Gå til innhold

Idiotspørsmål om objektiv


Anbefalte innlegg

Det er to typer og velge imellom, aluminium "tunge/stødige/billigere" og karbon "lette/sterke/dyrere", selv om karbonstativ er lette er de relativ stødige når man kommer opp i pris, man kan oså sette på litt ballast "bønnepose" for og gjøre det ekstra stødig.

Noe av det viktigste er og se hvilke kameravekter stativ/hode tåler, burde ligge på minimum 4.5kg til et normalt kamera/objektiv, bruker du en større tele anbefaler jeg minst 7 kg belastningsvekt.

 

Mange som liker MANFROTTO 055XPROB siden det gjør at du kommer helt ned i bakkenivå hvis man vil drive på med makrofotografering.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er to typer og velge imellom, aluminium "tunge/stødige/billigere" og karbon "lette/sterke/dyrere", selv om karbonstativ er lette er de relativ stødige når man kommer opp i pris,

.......

Enig med Nautica, man kan til en viss grad kjøpe seg til et lettere men omtrent like stødig stativ ved å gå opp i pris. Det er en del ting å passe på.

- Stødig nok

- Høyt nok til at det er behagelig å bruke

- Lett nok til at du gidder ta det med

- Kan komme lavt nok hvis du er interessert i makro

-

 

Hvis det stort sett skal brukes rundt hjemme, på hytta eller være med i bil kan et rimelig alu-stativ fungere veldig bra. Alu-stativ kan selvsagt fungere på tur også, men det blir mer å bære på enn et karbonstativ. Benro er et merke som gir mye for pengene så det kan være et godt alternativ. Det er en fordel å se stativet i virkeligheten før man kjøper, det er vanskelig å bedømme bare basert på spesifikasjoner. Jeg ville ventet med stativ til etter valg av kamera. Velger du lett kamera stiller det litt mindre krav til stativet.

Lenke til kommentar

Jeg har det Manfrotto stativet og det gir veldig mye for pengene hvis man trenger fleksibiliteten. Det er tungt nok til at mange vil synes det er for mye å drasse på i lengden. Man kan få pakken for under 2000 kr på Lefdal og Japan Photo og sikkert andre steder. Det er mange stativer som kommer uten hode og da må man legge til en betydelig sum så 2000 kr er ikke veldig dyrt for et brukbart stativ.

 

Hvis hodet er bra så kan du komme ganske langt med et billig stativ så lenge du lærer deg hva som ikke fungerer og hvordan få det meste ut av det.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Kjøper jeg 055XPROB har jeg vel stativ for resten av livet... ser de har en 190XPROB også, men har ikke funnet dette til særlig rimeligere pris enn hva 055 koster på Japan Foto (der er det veldig billig ser det ut til).

 

Må få meg batterigrep også ass, de der medfølgende batteriene varer neimen ikke lenge, driver man og fikler og eksperimenterer endel... hjelper sikkert å ikke bruke Live View tho...

Lenke til kommentar

Det er ikke alle stativene som kan legge toppstangen vannrett, så vis du ønsker det muligheten får du sjekke at andre en 055xprob har denne funksjonen.

 

Syns jo det er en kurant tanke å kjøpe noe som funker "bredt" når man først legger penger i det. Vekt spiller en mindre rolle for meg, for det er stort sett dagsturer (i naturen) som er tingen, ikke "ekspedisjoner" på vidda. ;)

 

Jeg har Lightroom trial version nå. Jeg liker programmet veldig godt jeg, selv om det ikke har muligheten for fullscreen i OS X. Men jeg lurer på én ting. Disse RAW-mulighetene, er det en egen meny for dette, eller er det bare de samme kontrollene som for Jådd Pegg bilder? Finner ingen egen meny for dette, selv om jeg registrerer at det dukker opp noen flere alternativer ved å importere .NEF i stedet for .JPG.

Lenke til kommentar

LR oppfører seg likt om du har JPEG eller RAW filer. Største forskjellen er at råfilene tåler mer juling enn JPEG.

 

Hehe, skjønner. Men man får full utnyttelse av RAW-potensialet i LR likevel?

 

Tror jeg går for LR om jeg skal ha en slik type program. Adobe lager veldig bra produkter de.

Lenke til kommentar

Hehe, skjønner. Men man får full utnyttelse av RAW-potensialet i LR likevel?

Jada, du får hentet ut det som finnes i råfila. Jeg var innom noen jpeg filer i LR i går, og jeg merket fort at jeg kunne ikke skru like hardt på spakene.

 

Tror jeg går for LR om jeg skal ha en slik type program. Adobe lager veldig bra produkter de.

Du blir ikke skutt (eller mobbet) ved å velge LR.
Lenke til kommentar

Jada, du får hentet ut det som finnes i råfila. Jeg var innom noen jpeg filer i LR i går, og jeg merket fort at jeg kunne ikke skru like hardt på spakene.

 

Du blir ikke skutt (eller mobbet) ved å velge LR.

 

Har forresten bestilt meg D7100... :blink:

 

Skal supplere med denne: http://www.japanphoto.no/nikkor-af-s-55-200mm-f-4-56g-vr-dx

 

Ser det objektivet der får veldig bra kritikk. Så jo på 70-300 tidligere, men har mer troa på 55-200. Det blir vel mer allround. Og det er jo greit på tur.

Lenke til kommentar

Jada, du får hentet ut det som finnes i råfila. Jeg var innom noen jpeg filer i LR i går, og jeg merket fort at jeg kunne ikke skru like hardt på spakene.

 

 

Får du de samme spakene i LR med jpeg som med råfiler?

I View NX2 er det flere valg for råfiler enn for jpeg.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg har Lightroom trial version nå. Jeg liker programmet veldig godt jeg, selv om det ikke har muligheten for fullscreen i OS X. Men jeg lurer på én ting. Disse RAW-mulighetene, er det en egen meny for dette, eller er det bare de samme kontrollene som for Jådd Pegg bilder? Finner ingen egen meny for dette, selv om jeg registrerer at det dukker opp noen flere alternativer ved å importere .NEF i stedet for .JPG.

Har du mulighet kan du bruke to skjermer, en for bildet og en for verktøyet.

Når du importerer bilder til LR blir raw/jpg automatisk gjort om til Adobe DNG-filer og når du eksporterer kan du bestemme hvilken type filer du vil ha, mest brukt er sRGB. Du kan slippe dng-filer ved å gå inn i menyene og gjøre om det.

 

Ser at det ikke er mulig å croppe målt i piksler, kun ratio. Det var litt dumt da. Snakker om LR. Men det har kanskje ikke så mye for seg når man lærer seg bilderedigering på ordentlig.

Når du redigerer "develope" i LR kan du opp til høyre "crop overlay" forandre størrelseforholdet , normalt er bildet som fotografert "as shot", trykker du der kan finner du flere standarter samt at du manuelt kan sette størrelseforholdet.

 

Når det gjelder piksel er det enklest og gjøre dette under eksport, da får du også opp flere andre valg "se bildet"

 

post-151946-0-55976300-1382633945_thumb.jpg

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...