Gå til innhold

Statisk elektrisitet (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Det finnes andre kilder til at defekt på produkt oppstår.

 

1. F.eks. kan det være så enkelt som monteringsfeil av sluttbruker.

Selv gjorde jeg denne feilen en gang, og ordentlige kontakter mellom del A og del B ville effektivt kunne ha hindret meg i å brenne i stykker delen med overbelastning.

 

2. Konstant tilslutning eller tilslutning på et strømnett (240 V) som kan ha varierende prestasjon med støy, jordfeilsproblematikk, overspenning.

 

3 Samt strømnettets tilslutning hos sluttbruker kan effektivt drepe f.eks. skjermen til en Laptop. Noe jeg selv har opplevd.

 

Forklaring av hva jeg måtte tilpasse meg for etter opplevelse av punkt 3. Nå kobler jeg alltid en Laptop til i rekkefølge og motsatt rekkefølge ved frakobling. Den ser slik ut i detaljforklaring:

 

Laptop sin 240 V stikk kobles alltid til ved oppkobling som steg 1. Laptop sin +/- 19 Volts eller enkelt sagt likestrøm (DC) kobles så til Laptop som steg 2.

 

Ved frakobling gjør jeg det motsatt. Altså kobler fra likestrøm (her 19 Volt), for så å dra ut 240 V stikk.

 

Ytterligere detaljforklaring for hvorfor jeg i det HELE TATT gidder:

Når man kobler til 240 stikk så har det veldig lett for å oppstå en lysbue (kortslutning), og ømfintlig elektronikk tåler denne mye dårligere enn en motor, varmeovn eller slikt.

 

Jo saktere man plugger i sin 240 V stikk jo lettere har denne lysbuen til for å oppstå!

 

4. Sluttbrukeren har en rekke kjekke ting han/hun kan foreta seg for å beskytte sitt utstyr. Noe går gjerne i retning av hva bedrifter benytter, mens andre ting er sakte men sikkert på vei inn i husholdningen.

 

For eksempel er grovvern på vei inn i nyere innstallasjoner, men den må kombineres med finvern for å gi god nok overspenningsbeskyttelse mot lynnedslag.

 

Avbruddsfri strømforsyning (UPS) gir gjerne et galvanisk skille, som er en stor fordel.

 

Finvernet kommer i forskjellige styrker og prisklasser, og er gjerne det simpleste og lettest tilgjengelige for folk flest. Finvern må man gjerne ha veldig mange av dersom man har veldig mange apparater man bryr seg om å beskytte rundt omkring i huset. Grovvernet gjør jo også en beskyttelsesjobb, og den dekker hele huset samtidig.

 

Telenettet/bredbåndsnettet. Har du fibertilkobling er du litt heldigere. Har du kobbertilkobling så bør man også beskytte mot overspenning fra dette nettet inn til ditt utstyr.

 

I tillegg går det også for de paranoide an å beskytte forskjellige PC'er som er koblet med RJ-45 eller den gammeldagse coax. mot overspenning/jordfeil. Altså sikter jeg til det kablede LAN'et. Men også her kan man møte veggen. F.eks. så er det ikke alle kabler som har jordingskappe rundt pluggen og videre i kabelen. Det er heller ikke alle bredbåndsroutere og liknende utstyr som har samme kontaktpunkter i hunn-form med slik "jordingskappe".

 

Kanskje jeg til og med har glemt noe i farten??

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er absolutt ingen myte! Jeg har selv klart å ødelegge et hovedkort med statisk elektrisitet.

Det var da jeg gikk på VK1 elektronikk på videregående for en del år siden, og vi holdt på å bygge PC-er. Jeg skulle da vise en medelev hva som var PCI-spor (dette var i tiden med både PCI- og ISA-spor), og pekte på PCI-sporet. Jeg kjente da at jeg fikk en statisk utladning mot PCI-sporet, og jeg så også gnisten fra fingeren min. Hovedkortet var helt dødt etter dette.

Endret av havarhen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg toucher kabinettet nå og da når jeg er inne i dataen og roter. Det koster ingenting, og om det ikke redder komponentene sparer det vel meg for små sjokk.

 

Har ikke kosta på meg anti-statisk armbånd, men bortsett fra det og å ikke ha på seg ullsokker, hva skal man lissom gjøre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg testen er interessant, hele poenget er jo å se hvordan dette utspiller seg i dagliglivet, og det underbygger egentlig min erfaring også, at dette sjelden ser ut til å manifistere seg i noe praktisk problem. Det eneste er litt mumling om langstidsproblemer der det pekes til dokumentasjon man ikke får presentert.

 

AtW

 

Har nylig pratet / diskutert litt om dette selv og påstandene om langtidseffekter dukket som sagt opp. Her bruker jeg støvsuger til å få fjernet støvet utvendig på pcen , blir det sånn at plastrøret til støvsugeren får en elektrisk utladning vil den treffe kabinettet som er jordet og da tror jeg neppe at innmaten vil ta skade.

 

Innvendig bruker jeg det jeg har tilgjengelig for å få "blåst" støvet ut , nedstøvete vifter osv blir demontert og rengjort utvendig på en eller annen praktisk måte , om nødvendig blir det samme gjort med cpu kjøleren. Støvsugeren hjelper til å få sugd med seg støvet mens dette blir gjort (den er fortsatt utenfor kabinettet og trekker til seg støvet.

 

Min egen erfaring er at det er enklere å ødelegge komponentene i en datamaskin ved å miste dem i gulvet enn at statisk elektrisitet tar knekken på dem så lenge man husker på å være litt forsiktig.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg testen er interessant, hele poenget er jo å se hvordan dette utspiller seg i dagliglivet, og det underbygger egentlig min erfaring også, at dette sjelden ser ut til å manifistere seg i noe praktisk problem. Det eneste er litt mumling om langstidsproblemer der det pekes til dokumentasjon man ikke får presentert.

 

AtW

Heiheiheihei....hei...he...i... (skjønner kjapt at du peker en finger i min generelle retning, lol)

 

Se her:

rohm_ic_ESD_damage.jpg

 

Hvis du kaller dette udokumentert, så søk litt mer på "electron microscope chip ESD" på google. Da får du litt fin dokumentasjon på hva som faktisk skjer når du tar på en chip. At den ikke går i stykker idag, har faktisk liten betydning. For som du ser er skaden der, og alt som skal til er høy nok temperatur for at banen ryker og kortet blir ødelagt.

 

 

DJDJ

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan også legge til at jeg har brukt armlenke (på min gamle jobb) alle 8 timer i løpet av en arbeidsdag, og fortsatt målt over 10 kV i overflate spenning på ESD-frakken mi. Kilden var ullgenseren jeg hadde under. Så at armlenke/ESD-sko/ESD-frakk/ESD-stol/"jordet" gulv (vertikale metal-kabler jevnt fordelt under gulvet som går ned i bakken) hjelper mot utladninger er vel enda et noe ukjent fenomen for hvordan å takle.

Lenke til kommentar

Statisk elektrisitet er et lite problem for den jevne forbruker i Norge som gjerne ser etter unnskyldninger for å bytte til nytt datautstyr. Vi har også vanligvis høy luftfuktighet, det hjelper på statisk elektrisitet.

 

Statisk elektrisitet er et problem for produsenter som ser fortjenesten forsvinne hvis produktene feiler under produksjon eller i garantiperioden.

 

Selv bruker jeg aldri armlenke hjemme, det er en kalkulert risiko som jeg tar. For å redusere risikoen for ESD-skader er jeg likevel bevisst på å alltid berøre og hels holde på chassis før jeg rører elektronikken.

Lenke til kommentar

Statisk elektrisitet er et lite problem for den jevne forbruker i Norge som gjerne ser etter unnskyldninger for å bytte til nytt datautstyr. Vi har også vanligvis høy luftfuktighet, det hjelper på statisk elektrisitet.

 

Statisk elektrisitet er et problem for produsenter som ser fortjenesten forsvinne hvis produktene feiler under produksjon eller i garantiperioden.

 

Selv bruker jeg aldri armlenke hjemme, det er en kalkulert risiko som jeg tar. For å redusere risikoen for ESD-skader er jeg likevel bevisst på å alltid berøre og hels holde på chassis før jeg rører elektronikken.

 

Er det særlig høy luftfuktighet i norge?

 

AtW

Lenke til kommentar

Som andre kommenterer er artikkelen i seg selv en god ide, men dere trenger ikke leke mythbusters. Mange angriper konklusjonen, og det har de rett til, men jeg ønsker å sette lyset på utgangspunktet.

 

Myte: Kvitter du deg ikke med statisk elektrisitet før du tar på maskinvaren din, går den i stykker med en gang.

 

Merk 3 ting:

Påstanden impliserer at dette skjer alltid.(Dere har glemt: ..kan den ...)

Påstanden sier direkte at dette må skje med en gang og senskader er utelukket.

Påstanden som den er satt opp har aldri vært noe som har florert i hardware verdenen, og trenger derfor ikke motbevises.

 

Det en har hevdet derimot er at:

Statisk elektrisitet i enkelte tilfeller (gitt en viss styrke og et uheldig angripspunkt) kan føre til direkte skader og senskader.

 

En artikkel som tok for seg ESD og hvordan smarte sikkerhetsmekanismer i de interne kretsene gjør dette mindre aktuelt for hovdekort og skjermkort i dag hadde etter min mening vært mye bedre enn denne populistiske greia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes dette var en fin artikkel. Resultatet var vel akkurat som forventet.

 

Etter å ha jobbet I elektronikkindustrien i nesten ti år så har jeg kun ved ett tilfelle sannsynligvis fått ødelagt noe med statisk elektrisitet. Jeg av den typen som ikke bryr meg om ESD lenker og slikt så lenge jeg ikke er på plasser hvor det er påkrevd.

 

I min første jobb hadde jeg et kontor hvor det sa pang hver gang jeg tok på arbeidspulten grunnet statisk elektrisitet. Her satt jeg å testet og loddet på prototyper. Hadde ikke noe problemer med ESD skader allikevel før vi benyttet en ferdig PCB med en ASIC/SOC for en del af funksjonene i et produkt. Denne kretsen var ment for billig forbruker elektronikk og hadde tydligvis ikke så bra beskyttelse som er vanlig får IC kretser som er for vanlig salg. Så I slike tilfeller: Høy statisk elektrisitet + lowcost IC kretser så er det viktig å beskytte seg mot statisk elektrisitet.

 

Annerkjente IC leverandører har standarer som må følges for hvor mye ESD en krets skal tåle. Om disse standarene ikke følges så får man ikke solgt så mange kretser. Store elektronikk produsenter som Sony/Samsung osv vil ikke kjøpe kretser som lett feiler for da får de mye returns, så de stiller høye krav fra IC produsenter.

 

Så snakkes det her om senskader som kommer ved seiner tidspunkt, Nå kan dette muligens skje. Min erfaring fra min nåværende jobb hos et halvleder firma hvor jeg jobber en del med å finne ut hva som har blitt ødelagt av ESD testing av kretser er at senskader ikke er så sannsynlig. Om ESD beskyttelsen på kretsen feiler så blir kretsen ubrukelig, dvs en pinne blir kortsluttet eventuellt baner inne på kretsen brenner opp, slik at oppførselen blir ødelagt. Om beskyttelsen ikke feiler så er kretsen helt god etterpå. Selvsagt om en halveis viktig pinnne blir ødelagt kan man få ustabil oppførsel på produktet sitt, men det skal en del til for å ødelegge en krets.

 

Så jeg vil anta at komponenter som blir benyttet i datautstyr som skal behandles av vanlige forbrukere er såpass godt beskyttet at man må være meget unasvarlig for å ødelegge dem. Derimot om man skrur opp DVD spilleren sin kjøpt for 100kr på europris å fikler litt inne i den så kan det nok hende at den ikke liker det så godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I mangel av kunnskap og erfaring når det kommer til statisk spenning så tar jeg ingen sjanser, og jobber med all hardware på en jordet gummimatte, og med anti-statiske armbånd på begge armer. Og jeg tar også av meg ullsokkene før jeg begynner (men det er avhengig av årstid - altså optional, som man sier på godt norsk). ^^

 

http://www.frozencpu...23_in_Size.html

 

Bruker gjerne også engangshansker for å forhindre fingerfett, men det er mer relatert ved rengjøring av CPU-kjøler.

Endret av Paladin@LANur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Betyr dette at det er en dårlig idé å bruke støvsuger for å fjerne støv inne i pcen?

 

Uten alle tekniske forklaringer på hvorfor: ja.

 

Edit:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1524605&view=findpost&p=20726624

/Edit

 

Jeg bruker noe slikt:

http://www.dustinhom...prayboks-400ml/

OBS. ikke snu boksen opp-ned eller rist den.

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Tull, min harddisk tok kvelden med statisk eletrisitet. Etter jeg hadde tatt den ut av pc'n la den på bordet, gikk deretter ut en tur, da jeg kom inn igjen og skulle sette den i pc'n igjen så smalt det en liten gnist ifra den ta jeg tok den opp ifra stuebordet.. etterpå ville den ikke lengre dukke opp i bios, men heldigvis byttet jeg bare kretskortet så var den oppe å gikk igjen.

Lenke til kommentar

 

... Eller kjør igang støvsugeren på en ujordet kontakt og bruk denne til å støvsuge inni9 den jordete maskinen.

 

Nå blander du kortene. Jording har ingenting med dette å gjøre.

En støvsuger genererer statisk elektrisitet i munnstykket, og det kan skje fordi munnstykket er godt isolert. Helt uavhengig av om motoren er jordet eller ikke.

Og det spiller ingen rolle om PC er jordet eller ikke for å oppnå potensialforskjell til et isolert støvsugermunnstykke.

Støvsugeren må ha plast munnstykke så vidt jeg har fått med meg, ikke metall slik som brukt her.

 

Vi bruker en del plastrør i jobben (elektrikker). Når vi får bunter av disse så får vi noe av de verste statiske støtene jeg har opplevd.

Lenke til kommentar

Synes dette var en fin artikkel. Resultatet var vel akkurat som forventet.

 

Etter å ha jobbet I elektronikkindustrien i nesten ti år så har jeg kun ved ett tilfelle sannsynligvis fått ødelagt noe med statisk elektrisitet. Jeg av den typen som ikke bryr meg om ESD lenker og slikt så lenge jeg ikke er på plasser hvor det er påkrevd.

 

I min første jobb hadde jeg et kontor hvor det sa pang hver gang jeg tok på arbeidspulten grunnet statisk elektrisitet.

 

På jobben hos oss så er det en PC som man får statisk støt at rett som det er når man skal starte den. Aldri vært noe problem der heller.

 

Slikt som dette er som regel maks uflaks. Det jeg lærte en gang når man skulle jobbe i PC, ta ut stikkontakten og alle andre kabler som kan gi strøm til maskinen (usb, skjermkabler osv), og trykk på startknappen for å lade ut kondensatorer osv. Det kan fort være "restspenning" i komponentene som gjør dette. Vi får ofte støt av varmekabler etter å ha megget dem (isolasjonstestet), da de blir liggende det vi kaller restspenning i kabelen (sikkert bare sleng for ett eller annet, men det er ordet vi bruker). Hvis det treffer samtidig som man er statisk ladet, så kan det bli ekstra mye.

 

Har aldri greid å ta livet av noen komponenter denne veien selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...