Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden


Anbefalte innlegg

Nei, Sony gjør nok dette for å spare penger.

 

Men utilsiktet eller er, så er faktisk konsekvensen en reell miljøgevinst, selv om den er liten. Jeg aner ikke hvor mange ladere jeg har kastet i løpet av tidens tann. For ikke å snakke om strømledninger.

Selvsagt er det for å holde prisen nede, og antagelig er samme årsak at de ikke øker batterikapasiteten betraktelig. Men så har du dette at det er sony - som vanlig er det alltid noe som ikke er som "normalt" derfra..

 

Ledninger gjennvinnes så det er ikke særlig stort problem i dag, ladere inneholder vel heller ikke mye, en motstand eller 2. Jeg tror mobilberget og milliarder av AA-batterier er mye mye verre..

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

Veit ikke hvor gammel du er, tør ikke å tippe på det heller - men har en liten følelse av at du ser på det heile litt "gammeldags". Det er snart 2014 - ny tider og trender :)

 

... Men så har du dette at det er sony - som vanlig er det alltid noe som ikke er som "normalt" derfra..

Japp og ett av de tingene "som ikke er som _normalt_" er at dette er EVIL med fullformat sensor. Jeg sier bare Go-Sony ;) gi meg mer av de flotte "unormale" ting de har lansert de siste årene

Lenke til kommentar

Hvis pris ikke er et tema og du trenger et kamera til bryllup og portrett: A7 eller A7r ?

For meg er det jevnt mellom kvikkere fokus/lukker vs ekstra detaljgjengivelse (som allerede er fantastisk på A7).

Jeg har vagt A7r for maks detaljer, men det er et jevnt løp, til ditt bruk er det i tillegg til litt bedre AF et par momenter som taler for A7:

- A7 har AA-filter og er mindre utsatt for moire, heller ikke a7r ser ut til å veldig utsatt, men tekstiler er potensiell kilde til problemer.

- Litt stillere lukker.

- Litt mindre datamengder å behandle.

 

Begge kameraene gjør jobben.

Lenke til kommentar

Ledninger gjennvinnes så det er ikke særlig stort problem i dag, ladere inneholder vel heller ikke mye, en motstand eller 2. Jeg tror mobilberget og milliarder av AA-batterier er mye mye verre..

Det er bra at ting gjenvinnes, men miljøgevinsten er større hvis tingen ikke blir produsert i det hele tatt. Det er rimelig mye elektronikk i en lader - den inneholder et switching powersupply og reguleringskretser. En lader tar plass og har en egenvekt; noe som vil påvirke frakt. Frakt av gods står for en ikke ubetydelig andel av utslipp av klimagasser.

 

edit: Men i dette tilfellet så er det ingen miuljøgevinst - for det medfølger en USB power-adapter istedet for batterilader ...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt diskusjonen her. Det fulgte da med lader til mitt kamera?

Snakker vi om batterilader hvor man må ta ut batteriet fra kameraet? Hva er vitsen med det uansett? Er jo bare klønete.

Det er det delte meninger om. Jeg selv har mer sans for ekstern lader av batteri - det går raskere og er mer smidig i bruk når man har mer enn et batteri. Og som det er tidligere nevnt, når batteriet lades via kamera, så er ikke kamera tilgjengelig til andre ting. Som det å ta bilder f.eks.

 

Og med speilløse kameraer, så bruker man mer batteri i forhold til speilrefleks. Så man har gjerne flere batterier.

 

Men jeg savner en pakke bestående av lader + batteri (fra Sony). Det er når man har mer enn ett batteri at laderen blir viktig ...

Lenke til kommentar

Men jeg savner en pakke bestående av lader + batteri (fra Sony). Det er når man har mer enn ett batteri at laderen blir viktig ...

 

Rimelig tilbehørspakke med batteri og strømlader.....

 

Men 895.- rimelig?

Muligens i forhold til å kjøpe lader og batteri hver for seg for nesten 1400.-, men det er jo hinsides.

 

Det er nok heller salgshensyn enn miljøhensyn som ligger til grunn for Sonys prioriteringer i forhold til laderløsning.

 

Edit: 799.- hos Sony, fri levering.

Endret av twoeyes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rimelig tilbehørspakke med batteri og strømlader.....

 

Men 895.- rimelig?

Muligens i forhold til å kjøpe lader og batteri hver for seg for nesten 1400.-, men det er jo hinsides.

Der er'n. Det er ikke billig - men jeg betaler heller overpris på batteri og lader fremfor å bruke penger på et unødvendig filter. Jeg har prøvd meg på noen billig-batterier, og til det har jeg kun en kommentar - aldri mer.
Lenke til kommentar

 

Hvis du registrerer kameraet på sony.no får du 30% rabatt frem til 31. januar 2014, så da er prisen nede i kr 560,-. Det er ikke så ille når fullpris på batteriet alene er ca 700kr

Dette gjelder forsåvidt "alt digitalt fototilbehør unntatt utbyttbare objektiver", så hvis noen f.eks skal ha batterigrep, adaptere eller noe, så lønner det seg å kjøpe det etter du har fått selve kameraet :)

Lenke til kommentar

Brukt fulladet kamera i to dager nå. Batteriprosenten er nede på 28 prosent. Holder det en dag til tro? Må si det ble tomt fort i forhold til mitt gamle kamera. Er der skjermen som spiser batteri?

Jepp - skjerm og elektronisk søker er typisk største strømtyvene - og med speilløst kamera blir det mye av begge deler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...