Gå til innhold

Alle skolebarn i LA skal få gratis iPader


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men er det lovlig i så stor skala ?

Kan det ikke kalles for salgs manipulering ?

 

Så klart er det lovlig å inngå en avtale med leveranse av produkter? Alle store bedrifter har avtaler som dette på IT-utstyr. Er da langt i fra noen salgsmanipulering det? Da burde du heller sjekke ut Microsofts bedriftsavtaler. De har jo avtaler med så og si alle større bedrifter.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men du (Den Andre Elgen) har vært så langt ute å sykle hele veien her, kanskje det er på tide å bare forlate diskusjonen?

 

Anbefaler deg å bruke fem minutter på å faktisk lese artikkelen, forstå dets innhold og reflektere litt på den før du kommenterer videre for nå har du sagt så mye som er regelrett feil iforhold til artikkelen gang på gang at det ikke er morsomt lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det da litt forskjell ( ganske stor igrunnen) fra at firmaer selv velger Microsoft fremfor at et bedrift deler ut ting til en stor gruppe personer

 

Ja, det er det stor forskjell på, men i dette tilfellet var det et firma som selv valgte Apple, nøyaktig likt som når andre firmaer selv velger Microsoft som du nevner her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørmålet jeg forsøkte å stille var om et firma , organisasjon, produsent e.l har lov til anskaffe seg en ting av lit verdi og markedsverdi ( som nett-berett ) fra en enkelt produsent og så del det ut av konkurransehensyn ?

 

Et selskap har jo ikke lov til får for stor dominans

og hvis folket velger fra en produsent så kan det oppfattes som om de ikke vet om andre alternativer

( iE saken og fri programvare)

 

HP har jo i mange år hatt bedrifts avtaler på skrivere , noe som gjorde at de lå helt i toppen når det gjaldt salg av skrivere.

 

Derfor lure jeg på om det å dele ut stor antall ting fra kun en produsent er helt lovlig så lenge det finnes like produkter fra konkurrenter ?

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det ikke være lov for et selskap å velge utstyr fra én enkelt leverandør? Dette gjør det blant annet mye enklere å forholde seg til ift. programvare, ekstra utstyr, reklamasjoner, garantisaker osv.

 

Én skole jeg gikk på hadde PC-er fra HP, og Mac til de som ville det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For de det foringer konkurransen.

riktignok ar man fristil til å velge hva man vil selv , også på programvarefronten men hvis alt for mange ville valgt Microsoft så sies det at Microsoft er blitt for store til at de kan være et selskap

 

Gjelder da ikke det samme på hardware-fronten ?

 

Man kan jo alltids diskutere hvorvidt kon kurende produkter er reelle alternativer men det blir en litt annen diskusjon

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva du våser om, selvsagt så kan bedrifter, skoler, institusjoner osv gå til innkjøp av nøyaktig hva de vil, når de vil bare det gjøres på en lovlig måte.

 

Skal vi følge logikken din så burde jo folk bli nektet å kjøpe seg PC-er med Windows fordi Microsoft har nærmest monopol på operativsystem i forbrukermarkedet.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva du våser om, selvsagt så kan bedrifter, skoler, institusjoner osv gå til innkjøp av nøyaktig hva de vil, når de vil bare det gjøres på en lovlig måte.

 

Skal vi følge logikken din så burde jo folk bli nektet å kjøpe seg PC-er med Windows fordi Microsoft har nærmest monopol på operativsystem i forbrukermarkedet.

 

Da har du forstått meg lit feil her

Det er snakk om større firmaer , ikke privatpersoner

 

men så er de jo noen som driver trekker i trådene på det også

Lenke til kommentar

Da har du forstått meg lit feil her

Det er snakk om større firmaer , ikke privatpersoner

 

men så er de jo noen som driver trekker i trådene på det også

 

Du er bare nødt til å gi deg her, for det du sier har ingen rot i virkeligheten og vi har svart det allerede. De aller fleste større firma har allerede valgt Microsoft, jeg vil tro de har en markedsandel på over 90% blant topp 500 firma i USA f.eks. Så klart er det ikke noe ulovlig.

Lenke til kommentar

Da har du forstått meg lit feil her

Det er snakk om større firmaer , ikke privatpersoner

 

men så er de jo noen som driver trekker i trådene på det også

Du har jo allerede fått svar på dette.

Fylkeskommunen min har blant annet valgt bla. PC-er fra IBM som skole-pc, pluss Mac til de som går media.

Lenke til kommentar

ikke alle spørsmålene er stilt her:

Hvordan stiller det seg med faren for produkt plassering , det er tross alt barn det er snakk om her hvor en kan bli ledet til tro at et produkt er bedre et et annet ?

 

Microsoft fikk peper for de var så store

Her man glemt hvorfor de ble så store her

Apple er store på Ipader : hvorfor ser man ikke det her

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...