Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden


Anbefalte innlegg

Det er akkurat mindre skarphetsdybde som er problemet. Støy og lys vil nok naturlig være bedre ja. Og dette er selvfølgelig en av hovedgrunnene til at jeg trenger å oppgradere. Men jeg må fortsatt ha muligheten til ganske stor/avgrenset dybdeskarphet når jeg trenger det.

 

2.8 er sånn sett bra, men egentlig burde objektivet ideelt hatt enda større. Men jeg skjønner dette er vanskelig å oppnå i et zoom objektiv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les f.eks Dpreview first Impression Review

 

"The two cameras are perfectly capable of using existing E-mount and A-mount lenses, and you have the choice as to whether the image is cropped. If you choose to crop, the resolution will drop to 15 megapixel on the A7R and 10 megapixel on the A7, and the equivalent focal length will increase by 1.5X. Sony also gives you the option not to crop and use the entire sensor, though this may lead to strong vignetting (and for most lenses, probably will).

 

Sony's A-Mount lenses will require the use of an A- to E-mount adapter. Slightly confusingly Sony now offers no fewer than four such adapters, which differ in their autofocus capabilities and format coverage. The LA-E1 and LA-EA3 offer contrast detect autofocus for lenses that have built-in focus motors (i.e. SAM and SSD), but only manual focus with other lenses, while the LA-EA2 and the new LA-EA4 use Sony's 'Translucent Mirror Technology' to offer autofocus with all lenses."

 

Såvidt jeg skjønner gir adapterne LA-EA2 og LA-EA4 fasedekteterende autofokus på A-mount objektiver på A7/A7R...

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Så virkeligheten er at A7 ikke støtter objektiver med A-fatning, hvis du ikke har adapter? Jeg må ha dette adapteret med andre ord? Jeg kan ikke bare kjøpe et A-objektiv og sette på?

 

Er det slik at A-serien er den mest utviklede objektivserien til Sony?
Det ser i hvert fall ut som det er mye mer å velge i blant der. Inkludert objektiver jeg etterlyser som 24-70mm 2.8. Men dersom blenderåpningen reduseres, hva vil 2.8 tilsvare da?

Lenke til kommentar

Sorry leste feil. Den vil øke?

Hva er egentlig 2.8f x 1.5?

 

Dette høres jo ut som en fordel? At når du da bruker E-serien får du mer blenderåpning tilbake, til tross for mindre pixler. Selv om 10mp er mer enn nok?

 

f.2.8 er blenderen og har ingenting med 1,5x og crop å gjøre.

 

På ett fullformat kamera så er feks ett 50mm objektiv være 50mm fortsatt, mens ett crop kamera som feks Nikon sine har en crop faktor på 1,5 som si at da blir objektivet 75mm. Olympus og Panasonic sitt mFT (micro four thirds) system har en crop faktor på 2x feks så det finnes flere varianter.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Sorry leste feil. Den vil øke?

Hva er egentlig 2.8f x 1.5?

 

Dette høres jo ut som en fordel? At når du da bruker E-serien får du mer blenderåpning tilbake, til tross for mindre pixler. Selv om 10mp er mer enn nok?

Prøv igjen. Det skjer ingen ting med blenderen - det som skjer når du bruker et fullframeobjektiv på crop i stedet for på fullframe er at utsnittet blir mindre, akkurat som når du cropper inn i etterbehandlingen. Bruker du en 24mm på 1.5x crophus vil du få et utsnitt som om du brukte en 24*1.5=36mm på et fullframehus (dog med samme dybdeskarphet som 24mm'en). Det er for å sammenligne utsnitt.

 

Hvis du vil detaljregne på dybdeskarphet vil du med en 24-70/2.8 brukt på 1.5x crophus få samme utsnitt og dybdeskarphet som om du brukte en 36-105/4.2 på fullframe - dog med uendret eksponering.

 

Ingen av delene endrer hverken blenderen eller brennvidden - dette er bare tall for å sammenligne utsnitt og dybdeskarphet når du bruker samme objektivet på to forskjellige sensorstørrelser. Objektivet endrer seg ikke - det er bare _eksakt_ som om du hadde croppet inn i etterbehandlingen. En 24/2.8 har _samme_ dybdeskarphet som en 36/4.2.

 

 

Hvis du bruker en Sony A 24-70/2.8 via adapter på en A7/A7r så får du - trommevirvel - samme dybdeskarphet og utsnitt som en 24-70/2.8. A7 _er_ nemlig fullframe. Ingen cropping.

Men - det du ender opp med er en stor og krøkkete dings. Hele poenget med en A7 er at den er liten. Den er ikke bedre - den er dyrere og mindre. Og - bruker du stor optikk og stort adapter på en liten dings er den ikke liten lenger, men stor. Og så ender du opp med et kamera som er like stort og mer krøkkete enn å kjøpe et stort kamera i utgangspunktet.

 

Kjøp heller en 5DmkIII, en 6D eller 5DmkIII - eller kanskje enda bedre - en 7D og en Sigma 18-35/1.8.

 

 

Edit: Det forvirringen kanskje kommer av er at du nå bruker et objektiv på et crophus med 1.6x crop. Du utnytter ikke hele bildesirkelen på din 24-70/2.8, og får samme utsnitt som om du brukte en 38.4-112 på et fullframehus. Putter du 24-70'en din på et fullframehus vil du bli overrasket over hvor vid den er (like vid som en 15mm vil være på 30D'en din).

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Så virkeligheten er at A7 ikke støtter objektiver med A-fatning, hvis du ikke har adapter? Jeg må ha dette adapteret med andre ord? Jeg kan ikke bare kjøpe et A-objektiv og sette på?

 

I følge "ryktene" er NEX-navnet på vei ut og alt blir Alpha. Men det er bare NEX-navnet som (muligens) fases ut, NEX sin E-fatning er sannsynligvis fremtiden siden objektiv med A-fatning kan brukes på E-fatning med adapter, motsatt er selvsagt ikke mulig. Uansett, Sonys navnbruk er midlt sagt forvirrende.

 

Når det er sagt så antar jeg at det vil produseres både kameraer og objektiv for A-fatningen en god stund fremover, men den dagen et objektiv med A-fatning + adapter (uten innebygd speil) funker like godt på et hus med PDAF på sensoren og E-fatning som på et SLT-kamera er det egentlig ikke så mye poeng å gå videre med SLT (eller speilreflekser). Om den dagen har kommet med A7 tviler jeg på, men at PDAF-på sensoren blir like bra som seperate PDAF-sensorer i løpet av et par generasjoner er fullt mulig.

 

Fordelen ved å bruke adapter og A-fatning optikk på A7/A7r er utvalget. Siden Alpha-fatningen opprinnelig ble laget for fullframe finnes det fortsatt en god del fullframe optikk for den selv om de fleste Sony SLT-modllene er crop-kameraer. Ulempen er adapteret, hvor bra autofokusen vil være og til en viss grad størrelsen på optikken + adapter. Har ikke sett noen som har testet det ennå, men mulig det finnes hvis du googler litt.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Dette Tamron objektivet skal angivelig være fullformat, i A-fatning.

Vil det da fungere optimalt med adapter på A7? Uten å kroppe sensoren?

http://www.fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Sony/Sony-Alpha-24-70mm-F28ZA-SSM-Carl-Zeiss-Lyssterk-zoomobjektiv--A-fatning-117387-p0000099964.aspx

WEB_Image%20Tamron%20SP%2024-70mm%20F2%2

 

Og hvordan er byggkvaliteten på Tamron sammenlignet med dette:

http://www.fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Sony/Sony-Alpha-24-70mm-F28ZA-SSM-Carl-Zeiss-Lyssterk-zoomobjektiv--A-fatning-117387-p0000099964.aspx

Står ikke noe om dette er fullformat.

WEB_Image%20Sony%20Alpha%2024-70mm%20F2%

Lenke til kommentar

Ting via adapter fungerer sjelden så bra som å bruke ting uten adapter. Hvis pålitelig autofokus er viktig - har du vurdert en løsning hvor du slipper å bruke adapter?

 

Enig med Trondster, ville aldri gått for en adapterløsning før kameraene har vært på markedet en stund og det har vist seg å fungere bra for mange fotografer. Da kan kanskje (og forhåpentligvis) adpater være en fullverdig løsning.

Lenke til kommentar

Hvis følgeautofokus er viktig ville jeg for sikkerhets skyld ventet til anmeldelser dukket opp - vi vet ikke om følgeautofokusen er like god som på tradisjonelle speilreflekser.

 

Forøvrig har de to nye kameraene en ny fatning "FE", som har kompatibilitet med E-fatningen på de andre NEX'ene.

Er det altså slik at FE-fatningen faktisk er en E-fatning? Og at man kan bruke E-fatning uten adapter?

Bare at formatet blir redusert?

 

Redusert format er altså kun noe du kun kan unngå ved å benytte FE-objektiver? - Som har samme monteringsfatning, men bare er laget litt større for bruk mot fullformat sensor?

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Er det altså slik at FE-fatningen faktisk er en E-fatning? Og at man kan bruke E-fatning uten adapter?

Bare at formatet blir redusert?

 

Noe du kun kan unngå ved å benytte FE-objektiver? Som har samme montering, men laget for fullformat sensor?

Ut fra min informasjon var dette en helt korrekt oppsummering, ja. :)

 

E og FE er kompatible om hverandre, men resultatet blir croppet med mindre du bruker FE-optikk på FE-fatning. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...