Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det overhodet noen fordel med speilløst kontra speilrefleks når en kun ser på den optiske biten?

For objektivkonstruksjonen gir det større muligheter om man ikke trenger å sette av plass til speilet i den optiske banen, bakre linseelement kan da plasseres nærmere filmplan/ sensor. Spesielt for optikk med kort brennvidde er dette en fordel som gir muligheter for plass- og vektbesparelse og bedre optiske løsninger.

 

Den digitale sensorens evne til å fange opp lys med skrå innfallsvinkel er imidlertid dårligere enn for tradisjonell film og gjør at de aller mest kompakte objektivkonstruksjonene fungerer dårlig.

Endret av twoeyes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk høre at A7® bruker NEX batterier, kan noen bekrefte?

Ja.

 

"Batterisystem - NP-FW50"

http://www.sony.no/product/dsi-body/ilce-7r/technical-specifications

 

"Sony Batteri NP-FW50

Passer: NEX-3/5/6/7, Alpha A33/35/55, A7"

http://www.fotovideo.no/Tilbehør/Batteri--and--lader/Oppladbart-Batteri/Sony-Batteri-NP-FW50-Passer-NEX-3-5-6-7--Alpha-A33-35-55--A7-122283-p0000128788

Lenke til kommentar

 

Bra, må ha flere batterier da det bruker endel strøm :hm:

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte A7 med 28-70mm for å få et objektiv som kan fungere til hverdagsfilming - og har blitt i grunn positivt overrasket over hvor godt dette kitobjektivet er til fotografering også.

 

Den brutale fortegningen ser ut til å være ganske overkommelig å håndtere også nå mens vi venter på profil i ACR. Skarpheten ser også lovende ut - men det skal sies at jeg er mer opptatt av senter-skarphet, enn hjørner. Tett-på ansiktsportrett kan fint tas ved 70mm og f/8 - og man får veldig skarpt og fint resultat med rimelig bra utvasking av bakgrunnen.

 

Det er noen frustrasjoner - jeg har blant annet ikke funnet ut om det går an å bruke retningskontrollene på kontrollhjulet til å gi direkte adgang til valg av fokuspunkt. AutoISO med forhåndsbestemt lukkerhastighet og blender lar seg kun gjøre hvis man bruker program M - da vil faktisk kameraet bruke Auto ISO for å få til exponeringen, men dersom det likevel ikke er nok lys må man trå til selv.

 

Kamerahuset er også endel større i virkeligheten enn det man får inntrykk av på bilder sammenlignet med f.eks. NEX-6, og det skal sies at A7 gir så avgjort et dårligere førsteinntrykk med sine glattlakerte overflater og plastic-feel enn det NEX-6 gjør. I det hele tatt virker A7 veldig overpriset ifht. hva man faktisk får for pengene om jeg skal være brutalt ærlig.

 

Positivt er det dog at kamera og objektiv tilsammen veier ca. halvparten av kombinasjonen D800/Tamron 28-75mm (som i seg selv er ganske lett kombinasjon relativt sett). Den forskjellen merkes, det er så lett at vekten av festeplaten til stativet faktisk øker vekten merkbart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0987123

 

Bra, må ha flere batterier da det bruker endel strøm :hm:

Så et tips på Sonyalpharumors som omhandlet batteriene til bl.a a7 / a7r.

Vedkkkommende hadde slått av WI FI , NFC og autovisning og greid å få 777 eksponeringer på et fullladet batteri . har selv opplevd lignende når jeg slår av WI FI på mobiltlf. Så det høres sannsynlig ut med flere eksponerinnger , men det høye antallet får stå for vedkommendes regning.

Det er i alle fall verdt et forsøk.

Legger ved linken:

http:///dyxum.com/dforum/battery-life-a7-a7r_topic103190.html

Lenke til kommentar

Så et tips på Sonyalpharumors som omhandlet batteriene til bl.a a7 / a7r.

Det er ganske vanlig at man kan få mange flere eksponeringer i praksis enn CIPA-testen gir. Jeg har bare gått tom for batteri en gang på E-M5 som har tilsvarende CIPA-tall som A7/A7r, og da ble det 738 bilder (RAW+JPG) og noen korte videoer.

 

CIPA tester med 50% blits (vet ikke hva de hra gjort med A7 som ikke har innebygd blits), skrur kameraet av og på jevnlig, viser bildene på skjermen osv. Så en mer "vanlig" bruk uten alt for mye bruk av skjerm og batterikrevende funksjoner osv gir normalt flere eksponeringer. Men dette gjelder så og si alle kameraer så for å få et inntrykk av batterikapasiet relativt til andre kameraer er CIPA-tallet fortsatt nyttig.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått litt hjelp på dpreview - og nå har ting falt litt bedre på plass.

 

a) Fått satt senterknappen tilbake til default slik at et trykk på denne gir direkte tilgang til fokuspunktvalg

b) Valgt minste fokuspunkt-størrelse

c) Slått av animasjonen som vises når man bytter blender og lukkertid

 

Største ergonomiske brøleren på dette kameraet er dessverre en som ikke lar seg løse så lett. Nemlig knappen for å få forstørring under forhåndsvisning, samt valg av grad av forstørrelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...