Gå til innhold

Test: Samsung Galaxy Note 3


Anbefalte innlegg

Tja, at telefonen yter på maks når den skal benchmarkes, er vel ikke så unaturlig, og selv uten denne boosten er den jo fremdeles den raskeste telefonen på markedet ;) Og nå er det vel slik at cpu en vil i gitte situasjoner yte akkurat like mye, uansett om den ikke har fått beskjed om det på forhånd. Storm i ett vannglasd, med andre ord...

Og å se at man poster sitat fra apple insider, får meg faktisk til å le. Du fant ikke en mindre troverdig kilde? ;)

Endret av newnick
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, at telefonen yter på maks når den skal benchmarkes, er vel ikke så unaturlig, og selv uten denne boosten er den jo fremdeles den raskeste telefonen på markedet ;) Og nå er det vel slik at cpu en vil i gitte situasjoner yte akkurat like mye, uansett om den ikke har fått beskjed om det på forhånd. Storm i ett vannglasd, med andre ord...

Og å se at man poster sitat fra apple insider, får meg faktisk til å le. Du fant ikke en mindre troverdig kilde? ;)

Ja, dette er ikke noe veldig villedende Samsung har gjort her, og du vil sannsynligvis finne lignende oppførsel hos andre produsenter.

 

Det var værre med exynosmodellen av S4 der samsung økte GPU frekvensen utover det som var mulig å oppnå i spill, makset CPUfrekvensene på lik linje med det de gjør her, og i tillegg deaktiverte alle temperatursperrer. Ved å kjøre benchmarks i loop kan du få den telefonen til å bli så varm at det er direkte farlig.

Lenke til kommentar

Tja, at telefonen yter på maks når den skal benchmarkes, er vel ikke så unaturlig, og selv uten denne boosten er den jo fremdeles den raskeste telefonen på markedet ;) Og nå er det vel slik at cpu en vil i gitte situasjoner yte akkurat like mye, uansett om den ikke har fått beskjed om det på forhånd. Storm i ett vannglasd, med andre ord...

Og å se at man poster sitat fra apple insider, får meg faktisk til å le. Du fant ikke en mindre troverdig kilde? ;)

Så dette er noe også Intel og AMD bør begynne med?

 

Overklokke prosessorene hvis en benchmark oppdages, slik at ytelsen i benchmark blir kunstig høy?

 

 

Ja, dette er ikke noe veldig villedende Samsung har gjort her, og du vil sannsynligvis finne lignende oppførsel hos andre produsenter.

 

Det var værre med exynosmodellen av S4 der samsung økte GPU frekvensen utover det som var mulig å oppnå i spill, makset CPUfrekvensene på lik linje med det de gjør her, og i tillegg deaktiverte alle temperatursperrer. Ved å kjøre benchmarks i loop kan du få den telefonen til å bli så varm at det er direkte farlig.

Jeg mener det er veldig villedende, fordi det gir intrykk av at ytelsen i Samsung sitt produkt mye bedre en hva den er i virkelig bruk.

 

Det er ganske skremmende å se hvordan dere bare avfeier det med "noe som sansynligvis andre også gjør". Det er heldigvis foreløpig kun Samsung som er tatt for å jukse med ytelsen!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så dette er noe også Intel og AMD bør begynne med?

 

Overklokke prosessorene hvis en benchmark oppdages, slik at ytelsen i benchmark blir kunstig høy?

 

Jeg mener det er veldig villedende, fordi det gir intrykk av at ytelsen i Samsung sitt produkt mye bedre en hva den er i virkelig bruk.

 

Det er ganske skremmende å se hvordan dere bare avfeier det med "noe som sansynligvis andre også gjør". Det er heldigvis foreløpig kun Samsung som er tatt for å jukse med ytelsen!

Dette her er ikke snakk om å overklokke prosessoren, den bare deaktiverer strømsparingsfunksjonaliteten slik at prosessoren er i den raskeste tilstanden blant de 10-20 tilstandene som den valigvis driver og bytter mellom. Hvis du belaster CPUen maksimalt over lang nok tid til at den får justert seg opp så skal du få samme ytelse som du ser i benchmark testen.

 

Det er heller ikke bare spekulasjoner jeg kommer med om andre produsenter, Anandtech skriver at flere andre enheter, blant annet HTC One, gjør akkurat det samme:

http://www.anandtech.com/show/7376/samsung-galaxy-note-3-review/4

Lenke til kommentar

Dette virket veldig positivt :)

 

Det aller meste utenom prisen ser ut til å være bra. Liker å høre at håndskrifts-gjenkjennelsen har blitt bedre. Luftkommanda virker også veldig lovende. Ser for meg at det ville være en fryd å se film på denne. Det eneste som skremte meg litt var at det er litt blåstikk i skjermen.

 

Har veldig lyst på denne, men synes prisen foreløpig er for høy. Noen som vil komme med en spådom for når prisen vil krype under 5K?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er apple leiren ute etter å spre negativitet rundt samsung sine produkter. Vi så jo ikke samme hylekoret da det ble "avslørt" at htc også deaktiverer strømsparingen under benchmark tester. Å deaktivere en strømsparefunksjon, når formålet med testen er å måle hvor mye telefonen yter på maksimal effekt, må jo egentlig være en selvfølge. Hverken intel eller amd kjører aktiv strømsparing på sine cpu er når de lastes med f.eks benchmark. Det ville i så fall være svært underlig?

En annen sak er vel kanskje at benchmarktestene kunne vært programert til også å måle effektiv strømsparing? Uansett, jeg kjøper ikke telefon etter benchmark resultater, men etter andre kriterier...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen sak er vel kanskje at benchmarktestene kunne vært programert til også å måle effektiv strømsparing? Uansett, jeg kjøper ikke telefon etter benchmark resultater, men etter andre kriterier...

Det som burde vært tilfelle var at strømstyringen burde vært smart nok til å levere maks ytelse i slike tester uten at man må hardkode det, men det er tydeligvis et problem.

Lenke til kommentar

Dette her er ikke snakk om å overklokke prosessoren, den bare deaktiverer strømsparingsfunksjonaliteten slik at prosessoren er i den raskeste tilstanden blant de 10-20 tilstandene som den valigvis driver og bytter mellom. Hvis du belaster CPUen maksimalt over lang nok tid til at den får justert seg opp så skal du få samme ytelse som du ser i benchmark testen.

Ergo, ytelsen som mobilen demonstrer i en gitt benchmark som Samsung ønsker å "booste" prosessoren for er ikke representativ med ytelsen i applikasjoner for brukere.

 

Det vil si at i benchmark x så er Note 30% raskere en konkurenten fra LG, men i applikasjon y lastet ned fra Google Play så er telefonene ganske identiske.

 

Hvis du belaster prosessoren maksimalt over lang tid så vil den etterhvert bli overopphetet, og deaktivere seg selv. Slik beskyttelse er bygd inn i disse SoC'ene.

 

Selvfølgelig er apple leiren ute etter å spre negativitet rundt samsung sine produkter. Vi så jo ikke samme hylekoret da det ble "avslørt" at htc også deaktiverer strømsparingen under benchmark tester. Å deaktivere en strømsparefunksjon, når formålet med testen er å måle hvor mye telefonen yter på maksimal effekt, må jo egentlig være en selvfølge. Hverken intel eller amd kjører aktiv strømsparing på sine cpu er når de lastes med f.eks benchmark. Det ville i så fall være svært underlig?

En annen sak er vel kanskje at benchmarktestene kunne vært programert til også å måle effektiv strømsparing? Uansett, jeg kjøper ikke telefon etter benchmark resultater, men etter andre kriterier...

"Apple leiren er ute etter å spre negativitet"-kortet dras med en gang ja! :) Tror ikke Apple er nevnt i det hele tatt her jeg...

 

Som sagt når de deaktiverer all strømsparefunsjon så får du ikke et realitisk bilde over ytelse, det blir som å måle bensinforbruk på en bil i vakum.

 

Jo, iallefall Intel kjører alltid aktiv strømsparing i prosessorene sine såfremt det ikke er snakk om en desktop prosessor som alltid har strøm.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ergo, ytelsen som mobilen demonstrer i en gitt benchmark som Samsung ønsker å "booste" prosessoren for er ikke representativ med ytelsen i applikasjoner for brukere.

 

Det vil si at i benchmark x så er Note 30% raskere en konkurenten fra LG, men i applikasjon y lastet ned fra Google Play så er telefonene ganske identiske.

 

Hvis du belaster prosessoren maksimalt over lang tid så vil den etterhvert bli overopphetet, og deaktivere seg selv. Slik beskyttelse er bygd inn i disse SoC'ene.

Det ville selvfølgelig vært ønskelig å ha det slik at produsentene behandlet ytelsestestene på lik linje med andre programmer, og at de kun jobbet med forbedringer som hjalp på den opplevde ytelsen, men vi er milevis unna det, og det er ikke bare samsung som driver med slike knep. Også i PC verdenen har vi sett mye av det samme, for eksempel i 3dmark med ATI vs nVidia.

 

Det er forresten verdt å merke seg at hele strømstyringen av CPUen gjøres av programmer som kjører i android på CPUen selv, og produsentene kan derfor modifisere den etter fri vilje. Det er nettopp det samsung har gjort her. De kan også deaktivere beskyttelsen mot overoppheting, og det har de blant annet gjort med exynos versjonen av S4, resultatet er at du kan risikere å nå virkelig skadelige temperaturer ved å kjøre ytelsestester mange nok ganger.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Note 3 en god stund nå, muligen en av de første i Norge... Har hatt Note 1, Note 2 og Note 3 er vel helt klart det beste, som forventet!

 

Stor telefon ? njas...., ikke så mye større enn andre 5" telefoner, og mange bruker smart-telefonen til multimedia, internett, etc, så da skal det være stor skjerm. Men Note 3 har vel snart nådd grensen?

 

Dette er så nært drømmetelefonen som jeg kan komme, den har nesten alt. Har også prøvd iPhone noen måneder, så jeg ville nok bli fornøyd med en NMT telefon fra 90 tallet etter denne tabben. iPhone er perfekte dametelefon, og for dem med rosa sløyfe i håret (slik som min datter) da er iPhone helt ok, stabilt og greit for henne, men passer overhode ikke meg!

 

Note 3 har fått IR (hurra) og med en fantastisk APP som er på Google Play kan man enkelt styre alt av Tv, Stereo, Dreambox, Kabel-tv dekoder osv. Ja også A/C kjølingen hjemme kan du styre.... Lang rekkevidde, og like bra som alle andre IR kontroller.

 

Radiosignalet 2G/3G er noe av det samme, men synes WIFI er blitt bedre, og samtalekvaliteten er enestående. (mye bedre enn Note 2)

NOTE fungerer perfekt mot 3G/4G eks. Thailand, (som ikke bruker samme 3G frekvenser som i Norden) Perfekte reisetelefon. Kameraet har jo masse nyttige finesser, HDR fungerer fint, og synes bildene er bedre enn Note 2, som også var bra. Video filmingen er fantastisk! 3GB ram, og 32GB internminne er heller ikke å si nei til.

 

Note 3 har absolutt alt man behøver, så det blir enklere å si hva den mangler.

 

Høytaler er plassert under på høyre side, og der pleier man å ha en finger eller to, så da kan lyden bli dempet.

Ellers mangler den RDS radio, og det savner jeg noen ganger.

Men det er faktisk alt jeg finner av mangler, sett bort i fra at jeg ønsker 2 simkort lesere (noe som finnes i østen) men tror det gikk i bekostning av noe på telefonen.

 

Batteriet er noe av det samme som Note 2. Helt godkjent, og selv med kraftig surfing, og sjekker alt av tenkelige medier og mail hvert 15 minutt, og har ca. døgn drift. Min gamle IPhone 4S ble tom etter ca 4 -5 timers konstant surfing.

 

Skulle man bruke "Noten" mer normalt, vil den holde langt lengre. Men merker at batteriet blir bedre og bedre for hver lading.

 

Jeg har skaffet meg OEM Flipp Case i sort og ett i hvitt med "rute" og det er ett must, ellers ett par ekstra batteri så har jeg å bytte ut når jeg er på en hytte uten strøm, eller på en flyplass, osv.

 

Note 3 gir meg: Meget lang batteridrift, kan bytte batteri på få sekunder, har 64GB minnekort plass, ekstremt god WIFI, IR fjernkontroll til alt jeg har her hjemme, Bluetooth kan brukes mot ALLE andre telefoner, unntatt iPhone og iPad :( Kan ikke sende over bilder via BT til mine damer, da Apple har bestemt at dette ikke skal gå.

Har ellers perfekt lommekamera som gjør at jeg selger mitt "pocket camera" Filmkamera som holder i massevis til feriebruk, har Navigon 3D GPS, og note penna er veldig flott når man finner ut alt den kan brukes til. Har du en Note 2 i dag, må du muligens ha akademisk interesse for å bytte den ut, den duger lenge enda! Har du noe annet "sært" laget i knusbart glass, kan du trykt bytte den ut med noe annet!

 

takk for at du tok deg tid til å skrive om mye annet enn det som står testen for Note3. Må si jeg finner det du har skrevet mer forfyllende om telefon enn det de har skreve på testen her.

 

Men du sa at den har 32gb internminne? er det den telefon som blir solgt i Norge i oktober eller er det import fra usa eller annet land?

 

Også noe annet jeg lurer på er hvor mye strøm Note 3 tar siden den har 5.7tommer og 2.3ghz cpu og 3200 batteri, hvor fort blir strømmen tappet eller hvor lang tid går det mellom hver lading push emails,autosync og for eksempel 2timer med musikkspilling.

 

Ellers super nyttig informasjon.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...