Gå til innhold

Alle skolebarn i LA skal få gratis iPader


Anbefalte innlegg

Apple er store på iPader, ja. De er tross alt produsenten...

 

Hva er det du egentlig forventer? Slik konkurranse finner man i alle bransjer. Kjøperen velger produkt ut i fra hva de forskjellige produsentene kan levere. Bestiller man i store mengder, kan man generelt få et billigere eller bedre tilbud. Eksempel kan være billigere support, software, ekstrautstyr. Og ikke for å nevne at reklamasjoner, garantier og reparasjoner blir mye enklere siden man kun har én leverandør å forholde seg til.

 

Kommentarene dine får meg bare til å tro at du reagerer bare pga at det er Apple som fikk tilbudet. Hadde du reagert like mye dersom eks. HP fikk kontrakten?

 

Det hadde vært en annen sak dersom Apple bevisst hadde bestukket tjenestemenn i det offentlige for å få kontrakten.

 

Angående din store frykt for at barna skal ledes til å tro at noe er bedre enn noe annet. Hvordan skal dette gjøres annerledes? Kjøpe 640 000 nettbrett fra forskjellig leverandør?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis de får velge mellom forskjellige leverandører så blir de også klar over at disse produktene kan likestilles

 

jeg reagerer slett ikke bare på grunn av Apple.

 

jeg har reagert tidligere også , før jeg var bruker av Forumet .

Den gangen var det HP som solgte skrivere . de kom øverst på enhver salgsstatistikk kun på grunn av bedriftsmarkedet.

 

Man kan si hva man vil om det det vil uansett gi et lit skjevt bilde av salgsstatistikken da kjøper og eier ikke nødvendigvis er helt det samme.

Det kom ikke helt fram om de bare fikk låne dem eller om de fikk dem til odel og eie

 

jeg aner at cocacola syndromet snart slår til

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

jeg har reagert tidligere også , før jeg var bruker av Forumet .

Den gangen var det HP som solgte skrivere . de kom øverst på enhver salgsstatistikk kun på grunn av bedriftsmarkedet.

 

Man kan si hva man vil om det det vil uansett gi et lit skjevt bilde av salgsstatistikken da kjøper og eier ikke nødvendigvis er helt det samme.

Det kom ikke helt fram om de bare fikk låne dem eller om de fikk dem til odel og eie

 

jeg aner at cocacola syndromet snart slår til

 

Du har en vridd forståelse av salg. I akkurat dette tilfellet har de hatt flere produkter ute til testing hos lærere og elever. De valgte iPad ettersom den scoret høyest. Å kjøpe forskjellige merker er uaktuelt fordi man da får dårligere kjøpsavtaler ettersom kvantumet blir mindre, administrasjon blir mye vanskeligere og app-utvalget er ikke likt på alle så det blir alt for komplisert å drive undervisning for ikke å snakke om opplæring av lærerne når ikke alle har samme nettbrett.

 

Hvis du er så interessert i dette så les deg litt opp. Det du sier henger ikke på greip og du har faktisk ingen på din side her blant mange forumbrukere. Ta det som et hint og trekk deg ut av diskusjonen.

Lenke til kommentar

Ehm? Du er vell klar over at 90% av alle skoler, hvertfall i dette landet gir ut PC-er med Windows til elevene sine? Windows har jo i utgangspunktet en langt større markedsandel for operativsystemer enn hva iPad har markedsandel for nettbrett.

 

Folk blir jo nærmest oppdratt med Windows, Microsoft Office og andre Microsoft løsninger på alle plan når det gjelder PC, om det så er snakk om stasjonær, bærbar eller noe annet. Drar du i en butikk i Norge så er det 99% av Windows baserte PC-er, 1% noe annet. Du kan jo knapt få kjøpt en eneste PC uten at den blir levert med Windows, og da gjerne en medfølgende prøveversjon av Microsoft Office osv osv..

 

 

Men her sitter du å mener det er urettferdig og misbruk av en ikke-eksisterende monopoltilstand at enkelte skoler i statene velger å inngå et samarbeid med Apple for bruk av iPad i skolesammenheng? For meg virker det som du enten ikke klarer å formulere deg på en måte så noen av oss klarer å forstå poenget ditt, eller så er du bare helt på bærtur så det synger etter på alle plan.

 

Vet ikke om det er fordi du ikke helt klarer å oppfatte hva dette egentlig handler om, og derfor drar helt gale konklusjoner utifra det eller om du rett og slett er vrang med viten og vilje og bare ikke vet eller klarer å forstå hvordan verden faktisk fungerer.

 

 

Og selvfølgelig er det gunstig for skoler å inngå samarbeidsavtaler med en gitt produsent, på den måten så sørger for at følgende:

 

1: Elever blir likestil, det er ikke noen som får produkt og løsning A, mens andre får produkt og løsning B.

 

2: Ved at alle går for de samme produktene og løsningene så er det jo langt enklere for skolen å tilrettelegge og optimalisere undervisningen deretter. Om elevene skulle hatt noen nettbrett med Windows RT, noen nettbrett med iOS, andre med Android og kanskje noen til og med med FireFox OS og gudene vet hva så er det jo klin umulig for skolen og få tilrettelagt undervisningen og få optimalisert undervisningsmetodene og løsningene skikkelig. Du kan banne på at en stor del av denne avtalen går ut på at Apple skal hjelpe til å skreddersy en undervisningsløsing som er temmelig gullkantet for disse skolene.

 

3: Alle former for garanti, reparasjon og supporthenvendelser går mot ett og samme selskap. De får sikkert en egen kontaktperson og supportorgan hos Apple, som igjen er kjempegunstig for kunder av denne størrelsen.

 

4: Alt av lærere, elever osv skal jo opplæres for å kunne dra nytte av disse verktøyene på en best mulig måte. Du er passe naiv om du tror at lærere og elever har interesse eller kunnskap nok til å klare å sette seg inn i mange forskjellige systemer til enhver tid.

 

 

5: Apple har et kjempegodt økosystem rettet mot skolebruk allerede, noe skolene her naturligvis vil dra god nytte av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har en vridd forståelse av salg. I akkurat dette tilfellet har de hatt flere produkter ute til testing hos lærere og elever. De valgte iPad ettersom den scoret høyest. Å kjøpe forskjellige merker er uaktuelt fordi man da får dårligere kjøpsavtaler ettersom kvantumet blir mindre, administrasjon blir mye vanskeligere og app-utvalget er ikke likt på alle så det blir alt for komplisert å drive undervisning for ikke å snakke om opplæring av lærerne når ikke alle har samme nettbrett.

 

Hvis du er så interessert i dette så les deg litt opp. Det du sier henger ikke på greip og du har faktisk ingen på din side her blant mange forumbrukere. Ta det som et hint og trekk deg ut av diskusjonen.

 

jeg vil helle påstå at du er lit treg til oppfatte poenget mit , som nettop går på at ingen skal dominerende fordeler selv om det påståes at det ikke er det , til tros for den starten Ipaden fik så ser der ikke tendensene.

begynner et firma så vil også andre gjøre det samme

 

Nå går det an å få gode avtaler med flere leverandører

 

Nå valgte mange Windows pcer i sin tid da det ikke var andre alternativer

I ettertid har enkelte begynt å klage på at Microsoft er blitt for dominerende

Her klager man , men ikke når man snakker om nettbrett

ingen klagde da HP hadde dominans på skrivere

 

Så det blir på en måte skjev bruk av dominerende krefter

 

et av poengene som dere tydeligvis ikke oppfattet skikkelig er at på den ene siden var det i sin tid galt å lære folk at Windows var det eneste operativsystemet på pcer ( selv alternativene var vanskelig å få tak i)

men det er altså helt ok lære folk at Ipaden er det enste nettbrettet som fungerer

 

Kunne ikke disse eleven finne ut selv hva som fungerer best ?

Skal man bare bestemme over hode på dem ?

Lenke til kommentar

Nei nå får du fader meg gi deg, her er det ikke snakk om at elever skal "lære folk at iPad er det eneste som finnes", det er snakk om å tilrettelegge et solid undervisningsform via moderne teknologi (nettbrett).

 

Har skolene funnet ut at avtalen de har fått med Apple med iPad er det beste løsningen for dem så går de naturligvis for den, her er det snakk om velge det dem føler er tryggest og best med tanke på best mulig undervisningsform og da ble valget iPad, enkelt og greit.

 

 

All denne synsingen din begynner rett og slett å bli direkte pinlig. Det du driver å fabler om ville overkomplisert digitalisering av undervisningsformer så til de grader at det ville jo blitt helt håpløst å gjennomføre skikkelig i praksis.

Lenke til kommentar

lit rart du sier det for man høre jo stadig at man holde seg unna dominansen.

 

Her er dere for lange nede i boksen at dere ikke ser tendensen

Microsoft fik dominans.

selv om noe forsøkte å gjøre noe med det så klarte de det ikke

 

Apple har dominans på nett brett selv om flere tester viser at det finnes bedre nettbrett

( kommer selvsagt an på hva man vektlegger )

 

Da får man en tendens til fler velger Apple på grunn av popularitet.

Dette vil selvsagt påvirkes av at et selskap kjøpere flere tusen stykker og så deler dem ut

 

Det finnes jo mage som drikker cola bare fordi vennene gjør det

 

Da lyger statistikke en del , ikke fordi et selskap har kjøpt det man fordi valget er kollektivt og ikke helt fritt

Lenke til kommentar

Når fasitsvaret er inni boksen hjelper det veldig lite å lete seg vill utenfor boksen. Blir også veldig vanskelig når du nekter å godta at fasitsvaret faktisk er inni boksen.

 

hvorfor må svaret ligge inni boksen ?

Her dreier det seg om langt mere en bare det som er inni boksen

Man har til og med reklamens makt å ta hensyn til

bl.a. det som man også kaller for misunnelse ; har du så må også jeg ha

Lenke til kommentar

hvorfor må svaret ligge inni boksen ?

Her dreier det seg om langt mere en bare det som er inni boksen

Man har til og med reklamens makt å ta hensyn til

bl.a. det som man også kaller for misunnelse ; har du så må også jeg ha

 

Det må det absolutt ikke, men i dette tilfellet gjør det faktisk det. Alle sier det til deg, men du nekter å godta. Diskusjonen er slutt for min del, har du fortsatt ikke godtatt det så gir jeg opp.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

tror nok en av disse hybrid pc-ene hvor man kan snu skjermen og få en tablet kunne vært en bedre løsning.

 

tablet er greit til lesing og kanskje suring osv, men skal man drive med skoleARIBED må man da ha tastatur

 

nettop , noe av det samme jeg hadde i tanken ( jeg har bare ikke fått det frem før )

Artikkelen sier dog lite om hva de skal brukes til.

Lenke til kommentar

tror nok en av disse hybrid pc-ene hvor man kan snu skjermen og få en tablet kunne vært en bedre løsning.

 

tablet er greit til lesing og kanskje suring osv, men skal man drive med skoleARIBED må man da ha tastatur

 

Du kan mene hva du vil, men de har valgt det produktet som fikk best tilbakemeldinger fra elevene og lærerne. Jeg vil tro det er beste måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...