Gå til innhold

Vet du at vi er aper (primater)?


Anbefalte innlegg

Du har svart ditt eget spørsmål med klassifiseringen Cryptid. Cryptozologi er for dyr som er påstått, men ikke akseptert. Dette inkluderer bigfoot og nessie, for å nevne noen...

 

Den dokumentaren som har blitt vist om Orang Pendek er noe av det mest lovende jeg har sett om "uoppdagede" arter, her menneskeliknende arter.

 

Jeg håper inderlig man finner dette sky vesenet, ikke for å ta livet av det, og ødelegge dets livsgrunnlag. Men det hadde vært artig å se dets levesett, og om det er veldig forskjellig fra andre kjente dyr som likner på oss. Inntil videre så håper jeg jungelen forblir tett og at denne skapningen får leve i fred så lenge som mulig fra menneskelig innflytelse. Jeg synes bare det er så utrolig at en slik art kan leve så tett på millioner av mennesker et sted i Asia.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi er ikke aper, punktum. Aper er en underart av primater. Mennesker er også primater men IKKE aper.

 

I primatfamilien finner vi for eksempel; lemurs, galagos, lorisids, tarsiers, monkeys and apes.

 

Les litt på wikipedia du; http://en.wikipedia.org/wiki/Primate#Classification_of_living_primates

 

Men vi er jo primater som du sier, vi er dyr vi også, bare ikke aper :p

 

Primat er ikke en familie, det er en orden. Og hvorfor står ikke mennesket på lista om det er slik du sier.

 

Vel årsaken til det er jo å finne fra din egen link.

* Family Hominidae: great apes, including humans (seven species)

 

Så her ER mennesket og aper under samme taksonimisk enhet ikke bare som Primat (Orden) men også Homonidae (Familie).

Du har altså motbevist deg selv. :)

Endret av netroM
Lenke til kommentar

Uavhengig av hvordan man velger å klassifisere mennesket, synes jeg det virker som om de fleste i Norge aksepterer at vi er dyr. Kan heller ikke huske å ha møtt en eneste person som ikke var blodkristen som ikke tror evolusjonen har noe for seg.

 

Grunnen til at det muligens ser ut til at folk driter i dette, er nok at mange gjør nettopp det. De som har interessen, leser seg litt opp og vet hva greia er. De som ikke er interessert vet ca hva ordet "evolusjon" viser til, og synes det er mer enn nok.

 

Om man skal ta frem svært religiøse mennesker, blir antakelig svaret like enkelt: de er indoktrinert til å tro at deres religion er sannheten, og nekter derfor å akseptere andre forslag.

Lenke til kommentar

Svært religiøse mennesker har vanskelig for å godta DNA også. Det som er det beste beviset for evolusjon vitenskapen har funnet. Og DNA henter også støtte i gamle skrotter som har hår, og permafrost påvirkede ting som mammut og slikt. Da får man en kryssreferanse på enkelte arter, og man kan få et bilde av DNA'ets utvikling.

 

Det siste jeg så i en dokumentar på TV, om slike DNA-funn var om et folkeslag på Grønland som er veldig forskjellige fra eskimoer. Og disse hadde innvandret til Grønland på et annet tidspunkt enn eskimoer, faktisk i fra et eller annet sted i Sibir. Og Behringstredet var ikke frosset over, så de tok sjøveien over. Det må kalles en bragd. Steinalderliknende menneskestammer viser seg å være MYE TØFFERE enn hva man hadde forestillet seg.

 

Behring-stredet i vår tid:

 

Bering_Strait.jpeg

Endret av G
Lenke til kommentar

Huff, dere er utrolig kverulerende... Diskusjonen drives jo bare av personlige oppfatninger av hvilke dyrearter som inkluderes under begrepet "ape" i dagligtalen, selv om dere jo egentlig er enige alle sammen om at mennesker er en dyreart, veldig lik andre "aper".

 

Å forklare hvorfor noen nekter å erkjenne at mennesket ikke er "hevet", eller andre teorier som ikke stemmer med deres livssyn, er ikke så vanskelig å tenke seg:

Når man vokser opp og suger til seg inntrykk og lærdom, bygger man seg opp et system - et verdensbilde - som passer med inntrykkene og lærdommen. Hvis et nytt inntrykk bryter fullstendig med systemet vårt og truer med å forandre på store deler av det, er det mye lettere å forkaste det nye inntrykket som "usann lærdom" istedenfor å forandre store deler av systemet! Det skal veldig mye til før man velger å forkaste en del av systemet, som har tatt lang tid å bygge opp, til fordel for ett nytt inntrykk, uansett hvor logisk det er. Husk at påstand er bare logisk fordi den passer inn i systemet ditt, neste gang du møter noen med et litt annerledes system ;)

 

(Og til Sukkertøy, fordi du sikkert kommer til å spørre: Jeg er en ateistisk, hobbyfilosofisk ingeniørstudent med et fornuftig og logisk verdensbilde - i mine øyne.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Aper" i den forstand at vi stammer fra samme slektstre. Strengt tatt er vi primater, en av de "greate" apene.

​Så, vi er like mye aper som en løve er en katt. Går man langt nok tilbake er alt liv encelled biologi.

​Det er kun per definisjon, ikke sant. Hvor setter man lista, liksom?

Lenke til kommentar

 

Så var det dette med å lese da..

 

Lettvindte påstander uten faktagrunnlag duger rett og slett ikke.

Linken du selv oppga sier rett ut at mennesker er aper.

 

Ekte aper, antropoider, aper, Anthropoidea, pattedyrunderorden i ordenen primater. Omfatter såkalt høyere primater; vestaper og østaper med dyreaper samt menneskeaper og mennesker, med omkring 150 arter i 6 familier.

http://snl.no/ekte%20aper

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns det er rett og slett irriterende at så få i et så moderne og fritt land, NEKTER å lære seg at vi er dyr og ikke spesielle velsignede skapninger.

 

Enten det eller så gjør skolene elendige jobber med å utdanne barna/elevene, inkludert min generasjon. Jeg måtte finne det ut helt selv, og det har sikkert tusentalls andre måtte ha gjort også.

 

Takket være vitenskapen og Darwin og ikke minst Richard Dawkins og Hitchens +++så har informasjon blitt spredt rundt i verden via internett, og fler og fler "våkner" opp og man innser at magi ikke eksisterer og en ny verden åpner seg. En verden med logikk, forklaringer, beviser etc. Vitenskapens verden rett og slett :)

 

 

Men til og med i dag, snart 2014 så er det mange av oss som nekter eller ikke tror på at vi er aper. Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal være så vanskelig å godta eller innrømme eller lære seg.

 

Håper at mediene kan skrive mer tydelig om dette da jeg tror at det vil gjøre noe med tankegangen til folk.. Eller, jeg håper ihvertfall.

 

Hvordan kan man IKKE forstå logikken og tydeligheten i det? Man har jo beviser for schwarte!

 

 

Vet ikke hvilken grenerasjon du tilhører, men vi hørte da om det der ganske tidlig både på skole ( 60 & 70 tallet) på tv osv. Det var ganske kjent for alle alt dengang. Så det virker rart at generasjoner nå sent(regner med du tilhører de) skulle være så uopplyste. Har jeg vanskelig for å tro.

 

Ja, vitenskapen sier vi har samme stamfar som apene og skilte lag et sted på veien. Men hva har "man" egentlig av konkrete beviser, hvem sitter med dem, og hva har vi/du og de fleste egentlig sett av disse bevisene?

Kan Tv selskaper lure folk trill rundt ved å bedrive avtalt bestiillingsjuks, kan forsåvidt vitenskapen gjøre det samme. Og står trolig langt bedre rustet med mer solid oppbackning til å gjøre det. Om det har vært ønskelig.

 

Nå sier jeg ikke at det har skjedd, og det kan i såfall være i ulik grad og hensikt. Det er blitt hevdet en rekke forskjellig ifm de greiene der oppigjennom, om "missing links" osv.

Uansett kan man ikke se bort i fra at et eller annet ledd i den utviklingskjeden der, kan ha blitt gjenstand for en eh.. mer eller mindre 'påvirkning' utenfra. Der er jo en del indikasjoner på at nettopp det kan ha skjedd, både i Bibel og beretninger andre steder.

Altså at planetariske utenomjordiske skapninger kan ha befruktet eller krysset seg med varianter av dette dyret. Vil ikke si at det hadde vært noen mindre logisk forklaring på den forskjellen vår art og andre dyrearter har hatt i sin utvikling, når det gjelder intelligens og struktur.

Lenke til kommentar

Herregud.. Først kan du ikke skjønne at jeg sier at folk er uopplyste om temaet, også i neste post så sier du at vi ikke er aper??

 

Du har tydeligvis ikke lest deg opp om emnet for da hadde du ikke måtte spørre de spørsmålene du stiller, og heller ikke sagt at vitenskapsfolk ikke har hevdet det.

 

 

Seriøst vitenskapsmenn har da i aller høyeste grad bekreftet at vi er aper.

...


Endret av Sukkertøy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...