Gå til innhold

Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?


Retten til å bære våpen  

487 stemmer

  1. 1. Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?

    • Ja
      83
    • Nei
      392
    • Ingen formening/vet ikke
      12


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det finnes ikke alltid en måte å skaffe et skytevåpen på. Jeg hører folk si det hele tiden, men jeg tror ikke dere faktisk vet hva dere snakker om.

 

Kommer ann på definisjon. Kan skyte folk med vannpistoler. Med airsoft også. Begge de to er lette å få tak i.

Du kan si du har blitt skutt. Folk blir sjokkert. Så kan du vise den lille prikken etter 0.20g kula du ble truffet med under airsoft spilling.

Lenke til kommentar

Nei, det finnes ikke alltid en måte å skaffe et skytevåpen på. Jeg hører folk si det hele tiden, men jeg tror ikke dere faktisk vet hva dere snakker om.

Det er da ikke særlig vanskelig om man virkelig vil. Selv jeg kan skaffe skytevåpen gjennom bekjente hvis jeg får litt tid på meg, og jeg eier ikke en gang en caps.

 

Jeg tror at hovedgrunnen til at kriminelle som regel ikke løper rundt med pistoler og gevær er fordi behovet stort sett ikke er der. Mannen i gata er ikke bevæpnet, skal man gjennomføre et ran er dermed en pistol overkill samtidig som det medfører høyere risiko og høyere straff.

Lenke til kommentar

 

 

 

Kjøp deg skuddsikker vest. De er vel ikke ulovlige. Eller ikke terg på folk med våpen. Du kan beskytte deg med å være litt smart.

Om non raner deg eller er ute etter deg får du strengt tatt lite glede av en skuddsikker vest hvis du ikke har noen måte å forsvare deg på.

Er noen først nærme nok til å rane deg, og har pistol, er de sannsynligvis dumme, og du burde ikke ha noe stort problem med å overraske dem og ta våpenet dems. De vil ikke skyte deg, de vil ha tingene dine.

 

Mist lommeboka, de bøyer seg ned for å ta den, du gir dem en solid dunk.

Ja det funker jo for Mikke Mus så hvorfor ikke :p

Lenke til kommentar

 

Nei, det finnes ikke alltid en måte å skaffe et skytevåpen på. Jeg hører folk si det hele tiden, men jeg tror ikke dere faktisk vet hva dere snakker om.

Det er da ikke særlig vanskelig om man virkelig vil. Selv jeg kan skaffe skytevåpen gjennom bekjente hvis jeg får litt tid på meg, og jeg eier ikke en gang en caps.

 

Jeg tror at hovedgrunnen til at kriminelle som regel ikke løper rundt med pistoler og gevær er fordi behovet stort sett ikke er der. Mannen i gata er ikke bevæpnet, skal man gjennomføre et ran er dermed en pistol overkill samtidig som det medfører høyere risiko og høyere straff.

 

OK, da gjør du det, og etter bankranet ditt så ser vi om politiet klarer å bruke våpenet til å identifisere deg. Jeg gir deg under 1 % sjanse.

Lenke til kommentar

Nei, det finnes ikke alltid en måte å skaffe et skytevåpen på. Jeg hører folk si det hele tiden, men jeg tror ikke dere faktisk vet hva dere snakker om.

Ingen illegale våpen i Norge?

 

Uten oversikt

Seniorrådgiver Roger Stubberud i oslopolitiet mener etaten ikke har god nok oversikt og kontroll over smugling og distribusjon av illegale våpen i hovedstaden. Stubberud har ikke registrert organisert våpendistribusjon, men mener illegale våpen har mange kanaler inn på markedet.

http://m.db.no/2009/01/17/nyheter/vapen/organisert_kriminalitet/gjengkriminalitet/innenriks/4406150/?www=1

Lenke til kommentar

Relevansen er at du påstår at du kan skaffe et våpen, men du sier ingenting om dette våpenet faktisk er i stand til å brukes til kriminelle aktiviteter anonymt. Jeg kan også skaffe et våpen, antageligvis raskere enn deg, siden jeg bor i Hedmark, men med en gang jeg faktisk bruker dette våpenet til noe annet enn lovlig jakt, så har jeg politiet på nakken, og som du kanskje har lagt merke til så jobber de JÆVLIG raskt når de er ute etter væpnede kriminelle.


 

Nei, det finnes ikke alltid en måte å skaffe et skytevåpen på. Jeg hører folk si det hele tiden, men jeg tror ikke dere faktisk vet hva dere snakker om.


Ingen illegale våpen i Norge?

Uten oversikt
Seniorrådgiver Roger Stubberud i oslopolitiet mener etaten ikke har god nok oversikt og kontroll over smugling og distribusjon av illegale våpen i hovedstaden. Stubberud har ikke registrert organisert våpendistribusjon, men mener illegale våpen har mange kanaler inn på markedet.
http://m.db.no/2009/01/17/nyheter/vapen/organisert_kriminalitet/gjengkriminalitet/innenriks/4406150/?www=1

 

Og hvor ofte tror du det kommer en fjott inn fra gata og får lov til å kjøpe et av disse våpnene uten å måtte godkjennes av folk de stoler på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Relevansen er at du påstår at du kan skaffe et våpen, men du sier ingenting om dette våpenet faktisk er i stand til å brukes til kriminelle aktiviteter anonymt. Jeg kan også skaffe et våpen, antageligvis raskere enn deg, siden jeg bor i Hedmark, men med en gang jeg faktisk bruker dette våpenet til noe annet enn lovlig jakt, så har jeg politiet på nakken, og som du kanskje har lagt merke til så jobber de JÆVLIG raskt når de er ute etter væpnede kriminelle.

Jeg sier at når jeg, som den rake motsetning av en kriminell tøffing, sannsynligvis kan skaffe et skytevåpen innen rimelig tid, da er det nok enda enklere for folk som vet hva de driver med. Med skytevåpen så sikter jeg til enkle håndvåpen, ikke jaktvåpen.

 

At politiet prioriterer våpensaker nevnte jeg jo. Det er et incentiv til å ikke bruke skytevåpen der det ikke er nødvendig. Ved et stort bankran (f.eks. Nokas) eller som beskyttelse i gjengkonflikter er kost/nytte-analysen annerledes.

 

Jeg ser ikke for meg at et gjengmedlem vil ha problemer med å skaffe til veie våpen, men så lenge han ikke er en idiot vil han la være hvis det ikke er nødvendig. Av grunner allerede nevnt.

Lenke til kommentar

Relevansen er at du påstår at du kan skaffe et våpen, men du sier ingenting om dette våpenet faktisk er i stand til å brukes til kriminelle aktiviteter anonymt. Jeg kan også skaffe et våpen, antageligvis raskere enn deg, siden jeg bor i Hedmark, men med en gang jeg faktisk bruker dette våpenet til noe annet enn lovlig jakt, så har jeg politiet på nakken, og som du kanskje har lagt merke til så jobber de JÆVLIG raskt når de er ute etter væpnede kriminelle.

 

 

 

Nei, det finnes ikke alltid en måte å skaffe et skytevåpen på. Jeg hører folk si det hele tiden, men jeg tror ikke dere faktisk vet hva dere snakker om.

Ingen illegale våpen i Norge?

 

Uten oversikt

Seniorrådgiver Roger Stubberud i oslopolitiet mener etaten ikke har god nok oversikt og kontroll over smugling og distribusjon av illegale våpen i hovedstaden. Stubberud har ikke registrert organisert våpendistribusjon, men mener illegale våpen har mange kanaler inn på markedet.

http://m.db.no/2009/01/17/nyheter/vapen/organisert_kriminalitet/gjengkriminalitet/innenriks/4406150/?www=1

Og hvor ofte tror du det kommer en fjott inn fra gata og får lov til å kjøpe et av disse våpnene uten å måtte godkjennes av folk de stoler på?

Påstanden var"det finnes alltid en måte å skaffe seg et våpen, særlig de som ignorer lovene". Denne påstanden holder, hvor vanskelig det kan bli er lite relevante. Engasjerer mann allerede i kriminalitet, blir det enda lettere å gjøre

Lenke til kommentar

Hvor vanskelig det kan bli er UTROLIG relevant, enn så lenge debatten dreier seg om å gjøre det langt enklere.

 

Det er UTROLIG lite relevant til spøsrmålet om det er mulig til å skaffe seg våpen for de kriminelle. De som sier det er mulig å skaffe seg våpen VET HVA DE SNAKKER OM:

 

Enig at det har relevans til debatten generellt. Du inrørmmer også at blir det strenge forbud har de kriminelle lettere tilgang til våpen enn det typiske "fjotten".

Lenke til kommentar

 

[...]Påstanden var"det finnes alltid en måte å skaffe seg et våpen, særlig de som ignorer lovene". Denne påstanden holder, hvor vanskelig det kan bli er lite relevante. Engasjerer mann allerede i kriminalitet, blir det enda lettere å gjøre

Ting tyder på at det ikke er så lett for kriminelle å skaffe (egnede)skytevåpen til kriminell aktivitet. At NOKAS-ranerene ikke ville kvitte seg med sine (som bla. førte til at de ble tatt/dømt) fordi det var så vanskelig å skaffe nye er allerede nevnt. Uten å gå noe nærmere inn på hvordan jeg har slik erfaring, er min erfaring att "skikkelige og lovlydige" folk har mye større mulighet til å få kjøpt uregistrerte/ulovlige/usporbare våpen. Dette har flere grunner, hovedgrunnen er att også kriminelle har samvittighet og evne til konsekvenstenkning. Om en "tilfeldig kriminell" sitter på bestefars fullt funksjonable madsen maskinpistol eller en Uzi fra ett "stay-behind-lager" så vil han (ofte) mye heller selge det til en ellers lovlydig "uoffisiell våpensamler" eller en aktiv skonkurranseskytter eller andre folk han regner med ikke skal bruke våpenet til noe kjipt, enn å selge det til en tvilsom fyr som bruker det til ran/utøya/annet. Både fordi de ikke vil være med på slikt og fordi de risikerer at drapsvåpenet spores tilbake til dem. Begynner å bli noen år siden jeg både var aktiv skytter og samtidig hadde tvilsomme naboer, men den gangen fikk jeg "stadig vekk" tilbud om å ta hånd om våpen de ikke ville at skulle havne hos "feil" kriminelle. (jeg overtok selvsagt aldri noen av de våpenene)

Endret av M98kF1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det leveres også forholdsvis jevnlig inn ulovlige våpen til politiet. Langt på vei de fleste av disse er våpen som blir funnet av slektninger etter dødsfall, men en gang i blant blir det levert inn våpen anonymt og over disk med fullt navn og adresse også.

 

Det er faktisk ikke sånn at man kan sette opp en lapp på lokalbutikken med "Semiauto kjøpes for ransbølge", og de som sier noe annet vet åpenbart _ikke_ hva de prater om.

Og det at jjkoggan, som ikke en gang bor i landet, mener at det er så enkelt, er ikke noe bevis for det motsatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg sier at når jeg, som den rake motsetning av en kriminell tøffing, sannsynligvis kan skaffe et skytevåpen innen rimelig tid, da er det nok enda enklere for folk som vet hva de driver med. Med skytevåpen så sikter jeg til enkle håndvåpen, ikke jaktvåpen.

Hvor ofte blir folk ranet på gata, av et slikt gjengmedlem da? I Norge raner ikke de gjengene folk, med pistol på gata. De bruker dem i eventuelt bankran, konflikter, o.l. og ikke mot private.

 

Forstår ikke dette med at folk føler seg så utrygge i Norge, at de ønsker hånvåpen. Jeg har, men jeg går da ikke med dem på meg.

 

Klart det går ann å skaffe seg ulovlige våpen, selv om det ikke er så lett som mange tror. Har en nok penger og forbindelser som selger, lar det seg nok løse. Ikke alle, kan oppfylle begge betingelsene. Men selv om de gjør det, er ingen grunn til at det skal bli lovlig å bære våpen!

 

Gå heller til psykolog. :) Og denne diskusjonen er ganske tullete. Tviler på om det i deres levetid, blir lovlig for private å gå med håndvåpen. Så, hvorfor diskutere det?

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og denne diskusjonen er ganske tullete. Tviler på om det i deres levetid, blir lovlig for private å gå med håndvåpen. Så, hvorfor diskutere det?

At sannsynligheten er lav til at ens ideer skal få gjennomslag gjør det ikke "tullete" å diskutere endringer i lovverket.

 

Om det hadde vært tilfellet ville aldri noen lovendringer skje.

 

Poenget med en slik diskusjon er vel for tilhengerne av Status Quo å redusere "risikoen" for en endring, og for de som ønsker en endring å øke sannsynligheten for å få gjennomslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...