Gå til innhold

? Java-problemet blir bare verre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
... mange virksomheter og brukere fremdeles benytter seg av den utdaterte Java versjon 6. Overgangen er treg siden det er ressurskrevende å oppgradere til den nyeste utgaven hvis man allerede har mange Java 6-spesifikke programmer.

 

Ikke at jeg kan Java, men om språket muliggjør kode som krever spesielle versjoner av intepreteren høres det ut som et seriøst designproblem.

Lenke til kommentar

 

Jeg er nysgjerrig, hva er fantastisk med VBA fra ett teknisk synspunkt?

At man ikke trenger mer enn Excel for å gjøre hakket mer "avanserte" beregninger (som f.eks. lage funksjoner som beregner logaritmisk sum og snitt, á la "=average()" og ="sum()").. Vet ikke om du vil kalle det et "teknisk synspunkt", men det er det som gjør det "fantastisk". :)

 

Selve språket er jo ikke noe å rope hurra for, de burde jo egentlig gått over til .NET for lenge siden. Men AT det er der, er bra.

Lenke til kommentar

At man ikke trenger mer enn Excel for å gjøre hakket mer "avanserte" beregninger (som f.eks. lage funksjoner som beregner logaritmisk sum og snitt, á la "=average()" og ="sum()").. Vet ikke om du vil kalle det et "teknisk synspunkt", men det er det som gjør det "fantastisk". :)

 

Selve språket er jo ikke noe å rope hurra for, de burde jo egentlig gått over til .NET for lenge siden. Men AT det er der, er bra.

 

Hehe, skjønner, så det er egentlig ingenting bra med VBA utover at det ekeisterer programeringsmuligheter i noen programmer som benytter seg av VBA? :) Isåfall er vi nok ganske på linje.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kan noen flere si i fra at Javascript ikke er det samme som Java?

 

Usikker på de 20 første er nok...

 

Strengt tatt bare bra at mange sier ifra. Det gjør det bare enda klarere.

Ellers som andre påpeker er navnelikheten Java og JAvaScript uheldig. Tviler på at blåruss og forbrukere skjønner forskjellen. Og de fleste av oss lever av forbrukere til syvende og sist.

Lenke til kommentar

 

Hehe, skjønner, så det er egentlig ingenting bra med VBA utover at det ekeisterer programeringsmuligheter i noen programmer som benytter seg av VBA? :) Isåfall er vi nok ganske på linje.

Ja, det er poenget. Det er et verktøy som er bra kun fordi det er tilstede, og det var sårt tiltrengt.

 

Snakk med noen som har vært med på å lage macroer i Excel 4, så vil de grøsse og raskt bytte samtaleemne... ;)

Lenke til kommentar

Ja, det er poenget. Det er et verktøy som er bra kun fordi det er tilstede, og det var sårt tiltrengt.

 

Snakk med noen som har vært med på å lage macroer i Excel 4, så vil de grøsse og raskt bytte samtaleemne... ;)

 

Må innrømme at jeg selv gjerne reagerer med grøss og bytting av samtaleemne om jeg snakker om å lage macroer i excel med VBA også :) Men mulig det var enda verre før.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Må innrømme at jeg selv gjerne reagerer med grøss og bytting av samtaleemne om jeg snakker om å lage macroer i excel med VBA også :) Men mulig det var enda verre før.

Som med alt annet:

Man må velge riktig verktøy til jobben! :)

 

... men det merkes at jeg lager færre og færre makroer. Går mer over til å lage eksterne, fullverdige programmer.

 

 

 

.... og alt dette har jo lite med Java sine problemer å gjøre. ;)

Lenke til kommentar

Smart av bedrifter å la folk bruke tjenestene dems gratis og samtidig betale ut lønn og driftskostnader. De overlever nok lenge da.

 

Antall ganger jeg har trykket på reklame i mitt liv: 46

Antall ganger det var på grunn av villedende navn på reklamen* som fikk meg til å klikke: 40

Antall ganger det var et rent uhell: 6

Antall ganger jeg har trykket på reklame: 0

Antall ganger jeg har kjøpt noe etter å ha trykket på en reklamebanner: 0

 

* Aviser med reklame kamuflert som nyhetsartikler, nedlastingssider med reklame kamuflert som nedlastingslenker og lignende.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke VBA heller. Poenget til moskus var vel at Visual Basic ...12? er et vesentlig bedre språk.

 

Visual Basic 6 var siste versjon av Visual Basic.

VBA er i følge wiki-siden til Visual Basic "A dialect of Visual Basic". Da er det et språk, etter min vurdering. Visual Basic .NET er et språk, men .NET alene er vel en fellesbetegnelse for endel rammeverk... Eller ett rammeverk for flere språk, da.

 

Visual Basic .NET er muligens kommet til versjonsnummer 12, i såfall er det versjon 7 av Visual Basic .NET. Wiki sier 6 versjoner der Visual Basic .NET 11.0 var den sjette.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

.net er ikke et språk.

Nei, men det kompileres til CLR.

 

 

 

Det er ikke VBA heller. Poenget til moskus var vel at Visual Basic ...12? er et vesentlig bedre språk.

Bingo. Hadde det vært rent .NET så burde det vel vært likegyldig om man brukte VB.net eller C# eller whatever så lenge det er .NET. :)

 

 

 

Visual Basic 6 var siste versjon av Visual Basic.

VBA er i følge wiki-siden til Visual Basic "A dialect of Visual Basic". Da er det et språk, etter min vurdering. Visual Basic .NET er et språk, men .NET alene er vel en fellesbetegnelse for endel rammeverk... Eller ett rammeverk for flere språk, da.

 

Visual Basic .NET er muligens kommet til versjonsnummer 12, i såfall er det versjon 7 av Visual Basic .NET. Wiki sier 6 versjoner der Visual Basic .NET 11.0 var den sjette.

Har det noen praktisk betydning?

Nei?

 

Ok then, let's move on! :)

Lenke til kommentar

TL;DR

 

Nå er også Java 7u40 ute (i tilfellet det ikke er kjent/nevnt (les: skrevet med utpreget tekst) i artikkelen - hvilket jeg ikke kunne se stå noe om i det hele tatt):

http://www.oracle.com/technetwork/java/javase/downloads/jre7-downloads-1880261.html

 

Ja, den kom plutselig. Står litt teknisk info om den her:

http://www.eweek.com/developer/oracle-delivers-java-development-kit-7-update-40.html

Lenke til kommentar

Gramatikk polititet var på besøk.

 

Jeg har ikke Java (JRE) på noen av mine pcer nå. Strengt tatt så trenger jeg det ikke heller.

Med bankid på mobil så har i det minste ikke jeg behov for Java.

 

Trollene på forumet har for mye tid til å passe på de av oss som ikke bryr seg særlig om rettskrivning og gramatikk.

Endret av indomitable
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...