Gå til innhold

Superoppløsningen får TV-markedet til å vokse igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-292501

Jeg ser ikke på en dvd hvis det finnes en bluray i bedre kvalitet.

Nå hermer du bare etter meg ogman kan ikke spille av blu ray på vanlige dvd maskiner så derfor foretrekker jeg dvd, vil kunne ha med meg en film til venner og familier og kunne se den uten problemer Endret av Bruker-292501
Lenke til kommentar

Hvis alle skulle sagt det samme så hadde vi aldri kommet noen vei i verden. Og vi hadde i hvert fall aldri hatt verken DVD eller blu-Ray.

Jeg tar med meg blu-ray, og har de ikke blu-ray så blir det heller ingen film hos de.

Eller så tar man bare med seg en spiller, eller så flytter man det over til en minnepenn, mobil etc. som man spiller av.

 

Blu-.Ray er uansett ganske så vanlig, så det er sjeldent problem.

 

At man ikke bryr seg om bedre kvalitet derimot, er nok heller problemet ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På fem år har bildkvalitet från en bra LCD till en ny bra LCD-led (samma prisklass, samma upplösning, samma källa, samma filmer) blivit uppgraderat enormt. Mycket mer än jag trodde på innan. Och jag spenderar extrema mängder tid framför lerret och tv.

Nåja, ekstremt var vel å strekke strikken litt vell langt. Joda, LCD-teknologien har ligget et lite stykke bak i ren bildekvalitet, og er kanskje dne teknologien som har forbedret seg mest. Men ekstremt mye har altså ikke skjedd. De siste årene har de fokusert på helt andre ting enn bildekvalitet, og at de bytter ut bakgrunnsbelysningen har ikke noen veldig stor forskjell.

 

Jeg kan ikke se noen særlig forbedring fra min 4-5 år gamle TV, med en toppmodell i dag. Og jeg vil påstå at de færreste eksperter ville karakterisert forskjellen noe mer enn "en liten forbedring". Om noe overhode, alt etter hva du er ute etter.

 

Ja, TVer i dag har litt raskere bildebhandling, men siden de ikke klarer å vise flere forskjellige bilder enn 60 i skeundet så blir forskjellen i praksis forholdsvis liten. De bruker betraktelig mindre strøm, flere funksjoner som 3D, veier mindre og er "smartere" (ikke at slikt betyr noe når man uansett er tilkoblet en PC som er 1000 ganger smartere). Men ikke noe av det har noe å si for bildekvaliteten.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Hvis alle skulle sagt det samme så hadde vi aldri kommet noen vei i verden. Og vi hadde i hvert fall aldri hatt verken DVD eller blu-Ray.

Jeg tar med meg blu-ray, og har de ikke blu-ray så blir det heller ingen film hos de.

Eller så tar man bare med seg en spiller, eller så flytter man det over til en minnepenn, mobil etc. som man spiller av.

 

Blu-.Ray er uansett ganske så vanlig, så det er sjeldent problem.

 

At man ikke bryr seg om bedre kvalitet derimot, er nok heller problemet ditt.

Jeg har ikke sagt at jeg ikke bryr meg om kvalitet på filmer men at jeg ikke bryr meg om alt dette ny moderne tv greiene, og du er ganske naiv vist du forventer at alle andre skal ha blu ray, er ikke alle som trenger blu ray maskin, har man dvd maskin så kan man se på dvd, blu ray og dvd er samme kvalitet, eneste forskjellen er at blu ray er dyrere, eneste som har blu ray maskin uansett er unge folk med ps3, ingen som gidder å kjøpe blu ray maskin...
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at jeg ikke bryr meg om kvalitet på filmer men at jeg ikke bryr meg om alt dette ny moderne tv greiene, og du er ganske naiv vist du forventer at alle andre skal ha blu ray, er ikke alle som trenger blu ray maskin, har man dvd maskin så kan man se på dvd, blu ray og dvd er samme kvalitet, eneste forskjellen er at blu ray er dyrere, eneste som har blu ray maskin uansett er unge folk med ps3, ingen som gidder å kjøpe blu ray maskin...

Folk gidder å kjøpe Blu-ray maskin, mens yngre nok like greit kjøper PS3. SPiller ingen rolle i grunn, for de spiller Blu-ray. Selv har jeg hatt 3 Blu-Ray spillere (laptop, stasjonær og maskin), og det har jeg hatt i en 4-5 år. Hvorfor? Fordi du får det "slengt etter deg" og fulgte med selv laptoper for så lenge siden.

 

Jeg sier det er naivt å bruke argumentet at "andre har ikke XXX så jeg trenger heller ikke å ha det". Gjelder for så vidt for det meste her i verden. Det er en elendig unnskyldning. Med kvalitet på filmen så mener jeg synonymt med bildekvalitet og lydkvalitet, det går jeg ut fra at du skjønte. (å diskutere kvalitet på hvordan en film er bygd opp har jo ingenting i denne sammenhengen å gjøre)

Du ser altså ikke ut til å "skjønne moderne TV-greiene" som du kalte det, og DET er grunnen.

 

Men bare fordi DU ikke skjønner det på det, så ikke lat som om det ikke er mange andre som bryr seg. Jeg har ikke kjøpt EN eneste DVD på... hmm kanskje 6-7 års tid? Fordi det er bortkastet penger. Dårlig bilde, dårlig lyd, og dermed bortkastet kjøp. Er det en bra film så angrer man på at man ikke så den slik den var ment å bli sett. Er det en dårlig film, så blir det i hvert fall dårlig kjøp.

 

Kan jeg spørre om hvorfor du ikke fortsatt bruker VHS? Er kvaliteten fortsatt bra nok der synes du?

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Folk gidder å kjøpe Blu-ray maskin, mens yngre nok like greit kjøper PS3. SPiller ingen rolle i grunn, for de spiller Blu-ray. Selv har jeg hatt 3 Blu-Ray spillere (laptop, stasjonær og maskin), og det har jeg hatt i en 4-5 år. Hvorfor? Fordi du får det "slengt etter deg" og fulgte med selv laptoper for så lenge siden.

 

Jeg sier det er naivt å bruke argumentet at "andre har ikke XXX så jeg trenger heller ikke å ha det". Gjelder for så vidt for det meste her i verden. Det er en elendig unnskyldning. Med kvalitet på filmen så mener jeg synonymt med bildekvalitet og lydkvalitet, det går jeg ut fra at du skjønte. (å diskutere kvalitet på hvordan en film er bygd opp har jo ingenting i denne sammenhengen å gjøre)

Du ser altså ikke ut til å "skjønne moderne TV-greiene" som du kalte det, og DET er grunnen.

 

Men bare fordi DU ikke skjønner det på det, så ikke lat som om det ikke er mange andre som bryr seg. Jeg har ikke kjøpt EN eneste DVD på... hmm kanskje 6-7 års tid? Fordi det er bortkastet penger. Dårlig bilde, dårlig lyd, og dermed bortkastet kjøp. Er det en bra film så angrer man på at man ikke så den slik den var ment å bli sett. Er det en dårlig film, så blir det i hvert fall dårlig kjøp.

 

Kan jeg spørre om hvorfor du ikke fortsatt bruker VHS? Er kvaliteten fortsatt bra nok der synes du?

Jeg syns ikke det er dårlig bilde og dårlig lyd på dvder, bruker å kjøpe dvder ofte og er ganske fornøyd med kvaliteten, kvaliteten blir bedre når man ser på den på en ny hd tv også så dermed trenger man ikke blu ray for god film kvalitet, og vist du lurer på hvordan jeg vet dette så har jeg en kompis med en ny hd 3d tv, men til og med på hans eldre hd tv så var kvaliteten på en fllm jeg hadde fra 1997 som god som ny og faktisk enda bedre som om filmen nylig var lagd:)
Lenke til kommentar

Jeg syns ikke det er dårlig bilde og dårlig lyd på dvder, bruker å kjøpe dvder ofte og er ganske fornøyd med kvaliteten, kvaliteten blir bedre når man ser på den på en ny hd tv også så dermed trenger man ikke blu ray for god film kvalitet, og vist du lurer på hvordan jeg vet dette så har jeg en kompis med en ny hd 3d tv, men til og med på hans eldre hd tv så var kvaliteten på en fllm jeg hadde fra 1997 som god som ny og faktisk enda bedre som om filmen nylig var lagd:)

Vel, det er flott for deg at du synes det. Men det blir rett og slett for barnslig å påstå at det ikke ER en forskjell der. Det blir lettere om du heller innrømmer at DU/DERE ikke ser den. ;)

DVD har en begrensning på bitrate den kan ha, en maks oppløsning som er mange ganger dårligere enn Blu-Ray. Selv normale personer kan se forskjell om de vil, og matematisk/teknisk sett så er blu-ray overlegen DVD.

 

På samme måte som at DVD har en del bedre bildekvlaitet i forhold til VHS. VHS er anologt og dermed mer støy, og selvsagt noe dårligere funksjonalitet. Forskjellen i oppløsning er derimot ikke like stor som DVD VS Blu-Ray. Det finens nok de som synes de ikke ser stor forskjell på DVD og VHS og ikke bryr seg om det også. Men det blir for dumt å si at DVD ikke er overlegen VHS.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Vel, det er flott for deg at du synes det. Men det blir rett og slett for barnslig å påstå at det ikke ER en forskjell der. Det blir lettere om du heller innrømmer at DU/DERE ikke ser den. ;)

DVD har en begrensning på bitrate den kan ha, en maks oppløsning som er mange ganger dårligere enn Blu-Ray. Selv normale personer kan se forskjell om de vil, og matematisk/teknisk sett så er blu-ray overlegen DVD.

 

På samme måte som at DVD har en del bedre bildekvlaitet i forhold til VHS. VHS er anologt og dermed mer støy, og selvsagt noe dårligere funksjonalitet. Forskjellen i oppløsning er derimot ikke like stor som DVD VS Blu-Ray. Det finens nok de som synes de ikke ser stor forskjell på DVD og VHS og ikke bryr seg om det også. Men det blir for dumt å si at DVD ikke er overlegen VHS.

Jeg foretrekker uansett dvd, vist jeg vil oppgradere til en bedre kvalitet går jeg heller for 3d som er nå dagens dvd:)
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

En må lure litt...har du koblet bluray spilleren din via HDMI? Og ser du virkelig ikke forskjell på bildene og klippet under?

 

 

 

Litt bedre men ikke kjempe mye, slår ikke forskjellen mellom vhs og dvd, jeg har uansett nesten alle filmene som jeg vil ha på dvd allerede, vil ikke kjøpe dem på nytt igjen på blu ray spesielt ikke når dvd har ok kvalitet, bryr meg mer om filmen og innholdet enn:) Endret av Bruker-292501
Lenke til kommentar

Man lurer på hvorfor markedet er så dårlig for tiden

 

1: Det har skjedd lite nytt de siste årene

2:Få media har tatt i bruk det aller siste som er4K

3: smart tv-enes funksjonerer må fungere betydelig bedre ( jeg har hørt om mange av funksjonen er for trege)

4: De fleste funksjonene som skal gi smart tv-en et fortrinn har man jo allerede på andre enheter . Da får man jo dette dobbelt

 

Når det gjelder 3D så er det ikke så rart at det ikke slår an

1: Et mindretall av oss har problemer med å se 3D

2: Det er forholdt "store" og "mellom store skjermer ikke de mindre og normale ( under 50 tommer )

 

Når det gjelder HD, BD og DVD så gidder man ikke å invester masse penger i noe nytt hvis man ikke tjener noe på det

 

f,eks det er ingen som sender sendinger i 4K enda . Det vil også ta en stud før det kommer hit .Da kam man likegodt vente

 

Har man bare DVD filmer og DVD spiller så kjøper man ikke BD spiller

Har man nye DVD spiller så kjøper man DVD filmer , ikke Både BD spiller og filmer

Har man ingen Tv som støtter HD så kjøper man ikke ikke usyrt for det heller

Da holder DVD lenge

 

Bytter man TV hver 10 ende år i stedet for hvert annet hver så kan man heller slå på stortromma når man kjøper nytt

 

Det er forresten lit merkelig at mange kan klare seg med en middels / TV med 10-20 års mellomrom ( her har de moderne utgave en tendens til holde kortere ) mens ander må ha siste nye og dyreste med 2-3 års mellomrom , ihvertfall i absolutt øverste prisklasse

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Man lurer på hvorfor markedet er så dårlig for tiden

 

1: Det har skjedd lit nytt de siste årene

2:Få media har tatt i bruk det aller siste som er4K

3: smart tv-enes funksjonerer må fungere betydelig bedre ( jeg har hørt om mange av funksjonen er for trege)

4: De fleste funksjonene som skal gi smart tv-en et fortrinn har man jo allerede på andre enheter . Da får man jo dette dobbelt

 

Når det gjelder 3D så er det ikke så rart at det ikke slår an

1: Et mindretall av oss har problemer med å se 3D

2: Det er forholdt "store" og "mellom store skjermer ikke de mindre og normale ( under 50 tommer )

 

Når det gjelder HD, BD og DVD så gidder man ikke å invester masse penger i noe nytt hvis man ikke tjener noe på det

 

f,eks det er ingen som sender sendinger i 4K enda . Det vil også ta en stud før det kommer hit .Da kam man likegodt vente

 

Har man bare DVD filmer og DVD spiller så kjøper man ikke BD spiller

Har man nye DVD spiller så kjøper man DVD filmer , ikke Både BD spiller og filmer

Har man ingen Tv som støtter HD så kjøper man ikke ikke usyrt for det heller

Da holder DVD lenge

 

Bytter man TV hver 10 ende år i stedet for hvert annet hver så kan man heller slå på stortromma når man kjøper nytt

 

Det er forresten lit merkelig at mange kan klare seg med en middels / TV med 10-20 års mellomrom ( her har de moderne utgave en tendens til holde kortere ) mens ander må ha siste nye og dyreste med 2-3 års mellomrom , ihvertfall i absolutt øverste prisklasse

er ikke alltid enkelt å få råd heller til ny tv i nå dagens marked, kan nesten kjøpe meg en bil for prisen av en ny stor tv
Lenke til kommentar

er ikke alltid enkelt å få råd heller til ny tv i nå dagens marked, kan nesten kjøpe meg en bil for prisen av en ny stor tv

Nei, det er ikke enkelt, fordi det er utrolig komplisert teknologi. Ja, flere hundre ganger mer komplisert enn en bil i den prisklassen. Det er jo egentlig rimelig fantastisk hvor billig TV er sånn sett. :)

 

Men nå er ikke innkjøpsprisen det som virkelig er dyrt med bil. Det er reparasjon, avgifter og drivstoff som er svindyrt.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Nei, det er ikke enkelt, fordi det er utrolig komplisert teknologi. Ja, flere hundre ganger mer komplisert enn en bil i den prisklassen. Det er jo egentlig rimelig fantastisk hvor billig TV er sånn sett. :)

 

Men nå er ikke innkjøpsprisen det som virkelig er dyrt med bil. Det er reparasjon, avgifter og drivstoff som er svindyrt.

De som kaster tusen per tomme er ihvertfall ikke billig hehe:)
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Att folk påstår att det er lite forskjell på DVD og Bluray, er mild sagt ganske utrolig.

 

Man får jaggu lest lest mye rart på forumer rundt om, det er nå sikkert :D

Det er ikke rart at det er lite forskjell på dvd og blu ray, har selv kjøpt blu ray filmer og syns ikke kvaliteten var noe spesielt bedre, men folk nå til dags er mer kresne enn før og legger enkelt merke til om noe har bedre kvalitet Endret av Bruker-292501
Lenke til kommentar

Det er ikke rart at det er lite forskjell på dvd og blu ray, har selv kjøpt blu ray filmer og syns ikke kvaliteten var noe spesielt bedre, men folk nå til dags er mer kresne enn før og legger enkelt merke til om noe har bedre kvalitet

 

For å si det slik, du står ganske alene om å mene noe så dumt.

Endret av FiveInline
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

For å si det slik, du står ganske alene om å mene noe så dumt.

Det er ikke dumt å ha en mening, jeg orker ikke å krangle om noe så dumt, vist du syns blu ray er bedre enn dvd så greit for meg men jeg har ikke tenkt å krangle om det, må få lov å komme hit og skrive en kommentar uten at folk blir helt gal fordi de ikke er enig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...