Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var nettopp og fikk prøve A7R litt. Og fikk vel et ganske positivt inntrykk. Gjorde meg noen umiddelbare tanker.

 

- Flott skjerm og søker hvor man tydelig ser hva som er i fokus og ikke. Samtidig som den viser hvordan bildet vil bli, og viser godt forskjeller mellom forskjellige ISO-nivåer osv.

 

- Utrolig lite og lett. Det kommer til å gjøre jobbhverdagen mye lettere. Kommer til å kjøpe meg mindre kamerabag nå.

 

- Litt rar avfyringsknapp. Vanskelig å trykke halveis ned for å fokusere. Ble lettere til knipset bilde i stedet. Men dette er kanskje en tilvenningssak.

 

- Litt tregere autofokus enn jeg er vant til med Canon 30D. Dette skal visst være raskere på A7, men ikke noe problematisk. Dette virket forskjellige på forskjellige moduser. Jeg prøvde både følgefokus, manuell fokus, vanlig autofokus osv. Og kombinert med bildemodus vil dette tilsvare forskjellige hastigheter. Så langt virket følgefokus med seriebildefunksjon ut som det riktige valget for meg.

 

- Overrasket over at det ikke var touch-skjerm. Men ikke noe problem. Menyer og brukervennligheten så veldig lettvin ut med Function1 knappen. (eller hva den het).

 

- 35mm Zeiss optikken er nok litt for smal. Tror 24-70 mm var det rette valget.

 

- Gode nye funksjoner (for meg) et eget fysisk eksponeringskompensasjonshjul (flott ord?) og visuelle hjelpemidler på skjermen som blant annet forteller om du har eksponert riktig, og lignende.

 

- Likte lukkerlyden når man tar bildet. Det smeller skikkelig i kameraet, slik det skal gjøre. Da føler jeg med hendene at jeg faktisk tar bilde.

Gleder meg til å hente mitt eget A7 :)

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Jeg er litt nysgjerrig angående objektivene til dette systemet.

 

- Er det sannsynlig at det vil komme noe særlig pannekake-objektiver til systemet, eller er det slik at ved å minke avstanden fra fatning til sensor gjør at objektivene må få tilsvarende økning i lengde?

 

- Er det ikke skuffende at at 35'en og 55'en kun kan skilte med henholdsvis 2.8 og 1.8?

 

Jeg skulle gjerne sett noe ala Sigma Art 35mm F1.4 og Canon 40mm F2.8 pannekake, begge fullformatsobjektiver til tradisjonelle DSLR.

Endret av genser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...