Gå til innhold

Test: Sony Xperia Z1


Anbefalte innlegg

Jeg ble litt mer skeptisk når jeg leste gsmarena.com sin test. De sier at de ble skuffet over kameraet. og hvis man ser på sammenligningsbilder i det programmet deres, så virker det som både LG G2 og S4 tar skarpere bilder.

 

Og for å ikke nevne batteritesten: http://blog.gsmarena.com/the-sony-xperia-z1-battery-tests-are-done-heres-the-score/

 

 

Det ikke bare virker sånn, det er definitivt. Ved å bruke Compare Tool hos gsmarna kan man t.o.m se at en gammel Galaxy S2 har langt mindre bildestøy og skarpere bilder.

 

Nei Sony blingset litt her på et godt utgangspunkt. En relativt stor sensor på 1/2.3" og f/2 linse kunne blitt noe spesielt, men de måtte jo selvfølgelig putte over 20 megapiksler inni der av ren marketing-bullshit. Jaggu like mye som de beste speilreflekser, ikke annet å vente at det går sånn :thumbdown:

 

Og så var det batteritiden da. Herrejemeni

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det ikke bare virker sånn, det er definitivt. Ved å bruke Compare Tool hos gsmarna kan man t.o.m se at en gammel Galaxy S2 har langt mindre bildestøy og skarpere bilder.

 

Nei Sony blingset litt her på et godt utgangspunkt. En relativt stor sensor på 1/2.3" og f/2 linse kunne blitt noe spesielt, men de måtte jo selvfølgelig putte over 20 megapiksler inni der av ren marketing-bullshit. Jaggu like mye som de beste speilreflekser, ikke annet å vente at det går sånn :thumbdown:

 

Og så var det batteritiden da. Herrejemeni

Enig i att det er mye støy i bildene fra Z1, virker ikke særlig imponerende. Men så er jo nettopp kameraet påpekt som svakt i flere tester av Z1...

 

Grunnen til att det er valgt 20MPX brikke er ikke "marketing-bullshit".... det er jo for å kunne bruke oversampling der flere piksler lager en "superpiksel", ideen er god og man vet dette fungerer veldig bra på eks. Nokia 808.

Men tydeligvis ser det ikke ut til å fungere her, hvorfor vet jeg ikke.....

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Enig i att det er mye støy i bildene fra Z1, virker ikke særlig imponerende. Men så er jo nettopp kameraet påpekt som svakt i flere tester av Z1...

 

Grunnen til att det er valgt 20MPX brikke er ikke "marketing-bullshit".... det er jo for å kunne bruke oversampling der flere piksler lager en "superpiksel", ideen er god og man vet dette fungerer veldig bra på eks. Nokia 808.

Men tydeligvis ser det ikke ut til å fungere her, hvorfor vet jeg ikke.....

 

Bildene i den "compare tool" er tatt i 20MPX da, så de har vel ikke brukt den standard superior mode som oversampler og spytter ut bilder i 8MPX. Mulig den gir mindre støy, vi får se :)

 

Edit: gsmarena har oppdatert testen med bilder tatt i superior mode. Desverre ser de til og med værre ut enn de forrige. Håper det er en feil med den enheten de har fått inn til test. http://www.gsmarena.com/piccmp.php3?idType=1&idPhone2=5596&idPhone3=5543&idCamera1=30007

 

Akkurat nå ser det ut til at den tar dårligere bilder enn selv Galaxy S2 og iPhone4S, og det kan jeg ikke se for meg at er mulig at stemmer.

 

Batteritiden kan forhåpentligvis fikses med softwareoppgradering, det er ingen grunn til at denne skal vare kortere enn G2 på browsing og video når den har en mer strømgjerrig skjerm og akkurat samme specs ellers.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Ligg unna Sony?s produkter med referanse til ''vanntett'' da de er en gjeng med juksemakere! Jeg har selv en Xperia Z som ble vannskadet. Sony sjekket og indikatorene som ikke hadde slått ut, dvs at alle lokk var lukket. Med dette dokumentert burde garanti være en formalitet, men Sony?s garantisystem forklarte følgende: Telefonens hovedkort har vært utsatt for vann, og det ikke dekkes av garantien! Jeg svarte, men telefonen er vanntett? de svarer: Ja, men er det vann inne i telefonen! Egentlig så fortjener servicemannen en ørefik bare for å svare slik, men så kommer en forklaring som plasserer Sony på kant med hele garantisystemet i Norge. Vi klarer ikke å finne ut hvordan deres tlf har lekket vann og pga dette omfattes den ikke av garantien!! Altså smålig beskyldning om at dette er en selvskade på en helt ny tlf for å slippe unna! Men for å vise til Sonys latterlige påstander bør dere alle lese dette:

 

http://www.thefullsignal.com/sony/sony-xperia-z/15545/sonys-xperia-z-waterproof-phone-isnt-all-waterproof

 

Sony jukser og er smålige!

 

Produktet Z1 har har bedre batteri men pga all tullet de har puttet inn i den, så har telefonen dårligere kapasitet enn Xperia Z. Les spec!! Bedre batteri burde gi mye bedre taletid men i dette tilfellet er det dårligere! Sony er tregest i klassen på Android oppdateringer og en serviceavdeling med barnehage IQ! Android telefonen trenger ikke Snapdragon 800 enda, det er å skyte spurv med Atombombe og når Android kommer til å trenge Snapdragon så oppdaterer ikke Sony din Xperia Z1 lenger (altså bortkastet)!

 

At tlf er vanntett kan man ikke stole på da garantien er tull!! Så er den da verdt prisen som overgår dyreste konkurrenten med over kr 1000?

Lenke til kommentar

Du kan ikke filme i 4K med Sony Xperia X, men du vil neppe savne muligheten.

 

Jo. Bare på grunn av dette går jeg heller for en konkurrent som har det. Det er helt meningsløst å ikke ha det med da hardwaren er laget for det. Samsung Note 3 bruker også Snapdragon 800 og her finnes altså muligheten. Det er bare én måte å si fra om at dette godtar jeg ikke, og det er å bruke forbrukermakten ved å ikke kjøpe produktet.

 

For at det skal være noen vits i trenger du jo en 4K-skjerm å spille resultatet av på. Slike er det foreløpig svært få som har.

Det stemmer ikke. En nedskalert 4K video vil se skarpere og bedre ut enn et opptak gjort i native 1080p på en 1080-skjerm. Dessuten så bør folk starte å filme i 4k så tidlig som mulig slik at kildematerialet er best mulig når tiden engang kommer for å kjøpe en 4k-skjerm eller tv. Du kan også snu det på hodet: For at det skal være noen vits med en 4k-skjerm trenger du et 4k-kamera å spille resultatet fra. Slike er det foreløpig svært få som har.

 

Et sted må det begynne, og jeg ser alvorlig på at denne muligheten skusles bort av Sony.

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Ligg unna Sony?s produkter med referanse til ''vanntett'' da de er en gjeng med juksemakere! Jeg har selv en Xperia Z som ble vannskadet. Sony sjekket og indikatorene som ikke hadde slått ut, dvs at alle lokk var lukket. Med dette dokumentert burde garanti være en formalitet, men Sony?s garantisystem forklarte følgende: Telefonens hovedkort har vært utsatt for vann, og det ikke dekkes av garantien! Jeg svarte, men telefonen er vanntett? de svarer: Ja, men er det vann inne i telefonen! Egentlig så fortjener servicemannen en ørefik bare for å svare slik, men så kommer en forklaring som plasserer Sony på kant med hele garantisystemet i Norge. Vi klarer ikke å finne ut hvordan deres tlf har lekket vann og pga dette omfattes den ikke av garantien!! Altså smålig beskyldning om at dette er en selvskade på en helt ny tlf for å slippe unna! Men for å vise til Sonys latterlige påstander bør dere alle lese dette:

 

http://www.thefullsignal.com/sony/sony-xperia-z/15545/sonys-xperia-z-waterproof-phone-isnt-all-waterproof

 

Sony jukser og er smålige!

 

Produktet Z1 har har bedre batteri men pga all tullet de har puttet inn i den, så har telefonen dårligere kapasitet enn Xperia Z. Les spec!! Bedre batteri burde gi mye bedre taletid men i dette tilfellet er det dårligere! Sony er tregest i klassen på Android oppdateringer og en serviceavdeling med barnehage IQ! Android telefonen trenger ikke Snapdragon 800 enda, det er å skyte spurv med Atombombe og når Android kommer til å trenge Snapdragon så oppdaterer ikke Sony din Xperia Z1 lenger (altså bortkastet)!

 

At tlf er vanntett kan man ikke stole på da garantien er tull!! Så er den da verdt prisen som overgår dyreste konkurrenten med over kr 1000?

 

Merkelig greier, Xperia Z min ble også utsatt for vann, men jeg fikk tilsendt ny telefon uten diskusjon

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer ikke. En nedskalert 4K video vil se skarpere og bedre ut enn et opptak gjort i native 1080p på en 1080-skjerm. Dessuten så bør folk starte å filme i 4k så tidlig som mulig slik at kildematerialet er best mulig når tiden engang kommer for å kjøpe en 4k-skjerm eller tv. Du kan også snu det på hodet: For at det skal være noen vits med en 4k-skjerm trenger du et 4k-kamera å spille resultatet fra. Slike er det foreløpig svært få som har.

 

Et sted må det begynne, og jeg ser alvorlig på at denne muligheten skusles bort av Sony.

 

I utgangspunktet så har du rett i at det hadde vært ein fordel dersom alle fotograferte og filmet i høgste oppløysning slik at man senere har ett godt utgangspunkt for redigering og visning.

Men på ein mobiltelefon så blir lagringskapasiteten fort eit problem. Ein 4k-film tar vell fire ganger så mykje plass som vanlig "full HD" opptak?

Du skal ikkje filme så veldig mykje før du fyller opp minnekortet med videofiler. No veit eg ikkje korleis Sony har laga til tilgangen til minnekortet, men med tanke på at det er en vanntett telefon så mistenker eg at minnekortet ikkje nødvendigvis er lett tilgjengelig for utskiftning.

 

Dersom ein ser på fotografering med mobiltelefon så er det mange også i dag som fotograferer med nedsatt oppløysning sidan det er praktisk med tanke på MMS meldinger at bildefilene ikkje er større enn 300 kB.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig greier, Xperia Z min ble også utsatt for vann, men jeg fikk tilsendt ny telefon uten diskusjon

 

Har Sony uttalt noke spesielt rundt dette med garanti og eventuelle vannskader?

Eg har sjekka litt på nettet men eg har problemer med å finne skikkelig informasjon på sony sine egne sider.

 

Det hadde vært svært interesangt å vite litt meir om ytterpunkta for kor vanntett telefonen er, og om dette speler inn i forhold til garanti og reklamasjon.

 

Kva legg dei i f.eks at telefonen er vanntett i opp til 30 min? Kan du bade med telefonen i ein halvtime, ta den opp på land i 5 minutt og deretter dynke den i vatn igjen? Eller må den f.eks tørke ut i to døgn før den kan komme i kontakt med vann igjen?

Ein anna ting er dette med dei vanntette lukene, dekker Sony vannskader som oppstår pga av eventuell slitasje på lukene? Og eventuellt i kor lang tid?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...