Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden


Anbefalte innlegg

Dette med lukkeren høres interessant ut for meg. For etter det jeg har lest meg frem til, tar ikke A7 mer enn fem bilder i sekundet.

 

Men er det på noe vis mulig å overgå dette? Jeg må ofte ta en tre-fire bilder ganske kjapt etter hverandre. Så derfor holder det med fem bilder i sekundet, tror jeg. Men det er jo egentlig ganske lite i forhold til visse speilreflekskameraer som er oppe i 17 bilder eller noe.

 

Derfor er temaer som lukkerforsinkelse, seriebildefunksjon relevant for meg. Har denne åpne lukkeren noen fordel i forbindelse med å ta flere bilder på rad?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette med lukkeren høres interessant ut for meg.

 

A7 har maks 5 bilder i sekundet, A7r maks 4. Dette er i "Speed priority" modus med låst fokus og søkerbilde. Normal seriebilde er rundt 1.5 bilde i sekundet for A7r, litt mer (2.5?) for A7. Elektronisk første lukkergardin spiller ingen rolle for dette.

 

For action-fotografering ville A7/A7r komme nesten nederst på min ønskeliste, men skal du bare ha en kjapp serie av noe som er i ro fungerer det greit.

Lenke til kommentar

 

Enig, forbausende mye lyd, men ikke en ubehagelig lyd og man hører lyden mye mer selv enn folk rundt gjør. A7 har forøvrig mulighet for elektronisk første "lukkergardin", noe A7r ikke har så hvis lavt lydnivå er målet er nok A7 litt bedre (har ikke hørt A7, bare A7r).

 

Da skal den prøves :)

Lenke til kommentar

 

A7 har maks 5 bilder i sekundet, A7r maks 4. Dette er i "Speed priority" modus med låst fokus og søkerbilde. Normal seriebilde er rundt 1.5 bilde i sekundet for A7r, litt mer (2.5?) for A7. Elektronisk første lukkergardin spiller ingen rolle for dette.

 

For action-fotografering ville A7/A7r komme nesten nederst på min ønskeliste, men skal du bare ha en kjapp serie av noe som er i ro fungerer det greit.

Når jeg tar kjappe serier er det som oftest av noe som beveger seg. Hvorfor ellers skulle man ta serier?

Men da er det heller ikke noe problem å låse fokus. Faktisk er det ønskelig. Så dette er ikke noe kompromiss. Og da holder det med 5 bilder i sekundet.

Det er faktisk skjelden jeg tar så mange på et sekund. Men det er viktigere at kameraet er responsivt de 2-3 gangene jeg trykker på lukkerknappen i løpet av sekundet.

Lenke til kommentar

Når jeg tar kjappe serier er det som oftest av noe som beveger seg. Hvorfor ellers skulle man ta serier?

 

Jeg bruker ofte serier med lange lukkertider for å øke sjansen for et skarpt bilde, med grupepbilder er det fint med seriebilder for å prøve å få ett hvor alle ser OK ut osv. Men seriebildefunskjon kombinert med god følgefokus øker selvsagt bruksområdet mye.

Lenke til kommentar

Noen som tilfeldigvis har dette objektivet?

http://www.fotovideo.no/foto/Objektiver/Sony/Sigma-12-24mm-F45-56-II-DG-HSM-Sony-A-Ultravidvinkelzoom-fullformatskompatibel-124251-p0000135159

 

Lurer litt på hvordan det fungerer på A7. Det skal være kompitabelt med fullformat. Må brukes med E-A adapter da.

 

Jeg ser flere bruker Leica optikk her. Er det bra? Finnes det noen vidvinkler i størrelse 10mm fra Leica, eller andre produsenter, som er fullformat?

Lenke til kommentar

Et tips til de som bruker kameraet med manuellfokus optikk:

 

En svært rask fokuseringshjelp (under forutsetning av at du fotograferer i RAW) er å sette JPEG-oppskarping til maks: Fordi skjermbildet baseres på denne JPEG-en får du en lett moire/flimring i områdene som er i fokus, også uten forstørrelse på skjerm eller i søker. Med litt trening fungerer dette faktisk vel så bra som focus peaking.

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Et tips til de som bruker kameraet med manuellfokus optikk:

 

En svært rask fokuseringshjelp (under forutsetning av at du fotograferer i RAW) er å sette JPEG-oppskarping til maks: Fordi skjermbildet baseres på denne JPEG-en får du en lett moire/flimring i områdene som er i fokus, også uten forstørrelse på skjerm eller i søker. Med litt trening fungerer dette faktisk vel så bra som focus peaking.

Da blir det jo en slags focus peaking da!

 

For du mener at skjermbildet baseres på disse innstillingene også før du tar bilde?

Lenke til kommentar

Jeg er på markedet for et nytt proffhus som skal brukes mest til profesjonelt bruk, mye bryllup. Har jo så godt som bestemt meg for 5Dmk III (har mkii), men så ser jeg dette A7-hysteriet.

Er det slik at A7/r med zeiss 35mm og 55mm i det hele tatt kan sammenlignes med 5d3 når det kommer til bildekvalitet, iso og fokus?

I såfall gjør jo størrelse og pris det til en såkalt "no-brainer".

Lenke til kommentar

Jeg er på markedet for et nytt proffhus som skal brukes mest til profesjonelt bruk, mye bryllup. Har jo så godt som bestemt meg for 5Dmk III (har mkii), men så ser jeg dette A7-hysteriet.

 

Er det slik at A7/r med zeiss 35mm og 55mm i det hele tatt kan sammenlignes med 5d3 når det kommer til bildekvalitet, iso og fokus?

 

I såfall gjør jo størrelse og pris det til en såkalt "no-brainer".

I korte trekk:

 

Bildekvaliteten er svært god og sammenlignbar for all tre, om ekstrem detaljgjengivelse er vikig er A7r best, men 5DMkII har nok en edge på ISO/støy, A7 er litt bedre enn A7r i forhold til ISO/støy. Både A7 og A7r er adskillig bedre enn 5DMkII på dynamisk omfang. Fargene er litt forskjellige, her er det ulike preferanser. Så langt synes jeg det under dagslysforhoild har vært enklest å jobbe med Canon-filer, men at Sony muligens kan være enklere å ha med å gjøre i blanding-/ kunstlys.

 

Optikk: Både Zeiss 35mm og 55mm holder svært god standard etter hva jeg kan se fra eksempelbilder. Ingen tester av 55mm enda, men det som er å se av bilder viser en svært behagelig myk bokeh som bør kunne passe svært bra til din bruk, objektivet er også svært skarp fra full åpning. 35mm skulle nok vært mere lyssterk til ditt bruk. (En RX1 pluss en A7 med 55mm ville være en fin kombo, RX1 sin 35mm f/2 er nydelig mht. bokeh.)

 

Autofokus: 5DMkIII slår A7 og A7r på hastighet, tør ikke si noe om hvem som er best på presisjon. A7 bedre enn A7r, og begge er raske nok til det meste utenom sport/ action.

 

Andre momenter: Blitzløsningene til Sony kjenner jeg ikke, men her har nok Canon de beste løsningene vil jeg anta.

 

Vippbar skjerm har jeg alltid ønsket meg og er et stort pluss for A7/A7r,

 

Batterikapsiteten er dårlig.

 

Sony har svært dårlig service: Om kameraet må repareres må det sendes via forhandler og deretter som regel til Sverige med ekstremt treg service, jeg har nå ventet i snart to måneder på mitt RX1 for å få gjort en garantireparasjon. Her har Sony mye å lære av Canon. (Og min kvalifiserte gjetning etter å ha hatt begge i hendene er nok at 5DMkIII er et mere robust kamaera enn A7r.)

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Både A7 og A7r er adskillig bedre enn 5DMkII på dynamisk omfang.

Vel å merke på lav ISO - på høy ISO har Canon noe bedre DR.

 

Nå er jeg ikke sikker på hvor mye det har å si for en bryllupsfotograf. Personlig tror jeg at jeg der hadde prioritert DR/støy på høy ISO.

 

For landskap og utebilder i krevende lys (dvs. mye), så vil høy DR være å foretrekke.

 

Jeg har fått inntrykk at Sony har brukbart blits-system de også. Og de er jo de eneste som kan vippe blitsen sideveis:

sony-hvl-f43am-flash-rotate.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...