Gå til innhold

Panasonic legger plasma-TV-en død


Anbefalte innlegg

Må faktisk gå litt mot vinden her å si at jeg ikke er begeistret for plasma. Ja, det har god bildekvalitet der svart er svart. Problemet med plasma for min del er at de flimrer slik som de gamle crt-skjermene. Hvertfall alle skjermene jeg har sett på i butikkene. Derfor tar jeg en god lcd skjerm over plasma anyday.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig stor forskjell mellom skjerm og skjerm. Mellom panasonic og panasonic, også.

 

Før jeg kjøpte Samsung-skjerm, hadde jeg bestemt meg for Panasonic G20 (eller var det G10). Men så gikk jeg i butikken og så på den. Og så gikk jeg i en butikk til for å dobbeltsjekke. Og den skjermen kunne jeg ikke ha. Den flimret som fly, på begge eksemplarene. Rett på siden hang en V10 (tror jeg det var, eventuelt VT10?), og den hadde fantastisk rolig bilde til sammenligning. Jeg sa det til butikkselgeren, og han trodde jeg var snål. Så gikk jeg hjem og slo det opp, og det var mange andre som hadde returnert TV'n, eller latt være å kjøpe den, for samme problemet. Og opplevde at andre ikke så hva de snakket om.

 

Jeg tror deg gjerne når du sier at plasma-skjermer flimrer. Men det er forskjell på skjermer, altså, og den Samsungen jeg har nå kan jeg ikke se flimre.

Lenke til kommentar

Det er veldig stor forskjell mellom skjerm og skjerm. Mellom panasonic og panasonic, også.

 

Før jeg kjøpte Samsung-skjerm, hadde jeg bestemt meg for Panasonic G20 (eller var det G10). Men så gikk jeg i butikken og så på den. Og så gikk jeg i en butikk til for å dobbeltsjekke. Og den skjermen kunne jeg ikke ha. Den flimret som fly, på begge eksemplarene.

 

Dette er et helt konkret "problem" som kun oppstår når man setter på 24p modus. Dette er ikke godt støttet på enkelte Panasonic-skjermer som kjører dette i 48Hz. Ikke veldig vanskelig å tenke seg hvorfor de setter på flimmer på den billigste skjermen i en butikk som er interessert i å selge den dyrere skjermen ;)

 

Selv har jeg hatt en G10 i flere år og aldri sett spor av noe flimmer, men det er vel fordi jeg aldri har hatt bruk for 24p...

 

Så generelt, hva bildekvalitet angår, vil jeg ikke si at det er stor forskjell fra Panasonic-skjerm til Panasonic-skjerm. Jeg har fulgt plasma-skjermene til Panasonic siden midten av 2000-tallet og vil påstå at bildekvaliteten har vært jevnt over på topp. De dyrere skjermene har ofte mer features, annen kalibrering etc, men de rimelige skjermene har som regel god "grunnteknologi" i bunn.

Lenke til kommentar

I for eksempel denne tråden er det folk som sier at den flimrer på 60Hz og verre på 48Hz... Siden jeg så det umiddelbart på to forskjellige eksemplarer så tok jeg det trygge valget og valgte den bort. Det var jo ikke alle de andre skjermene som var billigere, men G10 var det jeg kom for å kjøpe, og akkurat den så ikke ut... Andre skjermer hadde tydelige problemer med panorering, det så jeg bl.a. på billige Samsunger. V10 og/eller VT10 var tydelig bedre i butikken, men de var ikke like prisgunstige (dvs de kostet flere tusenlapper mer enn om jeg skulle bestilt på nett). Jeg endte altså opp med noe i en høyere prisklasse, fra et annet merke, etter å ha lest meg opp om temaet. Veldig fornøyd, men det hadde jeg nok vært med en VT10 også, flotte TV'er, om enn langt over mitt prisnivå.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg endte altså opp med noe i en høyere prisklasse, fra et annet merke, etter å ha lest meg opp om temaet. Veldig fornøyd, men det hadde jeg nok vært med en VT10 også, flotte TV'er, om enn langt over mitt prisnivå.

 

Hvilke andre plasma-skjermer er det som i det hele tatt kommer i nærheten av Panasonic på bildekvalitet, bortsett fra Pioneer?

 

Det "kjente" problemet med flimmer oppstår i 24p-modus. Det andre er mer sketchy "noen ser"-opplegg. Dette er antakelig vanlig flimmer som du vil se på enhver plasma-skjerm. Jeg ser også lett flimmer på 60Hz eller 75Hz CRT-bilde, og må også opp på 85Hz CRT før det begynner å roe seg.

 

Er du sikker på at ikke skjermene i butikken du var hadde på 24p-instillingen? http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=95111

 

Jeg har selv jobbet i elektronikk-forretning, og vet at billige Panasonic-skjermer har moderat inntjening, ettersom de er forholdsvis dyre i innkjøp. Panasonic selger på ryktet. Vi ble ikke akkurat oppmuntret til å selge disse, for å si det sånn, selv om alle "veteranene" var enige om at de ga suveren bildekvalitet for pengene...

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

Nei, jeg er slett ikke sikker på det. Det jeg vet er at karen i butikken (butikk nr. 2, på Elkjop snakket jeg ikke med noen) forsøkte å selge meg akkurat den TV'n, og ikke så noe flimring. Og alle skjermene der var koblet til samme kilde, så det var et greit sammenligningsgrunnlag. Som du sier så er det ikke alle som reagerer på denne type flimmer, men denne er vissnok mer utsatt enn andre modeller for de som ser det. Jeg ble litt bummed out, for jeg hadde valgt meg ut akkurat den TV'n, den hadde gjort det bra i tester og hadde en konkurransedyktig pris.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Og alle skjermene der var koblet til samme kilde, så det var et greit sammenligningsgrunnlag. Som du sier så er det ikke alle som reagerer på denne type flimmer, men denne er vissnok mer utsatt enn andre modeller for de som ser det.

 

Det at de er koblet til samme kilde trenger ikke bety noe. Det som betyr noe er om 24p-modus er aktivert eller ikke. Det er ihvertfall en kjent sak at TV'en flimrer med denne modusen aktivert, og hvis du ikke vet hva slags instillinger TV'en du så på hadde, er det nærliggende å tro at du har sett 24p-flimmer.

 

Jeg synes det blir feil å påstå noe annet med mindre du er sikker, i og med at det andre alternativet, generelt plasma-flimmer, er et problem på alle TV'er. Det finnes folk som aldri ville kjøpt seg en plasma, uansett merke, pga plasma-flimmer.

 

Lenke til kommentar

 

 

Det at de er koblet til samme kilde trenger ikke bety noe. Det som betyr noe er om 24p-modus er aktivert eller ikke. Det er ihvertfall en kjent sak at TV'en flimrer med denne modusen aktivert, og hvis du ikke vet hva slags instillinger TV'en du så på hadde, er det nærliggende å tro at du har sett 24p-flimmer.

 

Jeg synes det blir feil å påstå noe annet med mindre du er sikker, i og med at det andre alternativet, generelt plasma-flimmer, er et problem på alle TV'er. Det finnes folk som aldri ville kjøpt seg en plasma, uansett merke, pga plasma-flimmer.

 

 

 

24p er jo "rikitg" modus å bruke på nesten alle filmer og de fleste serier. Det gjør jo TVen vesentlig mer urbukelig om det ikke fungerer som det skal.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

24p er jo "rikitg" modus å bruke på nesten alle filmer og de fleste serier. Det gjør jo TVen vesentlig mer urbukelig om det ikke fungerer som det skal.

 

AtW

 

Hva som er riktig er da vel opp til brukeren å definere? Hvis du vet at du trenger 24p-modus kjøper du selvfølgelig ikke den TV'en...Selv har jeg brukt den masse, men aldri spilt av noe 24p-materiale, og aldri sett noe flimmer. Helt perfekt TV for meg.

 

Å kjøpe en TV som ikke støtter skikkelig det du trenger er selvsagt ubrukelig, men det er opptil kjøperen å avgjøre om han trenger den ekstra funksjonaliteten. En entusiast som er opptatt av at TV'en skal gjøre en god jobb på 24p, vil sjekke ut forskjellen på denne og dyrere modeller før han kjøper, og vil derfor ikke ha noen problemer her. Jeg vil påstå at av de som kjøper G10/G20 er det et mikroskopisk mindretall som faktisk bryr seg om 24p-modusen. Til f.eks TV-bruk er denne modusen helt irrelevant.

 

Mangelfull implementasjonen av støtte for 24p har ingenting å gjøre med kvaliteten på TV'en eller bildekvaliteten på TV'en generelt, og kan ikke brukes til å karakterisere en TV som mer eller mindre brukelig. Det kommer helt an på bruksmønster. Selv vil jeg heller ha god bildekvalitet, og betale for de funksjonene jeg faktisk trenger, enn å ha en TV som er middelmådig på bildekvalitet men støtter flere funksjoner. Det er Panasonic i et nøtteskall, kvaliteten er alltid god på lavere modeller, men de kutter på features.

Lenke til kommentar

I de trådene jeg leste, også i begynnelsen av den tråden jeg lenket til, byttet folk bort fra den spesifikke TV'n, til andre skjermer som også var plasma, på grunn av flimmer på 60Hz, selv om de var klare over problemet med 48Hz. Da jeg leste om problemstillingen var det overveldende mye informasjon om dette. Dette var altså et flimmerproblem som jeg IKKE hadde hørt om før jeg så det, og oppdaget helt på egen hånd. Da spiller det liten rolle om jeg ble utsatt for 48Hz-flimmer eller 60Hz-flimmer, for resultatet var uansett at jeg ikke ville ha den modellen, den modellen ekskluderte seg selv med mest synlig flimmer blant alle de andre modellene i de to butikkene.

 

Panasonic har andre modeller der de gjorde dette riktig. Problemet eksisterer heller ikke på mange rimeligere modeller. Da er det ikke min feil eller mitt ansvar å snakke pent om en modell som faktisk har et problem med flimmer.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Hva som er riktig er da vel opp til brukeren å definere? Hvis du vet at du trenger 24p-modus kjøper du selvfølgelig ikke den TV'en...Selv har jeg brukt den masse, men aldri spilt av noe 24p-materiale, og aldri sett noe flimmer. Helt perfekt TV for meg.

 

Å kjøpe en TV som ikke støtter skikkelig det du trenger er selvsagt ubrukelig, men det er opptil kjøperen å avgjøre om han trenger den ekstra funksjonaliteten. En entusiast som er opptatt av at TV'en skal gjøre en god jobb på 24p, vil sjekke ut forskjellen på denne og dyrere modeller før han kjøper, og vil derfor ikke ha noen problemer her. Jeg vil påstå at av de som kjøper G10/G20 er det et mikroskopisk mindretall som faktisk bryr seg om 24p-modusen. Til f.eks TV-bruk er denne modusen helt irrelevant.

 

Mangelfull implementasjonen av støtte for 24p har ingenting å gjøre med kvaliteten på TV'en eller bildekvaliteten på TV'en generelt, og kan ikke brukes til å karakterisere en TV som mer eller mindre brukelig. Det kommer helt an på bruksmønster. Selv vil jeg heller ha god bildekvalitet, og betale for de funksjonene jeg faktisk trenger, enn å ha en TV som er middelmådig på bildekvalitet men støtter flere funksjoner. Det er Panasonic i et nøtteskall, kvaliteten er alltid god på lavere modeller, men de kutter på features.

 

Det er vel opp til brukeren å definere, på samme måte som om godt svartnivå er riktig eller ikke er opp til brukeren å definere... Det er noen entusiaster som ikke ser på noe 24-fps materiale, men jeg vil tippe det er ganske få, det er ett vesentlig kvalitetstap med en ubrukelig 24 Hz-modus, noe som gjør den uaktuell for de fleste med litt krav til TVen. Du framstiller 24 Hz som en slags feature alla smart-TV, men det er i høyeste grad noe som spiller inn på kvaliteten.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Panasonic har andre modeller der de gjorde dette riktig. Problemet eksisterer heller ikke på mange rimeligere modeller. Da er det ikke min feil eller mitt ansvar å snakke pent om en modell som faktisk har et problem med flimmer.

 

Jeg har aldri bedt deg snakke pent om noen TV, men det er ditt ansvar å vite om flimmeret du så var flimmer fra vanlig 60Hz, hvis du vil hevde at det var det du så. Ellers bør du være ærlig å si at du ikke vet.

 

 

Det er vel opp til brukeren å definere, på samme måte som om godt svartnivå er riktig eller ikke er opp til brukeren å definere... Det er noen entusiaster som ikke ser på noe 24-fps materiale, men jeg vil tippe det er ganske få, det er ett vesentlig kvalitetstap med en ubrukelig 24 Hz-modus, noe som gjør den uaktuell for de fleste med litt krav til TVen. Du framstiller 24 Hz som en slags feature alla smart-TV, men det er i høyeste grad noe som spiller inn på kvaliteten.

 

Nei, 24p avspilling er en feature, og det er langt fra alle som behøver dette.. Jeg har aldri hevdet at G-serien er en entusiast-serie. Det jeg har hevdet er at Panasonic generelt prioriterer bildekvalitet fremfor features. Vil du spille av 24p-signal så gå for en V/VT. Vil du bare bruke TV'en til å... vel.. se på TV, så vil du klare deg helt fint med en G. Eller hvis du bruker den sammen med en PC, til ikke-24p materiale. Eller hvis du vil bruke den til å spille av film uten å bruke 24p-modusen. Altså, at du ikke er en filmentusiast.

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

 

Jeg har aldri bedt deg snakke pent om noen TV, men det er ditt ansvar å vite om flimmeret du så var flimmer fra vanlig 60Hz, hvis du vil hevde at det var det du så. Ellers bør du være ærlig å si at du ikke vet.

 

 

 

- For det første er det slett ikke mitt ansvar å vite om flimmeret jeg så var flimmer fra vanlig 60Hz eller ikke.

 

- For det andre har jeg ikke hevdet at jeg så 60Hz flimmer, bare at jeg så flimmer. Videre har jeg hevdet at jeg leste at det er et kjent problem med flimmer også på 60Hz på disse skjermene, og lenket til en kilde.

 

- For det tredje har jeg allerede "vært ærlig" og sagt at jeg ikke vet, i innlegg #27.

 

- For det fjerde er det Panasonic "sitt ansvar" at jeg skal ønske å kjøpe deres skjerm og til rådighet har de da blant annet min tid i en butikk som primært solgte Panasonic-TV'er. Panasonic sin skjerm flimret synbart og plagsomt. Når selgeren i butikken sier han ikke kunne se noe flimring, så er det nærliggende å tro at han enten lyver - og det tviler jeg på siden det var en upsell-mulighet - eller at det er 60Hz-flimmer. Men kanskje ikke alle ser 48Hz-flimmer heller?

 

Den apologeriseringa di kan du ta et annet sted, G10 var en populær modell med en kjent svakhet - eller to, tydeligvis, flimmer på 48Hz og flimmer på 60Hz. Hvis man ikke bryr seg om den svakheten, er det en flott TV. Og dersom man bryr seg om den, har Panasonic mange andre modeller uten den svakheten. Men jeg valgte en Samsung Plasma, og kan ikke se at den har noe dårligere billedkvalitet. Derimot kan jeg se at den ikke flimrer.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

- For det første er det slett ikke mitt ansvar å vite om flimmeret jeg så var flimmer fra vanlig 60Hz eller ikke.

 

- For det andre har jeg ikke hevdet at jeg så 60Hz flimmer, bare at jeg så flimmer. Videre har jeg hevdet at jeg leste at det er et kjent problem med flimmer også på 60Hz på disse skjermene, og lenket til en kilde.

 

- For det tredje har jeg allerede "vært ærlig" og sagt at jeg ikke vet, i innlegg #27.

 

 

Da har jeg misforstått deg, jeg forsto det slik at du argumenterte med at du så flimmer mange andre ikke klarer å se, nemlig 60Hz-flimmeret. Mitt poeng er at selv om 48Hz-flimmeret er godt dokumentert, så er ikke 60Hz-flimmeret det i lik grad, og det kan godt være at folk har lest om 60Hz-flimmeret, slenger seg på en potensiell myte og tror de selv har sett det, mens det de egentlig har sett er 48Hz-flimmeret. Det er derfor jeg mener at det kan være problematisk å argumentere for at 60Hz-flimmeret er ille på denne TV'en, hvis du er usikker på hva du faktisk har sett. Det blir en sammensausing av "jeg har lest" og "jeg har selv sett det" som du selv ikke kan stå for.

 

- For det fjerde er det Panasonic "sitt ansvar" at jeg skal ønske å kjøpe deres skjerm og til rådighet har de da blant annet min tid i en butikk som primært solgte Panasonic-TV'er. Panasonic sin skjerm flimret synbart og plagsomt. Når selgeren i butikken sier han ikke kunne se noe flimring, så er det nærliggende å tro at han enten lyver - og det tviler jeg på siden det var en upsell-mulighet - eller at det er 60Hz-flimmer. Men kanskje ikke alle ser 48Hz-flimmer heller?

 

 

En butikk som primært solgte Panasonic... kan jeg spørre om hvilken butikk det var?

 

Panasonic har et ansvar om å oppgi informasjon om sine TV'er til folk som kjøper de, f.eks burde de være klare på at 24p-modusen på disse TV'ene er sub-optimal. Dette er imidlertid også de ansatte i butikken sitt ansvar, og optimalt sett burde produsenten lære opp de ansatte i sine modeller. Da jeg var i bransjen var det desverre slik at Panasonic nedprioriterte det norske markedet ganske kraftig, og kanskje derfor fikk vi aldri noen opplæring i deres produkter. Vet ikke om dette er tilfellet idag.

 

 

Den apologeriseringa di kan du ta et annet sted, G10 var en populær modell med en kjent svakhet - eller to, tydeligvis, flimmer på 48Hz og flimmer på 60Hz. Hvis man ikke bryr seg om den svakheten, er det en flott TV. Og dersom man bryr seg om den, har Panasonic mange andre modeller uten den svakheten. Men jeg valgte en Samsung Plasma, og kan ikke se at den har noe dårligere billedkvalitet. Derimot kan jeg se at den ikke flimrer.

 

"apologerisering" er et ord jeg ikke kan, og finner det heller ikke på Google/i ordbøker. Så jeg vet ikke helt hva du anklager meg for. Panasonic G10 har en svakhet jeg har sett dokumentert. Den andre angivelige svakheten har jeg ikke sett noe til på min skjerm og jeg er generelt ganske sensitiv for flimmer. Det jeg har sett er det som er standard på alle plasma-skjermer, nemlig "piksel-flimmeret" du ser når du går nær inntil skjermen.
Videre har jeg aldri sagt at G10 ikke har en svakhet ved mangelfull støtte for 24p. Den har absolutt en svakhet, og det er også noe av grunnen til at den var rimelig. TV'en mangler en feature som antakelig er veldig viktig for filmentusiaster. Det jeg argumenterer for er at TV'en gir suveren bildekvalitet for pengene, og bedre enn noen av konkurrentene. Selv om TV'en har en svakhet betyr det ikke at den ikke er det desidert beste valget for f.eks 95% eller mer av brukerne.
Det at du ikke ser at Samsung plasma har dårligere bildekvalitet enn Panasonic, vel, deg om det. I mine og mange andres øyne er forskjellen som natt og dag. Det er såpass stor forskjell at jeg regelrett plages av å sitte å se på en Samsung plasma, fordi jeg er vant til det nydelige bildet fra en Panasonic-skjerm.
Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

hehe, beklager spotan-fornorskingen; uten å gå inn på hvorfor jeg valgte å ta utgangspunkt i det engelske ordet kan jeg skrive hele setninga over til noe mer høflig

 

"Jeg synes du unnskylder skjermen unødvendig mye nå".

 

Når jeg sier jeg ikke ser/har opplevd noen forskjell mellom Samsung-skjermen min og G10, skal det sies at PS50-C7705 nok er noe lengre opp i produktserien enn G10 var. (Ikke spesielt mye dyrere dog, betalte under 13000 på tilbud.) Det er også snakk om oppfattet billedkvalitet, som betyr at jeg ikke har sett dem opp mot hverandre. Men Samsung-TV'n har (i likhet med G10) fått gode reviews, så at det objektivt sett er så dårlig skjerm tror jeg ikke. Derimot har jeg sett mange dårlige Samsung-skjermer i de billigere prisklassene. Inklusive modellen rett under min, der det ikke gikk an å slå av "featuren" som gjør alt om til håndholdt hjemmekino-kvalitet :x

 

Jeg vil ikke si hva den butikken heter der jeg snakket med en selger, av respekt for at det er en relativt liten butikk og man kanskje kan identifisere personen basert på det. Det er likevel en kjedeeid butikk. Den andre butikken jeg gikk i først der G10 også sto på utstilling var Elkjøp, men der snakket jeg ikke med noen om TV'n.

 

Jeg kjenner ikke deg, og jeg vet ikke på hvilket grunnlag du vurderer en skjerm der du knapt har hørt modellbetegnelsen, mot en annen navngitt skjerm som du har investert tid og penger i. For noen er opplevelsen av forskjellen mellom diamantbelagt HDMI-kabel og vanlig standard HDMI-kabel fra Elkjøp som natt og dag, og de ville synes det var smertefullt å se på en ikke-overpriset digitalkabel. Andre er like ekstreme andre veien. Derfor har jeg sett meg nødt til å stole på mine egne øyne og et "gjennomsnitt" av det man får lest ut av tester og erfaringer. Jeg har en god TV. Det er ikke en så god TV som en Panasonic VT10, og kanskje heller ikke en V10, men på prispunktet sitt fikk den mye god omtale. Jeg kjøper ikke brand, jeg kjøper modell, og om Samsung lager mye dårlig så er denne TV'n ikke så verst likevel.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 


"Jeg synes du unnskylder skjermen unødvendig mye nå"

 

Poenget var ikke å unnskylde skjermen. Poenget var å få frem hvor usaklig gode Panasonic er til å lage TV'er og hvor godt jeg liker deres fokus på bildekvalitet, selv på billige modeller, hvor de heller kutter på entusiast-features. Jeg liker generelt ikke slikt mytespinneri hvor man snakker om at en TV plages med flimmer som "noen av oss" kan se. I lys av at jeg ikke plages av dette flimmeret selv (selv om jeg vanligvis er var for flimmer), ser jeg det som sannsynlig at det er 48Hz-flimmeret som er grobunn for denne myten. Der har Panasonic gjort en dårlig jobb med å markere at TV'en ikke egner seg til 24p-avspilling. Hadde de markert dette tydelig kunne de unngått noe av rykte-problemene sine.

 

 

Jeg kjenner ikke deg, og jeg vet ikke på hvilket grunnlag du vurderer en skjerm der du knapt har hørt modellbetegnelsen, mot en annen navngitt skjerm som du har investert tid og penger i.

 

Jeg vurderer skjermer på det grunnlaget at jeg jobbet i elektronikk-bransjen i fire år med å selge bl.a. plasmaskjermer. Det vil si at jeg gikk dag ut og dag inn og glodde på skjermer fra forskjellige produsenter og sammenliknet dem opp mot hverandre, samt snakket med andre erfarne selgere og ikke minst kunder om emnet. Min vurdering er at det siden plasma-skjermen kom for fullt (ikke lenge før jeg begynte i bransjen) har vært Panasonic som har tronet på toppen av bildekvalitet. (Pioneer har alltid vært sett på som eneren der, men personlig har jeg alltid likt bildet på Panasonic-skjermene like godt eller bedre.. noe å gjøre med det "naturlige" bildet de viser). Da jeg så skulle kjøpe min egen TV (etter jeg sluttet), var det helt uaktuelt å kjøpe noe annet enn Panasonic plasma.

 

Jeg har ikke sett akkurat den modellen du snakker om nei, og i teorien er det en liten mulighet for at Samsung faktisk har gjort et kvantesprang innen bildebehandling og utviklet naturlige farger på skjermene sine. Det har imidlertid aldri vært tilfellet før, selv om skjermene har fått "gode reviews". Min nyeste erfaring er med en Samsung plasma fra i fjor, innkjøpt i nær familie, som var dyrere enn G10 men langt dårligere i bildekvalitet. Noe klarte jeg å fikse med kalibrering av farger, men det er noe som mangler i mine øyne, og den klarer umulig å matche bildet på min eldre og rimeligere G10.

 

For noen er opplevelsen av forskjellen mellom diamantbelagt HDMI-kabel og vanlig standard HDMI-kabel fra Elkjøp som natt og dag, og de ville synes det var smertefullt å se på en ikke-overpriset digitalkabel.

 

Er fullstendig klar over "keiserens klær"-tendensen. Men dette gjelder altså ikke Panasonic-entusiaster. Panasonic kjennetegnes stort sett av lite features og lite skryte-tall kombinert bunnsolid ytelse. De var f.eks sent ute med Smart-TV-funksjonalitet, og har alltid ligget etter Samsung i feature-racet.

 

Lenke til kommentar

Jeg fremholder at folk som er over snittet opptatt av god bildekvalitet og kun ser på TV-sendinger er en liten nisje, TV-sendinger har dårlig kvalitet, entusiaster bruker mye andre kilder.

 

AtW

Helt enig. Entusiaster er som regel (bør i hvert fall være det) litt forut teknologien/nyvinninger på markedet. Og her er vel vanlige TV-Sendinger å regne som en gammel stein. Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg fremholder at folk som er over snittet opptatt av god bildekvalitet og kun ser på TV-sendinger er en liten nisje, TV-sendinger har dårlig kvalitet, entusiaster bruker mye andre kilder.

Vel, i så fall er jeg i den nisjen. Mulig det har å gjøre med fotografi hobby'en jeg har. Ser ikke mye på film, men får allikevel spader av en del av TV'ene folk har. Virker som mange ikke oppdager fargefeil og gråtoner sålenge det virker "skarpt nok". Innimellom så overdrevent skarpt, kontrastfylt og med passelig blåtint at jeg blir reint uvel.

 

Helt enig. Entusiaster er som regel (bør i hvert fall være det) litt forut teknologien/nyvinninger på markedet. Og her er vel vanlige TV-Sendinger å regne som en gammel stein.

 

Nja... veit ikke helt. TV-Sendinger presenterer bilder hvor oppløsning kan være så som så, men så lenge det er fargeriktig er det greit nok. Det er klart bedre med høyere oppløsning etc, men jeg velger heller 720p med riktige farger og "mykt" bilde enn 1080p (eller 4k) med overdreven skarphet & fargemetning, sjuk kontrast, og en dæsj blåtint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...