Gå til innhold

Test: Sony Xperia Z1


Anbefalte innlegg

Jeg blir litt i stuss når Amobil skryter kamerafunksjonen til Z1 i dårlig belysning opp i skyene og Mobili-testen sier at i dårlig belysning er ikke Z1 noe bedre enn andre mobiler. Gav kameraet karakteren 7 av 10. Bildene som Amobil viser frem er jo gode beviser på at i dårlig belysning er Z1 glitrende, men er det forskjellig programvare som er brukt i de forskjellige testene? Eller er det testeren i Mobili som ikke er helt oppe og går? Vi som er litt enkle av oss har lett for å bli forvirret av slike greier.

Men ellers er dette en telefon med en gigantisk "må-ha"-faktor!

Her er det bare å vente et par måneder til prisen blir litt mer oppegående og så:

"løp og kjøp"!!!

Nesten 6 store er veldig mange penger for en mobiltelefon, selv om man sikler aldri så mye.

Endret av Chutikran
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Z1 er igrunn en må ha telefon fra min side, men blir forvirret når det kommer til kameraet. Amobil sier at det er det beste mobilkameraet på markedet, mens andre sier de er skuffet over kameraet og det er heller dårlig. Kameraet er det viktigste på en mobil for meg, og er derfor veldig usikker på om jeg skal ha denne eller iphone 5s.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva prater du om? Sony er jo best i klassen på oppdateringer og de har bred støtte for AOSP. Heldigvis et område hvor det er fint å være en liten produsent.

 

 

Ser at Sony har oppdaga at de lager spydspissmobiler igjen og tar seg godt betalt. Telenor la ut forhåndsbestilling for Z1 i dag, med mitt abb (Komplett Large) er totalprisen over 9000 ;)

Skal jeg bytte ut min Xperia Z? Ja, men venter nok litt og lar prisene falle.

 

 

Espen: Det fulgte med dock på Xperia Z også, så man slipper å åpne noen luker for å lade.

UANSETT hvor gode de er på oppdateringer er det ikke Nexus... Tar gjerne måneder og om 12-18 mnd er stort sett slutt. Men, bevares, det er en knallgod mobil. Vurderes seriøst. Custom ROM er ikke min greie, så flashing av ROM y og x er ikke aktuelt.

Lenke til kommentar

I fremtiden hadde vært fint hvis dere har mulighet til å teste følsomhet/antenne/mottak. Dette er tross alt en vesentlig del av en telefons egenskaper, og mange smarttelefoner er dårlige på dette området.

 

Ville ikke gitt en sekser til noen av de som er på markedet i dag, selv de beste smarttelefonene har bare middelmådig følsomhet, noe som ofte fører til "abonnenten har slått av telefonen eller befinner seg i et område uten dekning".

Lenke til kommentar

Det er mobiler med vidt forskjellig brukergruppe og bruksområde. For folk på jakt etter en "vanlig" mobil blir Note aaaaltfor stor!

 

Desverre for Xperia Z så er ikke Note 3 så mye større, og det til tross for at skjermstørrelsen er 0.7 tommer mindre.

Note 3 7,9 x 15,1 x 0.8 cm

Xperia Z 7,4 x 14,4 x 0.85 cm

 

Holder på å velge mellom de to her jeg og det er et vanskelig valg. Liker at Note 3 har 3Gb RAM, 4K opptak (samt 60fps 1080p), 32Gb minne, større skjerm, mindre rammer og IR port.

 

Samtidig digger jeg byggekvaliteten og utseende på Xperia Z (utenom de store rammene), at den er vanntett og at den mest sansynlig kommer til å ta bedre bilder.

 

Battertid er også viktig. Liker ikke at de sier at om du bruker Z1 mye må du lade mobilen ofte, kanskje flere ganger om dagen. Note 3 skal vare lenger enn Note 2 som allerede har god batteritid. Så personlig heller jeg akkurat nå mot Note 3.

Lenke til kommentar

En halv cm bredere, og 0,7 cm lengre merkes godt i handa. Note 3 har så godt som identiske mål som Note 2 og den er så svær at det er helt uaktuelt for meg å bruke som dagligmobil.
4K er meningsløst, har du 4K TV? Og hvor ofte ser du på ristende mobilopptak på TVen hjemme?
Z1 har 3000mAh, Note 3 har 3200mAh, samtidig har Note 3 større skjerm, så de vil nok ha ganske lik batterilevetid.

Uansett fastholder jeg ved at de har forskjellig brukergruppe, Amobil sa bla. følgende om Note 2: "det merkes fort at telefonen først og fremst er laget for bruk med to hender", og "Alt i alt er Galaxy Note II unik, og den er ikke for alle. Det er nok først og fremst størrelsen som kan være vanskelig å svelge. Synes du størrelsen er grei blir du neppe skuffet av Galaxy Note II.".

Den er definitivt ikke noe for meg, og jeg tror mange opplever det sånn så jeg fastholder ved at de ikke er helt direkte konkurrenter.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

En halv cm bredere, og 0,7 cm lengre merkes godt i handa. Note 3 har så godt som identiske mål som Note 2 og den er så svær at det er helt uaktuelt for meg å bruke som dagligmobil.

4K er meningsløst, har du 4K TV? Og hvor ofte ser du på ristende mobilopptak på TVen hjemme?

Z1 har 3000mAh, Note 3 har 3200mAh, samtidig har Note 3 større skjerm, så de vil nok ha ganske lik batterilevetid.

 

Uansett fastholder jeg ved at de har forskjellig brukergruppe, Amobil sa bla. følgende om Note 2: "det merkes fort at telefonen først og fremst er laget for bruk med to hender", og "Alt i alt er Galaxy Note II unik, og den er ikke for alle. Det er nok først og fremst størrelsen som kan være vanskelig å svelge. Synes du størrelsen er grei blir du neppe skuffet av Galaxy Note II.".

 

Den er definitivt ikke noe for meg, og jeg tror mange opplever det sånn så jeg fastholder ved at de ikke er helt direkte konkurrenter.

 

4K opptak er greit å ha da jeg planlegger ny TV over nyttår når prisene også kommer litt ned. Det at Note har 200 mAh større batteri og at skjermen er mer energieffektiv gjør at jeg tror Note kommer til å få bedre batterilevetid.

 

Om du tror at du klarer å bruke Z1 med èn hånd effektivt da sier jeg lykke til.

Lenke til kommentar

 

4K opptak er greit å ha da jeg planlegger ny TV over nyttår når prisene også kommer litt ned. Det at Note har 200 mAh større batteri og at skjermen er mer energieffektiv gjør at jeg tror Note kommer til å få bedre batterilevetid.

 

Om du tror at du klarer å bruke Z1 med èn hånd effektivt da sier jeg lykke til.

Mulig jeg har lange fingre, men har ingen problemer med Xperia Z. Er f.eks uproblematisk å treffe "innstillinger"-knappen øverst til høyre på skjermen med telefonen i venstre hand. Note 2 derimot var håpløs, for min bruk.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...