Gå til innhold

Reklametvang på Hardware.no


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aida! Dette forumet krever ikke Javascript enda...

Fortsatt kan vi heldigvis bruke forumet uten å påtvinges javascript, men har som mange andre merket meg den illevarslende beskjeden når man forsøker å bruke nettsiden forøvrig.

Oppfordringen man kjørte mot brukere med adblock syntes jeg var helt uproblematisk, men linjen man nå velger å kjøre med javascript-avhengighet synes jeg på en måte gir en slags ubehagelig tidsreise tilbake til en tid hvor internett ikke fungerte uten å tillate javascript fordi alt skulle være så feilslått "fancy" med flashende tekst, menyer avhengig av javascript osv. Hardware har riktignok ikke tatt de konkrete skrittene og motivet her har ikke vært å være "fancy", men når en av norges fremste teknologihavn kan ta et like ille og drastisk tilbakeskritt som å gjøre siden javascript-avhengig når trenden blant webutviklere omsider har forandret seg til at javascript så langt som mulig kun skal supplementere brukernes opplevelse så vil det ikke lengre overraske hva mer ansvarlige for dette retro-sprellet kan finne på å gjøre.

Se forøvrig sofTest sitt innlegg, spesielt nestsiste avsnitt og gi han en +1

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg bruker kun Opera med AdBlock Plus, har whitelistet hardware.no og www.hardware.no, men artikkelene viser fremdeles bare de første setningene og den svære advarselen. Har irritert meg en liten stund, og det var bare såvidt jeg orket å søke opp denne tråden, men det fungerer altså IKKE for meg å gjøre det de sier at skal til. Det skal veldig lite til for at jeg bare dropper sidene i nettverket nå da jeg klarer meg med forumet her hvis jeg faktisk må gjøre så mye research for å få lest korte artikler...

Lenke til kommentar

http://userscripts.org/scripts/show/178769

 

Dette scriptet funger i Chrome med Tampermonkey. Sciptet til ahv bør også fungere med tampermonkey, men da krever det at du også bruker noscript om jeg forsto det riktig.

 

Ja, min var ikke ment til å gå rundt annonsene, kun for å se artiklene uten å skru på JavaScript. Som følge ser man (dessverre) ikke annonser, men den konsekvensen får være slik den er. :)

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

Jeg bruker kun Opera med AdBlock Plus, har whitelistet hardware.no og www.hardware.no, men artikkelene viser fremdeles bare de første setningene og den svære advarselen.

 

Så vidt vi kan se er det en bug i AdBlock Plus som gjør at whitelist-funksjonen ikke gjør det den skal. Iallefall får ikke vi opp noen annonser selv om vi hvitelister et nettsted. Hvis du skrur av Adblock (eller AdBlock Plus løser denne feilen) skal du få opp artikkelinnholdet som normalt.

Lenke til kommentar

Jeg får ikke opp HW-sider i RSS-leseren, gReader, på mobilen min lengre. Får bare opp "Aida"-meldingen. Well.. Javascript ER aktivert og gReader har ingen form for adblock. Andre nettsteder vises fint med masse reklame.

 

Jeg leser stort sett mine daglige faste sider via RSS og har gjort det i mange år. Er det virkelig meningen å utelukke denne formen for artikkelvisning?? Det hjelper jo ikke om jeg betaler aldri så mye for en annonsefri versjon!

Lenke til kommentar

Jeg får ikke opp HW-sider i RSS-leseren, gReader, på mobilen min lengre. Får bare opp "Aida"-meldingen. Well.. Javascript ER aktivert og gReader har ingen form for adblock. Andre nettsteder vises fint med masse reklame.

 

Det er selvsagt ikke meningen at du skal få denne beskjeden dersom du ikke kjører adblock. Jeg har installert gReader hos meg nå og her vises artikkelen som den skal, med reklame nederst i artikkelen og uten noen feilmelding. Har du noen idé til hvordan jeg kan reprodusere feilen? Vi skal teste på flere mobiler i løpet av dagen for å se om det kan være forskjell fra mobil til mobil.

 

Hvilken mobil/OS har du? Kanskje vi kan finne nøyaktig samme mobil her på huset slik at vi får mest mulig likt oppsett når vi skal gjenskape feilen.

Lenke til kommentar

 

Hvilken mobil/OS har du? Kanskje vi kan finne nøyaktig samme mobil her på huset slik at vi får mest mulig likt oppsett når vi skal gjenskape feilen.

 

Jeg kjører stock 4.1.2 på Samsung SIII (I9300), men jeg tror ikke det er der problemet ligger. Har testet litt selv nå og jeg ser at jeg får opp siden hvis jeg velger (online) web-visning. Problemet er at jeg bruker Offline Reading-funksjonen. Denne laster ned sidene automatisk når jeg er tilkoblet WiFi, slik at jeg kan lese dem senere uten behov for nettilgang eller å bruke datatrafikk.

 

Reklame følger som sagt med på andre nettsteder, men HW fungerer ikke når sidene lastes fra cache.

Lenke til kommentar

 

Problemet er at jeg bruker Offline Reading-funksjonen. Denne laster ned sidene automatisk når jeg er tilkoblet WiFi, slik at jeg kan lese dem senere uten behov for nettilgang eller å bruke datatrafikk.

 

Reklame følger som sagt med på andre nettsteder, men HW fungerer ikke når sidene lastes fra cache.

 

Hvis Offline Reading-funksjonen kjører javascript skal ikke dette være noe problem. Jeg har testet litt nå uten å klare å få frem den feilen, men jeg ser at det finnes en setting for å skru av Javascript per RSS-kilde som du legger inn. Kan det være at du ikke har huket av for "Javascript enabled" under "Manage sources"?

 

Hvilken versjon av gReader bruker du? Jeg har installert 3.4.2 (gratisversjonen).

Lenke til kommentar

Etter litt frem og tilbake har jeg nå også fått min gReader til å cache artikler slik at jeg kan lese dem uten å ha nettilgang. Innstillingene ser også ut til å være identiske med det du har i ditt oppsett, men likevel klarer jeg ikke å få frem den feilmeldingen du får.

 

Jeg har testet både med RSS-feeden fra Hw.no og fra RSS-feeden til Tek.no. Har lagt ved et skjermbilde som viser hvordan artikkelen ser ut i cachet versjon på min mobil.

 

post-1-0-27005000-1380891494_thumb.png

Lenke til kommentar

Ser ut som du har Offline Reading - Autoload Reading Mode satt til Enabled. Jeg har på vanlig visning (Disabled) for å få med bilder og kommentarer. I Reading Mode ser det ut som jeg kan lese ren tekst slik som deg.

 

Ser ut som jeg fant en slags workaround nå. Hvis jeg dobbeltapper på teksten slik at den går inn i Reading Mode, eller har den satt til å automatisk gjøre det slik som deg, når jeg da dobbeltapper enda en gang for å gå tilbake til vanlig visning så er Aida-boksen borte og jeg han lese hele artikkelen i vanlig format.

Lenke til kommentar

Ser ut som du har Offline Reading - Autoload Reading Mode satt til Enabled. Jeg har på vanlig visning (Disabled) for å få med bilder og kommentarer. I Reading Mode ser det ut som jeg kan lese ren tekst slik som deg.

 

Den står faktisk som "Disabled" hos meg også, men jeg skal ærlig innrømme at det er såpass mange settings og avhukingsbokser at det er mye mulig det er en innstilling et annet sted (f.eks. på source settings) som overstyrer dette.

 

Ser ut som jeg fant en slags workaround nå. Hvis jeg dobbeltapper på teksten slik at den går inn i Reading Mode, eller har den satt til å automatisk gjøre det slik som deg, når jeg da dobbeltapper enda en gang for å gå tilbake til vanlig visning så er Aida-boksen borte og jeg han lese hele artikkelen i vanlig format.

 

Dette høres i grunn veldig rart ut. Fra vår side skal saken være så enkel som at "Aida.."-meldinga kun skal dukke opp dersom nettleseren/klienten ikke kjører Javascript. For å være pinlig nøyaktig ligger den koden i en "noscript"-tag, og skal dermed kun dukke opp når nettleseren/klienten ikke har aktivert javascript.

Lenke til kommentar

 

Den står faktisk som "Disabled" hos meg også, men jeg skal ærlig innrømme at det er såpass mange settings og avhukingsbokser at det er mye mulig det er en innstilling et annet sted (f.eks. på source settings) som overstyrer dette.

 

Jeg tok en fresh install, får samme resultat som deg. For å fremprovosere "feilmeldingen" har jeg kun endret følgende tre innstillinger:

 

Offline usage: WiFi-only

Full content format: Normal page

Cache feed images: På

 

Mulig du må ta en Complete Clear Cache slik at den laster ned sidene på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...