Gå til innhold

Anbefaling: Spilleren


Anbefalte innlegg

Her er det valgt et alt for tungt kabinett for en gamingmaskin, så vidt jeg vet er gaming fremdeles en sosial aktivitet hvor unge mennesker kommer sammen i helger og skoleferier.

Her veier kabinettet over 13k og jeg har erfaringer som tilsier at selv aluminiumskabinetter på 8kg blir for tunge i en slik sammenheng. I en gamingmaskin bør man ha et lett alu-kabinett på ca 4 kg da den blir mer enn "tungt nok" når komponentene kommer inn.

 

Kvaliteten på PSU er så laber at det er bare å "slenge den rett i søpla", og hvorfor velges ikke et hovedkort med lydkrets tilpasset gaming. Lyden er en stor del av opplevelsen og særdeles viktig ved spilling over middelst høyt konkurransenivå.

 

De som spiller på 1920x1080 kan like greit gå ned til GTX 760 da det er mer enn tilstrekkelig og man har 1k spart å legge i neste grafikkort.

 

Ellers ser det greit ut, men dette oppsettet er egentlig verken fugl eller fisk, kanskje til allroundbruk for en som aldri flytter PC-en, men en gamingmaskin er det ikke.

 

De fleste entusiaster går for et stort kabinett for å få bedre luftgjennomstrømming (ergo bedre kjøling), for å ha plass til større og kraftigere komponenter og eventuelt mods. Et stort kabinett er egentlig ingen hindring å ta med seg versus et mindre/lettere ett om man har bil (og det er det tross alt mange som har i dag). Å ta alle spillere under samme lest og si at de må ha et lett kabinett ellers har de ikke en gaming-rig, det synes jeg blir for drøyt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm ser greit ut det her, enig med at kanskje de som liker å dra på lan burde velge noe annet en FD pearl R4.

Også er jo windows 8 pro sløsing da, man skal da vel ikke sette opp en gaming pc i domene eller benytte virtualisering og mer avansert fjernstyring? Det kan man uansett benytte 3-parts programvare for. Utenom det så ser det greit ut det her, bra at dere fokuserer på at en gaming pc trenger ikke være noob å plukke ut enheter med funksjoner man ikke forstår eller kommer til å bruke. Men ignoranse er jo ikke uvanlig blant konsumere. (er vel ikke uvanlig blant noen av oss hvis man tenker generelt, men.)

 

Strømforsyner er bra den, den har jo en 12 volt rail med 30A, det holder i massevis det for et skjermkort for eksempel. Det eneste jeg har å utsette på denne er at den ikke er modulær.

Lenke til kommentar

 

Synes dine forslag er mer "hverken fugl eller fisk", jeg gidder ikke å dra med meg ett vanlig tower rundt omkring, og har man først det, så har ikke noen kg fra eller til noe så si.

 

Lyd får man jo fint digitalt ut, da trenger man ikke en "lydkrets tilpasset gaming".

 

AtW

 

Da jeg drev med gaming aktivt 1996-2003 hadde jeg en stasjonær maskin som veide 5-6 kg og fikk plass i en skulderveske som matchet kravene for å med i kabinen på fly. Skjermer fikk man låne på location men man måtte ha med egen PC, mus, tastatur og headset. I dag har jeg en så tung PC at det er upraktisk å få den med rundt omkring og LAN-gaming blir nedprioritert. Nei, jeg har ikke problemer med vekten for jeg frakter rundt på wide-body pinball-maskiner på over 130kg, Med litt teknikk og trening kan man også løfte opp bakenden og skru på beina selv selv om det er veldig tungt inntil man får løftet bakenden høyt nok til at vekten avlastet på de fremste beina.

 

Dere tar det som en selvfølge at alle har bil tilgjengelig og at mor/far stiller opp. Enkelte er faktisk avhengig av å få maskinen i en bag i tillegg til skjermen i en eske og da de skal ta buss eller tog.

 

Det handler ikke om at man ikke greier å flytte en PC på 20 kg, men at det er baklengs når man kan få en fult funksjonell PC på under halvparten av vekten med et kabinett som koster omtrent like mye som FD R4. Eventuelt en PC med mini-ITX formfaktor som er både kompakt og lett uten at det går ut over ytelsen.

 

Ja, man ser at du har peiling, som vanlig. Diverse spillmotorer feks fra id Software som haugevis av spill er basert på krever kompatible codecs for å gjengi possisjonen til motspilleren. Man får lyd på andre måter men det egner seg ikke til annet enn spilling på måfå. Det er ikke snakk om lydkvalitet men at spillmotoren krever et kompatibelt lydkort for å virke optimalt.

Lenke til kommentar

Jeg lurer også litt på dette med vekta. Selvsagt, hvis jeg dro til LAN med bussen hele tida hadde det vært en annen sak, men er det så mange som gjør det, egentlig? Et kabinett på 13 kg gir neppe en totalvekt over 20, og det klarer da de aller fleste å bære fra kontoret til bilen.

Jeg har godt over 20 kg totalvekt med et kabinett oppunder 8 kg. Jeg regner med at neste oppsett blir så lett og kompakt som mulig med så få unødvendige komponenter som mulig. Tidlig på 90-tallet var det pipulært med store fulltower til 8k. I dag finnes det få argumenter for å ha en stor og tung bruks-PC.

Lenke til kommentar

Det er ingen som tar det som en selvfølge at alle har bil. Det er du som gjør det motsatte, fremfor å akseptere at et tungt kabinett er helt ok for veldig mange, og går rett i strupen på artikkelforfatter når han anbefaler et slikt. Hvis det ikke passer for deg, for all del, kjøp et lettere da. Dette er generelle anbefalinger, ikke be all, end all. Og som andre har nevnt, det er også gode grunner til å velge et romslig kabinett.

 

Stusser også litt på åssen du får til 12 kg komponenter. Hva har du inni der, egentlig?

Lenke til kommentar

 

Da jeg drev med gaming aktivt 1996-2003 hadde jeg en stasjonær maskin som veide 5-6 kg og fikk plass i en skulderveske som matchet kravene for å med i kabinen på fly. Skjermer fikk man låne på location men man måtte ha med egen PC, mus, tastatur og headset. I dag har jeg en så tung PC at det er upraktisk å få den med rundt omkring og LAN-gaming blir nedprioritert. Nei, jeg har ikke problemer med vekten for jeg frakter rundt på wide-body pinball-maskiner på over 130kg, Med litt teknikk og trening kan man også løfte opp bakenden og skru på beina selv selv om det er veldig tungt inntil man får løftet bakenden høyt nok til at vekten avlastet på de fremste beina.

 

Dere tar det som en selvfølge at alle har bil tilgjengelig og at mor/far stiller opp. Enkelte er faktisk avhengig av å få maskinen i en bag i tillegg til skjermen i en eske og da de skal ta buss eller tog.

 

Det handler ikke om at man ikke greier å flytte en PC på 20 kg, men at det er baklengs når man kan få en fult funksjonell PC på under halvparten av vekten med et kabinett som koster omtrent like mye som FD R4. Eventuelt en PC med mini-ITX formfaktor som er både kompakt og lett uten at det går ut over ytelsen.

 

Ja, man ser at du har peiling, som vanlig. Diverse spillmotorer feks fra id Software som haugevis av spill er basert på krever kompatible codecs for å gjengi possisjonen til motspilleren. Man får lyd på andre måter men det egner seg ikke til annet enn spilling på måfå. Det er ikke snakk om lydkvalitet men at spillmotoren krever et kompatibelt lydkort for å virke optimalt.

 

 

Tidene endrer seg, i motsetning til i 2003, så er en ITX-gaming-maskin idag fint gjennomførbart uten masse dill (evt en kraftig bærbar). Å ha ett lett vanlig kabinett som du foreslår er hverken fugl eller fisk, enten ITX, ellers så er vekta rimelig irrelevant i mine øyne.

 

Og hvilke konkrete codecer er det du tenker på, som støttes av ett av dagens hovedkort med "lyd tilpasset gaming"?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg har godt over 20 kg totalvekt med et kabinett oppunder 8 kg. Jeg regner med at neste oppsett blir så lett og kompakt som mulig med så få unødvendige komponenter som mulig. Tidlig på 90-tallet var det pipulært med store fulltower til 8k. I dag finnes det få argumenter for å ha en stor og tung bruks-PC.

 

 

Min erfaring med lette kabinetter er dårligere konstruksjons-kvalitet og lydisolering. I tillegg dårligere luftgjennomstrømning om kabinettet er kompakt. Mitt kabinett har en vekt alene på 16kg, men jeg har aldri hatt problemer med å få pcen fra A til B når jeg og noen venner møtes for et sosialt treff. Nå har jeg bil, og jeg skal innrømme at det ikke hadde vært så lett om jeg skulle tatt tog eller buss. Men tviler på at denne anbefalingen er gjort med tanke på denne gruppen. Og det må du nesten ta hensyn til når du kritiserer anbefalingen for å ha etter din mening et for tungt kabinett. Kabinettet er enkelt å greit ikke anbefalt til deg.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Det ble mye fokus på vekta. Jeg har en sønn på 12 år. Jeg tror han skulle slite med å få med pc'en på lan hvis den veide 8kg til. Selv med bag med bærestropper.

 

Men en annen ting. Hvis pc'en hovedsaklig skal brukes til gaming, burde man investere de ekstra hundrelappene på pro utgaven av win8?

Lenke til kommentar

Hva med PCI-E SSD?

Prisene på de er forholdsvis lave nå og er mye raskere

 

LAN er for fjortiser, vi andre har internett hjemme :p

 

De som har lav pris er ikke særlig raskere, dobling i hastighet gir dobling i pris omtrent. Vanlig 2,5'' SSD ligger på godt under 5 kr/GB, Billigste PCI-e SSD på 6,4 kr/GB (har samme ytelse som tradisjonell SSD omtrent), skal man doble ytelse så ender man fort på 11 - 15 kr/GB. Når i tillegg markedet omtrent bare består av OCZ og Sandforce kontroller - ja da er det for meg ikke store valget.

 

En tradisjonell SSD er heller ingen flaskehals så vidt jeg kan forstå i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...