Gå til innhold

Tråden for jusstudenter


Jusst

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Krikkert: He he, det var jo betryggende å høre! Takk for svar. :laugh:  Hva jobber du med forresten? Det kan jo være hemmelig, for alt jeg vet, men jeg må innerømme at jeg ble litt nysgjerrig likevel... ;)

 

Jeg deler tiden min mellom å jobbe i Skatteetaten og å jobbe som privatpraktiserende rettshjelper.

Lenke til kommentar

Skal høre med universitetet om man kan ta seminarvarianten av ex.phil til høsten, selv om man ikke er programstudent, men det tviler jeg egentlig sterkt på at man gjør. Vet du forresten når forelesningene/undervisningen knyttet til eksamensvarianten starter?

http://www.uio.no/studier/emner/hf/ifikk/EXPHIL03/h16/

Ser ut som om forelesningen starter i august, og seminarene i september.

 

 

Flott at du skriver så mye bra om eksamen! Angående første semester; når er man ferdig med forelesningene/undervisningen, og hvor mange uker er det mellom de to eksamenene, altså i ex.phil og Privatrett I? Har man god tid til å repetere stoffet på?

Jeg hadde aldri eksamen i ex.phil, siden jeg tok seminarvarianten, men denne flervalgsprøven var omtrent halvannen uke før eksamen i privatrett, så det var greit nok. Det er en fordel å finne den riktige balansen mellom ex.phil-lesing og juss-lesing!

 

Lurte bare på om det ble det samme når jeg begynner å studere jus, siden studieåret ikke er ferdig før til juleferien, altså etter sommerferien.

Man tenker sjelden på "studieår" i studier, siden her tar man et semester (et halvt år) om gangen. Du har altså sommerferie mellom Privatrett 1 og Privatrett 2.

 

Når er man ferdig med eksamen før sommerferien og juleferien? Får man tidlig/sen ferie i forhold til de som har oppstart høst?

Eksamen er alltid i slutten av november/starten av desember på høsten, og slutten av mai/starten av juni på våren.

 

Som sagt er det nesten ingen forskjell mellom oppstart vår og høst, alle har eksamen i de samme periodene. Du får altså sommerferie omtrent samtidig som de som starter til høsten. :)

Endret av Christiαno
Lenke til kommentar

Takk for alle gode svar, Christiano!

 

Jeg tror nok jeg kommer til å jobbe og begynne på JUS1111-pensumet til høsten. Det er i hvert fall det jeg tror er best for meg, med tanke på eksamensvariant og studielån. Vet du noe om/når leselisten til eksamen legges ut? Med eller uten kapitteloversikt? Kan man eventuelt få tilgang til dette uten å være programstudent til høsten?

Lenke til kommentar

Hei alle sammen! 

 

Nå som jeg endelig har kommet inn på jussen sitter jeg å ser på pensumlista for første semester i Oslo og lurer på om noen jusstudenter kan komme med råd. 

 

- Bør man kjøpe all tilleggslitteraturen (det er jo i tilfelle hinsides med penger)?
- Hvem anbefaler dere av følgende:
Avtalerett

  • Johan Giertsen, Geir Woxholt eller Hov/Høgberg?

Kjøpsrett

  • Viggo Hagstrøm eller Erling Selvig og Kåre Lilleholt?
Lenke til kommentar

Vet du noe om/når leselisten til eksamen legges ut? Med eller uten kapitteloversikt? Kan man eventuelt få tilgang til dette uten å være programstudent til høsten?

 

Du finner all slik generell info på semestersiden. Gå til "Høst 2016", og deretter "Litteratur/læringskrav". Jeg vil tro at pensum forblir det samme til vår 2017, ingenting tilsier at det skal forandre seg i nærmeste framtid.

 

Hei alle sammen! 

 

Nå som jeg endelig har kommet inn på jussen sitter jeg å ser på pensumlista for første semester i Oslo og lurer på om noen jusstudenter kan komme med råd. 

 

- Bør man kjøpe all tilleggslitteraturen (det er jo i tilfelle hinsides med penger)?

- Hvem anbefaler dere av følgende:

Avtalerett

  • Johan Giertsen, Geir Woxholt eller Hov/Høgberg?
Kjøpsrett
  • Viggo Hagstrøm eller Erling Selvig og Kåre Lilleholt?

Av de tre leste jeg Woxholth da jeg gikk førsteavdeling i fjor, men jeg husker at det var tørt stoff. Det var en helt grei lærebok, men jeg vet dessverre ikke så mye om de andre to. Jeg valgte egentlig bare Woxholth fordi jeg hadde ham i forelesninger, og tenkte at det var en god idé å ha hans egen bok.

 

Selvig og Lilleholt kan jeg derimot anbefale. Alt var godt, ryddig og pedagogisk forklart, og det var ikke kjedelig å lese. Hagstrøms bok tror jeg er mindre, men mye mer konkret skrevet (litt mer "rett på sak"), og jeg tror du må konsentrere deg bittelitt ekstra for å komme deg gjennom boka. Førstnevnte er nok et godt valg for førstegangsstudenter.

 

Jeg pleier å kjøpe tilleggslitteratur i fag jeg sliter med, og som jeg trenger å lese gjennom én gang til (uten å måtte lese hele pensumboka). Noen av sammendragsbøkene er veldig gode, og har vært til stor hjelp i de få eksamensperiodene jeg har hatt så langt. Det er noe du kan gjøre om du har økonomien til det. Hvis økonomien er stram, tror jeg ikke jeg ville ha brukt penger på det. Men for meg som jobber ved siden av og har råd, synes jeg det absolutt er verdt det!

 

Ellers anbefaler jeg Knophs oversikt over norsk rett, som er et sammendrag av hele skiten, og har vært til stor hjelp i løpet av studiet. :) Den kan du også bruke hele studiet. (Med mindre det kommer en ny utgave i mellomtiden).

Endret av Christiαno
Lenke til kommentar

Nei, du trenger ikke kjøpe all tilleggslitteraturen. Hvis du har overskudd av tid/motivasjon bør du heller skrive oppgaver og jobbe med domsamling og Norges Lover.

 

Jeg brukte Woxholt til avtaleretten og jeg er enig i at den er "helt grei".

 

For kjøpsretten brukte jeg Selvig/Lilleholt, og den likte jeg dårlig. Jeg husker boka som kjedelig og frustrerende repetitiv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei.

 

Jeg skal begynne å studere jus på Universitetet i Oslo til våren, og er i den forbindelse usikker på om jeg skal begynne å lese på pensum allerede nå eller vente til studiestart. Tenker at jeg kan følge leselisten som har blitt/blir lagt ut, og at det kan være lurt å stille godt forberedt, men tror også det blir vanskelig å lese på egen hånd uten å ha vært på noen forelesninger eller å ha noen andre studenter å støtte seg til. Søsteren min, som studerer medisin i Tromsø, sier at man ofte tar utgangspunkt i forelesningene når man leser, og at det derfor kan være best å vente, slik at jeg ikke "overrumpler" meg selv med stoff. Jeg skal i hvert fall lese en innføringsbok i jus, for å få en liten smakebit av studiet, men vet ikke hvor langt det er lurt å gå. Er det noen som har noen erfaringer med dette? Hva er best å gjøre? Lese mest mulig på pensum før studiestart, eller vente til jeg faktisk starter på universitetet? Forandrer pensum/leselisten seg veldig mellom høst- og vårsemesteret?

 

Hilsen Solveig.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Skal velge praksisplass i morgen. Det står mellom et tradisjonelt advokatfirma, domstol eller hos påtaleenheten i politiet. Ønsker å jobbe politiet etter avsluttede studier, og derfor tenker jeg at jeg går for praksisplass der, men jeg regner med at praksisplassene her blir borte fort (jeg velger som nummer 15 av 103) og jeg må derfor muligens ha praksis et annet sted.

 

Vil det ha mer for seg å ha praksis hos domstolen (kan være både i lagmannsretten og i tingretten) eller i et tradisjonelt advokatbyrå?

Lenke til kommentar

Leverer masteroppgaven om et par måneder, og er da (endelig) ferdig utdannet jurist. Til våren har jeg imidlertid planer om å forbedre karakteren i et emne fra 4.studieår. Eksamen er ikke før i juni, og jeg har derfor en del tid å sette av. Jeg lurer på om noen av dere har erfaring fra frivillige organisasjoner som tilbyr gratis rettshjelp? Har sett for meg Kirkens Bymisjon og Gatejuristen, men hvis noen andre har innspill er det bare å skyte løs. Det viktigste er å få brukt jussen i praksis.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke ta en ordinær stilling i arbeidslivet? Hvis det bare er ett emne du trenger å forbedre vil du kunne gjøre det ved siden av en ordinær stilling, og med forbehold for utpregede juriststillinger (som skattejurist, advokatfullmektig, politifullmektig, dommerfullmektig mv) trenger du ikke vitnemålet ditt for å søke stillingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...