Gå til innhold

Superoppløsningen får TV-markedet til å vokse igjen


Anbefalte innlegg

det er ikke tull, på nyere tver kan man bruke nettflix, facebook, youtube og surfe på nettet så ja tv blir gjort om til en pc tv så snart trenger man ikke pc...

 

syns ikke det er noe gale med slik kvaliteten er nå...

var ikke noe hd eller blu ray før i tiden så skjønner ikke hvorfor man skal trenge det nå? bedre med old school...

 

Var ikke farge tv før i tiden å ikke mer enn 16 tommer. Hva skal vi med disse fargene å større bilde?

 

Du får bare selge PCen din om du ikke trenger den...

Endret av satyrion1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-292501

Var ikke farge tv før i tiden å ikke mer enn 16 tommer. Hva skal vi med disse fargene å større bilde?

 

Du får bare selge PCen din om du ikke trenger den...

Poenget er at folk kan gjøre mesteparten av det man kan på pc på tv nå

 

Er man fornøyd med det man har, så er det jo ikke noe vits å kjøpe ny TV :p

Men...mange er nok lykkelig uvitne...

Jo folk må for all del kjøpte seg nye tver:)
Lenke til kommentar

Poenget er at folk kan gjøre mesteparten av det man kan på pc på tv nå

 

Jo folk må for all del kjøpte seg nye tver:)

 

Nei du kan gjøre noen veldig få ting... om alt du gjør er å se på YouTube å slikt er d jo bare å kjøre på.

 

Kan ikke bruke noen tunge programmer, programmere, spille, jobbe osv

Endret av satyrion1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For min del er det 4K-prosjektor som frister. Har ikke plass eller råd til å bygge meg et ordentlig hjemmekinoanlegg nå, forhåpentligvis når jeg er i full jobb og har en grei økonomisk situasjon (minst 3 år) så vil 4K-prosjektorer være en virkelighet.

 

Da snakker vi på et lerret som er minimum 120".

Tenker de fleste ser forskjell da ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo folk må for all del kjøpte seg nye tver:)

Altså man trenger strengt tatt ikke TV i det hele tatt. Man kan gå inn i en diskusjon om nåtidens materialsme, men ser ikke poeng i det i denne debatten. Regner med de som gidder bidra her er iallefall LITT entusiastiske til TV og film ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Nei du kan gjøre noen veldig få ting... om alt du gjør er å se på YouTube å slikt er d jo bare å kjøre på.

 

Kan ikke bruke noen tunge programmer, programmere, spille, jobbe osv

ok men det er ikke langt i fra, det utvikler seg sakte men sikkert:) snart kan man vell bruke tven som en portal
Lenke til kommentar

Samme her. Har en Panasonic VT30 65" som jeg kjøpte i 2011.

 

4K er jo fristende, men innen Bluray filmer kommer i det formatet, så har nok produsentene lansert 8K....

 

Er en VT30 jeg har også :). Blir sikkert 4K/8K senere en gang, men som sagt, det blir mange år til for min del.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Noen vil ha det systte nytt hele tiden

De bytter tV omtren anent hvert år

Slik site nytt TV koster jo også ekstra med penger

Tror dere at penge vokser på trær

 

Andre bruker normal tv og bytter den gamle når den er ødelagt eller det er mulig å bruke den

Av og til har ma ogs lyst på noe nytt , me det er fordi tven ikke lengee henger med i systemet

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Man må jo bli ruinert når man gjør slikt, nå sist år sa de jo at en av de nyere tvene ville koste tusen kroner per tomme, så blir 60 tusen året det for en ny 60 tommers:)

Lenke til kommentar

Ultra-HD Blu-ray neste år?

 

Ron Jones` (fra avsforum/projectorreviews) blog:

 

On the Road to 4K UHD

http://www.projector...-to-4k-uhd.html

 

"Thus the bottom line we should take from all of this is that it now seems possible, perhaps likely, that there will be consumer products coming to the marketplace by the end of 2014 that support a new version of Blu-ray Discs with native 4K resolution and the other UHD improvements."

 

4K Ultra-HD Video Sources – Status Report

http://www.projector...tus-report.html

Endret av eriaur
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel heller hvorfor noen gidder kjøpe nye TVer når det har skjedd så lite den siste tiden. At 4K nok sikkert fører til en økning er vel egentlig ikke så sjokkerende å spå. Hvis det IKKE førte til økning hadde jeg blitt sjokkert.

 

De har hatt så lite nytt de siste årene at alle mulige rare funksjoner, som egentlig ikke er nødvendige blir kastet på bare for å ha noe å si om TVen. Så endelig får vi kanskje se noen skikkelige forandringer. :) Og så kanskje OLED klarer å masseproduseres skikkelig en liten stund inn i fremtiden så begynner ting virkelig være verdt å bytte ut den allerede 4år gamle TVen.

 

Jeg bytter den i hvert fall ikke inn for noen små forbedringer i panelet, og masse annet krøll som er dårligere enn det jeg ellers har(medie-PC >> smartere og bedre enn smart-funksjon). Joda, den får kanskje en tynnere ramme, men hva så...

 

4K derimot, det skulle jeg gjerne hatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøper gjerne en 4K-tv når min er blitt for gammel og når prisene begynner å bli edruelige. Det koster penger å hele tiden måtte ha det nyeste og det aller siste når det kommer til elektronikk. Og forresten. Det har kommet to nye Sony 4K-tver fra Sony og de koster som følgende: KDL-55X9005 rundt 40 000 og KDL-65X9005 ifølge bladet Lyd & Bilde.

Lenke til kommentar

Man må jo bli ruinert når man gjør slikt, nå sist år sa de jo at en av de nyere tvene ville koste tusen kroner per tomme, så blir 60 tusen året det for en ny 60 tommers:)

 

Tulling. Det finnes et punkt mellom å kjøpe ny 60 tommers TV hvert år og å tviholde på sin gamle 42-tommer i evig tid. Hvorfor har du i det hele tatt flatskjerm, du kunne vel klart deg med en kasse?

 

Det er ingen som sier at det er nødvendig med ny TV hvert år. Selv kjøpte jeg min TV for 3 år siden, og skal beholde den i sikkert 3 år til. Men å være spent på at det kommer ny teknologi som har potensiale til å forandre alt, er ikke snobbete på noen som helst måte.

 

Jeg hoppet over hele smart TV-galskapen fordi jeg ikke synes det var verdt noe særlig. Jeg har gått og ventet på en større forbedring, og det ser ut til at kombinasjonen av OLED og 4K kanskje er dette. (Eventuelt en jævel av en prosjektor, kommer an på hvor langt fra TV-en man sitter)

 

Å fnyse av fire ganger flere piksler på skjermen, eller de utallige forbedringene OLED bringer med seg i forhold til bildekvalitet og rammestørrelse, er svært bakstreversk. Det var mange som ikke trodde de trengte HDTV også.

 

Ingen tvinger deg til å kjøpe TV. Men ikke forsøk å latterliggjøre andre som faktisk er spent på den største TV-nyheten på mange år, bare fordi du ikke ønsker å ta deg råd til å få deg en ordentlig film-spill- og TV-opplevelse.

Endret av Jakoozie
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel heller hvorfor noen gidder kjøpe nye TVer når det har skjedd så lite den siste tiden. At 4K nok sikkert fører til en økning er vel egentlig ikke så sjokkerende å spå. Hvis det IKKE førte til økning hadde jeg blitt sjokkert.

Et bedre spørsmål er kanskje hvor lenge økningen holder seg. Jeg ser for meg flere muligheter:

1) Økning i 4k markedet (dette innebærer også at 'innhold' faktisk også er på plass)

2) 4k markedet blir nisjè som 3D med lave salgstall

3) 4k tar av over tid og blir en langvarig suksess (svært svært lite sannsynlig)

 

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Tulling. Det finnes et punkt mellom å kjøpe ny 60 tommers TV hvert år og å tviholde på sin gamle 42-tommer i evig tid. Hvorfor har du i det hele tatt flatskjerm, du kunne vel klart deg med en kasse?

 

Det er ingen som sier at det er nødvendig med ny TV hvert år. Selv kjøpte jeg min TV for 3 år siden, og skal beholde den i sikkert 3 år til. Men å være spent på at det kommer ny teknologi som har potensiale til å forandre alt, er ikke snobbete på noen som helst måte.

 

Jeg hoppet over hele smart TV-galskapen fordi jeg ikke synes det var verdt noe særlig. Jeg har gått og ventet på en større forbedring, og det ser ut til at kombinasjonen av OLED og 4K kanskje er dette. (Eventuelt en jævel av en prosjektor, kommer an på hvor langt fra TV-en man sitter)

 

Å fnyse av fire ganger flere piksler på skjermen, eller de utallige forbedringene OLED bringer med seg i forhold til bildekvalitet og rammestørrelse, er svært bakstreversk. Det var mange som ikke trodde de trengte HDTV også.

 

Ingen tvinger deg til å kjøpe TV. Men ikke forsøk å latterliggjøre andre som faktisk er spent på den største TV-nyheten på mange år, bare fordi du ikke ønsker å ta deg råd til å få deg en ordentlig film-spill- og TV-opplevelse.

Jeg har ikke latterligjort andre, ro deg ned... Endret av Bruker-292501
Lenke til kommentar
Hva poenget er? Hvis man liker å se mye film, så sier man ikke nei til bedre bildekvalitet, selv om den opplevde forskjellen er minimal. Jeg mener at det har en hensikt på TV'er over 60" iallefall. Selv sitter jeg litt underfor 3 meter unna min 65" TV og synes det er passe. Tror nok 4K ville gjort noe her.

Uansett størrelse så vil det ikke ha noen hensikt før hele eller deler av bildet er stillestående. Motion blur fra lukkervinkelen blir så stor på bevegelser med 24, 30, 50 og 60 bps at man ikke får i nærheten av vanlig fullHD oppløsning i de bevegelige delene av bildet. Men for all del, hvis støtte for FullHD 120 bps blir vanlig på 4K skjermer så kan de ha stor merverdi for film også.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Har en del VHS filmer hvis du vil ha?

Foretrekker heller dvd:) ser ikke på en vhs vist det fins en dvd versjon med bedre kvalitet Endret av Bruker-292501
Lenke til kommentar

 

Et bedre spørsmål er kanskje hvor lenge økningen holder seg. Jeg ser for meg flere muligheter:

1) Økning i 4k markedet (dette innebærer også at 'innhold' faktisk også er på plass)

2) 4k markedet blir nisjè som 3D med lave salgstall

3) 4k tar av over tid og blir en langvarig suksess (svært svært lite sannsynlig)

Hvordan kan 4K ikke ta av over tid?

3D er jo noe nisje, en spesiell funksjon.

 

4K er noe som gjør alt bedre, og som ikke akkurat kan skrus av. Det er et salgsargument, og på samme måte som at nesten alt av TV-utstyr nå er 1080p, så kommer de fleste TVer være 4K om noen år. 720p var jo ganske vanlig for noen få år siden.

 

Så nei, jeg kan ikke finne en eneste grunn til at 4K blir nisje. Høyere oppløsning selger, og alt fra mobiler til laptoper får bedre og bedre oppløsning fordi det er populært.

 

Og tross at 3D betraktes som en nisje, så er vel hoveddelen av TVer i dag med 3D. Så tross nisje, så er slikt kommet for å bli.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...