Gå til innhold

Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?


Retten til å bære våpen  

487 stemmer

  1. 1. Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?

    • Ja
      83
    • Nei
      392
    • Ingen formening/vet ikke
      12


Anbefalte innlegg

 

 

At sannsynligheten er lav til at ens ideer skal få gjennomslag gjør det ikke "tullete" å diskutere endringer i lovverket.

 

Om det hadde vært tilfellet ville aldri noen lovendringer skje.

 

Poenget med en slik diskusjon er vel for tilhengerne av Status Quo å redusere "risikoen" for en endring, og for de som ønsker en endring å øke sannsynligheten for å få gjennomslag.

 

I prinsippet er jeg enig med deg, at ønsker en endringer må slikt debateres i alle "kanaler". :) Men selv avstamningen her, viser et ganske tydelig motstand på litt over 80%. Jeg er rimelig trygg på, at en avstemming (blandt myndige personer) her i landet, hadde gitt et ennå tydeligere svar. Gjetter på over 95 %. Uansett - så er motstanden så overveldene at dette (innen rimelig tidsperspektiv), er lite relevant å diskutere. Kanskje relevant om 50 - 100 år. :)

 

Hadde dette vært en ny problemstilling (les, et nytt samfundsproblem), så hadde dette vært anderledes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor ofte blir folk ranet på gata, av et slikt gjengmedlem da? I Norge raner ikke de gjengene folk, med pistol på gata. De bruker dem i eventuelt bankran, konflikter, o.l. og ikke mot private.

 

Forstår ikke dette med at folk føler seg så utrygge i Norge, at de ønsker hånvåpen. Jeg har, men jeg går da ikke med dem på meg.

 

Klart det går ann å skaffe seg ulovlige våpen, selv om det ikke er så lett som mange tror. Har en nok penger og forbindelser som selger, lar det seg nok løse. Ikke alle, kan oppfylle begge betingelsene. Men selv om de gjør det, er ingen grunn til at det skal bli lovlig å bære våpen!

 

Gå heller til psykolog. :) Og denne diskusjonen er ganske tullete. Tviler på om det i deres levetid, blir lovlig for private å gå med håndvåpen. Så, hvorfor diskutere det?

Jeg vet ikke hvem sine innlegg du leser, men det kan umulig være mine.

Lenke til kommentar

 

 

 

Og det at jjkoggan, som ikke en gang bor i landet, mener at det er så enkelt, er ikke noe bevis for det motsatte.

Hvorfor lyver du? Jeg påsto aldri at det var enkelt.

Jeg sa ikke at du PÅSTO noe, jeg sa at du mente det, noe som er åpenbart ut fra postene dine.
Så uærlig måte å holde debatt, umulig å kommunisere med noen som legger ord i munnen på andre.
Lenke til kommentar

Så uærlig måte å holde debatt, umulig å kommunisere med noen som legger ord i munnen på andre.

Jeg legger ikke ord i munnen din, jeg tolker det du sier. Her er tre sitater fra de siste to sidene:

Det finnes alltid en måte å skaffe seg våpen, særlig for de som ignorer lovene mest (kriminelle).

 

Påstanden var"det finnes alltid en måte å skaffe seg et våpen, særlig de som ignorer lovene". Denne påstanden holder, hvor vanskelig det kan bli er lite relevante. Engasjerer mann allerede i kriminalitet, blir det enda lettere å gjøre

 

De som sier det er mulig å skaffe seg våpen VET HVA DE SNAKKER OM:

"Enda lettere"

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Kjøp deg skuddsikker vest. De er vel ikke ulovlige. Eller ikke terg på folk med våpen. Du kan beskytte deg med å være litt smart.

Om non raner deg eller er ute etter deg får du strengt tatt lite glede av en skuddsikker vest hvis du ikke har noen måte å forsvare deg på.

Er noen først nærme nok til å rane deg, og har pistol, er de sannsynligvis dumme, og du burde ikke ha noe stort problem med å overraske dem og ta våpenet dems. De vil ikke skyte deg, de vil ha tingene dine.

 

Mist lommeboka, de bøyer seg ned for å ta den, du gir dem en solid dunk.

Ja det funker jo for Mikke Mus så hvorfor ikke :p

 

Jeg har sett masse filmer. Jeg vet hvordan dette fungerer. Som i Kiss Kiss Bang Bang, tror jeg det er sannsynlig at de fleste med våpenet vil være altfor nærme deg, og ikke tro du har baller til å gå imot dem. Så å plutselig angripe dem med å legge vekten din på armen dems eller noe, skal være fullt mulig. Ikke at det er noe man faktisk tør å gjøre når man er i situasjonen. Men teoretisk sett er det en god løsning på problemet.

Lenke til kommentar

 

Relevansen er at du påstår at du kan skaffe et våpen, men du sier ingenting om dette våpenet faktisk er i stand til å brukes til kriminelle aktiviteter anonymt. Jeg kan også skaffe et våpen, antageligvis raskere enn deg, siden jeg bor i Hedmark, men med en gang jeg faktisk bruker dette våpenet til noe annet enn lovlig jakt, så har jeg politiet på nakken, og som du kanskje har lagt merke til så jobber de JÆVLIG raskt når de er ute etter væpnede kriminelle.

Jeg sier at når jeg, som den rake motsetning av en kriminell tøffing, sannsynligvis kan skaffe et skytevåpen innen rimelig tid, da er det nok enda enklere for folk som vet hva de driver med. Med skytevåpen så sikter jeg til enkle håndvåpen, ikke jaktvåpen.

 

At politiet prioriterer våpensaker nevnte jeg jo. Det er et incentiv til å ikke bruke skytevåpen der det ikke er nødvendig. Ved et stort bankran (f.eks. Nokas) eller som beskyttelse i gjengkonflikter er kost/nytte-analysen annerledes.

 

Jeg ser ikke for meg at et gjengmedlem vil ha problemer med å skaffe til veie våpen, men så lenge han ikke er en idiot vil han la være hvis det ikke er nødvendig. Av grunner allerede nevnt.

Google hvorfor NOKAS ranerene ikke ville dumpe våpenene sine.

Nei det er ikke veldig lett å skaffe illigale automatvåpen eller håndvåpen i Norge for kriminelle. Hvis det hadde vært tilfellet så ville det ikke vært så stor andel kioskran med kniv, luftvåpen og softgun.

 

ABB prøvde også å kjøpe illigale våpen uten suksess.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kjøp deg skuddsikker vest. De er vel ikke ulovlige. Eller ikke terg på folk med våpen. Du kan beskytte deg med å være litt smart.

Om non raner deg eller er ute etter deg får du strengt tatt lite glede av en skuddsikker vest hvis du ikke har noen måte å forsvare deg på.

Er noen først nærme nok til å rane deg, og har pistol, er de sannsynligvis dumme, og du burde ikke ha noe stort problem med å overraske dem og ta våpenet dems. De vil ikke skyte deg, de vil ha tingene dine.

 

Mist lommeboka, de bøyer seg ned for å ta den, du gir dem en solid dunk.

Ja det funker jo for Mikke Mus så hvorfor ikke :p

 

Jeg har sett masse filmer. Jeg vet hvordan dette fungerer. Som i Kiss Kiss Bang Bang, tror jeg det er sannsynlig at de fleste med våpenet vil være altfor nærme deg, og ikke tro du har baller til å gå imot dem. Så å plutselig angripe dem med å legge vekten din på armen dems eller noe, skal være fullt mulig. Ikke at det er noe man faktisk tør å gjøre når man er i situasjonen. Men teoretisk sett er det en god løsning på problemet.

 

Kanskje du heller skal se noen Bruce Lee filmer... :ph34r:

Lenke til kommentar

Google hvorfor NOKAS ranerene ikke ville dumpe våpenene sine.

Nei det er ikke veldig lett å skaffe illigale automatvåpen eller håndvåpen i Norge for kriminelle. Hvis det hadde vært tilfellet så ville det ikke vært så stor andel kioskran med kniv, luftvåpen og softgun.

 

ABB prøvde også å kjøpe illigale våpen uten suksess.

Jeg har ikke sagt at det er veldig lett. Jeg har sagt at det ikke er et stort problem.

 

Hvis du faktisk leser det jeg har skrevet ser du at jeg ikke kjøper argumentasjonen din. Jeg mener at ranere har gode grunner til å la være å bruke skytevåpen, uavhengig om de har enkel tilgang eller ikke.

 

I et land der folk som regel ikke er bevæpnet vil et ran vanligvis gå bra selv uten skytevåpen. Hvorfor da risikere at politiet leter ekstra godt, og straffer deg hardere når de tar deg?

 

At skytevåpen ikke er et veldig vanlig ransvåpen i Norge trenger derfor ikke bety at det ikke er tilgang på våpen.

Lenke til kommentar

 

Google hvorfor NOKAS ranerene ikke ville dumpe våpenene sine.

Nei det er ikke veldig lett å skaffe illigale automatvåpen eller håndvåpen i Norge for kriminelle. Hvis det hadde vært tilfellet så ville det ikke vært så stor andel kioskran med kniv, luftvåpen og softgun.

 

ABB prøvde også å kjøpe illigale våpen uten suksess.

Jeg har ikke sagt at det er veldig lett. Jeg har sagt at det ikke er et stort problem.

 

Hvis du faktisk leser det jeg har skrevet ser du at jeg ikke kjøper argumentasjonen din. Jeg mener at ranere har gode grunner til å la være å bruke skytevåpen, uavhengig om de har enkel tilgang eller ikke.

 

I et land der folk som regel ikke er bevæpnet vil et ran vanligvis gå bra selv uten skytevåpen. Hvorfor da risikere at politiet leter ekstra godt, og straffer deg hardere når de tar deg?

 

At skytevåpen ikke er et veldig vanlig ransvåpen i Norge trenger derfor ikke bety at det ikke er tilgang på våpen.

 

 

 

Her fra en hardbarka kriminell som ledet Norges største ran. Som var et tungt bevæpnet ran i komandostil:

 

David Toska (30) ville ikke kaste våpnene som ble brukt under Nokas-ranet. Heller ikke det som tok livet av Arne Sigve Klungland.
VG følger
Ifølge David Toska har det aldri noen plan å kvitte seg med våpnene etter ranet.
Et av spørsmålene i Nokas-saken er hvorfor våpnene som ble brukt under ranet ikke likegodt ble dumpet på havet når det ble lagret hos en mann med tilgang til båt.
I stedet for å kvitte seg med utstyret, ble det lagt i og under båten til en 57 år gammel skipper fra Drammen. Det endte med at politiet fikk en gavepakke i etterforskningen da dykkere fra brannvesenet under en øvelse fant store deler av ransutstyret med DNA-spor.
I en bod, som også var leid av skipperen, fant politiet flere våpen, blant annet AG3-geværet som ble benyttet da politimannen Arne Sigve Klungland ble drept. Boden ble leid med ettårskontrakt.
Skipperen har tidligere hevdet i retten at han ble truet på livet, da han uttalte at han ville kaste utstyret på havet.
Ifølge Toska var det ikke noe av det andre ransutstyret som ble vurdert som uunnværlig etter ranet.
- Det var ikke noe i veien for å brenne eller kaste det, men akkurat våpnene og pengene skulle ikke brennes eller kastes i havet, sa Toska.
30-åringen hevdet at det ikke er så lett å få tak i illegale våpen som mange tror, og at det var hovedårsaken til at han ville ta vare på våpnene.
- Det er ikke sikkert det er så lett å få tak i en illegal AG når du trenger det, forklarte Toska. Han ønsket ikke å gå inn på hvor mye han betalte for våpnene i forkant av ranet.

 

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nokas-ranet/vaapnene-skulle-aldri-dumpes/a/108488/

Lenke til kommentar

Her fra en hardbarka kriminell som ledet Norges største ran. Som var et tungt bevæpnet ran i komandostil:

 

 

 

[...]

- Det er ikke sikkert det er så lett å få tak i en illegal AG når du trenger det, forklarte Toska. Han ønsket ikke å gå inn på hvor mye han betalte for våpnene i forkant av ranet.[...]

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nokas-ranet/vaapnene-skulle-aldri-dumpes/a/108488/

 

Jepp, hvor lett det er å skaffe en AG på kort varsel er naturligvis den målestokken vi bør bruke.

 

Håndvåpen er et vanlig ransvåpen i USA. Jeg regner med det er fordi kriminelle ikke får tak i hardere skyts?

Lenke til kommentar

 

Så uærlig måte å holde debatt, umulig å kommunisere med noen som legger ord i munnen på andre.

Jeg legger ikke ord i munnen din, jeg tolker det du sier. Her er tre sitater fra de siste to sidene:

Det finnes alltid en måte å skaffe seg våpen, særlig for de som ignorer lovene mest (kriminelle).

 

Påstanden var"det finnes alltid en måte å skaffe seg et våpen, særlig de som ignorer lovene". Denne påstanden holder, hvor vanskelig det kan bli er lite relevante. Engasjerer mann allerede i kriminalitet, blir det enda lettere å gjøre

 

De som sier det er mulig å skaffe seg våpen VET HVA DE SNAKKER OM:

"Enda lettere"
Du mistolket fra begynnelsen, jeg gir meg og la di tro hva du vill
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

 

 

Hvorfor?

Fordi at vi nordmenn har oppnådd å lage samfunnet vårt helt uten bruk av vold og overdreven maktbruk, og er å regne som verdensmestre i fredelig avvæpnet sameksistens

 

går det ann og bli såå naiv.. blir det krig i Norge er vi fortapt. til og med terror klarer ikke vi håntere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...