Gå til innhold

Tråden for jusstudenter


Jusst

Anbefalte innlegg

Vil dere anse det å ta masterprogrammet på normert studietid ved siden av en 100% jobb som mulig eller realistisk?

Går en bachelor i politiutdanning nå, men interesserer meg veldig for det juridiske felt. Jeg var ikke klar over at jeg var så interessert i juss før jeg begynte å snuse i jussfagene selv. Problemet her er alder (fyller akkurat 27 når jeg er ferdig på politihøgskolen) og jeg ønsker gjerne å jobbe som tradisjonelt politi i noen år før det blir aktuelt å jobbe innenfor det juridiske. 

Krever det mye å jobbe innenfor strafferetten (politiadvokat f.eks)? Jeg ønsker selvsagt å gjøre det godt på skolen, men jeg vet ikke om jeg har kapasitet til å få A-B i snitt - særlig ikke med mye jobb ved siden av.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er på jakt etter bøker til privatrett 1.

 

Geir Woxholth:Avtalerett, 9 utgave.

 

Hagstrøm Viggo: Kjøpsrett

 

Lødrup, Peter og Morten Kjelland: Lærebok i erstatningsrett.

 

Andenæs, Mads H:Rettskildelære (For juridisk metode?)

 

Skulle dette holde? Litt usikker på om jeg kommer til å få tid til forelesningene, men begynner å lese i slutten av juni.

Lenke til kommentar

 

 

Takk, er en domssamling en samling av dommer jeg må kunne henvise til på eksamen? Noen titler?

http://jsu.no/hjelpemidler

 

Jeg synes forøvrig det høres svært risikabelt ut å ikke kjøpe hovedlitteraturen i erstatningsrett (Lødrup/Kjelland). Hvis du gjerne vil lese Hagstrøm/Stenvik så bør det være i tillegg til pensum, ikke i stedet for det.

Faglærer er uenig med deg. Og H15 blir Stenvik/Hagstrøm hovedlitteratur, enten i stedet for eller i tillegg til Lødrup.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spørsmål om strafferett og medvirkningsansvar. Har lest Straffansvarets perifer av Erling J.Husabø, og der nevner han at medvirkerens handling må ligge utenfor den "alminnelige handlefridommen" for å være rettsstridig. Vil dette sammenfalle med hva Andenæs omtaler som "tillate risiko"?

Etter å ha lest en avhandling om rettstrid ved psykisk medvirkning har jeg resonnert meg frem til at handlingen er rettsstridig dersom den ligger utenfor den tillate risiko, og at det tas det utgangspunkt i den kunnskap medvirkeren hadde om at bidraget ville ha en funksjon i relasjon til hovedgjerningen. Sentrale momenter er videre ytringens objektive karakter og faren den utgjorde. Er det noen innvendinger event. suppleringer til resonnementet? Finner ingen god dom hvor Høyesterett eksplisitt foretar en grundig vurdering av rettsstrids-kravet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Som nytilsatt vitass må jeg selvfølgelig skryte masse av miljøet på nordisk institutt for sjørett. Har ikke skrevet så mye på masteroppgaven ennå, men kan varmt anbefale å søke stilling som vitenskapelig assistent og skrive 60poengs master heller enn å ta valgfag. Du må jo likevel ta to valgfag. Jeg har vært på første forelesning i comparative private law forrige uke, og hadde masse glede av det. Det virket som et veldig spennende emne, og er på en og samme tid temmelig akademisk og ganske praktisk.

 

Ellers har jeg hatt petroleumskontrakter og pant og konkurs. Begge de fagene har vært veldig spennende. Undervisningen i pant og konkurs var så som så, men fagene er veldig spennende og viktige i praksis. Både pensum og undervisning i petroleumskontrakter er veldig bra, og å kjenne til prinsipper for avansert, dynamisk kontraktsregulering er nok ikke så dumt. Mange kommersielle kontrakter har elementer av NF og NTK-kontraktene i seg. 

 

Ellers har jeg hørt mye bra om internasjonal privatrett, og det er jo et område som er ganske viktig i praksis, i alle fall i kommersielle forhold. Om du i utgangspunktet synes emnene som nevnes i den profilen virker spennende, så ville jeg i grunn bare lest fagbeskrivelsene og pensumlistene der og sett hva som virker mest spennende. Men selve konseptet "profil" er ganske nytt på studiet. Det er bare et par-tre semester siden første kull gikk ut med muligheten for "profiler", så jeg tror ikke dette er noe arbeidsgiverne legger veldig mye vekt på. 

 

Du har ikke tenkt til å dra på utveksling? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nah, uveksling er ikke aktuelt.

 

Vitass tror jeg ikke er realistisk med min CV og mine karakterer. ( C )

 

 

Nå heller jeg mot å ta følgende dette semesteret (i tillegg til Metode og etikk, og Rettsøkonomi):

 

JUS5260 - English Law of Contract [jeg vurderte dette som bachelor-fag for et par år siden, og var på en del forelesninger, så jeg starter ikke helt fra bunnen av. virker nyttig, og førsteintrykket av Bygrave er godt.]

JUS5660 - Intellectual Property Law in the Information Society [interessant, selv om jeg misliker de fleste former for "Intellectual Property" de lege ferenda]

JUS5852 - International Commercial Arbitration [lyst til å lære mer om dette]

JUS5280 - Internasjonal privatrett [obligatorisk hvis jeg skulle ha lyst til å ha profil]

 

Og så blir det forhåpentlig Praksisordning og 30 poeng masteroppgave til våren.

 

(Har meldt meg opp til Praksisordning i høst, men det virker ikke som det er store sjanser for å få en plass som 4. års-student. Og i beste fall vil jeg være blant de siste som får velge - da er det antakelig like godt å vente til våren.)

 

Når det gjelder disse "profilene" er jeg ikke overbevist om det har noe for seg. Hvis man søker på en stilling der profilen passer kan man uansett trekke fram de relevante fagene og eventuelt masteroppgave i søknaden. Hvis man derimot søker på en stilling der profilen ikke er relevant er jeg redd det kan virke negativt. "Vi trenger en saksbehandler, ikke en ekspert på noe sære internasjonale juss-greier."

Lenke til kommentar

Jeg har tatt deler av studiet raskere, ja.

 

(Jeg tok Privatrett I som privatist og et par "enkeltemner" i 2013 før jeg formelt begynte på rettsvitenskap våren 2014. Så tok jeg 50+60+50 stp. Hadde eksamen i JUS3211 og JUS4211 i vår.)

 

Jeg har mistanke om at 6x10stp i praksis kan bli tyngre enn 2x30stp, men det burde likevel være overkommelig. Hvis jeg tar feil er ikke det noen katastrofe. Det betyr sannsynligvis bare at jeg må bruke like mye tid som jeg ville brukt uansett hvis jeg ikke hadde "prøvd meg".

Lenke til kommentar

Tja, jeg er en smule eldre enn de fleste studenter, og jeg har studert en del tidligere. Så fra og med i høst får jeg ikke lenger støtte fra Lånekassen.

 

Og jeg vet av erfaring at jeg ikke har uendelig tålmodighet med akademisk "liksomarbeid". Det er best få det unna før jeg mister motivasjonen.

 

(Det er naturligvis ting i jussen jeg gjerne skulle hatt mulighet til å bruke mer tid på. Men jeg har mistanke om at hvis jeg hadde hatt normal studieprogresjon ville jeg endt opp med å "slacke off" i stedet for å fordype meg i juridiske spørsmål. :) )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...