Gå til innhold

Vet du at vi er aper (primater)?


Anbefalte innlegg

Hvordan kan man IKKE forstå logikken og tydeligheten i det? Man har jo beviser for schwarte!

Hvorfor aksepterer man ikke en ekstremt godt støttet vitenskapelig teori som vil fullstendig rasere sitt verdenssyn? Nei, si det... :p

 

Et par kommentarer til deg.

 

Darwin "beviste" ikke evolusjonsteorien. Men han ga - for den tiden - god empirisk støtte for at hans hypotese stemte. Siden den gang har evolusjonsteorien blitt testet ufattelig mange ganger, og kan nå beskrives som "bevist"... så lenge man ikke bruker veldig vitenskapelig ordlag.

 

Formelle bevis finner man bare i logikk og matematikk. Det man kan si er at evolusjonsteorien er så godt støttet som noen annen vitenskapelig teori (som for eksempel, du vet, gravitasjonsteorien), og at det å anta at den ikke stemmer vil være idiotisk.

 

Ellers så må jeg innrømme at det irriterer meg óg :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøver igjen på å dra dette i en etisk retning. Når vi nå har viten som tyder på at vi mennesker ikke har noen guddommelig rett til å herske over andre dyr, hvorfor regner vi andre mennesker som mer verdifulle enn dyr?

 

Jeg har problemer med å finne gode argumenter for at det skulle verre å ta livet av et annet menneske enn å avlive en hund.

 

Dersom vi bare er nakne aper (det var vel tittelen på en berømt bok av Desmond Morris hvis jeg ikke husker feil), hvorfor har den nakne apen mer krav på beskyttelse enn andre aper og dyr?

 

At den nakne apen selv opphøyer seg og insisterer på å stå over andre vesener, minner for meg om inhabilitet og selvfavoriserende, interesseledet argumentasjon.

 

Dersom vi bare er nakne aper uten guddommelig rett til å høste av naturens fauna etter eget forgodtbefinnende, bør dette ikke få etiske konsekvenser for hvordan vi behandler andre dyr?

 

Hvorfor var det menneskelige Holocaust 1941-45 verre en dyrenes holocaust som pågår fremdeles? Jeg klarer ikke finne gode argumenter for dette.

Lenke til kommentar

Jeg prøver igjen på å dra dette i en etisk retning. Når vi nå har viten som tyder på at vi mennesker ikke har noen guddommelig rett til å herske over andre dyr, hvorfor regner vi andre mennesker som mer verdifulle enn dyr?

 

Jeg har problemer med å finne gode argumenter for at det skulle verre å ta livet av et annet menneske enn å avlive en hund.

 

Dersom vi bare er nakne aper (det var vel tittelen på en berømt bok av Desmond Morris hvis jeg ikke husker feil), hvorfor har den nakne apen mer krav på beskyttelse enn andre aper og dyr?

 

At den nakne apen selv opphøyer seg og insisterer på å stå over andre vesener, minner for meg om inhabilitet og selvfavoriserende, interesseledet argumentasjon.

 

Dersom vi bare er nakne aper uten guddommelig rett til å høste av naturens fauna etter eget forgodtbefinnende, bør dette ikke få etiske konsekvenser for hvordan vi behandler andre dyr?

 

Hvorfor var det menneskelige Holocaust 1941-45 verre en dyrenes holocaust som pågår fremdeles? Jeg klarer ikke finne gode argumenter for dette.

Om du virkelig vil gå inn på det, så er det en basisfunksjon av evolusjon. Arten du tilhører må overleve. Det er lettere å ta livet av andre dyr nettopp fordi de er både resurser og trusler. Resurser i form av klær, brensel, for eller beskyttelse. Trusler i form av dyr som kan ta livet av oss, som giftige edderkopper og slanger til tigere og flodhester.

 

Vi gjør som alle andre dyr, vi benytter oss av hverandre. Vi gjør det naturlig nok i en helt annen skala, men vi er langt fra de verste. På mange måter er vi faktisk veldig milde. Ta løver for eksempel. En løvehann vil drepe og av og til spise avkom til løvinner for at hun skal kunne pare seg. Sjimpanser kan ta det for godt å steine avkom til rivaliserende stammer foran øynene på mødrene. Om du virkelig vil se noe direkte jævlig, les deg opp på Ophiocordyceps unilateralis...

 

Vi er faktisk ikke så gale i det store bildet. Vår evne til å føle empati, som vi forøvrig ikke er alene om, gjør at vi har lettere for å ha etiske problemer med å skade andre skapninger. Dette er både en god og dårlig egenskap. God i form av hjelp den gir oss som samfunn, da vi har en vilje til å skape mest mulig godt for andre, siden vi vet hvordan det er å ha det vondt. Dårlig da den kan ta overhånd i situasjoner der den ikke bør. Ta for eksempel en hund som har blitt mishandlet og er aggressiv ovenfor mennesker. Din erfaring med hunder vil mest sannsynlig tilsi at de er til å stole på for det meste. Du vil heller ikke hunden noe vondt, men hunden gir mer eller mindre faen. Du blir angrepet og skambitt, kanskje til og med drept.

 

Død er en naturlig del av det å leve. Om du velger å se negativt på at ett liv ender, vil jeg forsåvidt si er en positiv egenskap. Men til syvende og sist så er det så enkelt som "deg, eller meg?". Du må bidra til død for at liv skal vedvare. Enn så lenge. Vi er kommet så langt nå at vi kan gro det meste av mat, til og med kjøtt. Så kanskje en gang, i en ikke så fjern fremtid...

Endret av Halsoy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg syns det er rett og slett irriterende at så få i et så moderne og fritt land, NEKTER å lære seg at vi er dyr og ikke spesielle velsignede skapninger.

 

Enten det eller så gjør skolene elendige jobber med å utdanne barna/elevene, inkludert min generasjon. Jeg måtte finne det ut helt selv, og det har sikkert tusentalls andre måtte ha gjort også.

 

Takket være vitenskapen og Darwin og ikke minst Richard Dawkins og Hitchens +++så har informasjon blitt spredt rundt i verden via internett, og fler og fler "våkner" opp og man innser at magi ikke eksisterer og en ny verden åpner seg. En verden med logikk, forklaringer, beviser etc. Vitenskapens verden rett og slett :)

 

 

Men til og med i dag, snart 2014 så er det mange av oss som nekter eller ikke tror på at vi er aper. Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal være så vanskelig å godta eller innrømme eller lære seg.

 

Håper at mediene kan skrive mer tydelig om dette da jeg tror at det vil gjøre noe med tankegangen til folk.. Eller, jeg håper ihvertfall.

 

Hvordan kan man IKKE forstå logikken og tydeligheten i det? Man har jo beviser for schwarte!

 

Alle vet at vi er dyr. Men i dagligtalen skiller vi mellom mennesker og dyr for å gjøre det enklere. Det er kun derfor :)

Lenke til kommentar

Alle vet at vi er dyr. Men i dagligtalen skiller vi mellom mennesker og dyr for å gjøre det enklere. Det er kun derfor :)

 

Nei alle vet ikke at vi er dyr dessverre. Og alle vet ikke at vi er primater/aper. Det ser man på brukeren som skriver rett under deg ;)

Endret av Sukkertøy
Lenke til kommentar

Har faktisk ett i kjeften nå. Kamfer.

Hehe :) bra du tåler en spøk :) :)

 

Forresten; "Members of the superfamily are called hominoids (not to be confused with "hominids" or "hominins"). Some or all hominoids are also called "apes". However, the term "ape" is used in several different senses. It has been used as a synonym for "monkey" or for any tailless primate with a humanlike appearance."

 

Men det er kanskje bare meg som bruker latinske navn på ting, men så generellt sett med tanke på dagligtale så har du rett i at vi er "aper" :)

 

Edit; Og underarter :)

Endret av blablabling
Lenke til kommentar

 

Nei alle vet ikke at vi er dyr dessverre. Og alle vet ikke at vi er primater/aper. Det ser man på brukeren som skriver rett under deg ;)

Du må huske på at ikke alle interesserer seg for slike ting. Det betyr ikke at de er dumme. Dette med utvikling er et veldig sært tema og er nok ganske fremmed for de fleste. Selv synes jeg det er viktige og interessante spørsmål. Jeg skjønner alikevell godt hvorfor folk interesserer seg mer for film, fotball og øl :p

Lenke til kommentar

ja det er helt greit men det faktum at de nekter når de ikke vet, er irriterende. Er det som er poenget mitt.

Men også at de ikke har blitt lært hva de selv er.. Det er jo ganske spesielt synes nå jeg men.. Hva slags dyr er vi? "Ehh veit ikke jei!"

Og at mange er overbevist om at vi ble skapt slik bibelen sier.

Lenke til kommentar

ja det er helt greit men det faktum at de nekter når de ikke vet, er irriterende. Er det som er poenget mitt.

 

Men også at de ikke har blitt lært hva de selv er.. Det er jo ganske spesielt synes nå jeg men.. Hva slags dyr er vi? "Ehh veit ikke jei!"

 

Og at mange er overbevist om at vi ble skapt slik bibelen sier.

Haha jeg ser den ;) Det er litt sprøtt at så mange tror at slektstreet vårt begynte med adam og eva. Men de som tror det har allerede bestemt seg. Det er ingenting vi kan gjøre med det er jeg redd :p

 

Jeg hadde kristendomstimer på barneskolen og tema som dette ble ikke nevnt med et ord, og naturfagtimene gikk mest til å finne ut hvordan vi kunne lage hockeypulver og shampo :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...