Gå til innhold

Panasonic legger plasma-TV-en død


Anbefalte innlegg

 

Eh....... Jeg vet ikke om "selv den billigste moderne PC" støtter 10-bits farger (billige skjermkort har vel sjelden støtte for dette i driverne?). Det er en reell kvalitetsforskjell på 8 og 10-bits farger når du kjører signalet på en plasma-skjerm som støtter dette.

 

Blu-Ray støtter vel kanskje også enda dypere farger? 12, 14?

 

Ang. software kan det godt hende at gratis software gjør jobben like bra som dyr software, uten at jeg skal være skråsikker på dette. Jeg opplever selv at f.eks KMP gir god bildekvalitet, men har ikke sammenliknet så voldsomt...

 

Bluray er vel lagret i YcBcR 4:2:2, er ikke no vits å utputte noe mer enn det, og såvidt meg bekjent støtter alt av nye skjermkort det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Bluray er vel lagret i YcBcR 4:2:2, er ikke no vits å utputte noe mer enn det, og såvidt meg bekjent støtter alt av nye skjermkort det.

 

AtW

 

Nå har jeg ikke vært borti denne notasjonen før, men utifra det jeg kunne finne med et google-søk, virker det som det du skriver der tilsvarer 10 bit pr.farge?

 

Men det er mange som skriver at Blu-ray er lagret i 8-bit 4:2:0 YCC. Det er virkelig skuffende... Hva er det folk har 10, 12 og 14-bit farger på TV'ene for... :p

 

Meg bekjent er det ihvertfall ikke alle skjermkort som støtter 10-bit farger, ihvertfall ikke som har drivere for det.

Lenke til kommentar

Samme driver uavhengig om det er nytt, gammelt, low-end eller råeste skjermkortet på markedet.

 

Nå kjenner jeg hovedsakelig til Nvidia, men de har jo noe av de billigste skjermkortene der ute også, så det må jo være ganske relevant.

 

Ironisk nok så må du vel i praksis strengt talt koble til en PC for å kunne utnytte deg av 10 eller 12-bit. For hva slags kilde er det som kan gi dette uttenom PC? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...