Gå til innhold

Reklametvang på Hardware.no


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg skrev klart og tydlig:

 

 

Ingenting her som tilsier at det er kunnskapen det skorter på. Heller det at jeg ikke ser noen fornuftig og ikke-irriterende måte å få dette til på. Det ble jo nevnt et eksempel av Aklla tidligere på produktplassering som og bekrefter at dette i bunn og grunn er et dårligere alternativ enn vanlig reklame.

 

Tror du fremdeles at jeg blir å fortelle konkret hvordan det skal gjøres?

 

Legg merke til i denne tråden den overveldende andelen av de som er pro reklamefinansiering er moderatorer, admins og forumveiledere. De har jo ikke de problemene som oss vanlige brukere har med denne siden da de har ekstra abonnementet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Tror du fremdeles at jeg blir å fortelle konkret hvordan det skal gjøres?

 

Legg merke til i denne tråden den overveldende andelen av de som er pro reklamefinansiering er moderatorer, admins og forumveiledere. De har jo ikke de problemene som oss vanlige brukere har med denne siden da de har ekstra abonnementet.

 

Hadde ingen problemer med reklame før. ;)

Lenke til kommentar

Legg merke til i denne tråden den overveldende andelen av de som er pro reklamefinansiering er moderatorer, admins og forumveiledere. De har jo ikke de problemene som oss vanlige brukere har med denne siden da de har ekstra abonnementet.

 

Som en "vanlig" bruker vil jeg gjerne konstatere min totale uenighet i det du skriver.

 

Alt innhold krever tid å produsere. Å sette av tid til noe koster penger (evnt. indirekte med å bruke andre inntekter for å dekke at man jobber frivillig med noe). Trafikk og hosting koster penger. Desto flere brukere, desto flere kostnader. Det vil si at om antall besøk går opp, men ikke reklameinntekter vil man til syvende å sist ende opp uten penger til å betale for innhold, trafikk og hosting. Da er det ikke lenger penger til å produsere eller hoste noe innhold for deg å besøke.

 

Om du forventer å få ting "gratis" på internett eller i det daglige liv er du dessverre dømt til å bli skuffet. Alt koster tid/penger å produsere og dette er utgifter som må dekkes for at det skal være levedyktig. Beklager, men jeg klarer ikke føle et snev av medfølelse til de av dere som mener dette er et overtramp fra hardware sin side. Er flott at de i stedet for bare å låse ned siden for alle andre enn medlemmer, også lar oss "gratisbrukere" få tilgang til innhold mot en liten "whitelist" i adblock-programmet vårt.

 

De av dere som derimot ser reklamen, men som likevel blir sperret ute skjønner jeg at blir frustrerte. All ære til dere som melder om feilene og hjelper til med å få disse fikset. Jeg sikker på at hardware gjengen jobber så godt de kan med å fikse eventuelle barnesykdommer.

 

Hilsen,

"En helt vanlig bruker"

Endret av Niccofyren
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Hei

 

Jeg tror ikke jeg overdriver om jeg sier at dette har transformert Hardware.nos økonomi.

 

For seks måneder siden var Hardware på et kritisk punkt. Selv om brukertallet vårt hadde nær doblet seg, var hele den økningen spist opp av en økende AdBlock-andel. Over 50 prosent av brukerne på PC hadde AdBlock installert. Verdien av de blokkerte annonsene på Hardware er mellom 2 og 6 millioner kroner i året, avhengig av hvilken pris du setter på dem. Det er nok til å ansette 4 til 12 journalister.

 

Siden hver visning telte, ble vi i redaksjonen hele tiden presset på å få flere klikk så vi kunne klare oss fra måned til måned. Det var bare et tidsspørsmål før vi måtte ha kuttet i redaksjonen, men vi visste at dette bare ville føre oss inn i en negativ spiral.

 

Spørsmålet vi stilte oss da var: Hvordan vil dette se ut om to år? Om vi ble sittende på gjerdet ville AdBlock-andelen på PC trolig nå et sted mellom 70 og 90 prosent.

 

Det var da vi bestemte oss for å lansere Ekstra. Etter å ha gjort grundig sparring med lesere i fokuspanel og spørreundersøkelser, lanserte vi Ekstra som et alternativ i juni. Tre måneder senere satte vi som krav at gratisbrukere skrudde av AdBlock. Resultatet var over all forventning: På bare noen dager hadde 5 av 6 AdBlockere hvitelistet oss. Dette har gitt oss et etterlengtet pusterom.

 

I dag har vi 1700 Ekstra-abonnenter. De finansierer en ekstra journalist på Hardware.no, og stoff vi ikke har sett maken til tidligere på Hardware. Uten Ekstra hadde vi ikke hatt sjanse til å lage saker som dette:

http://www.hardware.no/artikler/guide-kingstons-ssd-fabrikk/134345

http://www.hardware.no/artikler/fotoessay-large-magnet-facility/152789

http://www.hardware.no/artikler/type-a-machines/137617

http://www.hardware.no/artikler/komplett/135752

http://www.hardware.no/artikler/portrett-hakon-wium-lie/134350

http://www.hardware.no/artikler/mot-foreleseren-som-ga-oculus-rift-til-studentene/134936

 

Det skal sies at foreløpig bruker vi litt mer penger på Ekstra enn det vi får inn i medlemskapsavgift, men det er et veddemål vi er villige til å ta. Med den jevne tilstrømningen av abonnenter er vi ganske snart i break-even.

 

Om noen dager vil vi oppgradere Ekstra-pakken med flere nye funksjoner, og vi håper dette vil la oss styrke redaksjonen ytterligere. Målet vårt er å lage Nordens beste IT-nettsted, og vi begynner nå å få finansieringen på plass som lar oss gjøre dette.

 

Hvor mye inntekt pr mnd drar en aktiv reklame-bruker inn pr mnd kontra en ekstra-bruker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om noen dager vil vi oppgradere Ekstra-pakken med flere nye funksjoner, og vi håper dette vil la oss styrke redaksjonen ytterligere. Målet vårt er å lage Nordens beste IT-nettsted, og vi begynner nå å få finansieringen på plass som lar oss gjøre dette.

Det er jo gode nyheter.. :) Det jeg sier..satser dere mer på Ekstra ting, så vil flere gå over.

 

Mer egenprodusert material fremfor klipp og lim..det liker vi! :)

Lenke til kommentar

 

Tror du fremdeles at jeg blir å fortelle konkret hvordan det skal gjøres?

 

Legg merke til i denne tråden den overveldende andelen av de som er pro reklamefinansiering er moderatorer, admins og forumveiledere. De har jo ikke de problemene som oss vanlige brukere har med denne siden da de har ekstra abonnementet.

Veiledere har ingen tilknytning til tek.no, og vi har heller ikke ekstra som noen "default" bare fordi vi er veiledere.

Hva jeg vet gjelder det samme for moderatorer.

Jeg bruker flashblock da jeg ikke har noe interesse av å tappe batteriene hver eneste gang jeg skal sjekke nyheter på farta, så den er alltid på. Alt av reklame som ikke dreper batteritid får derimot være igjen, og det fungerer helt utmerket for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tror det er ingen som synes Ekstra-satsingen er problematisk i seg selv. Det er frivillig å være abonnement. Det er hvordan dere behandler de resterende leserne - som ikke ønsker å være Ekstra-abonnement - mange reagerer på.

Du synes det er helt greit at noen betaler 39kr, men du skal altså ha det gratis?

Lenke til kommentar

Lurer neste på om ein del her skrur av TVen i reklamepausen for å nekte reklame på TVen...

Etter at norske TV-kanaler begynte å sende reklame inni programmene hender det at jeg slår av når programmet avbrytes. Men vanligvis bytter jeg bare kanal for en stund, det er alltid en kanal som har noe bedre å by på enn reklame. Jeg aksepterer reklame mellom programmene, men ikke inni.

 

Kan du se for deg at TV-brukerne blir påtvunget et apparat som registrerer om de tar inn reklamen, og som blokkerer programmet for dem som zapper kanaler eller forlater rommet i reklamepausene? Som alternativ kunne seerne betalt en ekstra avgift dersom de unnlot å ta inn reklamen. Betal-TV har vi allerede men ikke på denne måten. Dette virker urealistisk nå men det er kanskje ikke like urealistisk om noen år.

 

 

og når reklamen som regel ligger ut i kanten av siden, så har eit fleirtal av menneskene her mistet evnen til å fokusere på det som ligger sentrert i midten av skjermen?

Jeg har ikke mistet den evnen, jeg har aldri hatt den. :(

 

 

Dette ville resultert i at halve verdens nettsider måtte ha blitt lagt ned grunnet mangel på penger.

Om det bare hadde vært så vel! Tre fjerdedeler av verdens nettsider må gjerne legge ned. Jeg savner internett slik det var i forrige årtusen. Det var mindre penger og flere entusiaster (relativt sett) i nettverdenen. Færre nettkriminelle var det også. Skulle man ha en vare så fantes den i butikker. Nå må man oftere og oftere ty til nettbutikker fordi fysiske butikker ikke har varene.

 

Jeg ønsker også at ca tre fjerdedeler av TV-kanalene må legge ned. Det har blitt flere og flere kanaler men bare litt flere severdige programmer. Så mange møkkaserier som fyller nesten hele sendetiden til mange kanaler. Hvem betaler for det? Det er samfunnet. Forbrukerne betaler for markedsføringen og dermed indirekte finansierer de alt søppelet. NRK trenger norsk konkurranse men ikke av et dusin kanaler.

 

 

Fant en artig sak som hardware laget tilbake i 2005 :D

 

" I denne artikkelen har vi samlet gratisprogrammene for Windows vi mener er best."

 

"AdBlock er et tillegsprogram til Firefox som fjerner reklame på nettsider."

 

http://www.hardware.no/artikler/de_beste_gratisprogrammene/17772/4

Fantastisk relevant sak! Men jeg kan ikke lese anbefalingen deres fordi jeg allerede har gjort det de anbefalte. :roll:

 

 

Tar du vekk reklame så tar du samtidig vekk store mengder av Internett og TV. Alle må leve av noko her i livet.

Jeg vil gjerne ta vekk store mengder av internett og TV. :wee: Alle må leve av noe, men ikke så mange må leve av annonser. Det finnes mange yrker som trenger arbeidskraft.

 

 

Jeg ser at scriptet som blokkerer AdBlock er i kildekoden enda, så den eksisterer.

Hva heter scriptet?

 

 

At dere gidder. Motvilligheten mot å se reklame må sitte bra langt inne siden dere orker å leke katt og mus med Hardware slik.

Jeg har sittet i timer for å finne ut hvordan jeg kunne blokkere småting på f.eks dagbladet.no og vg.no, etter at de mer generelle reglene hadde rensket bort nesten all reklamen. Kall det en besettelse eller hva du vil, men irriterte og trassige brukere kan orke mye.

 

 

Nå har de jaggu funnet ut at man må ha javascript aktivert for å lese extra artikler.

En annen finurlighet er at ordet javascript ikke er lovt til å søke på her på forumet.

 

Fant en enkel vei rundt det også, men fremdeles ikke lovt til å søke på ordet javascript...

Utrolig ikke sant? Jeg vet ikke om søkeforbudet på javascript er sikkerhetsbegrunnet, men google har ikke funnet grunn til å blokkere det. Søk på google: javascript site:diskusjon.no

 

 

dere kan endre hosts filen og:

 

gå inn her: C:\Windows\System32\drivers\etc ta bacup av hosts filen

 

last ned denne winhelp2002.mvps.org/hosts.zip

 

unzip og bytt ut med den orgianle hosts filen.

Interessant, men jeg vil ikke skifte ut min hosts-fil, den har jeg bygget opp gjennom år. Fortell heller hva man bør legge til HOSTS-filen man allerede har. Bruk gjerne PM hvis det er hensiktsmessig.

 

 

Ikke bare på Hardware at der er forandringer. Denne artikkelen er en veldig godt forklaring på dagens media og nyheter generelt..

 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/kultur/2013/09/30/finn-sjue-advarer-om-norske-medier-vil-bli-elendigere

Glimrende artikkel!

 

 

Lurer på om jeg skal bestille AdTrap. En boks som filtrerer bort all reklame på alle dingsene i hjemmet. Hadde vært fint å slippe reklame på iPaden og telefonen:

 

http://www.getadtrap.com/

Interessant produkt. Jeg vil se nærmere på dette og også se om det finnes lignende alternativ. Men vil AdTrap slippe deg gjennom adblock-sperren?

 

 

Evt med CSS:

.no-js .neo-content:before, .no-js .neo-content:after { background: none !important; content: none !important; }

 

Men kanskje like greit med javascript ;p

Jeg er neppe den eneste som ikke forstår noe av denne koden. Kan jeg bruke den til noe, og hvordan? Endret av Helm Hammerhand
Lenke til kommentar

Så grunnen til at reklame er så forstyrrende er at dere har konsentrasjonsvansker?

 

Da lurer jeg nok en gang på hvordan dere klarer å unngå å havne utfor veien eller kollidere når dere kjører bil?

 

Man skal bo fantastisk grisgrendt til for ikke å passere noen titalls reklameskilt langs veien på tur hvor som helst egentlig. For ikke å snakke om alle profilerte kjøretøyer man møter på veien.

 

Og hvordan får dere inntatt føde? Pakker dere inn all maten i gråpapir? Matemballasje er jo fullt av reklame så det må jo være grunnlag for mange gode timer hos krisepsykolog.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så grunnen til at reklame er så forstyrrende er at dere har konsentrasjonsvansker?

 

Da lurer jeg nok en gang på hvordan dere klarer å unngå å havne utfor veien eller kollidere når dere kjører bil?

 

Man skal bo fantastisk grisgrendt til for ikke å passere noen titalls reklameskilt langs veien på tur hvor som helst egentlig. For ikke å snakke om alle profilerte kjøretøyer man møter på veien.

 

Og hvordan får dere inntatt føde? Pakker dere inn all maten i gråpapir? Matemballasje er jo fullt av reklame så det må jo være grunnlag for mange gode timer hos krisepsykolog.

Er vel en smule forskjell fra reklame man egentlig ikke legger merke til og reklame som blinker som et sirkus som får en epileptiker til å få anfall..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er vel en smule forskjell fra reklame man egentlig ikke legger merke til og reklame som blinker som et sirkus som får en epileptiker til å få anfall..

Så du legger ikke merke til reklamefolierte busser på 3x15m men går rett i kjelleren av et reklamebanner på 5x5cm??

 

Ja, det er jo uhm....forståelig, eller nei, det henger vel strengt tatt ikke helt på greip hvis jeg tenker etter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så grunnen til at reklame er så forstyrrende er at dere har konsentrasjonsvansker?

 

Da lurer jeg nok en gang på hvordan dere klarer å unngå å havne utfor veien eller kollidere når dere kjører bil?

 

Man skal bo fantastisk grisgrendt til for ikke å passere noen titalls reklameskilt langs veien på tur hvor som helst egentlig. For ikke å snakke om alle profilerte kjøretøyer man møter på veien.

 

Og hvordan får dere inntatt føde? Pakker dere inn all maten i gråpapir? Matemballasje er jo fullt av reklame så det må jo være grunnlag for mange gode timer hos krisepsykolog.

:rofl: Hvem sa at vi ikke havner utfor veien daglig, eller at vi ikke pakker inn all mat i gråpapir?

 

Nei, kjøre bil er ikke noe problem. Det er stor forskjell på å lese trafikkbildet og lese tekst. Når du er i trafikken vandrer fokuset ditt litt hele tiden uten at du får et problem, du ville derimot fått et problem dersom fokuset ditt ikke vandret. Lese trafikkskilt er heller ikke noe problem, det er oftest bare ett symbol eller ett ord på hvert skilt. Aldri flere setninger.

 

Når du leser en tekst må du (jeg i hvertfall) fokusere på ett sted og lenge nok til å lese teksten. Det blir en annen situasjon som langt fra alle takler like godt. Det betyr ikke at folk med disse problemene vil kjøre inn gjennom veggen din når som helst.

 

Reklameskilt langs veien står i ro og de er normalt ikke noe problem. Og det er regler for oppsetting av slike, nettopp fordi de kan være forstyrrende.

 

Den dagen det kommer levende reklame på matemballasje vil jeg nok velge en annen matvare.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...