Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøre for sakte


Strekene

Anbefalte innlegg

Jeg liker og kjøre litt sakte sånn cirka 50 i 60, 45 i 50, 90 på motorvei med 100 og 60-75 på landevei (saktere i svinger og sånt).

Jeg driver og øvelseskjører, så det kan hende jeg blir flinkere og tryggere jo mer jeg får kjørt...

 

Men det jeg lurer på er om hvor sakte man kan kjøre før man kan risikere å få bot?

 

Er det forresten OKEY og kjøre i den farten, eller er det irriterende?

Endret av gsgdsgg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har lov til å kjøre langsomt om du vil.

 

Men om du ennå ikke har fått lappen, bør du trene på å holde fartsgrensen.

Du vil aldri bestå førerprøven om du kjører veldig tregt.

Du irriterer trafikantene bak deg, og skaper farlige situasjoner når de skal forbi.

Dermed er det ikke tryggere å kjøre langsomt når alle andre kjører fort.

Ikke enklere heller.

 

Det hender at jeg kjører langsomt og nyter utsikten. Det kalles søndagstur.

Men da er det ingen trafikk bak, eller gode forbikjøringsmuligheter.

 

Fartsgrensen er en max-grense under gode kjøreforhold. Ikke en minimumsgrense som noen tror.

Ofte bør man kjøre langsommere, særlig på landeveien der vegvesenet ikke gadd å sette opp skilt. Du er ikke nødt til å holde 80.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Du har lov til å kjøre langsomt om du vil.

 

 

Det er ikke riktig.

 

Politioverbetjent, John Trygve Rønning, som nå kjører sivil videobil i hele Buskerud fylke og Asker og Bærum politidistrikt er imidlertid nøye med å påpeke at de som kjører sakte har et ansvar.

– De kan nemlig bli anmeldt og straffet for slik kjøring likevel. Ifølge veiloven paragraf 3 heter det blant annet at du skal kjøre på en måte som ikke er til hinder for andre, sier han.

 

Dette gjelder dog som regel hvis man ligger i venstrefila eller lignende, det er ikke vanlig å bli straffet for å kjøre for sakte, men det er mulig.

Lenke til kommentar

Det skal være en god grunn for å kjøre for sakte, som f.eks. at man har mye last (innenfor forskriftene) eller at kjøreforholdene er dårlige. Jeg har kjørt i 20 km/t i 60 sonen fordi det var isbelagt vei og kraftig snøfall og noe raskere der jeg kjørte så ville jeg kjørt i grøfta. Hvis du skaper unødvendig kø kan du bli stoppet av politiet, noe de har gjort ved flere tilfeller.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt 30km/t i en 80-sone. Ble noen biler bak meg, men i det ekstreme snøværet med elendig sikt så var det ingen som ville forbi og politiet ville nok heller gitt meg bot for å kjøre for fort enn for sakte. Tilpass farten etter forholdet du kjører under. Det er ingen minstefart på veien, men du har ikke lov å være til unødig hinder. Slipper du folk forbi og ikke lager unødvendig lange køer så lar politiet deg kjøre i eget tempo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt 30km/t i en 80-sone. Ble noen biler bak meg, men i det ekstreme snøværet med elendig sikt så var det ingen som ville forbi og politiet ville nok heller gitt meg bot for å kjøre for fort enn for sakte. Tilpass farten etter forholdet du kjører under. Det er ingen minstefart på veien, men du har ikke lov å være til unødig hinder. Slipper du folk forbi og ikke lager unødvendig lange køer så lar politiet deg kjøre i eget tempo.

STOR forskjell på å kjøre etter forholdene å på å konsekvent ligge godt under fartsgrensen.

Lenke til kommentar

STOR forskjell på å kjøre etter forholdene å på å konsekvent ligge godt under fartsgrensen.

 

Jo, men når jeg kjører i de fartene jeg skrev i førstepost, så kjører jeg jo i den farten fordi jeg synes at den farten er passe for meg og etter forholdene (altså om det er mye svinger og sånn kjører jeg saktere, men er det bare rett vei og ikke tettbygd så kjører jeg fortere igjen)..

Jeg ligger ikke under fartsgrensen bare for å ligge under fartsgrensen. Jeg ligger i den farten som jeg synes er best akkurat etter forholdene. Vist du skjønner?

Lenke til kommentar

 

Jeg ligger ikke under fartsgrensen bare for å ligge under fartsgrensen. Jeg ligger i den farten som jeg synes er best akkurat etter forholdene. Vist du skjønner?

 

Når du er ute å øvelseskjører, så er det dess viktigere å holde fartsgrensen. Det har med mengdetrening å gjøre.

Sol, tørrasfalt, ordentlige dekk på bilen, alt spiller inn såklart, men så lenge du kjører i en 50 eller 60 sone, så er det veldig få svinger du må bremse ned for å klare, så lenge du kjører vanlig personbil. Du må bare følge skilting.

Er det skilta med krappsving, så bremser man ned til den farten man selv føler at er forsvarlig OG behagelig å kjøre i.

 

Når det er sagt da, så er det ikke noe stor forskjell for DEG om du holder 45 istedefor 50, eller 55 istedefor 60, men det kan ha mye å si for han som ligger bak deg og presser. Du burde øve deg på å holde fartsgrenser, og det er også sagt mange ganger over her, at det er en veldig viktig del av det å lære seg å kjøre, og det å få førerkort.

Lenke til kommentar

 

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Vegtrafikkloven er gjeldende, og finnes og på lovdata.no.

 

Man har lov å kjøre saktere enn fartsgrensen. Men har man trafikk bak seg, så skal man ikke være til hinder. En billist kan derfor kjøre i 70 der fartsgrensen er 80, så lenge fører tar hensyn til trafikken bak seg.

Man kan da ikke bli straffet for å holde igjen trafikken bak seg i kortere tid.

Kjører man i lengre periode i 70 der det er 80, og lager kø, og ikke bryr seg om å slippe de forbi, eller stopper i busslomme/rasteplass/etc, for å slippe de forbi, så kan man bli straffet ifølge vegtrafikkloven.

 

Husk at vegtrafikkloven og krever at du holder forsvarlig fart, slik at det ikke alltid er forsvarlig å kjøre 80 der det er 80.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...