

Eller altså, det er vel sikkert et proporsjonalt forhold mellom avstand til motivet / brennvidde og avstanden mellom motivet og det som er rundt motivet.

 

Syns det ble endel bedre bilder nå. Vel nå har jeg et mer lyssterkt objektiv da, 35mm f/1.8.

Lenke til kommentar

Dybden i fokus er det flere parameter som avgjør, enkelt fortalt kan du si at jo mer vidvinkel jo større dybdeskarphet "mer i fokus" og jo mer tele du bruker jo mindre blir dybdeskarphet.

Blender spiller også en viktig rolle, jo større blender "mindre tall" jo mindre blir dybdeskarpheten og mindre blender "større tall" jo mer blir dybdeskarpheten. avstanden til motivet og avstanden til bakgrunn er også avgjørende.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Tok dette bildet med 35mm fastobjektiv. Har croppet litt. Brukte bare autoinnstillinger, for jeg har ikke lært meg nok teknikk ennå. Eller mener å huske jeg brukte manuell fokus da (Live View med forstørrelse). Fikset litt opp i Lightroom, tror det var saturance og clarity jeg endret på.

 

Jeg lurer på om noen har noe "kritikk". Hva ville dere gjort anderledes? Tenker på komposisjon og bilderedigering. (Ang. kamerainnstillinger så er det noe jeg må ta etterhvert.)


Dybden i fokus er det flere parameter som avgjør, enkelt fortalt kan du si at jo mer vidvinkel jo større dybdeskarphet "mer i fokus" og jo mer tele du bruker jo mindre blir dybdeskarphet.

Blender spiller også en viktig rolle, jo større blender "mindre tall" jo mindre blir dybdeskarpheten og mindre blender "større tall" jo mer blir dybdeskarpheten. avstanden til motivet og avstanden til bakgrunn er også avgjørende.

 

Åh, skjønner. Litt mer komplisert enn hva jeg først skrev, da. Takk!

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om noen har noe "kritikk". Hva ville dere gjort anderledes? Tenker på komposisjon og bilderedigering. (Ang. kamerainnstillinger så er det noe jeg må ta etterhvert.)

Ville nok skarpet opp litt mer og gi bildet mitt mer liv siden det virker litt blass på min skjerm.

Det man burde ha i et bilde er et holdepunkt som øynene fester seg til noe som gi et inntrykk og prøve og legge fokuset der, og man burde legge det ca. 1/3 inn i bildet "tredelingsregelen/det gyldne snitt".

Lenke til kommentar

Ville nok skarpet opp litt mer og gi bildet mitt mer liv siden det virker litt blass på min skjerm.

Det man burde ha i et bilde er et holdepunkt som øynene fester seg til noe som gi et inntrykk og prøve og legge fokuset der, og man burde legge det ca. 1/3 inn i bildet "tredelingsregelen/det gyldne snitt".

 

Skal prøve på ny med .NEF-fila. Men med det siste du snakker om her, du mener at det skal være et "hovedmotiv" midt inne i bildet, cirka 1/3 inn?

 

Har du lest guiden "blender, lukker, iso og sånt" ? ganske genial.

 

Nei, har ikke det ennå, men skal det, har bookmarket den. Var endel basisting jeg måtte lære først. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...