Gå til innhold

Tråden for jusstudenter


Jusst

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å sondere terrenget hva spesialfag angår. 

 

På UiT kan jeg velge mellom

  • EU-/EØS-rett
  • Urfolksrett
  • Selskapsrett
  • Havressursrett
  • Folkerett og væpnet konflikt
  • Skatterett
  • Arbeidsrett
  • Europeiske menneskerettigheter
  • Reindriftsrett
  • Barnerett
  • Energirett
  • Diskrimineringsrett
  • Sjørett

De gjennomstrekede er uaktuelle for min del. Har noen en formening om skatterett er vanskelig? For min del er EU-/EØS-rett og barnerett de mest interessante fagene på lista, men om f.eks. skatterett, objektivt sett, er et bra fag å ha på vitnemålet, vil jeg evt. ta det med i betraktningen før jeg endelig velger fag. :p

 

Velg det du synes er mest interessant. Jeg har en formening om at skatterett ikke er spesielt vanskelig. Det er mye å ta inn i starten, men etter hvert får du oversikten. Hvis du er genuint interessert, så kommer som regel forståelsen.

 

Når det gjelder problemene dine med muntlig eksamen, så vil jeg råde deg til å jobbe med nettopp det å få nervene under kontroll i en slik situasjon. Det kan du jobbe med fra mange vinkler. Du bør spandere en betydelig del av din tid på å jobbe med de faktorene som hindrer resultatene. Det at du har fått B på alle de skriftlige, tilsier at det ikke er fagkunnskapene det er noe galt med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-8OkEXm

Valg av studiested. Tror kvaliteten på universitetene er like bra, så spørsmålet er: hvor?

Egentlig står det om Oslo eller Tromsø. Den nordnorske naturen frister, men går kanskje lei av det når kulda setter inn og det blir mørketid? 

 

Er det noen som studerer i Tromsø? Oslo? Gjerne PM, om du ikke vil skrive her :)

 

 

Lenke til kommentar

Jeg studerer i Oslo, og er fra Nord-Norge (noen timer una Tromsø). Jeg vil på det varmeste anbefale å studere i Tromsø om du er fra lengre sør og vurderer det. Studiemiljøet er godt, og Tromsø er en utrolig fin by. Om vinteren er det kjekt å bo i en by hvor det skjer ting, det tror jeg hjelper veldig på mørketids-tristesse. 

Selv valgte jeg Oslo fordi jeg ville bort fra Nord-Norge, men jeg hadde tilbragt 18 år der oppe allerede, og ville ha miljøforandring. Generelt sett mener jeg søringer bør reise nordover for å studere, og nordlendinger bør reise sørover. Alt for få gjør det. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Jeg studerer i Oslo, og er fra Nord-Norge (noen timer una Tromsø). Jeg vil på det varmeste anbefale å studere i Tromsø om du er fra lengre sør og vurderer det. Studiemiljøet er godt, og Tromsø er en utrolig fin by. Om vinteren er det kjekt å bo i en by hvor det skjer ting, det tror jeg hjelper veldig på mørketids-tristesse. 

Selv valgte jeg Oslo fordi jeg ville bort fra Nord-Norge, men jeg hadde tilbragt 18 år der oppe allerede, og ville ha miljøforandring. Generelt sett mener jeg søringer bør reise nordover for å studere, og nordlendinger bør reise sørover. Alt for få gjør det. 

 

har sendt pm

Lenke til kommentar

Jeg får alltid jernteppe på muntlige eksamener. [...] Jeg er ikke på jakt etter jobb i f.eks. EY eller PwC, men har lyst til å jobbe meg til en stilling som politiadvokat. [...] Til neste år har vi strafferett så satser på å kline til med en A til neste år. :X Vil det ha noen påvirkning om jeg skriver master om et strafferettslig tema?

 

 

 

I stilling som politiadvokat må ein trivast med å prosedere og preike framfor fagfolk jevnlig, pga. i ei slik stilling er du normalt i retten fleire dagar i veka. Mitt inntrykk er at masteravhandling om strafferettslig tema ikkje er avgjerande for om du er aktuell for ei slik stilling. Det er i all hovudsak det samla vitnemålet + personlege trekk som er avgjerande. Og slik er det vel også for dei fleste andre juss-jobbar her til lands.  :) Mvh politiadvokat. 

Endret av Frigata
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg går 2 semester på UiO, og lurer på om noen kjenner til noen utdanninger som overlapper bra med jussen?

 

Med "overlapper bra" mener jeg utdanninger som har fag som er så tett knyttet opp mot jussen at enkelte fag godskrives. Eksempelvis tenker jeg på offentlig administrasjon og ledelse (bachelor) hvor jeg f.eks regner med at JUROFF1201 godskrives hvis man har tatt JUS2211, samt ex.phil, og ex.fac, noe som reduserer antall sp. med 30, evt. ta enkelte fag som valgfag mm.

 

Noen tips/tanker/noen som har gjort noe tilsvarende før?

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Det mest klassiske eksempelet er vel mastergraden i regnskap og revisjon (MRR) ved NHH, hvor fire av fem år godskrives mot mastergraden i rettsvitenskap.

 

Får man fullført det siste året hos ett av de tre fakultetene? Trodde de var lukket?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Jeg kom - etter mange års sykdom og til min store glede (og overraskelse, vel å merke) - inn på jusstudiet i Oslo våren 2017, og har i den forbindelse noen spørsmål til dere som allerede har begynt å studere. Jeg vurderer nå å flytte til Oslo for å jobbe, samt ta eksamen i ex.phil og ex.fac (rettsvitenskapelig variant) før jeg starter, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram. Har lest en del om det å ta enkeltemner, som jeg jo må gjøre, og ser at søknadsfristen for å bli enkeltemnestudent er 1. august, og at man kan søke på ledige emner fra 23. august. Det jeg lurer på er som følger:

- "Tjener" jeg noe på å ta eksamen i ex.phil og ex.fac før studiestart? Den rettsvitenskapelige varianten av ex.fac er ikke pensum før andre studieår, og jeg lurer derfor på om det er best å vente til jeg har begynt å studere før jeg starter med det? Vil det være en fordel å gjennomføre første studieår først, eller har jeg et like godt grunnlag for å ta dette emnet i høst?
- Det står at programstudenter får prioritert plass på emnene fram til midten av januar og midten av august. Jeg har riktignok studieplass, som jeg mest sannsynlig skal takke ja til i løpet av de neste dagene, men jeg er vel ikke programstudent før til våren? Betyr det at jeg ikke får prioritert plass på disse emnene dette semesteret, og at jeg må "stå i kø" på lik linje med de som ikke skal gå på et studieprogram? Det er i hvert fall det som høres mest logisk ut...
- Er det vanlig å ta eksamen i ex.phil og ex.fac før man starter på dette studiet (spesielt vårsemesteret) eller andre studier på UiO? Pleier det å være ledige plasser, eller er de som regel fylt opp før studiestart? Dette er jo ikke valgemner i den forstand. Ex.phil og ex.fac er obligatoriske på rettsvitenskap, og alle, eller i hvert fall de aller fleste av studentene, velger vel å ta dem først som sist?
- Et siste spørsmål: Er jus, oppstart vår, lagt opp på samme måte som studiet som begynner til høsten? Jeg tenker spesielt på fadderuka, ferier, utvekslingsmuligheter, eksamen osv.

Jeg er, som dere sikkert skjønner, ganske usikker på hvordan jeg skal legge opp studieløpet mitt. Tenker at det kan være greit å gjøre seg ferdig med noe før studiestart, men vet også at det blant annet vil påvirke støtten jeg får fra Lånekassen første semester, med tanke på studiepoeng og sånn. Kanskje det hadde vært lurt å ta noen andre emner før jul? Hva tenker dere?

Jeg har kontaktet UiO angående noe av dette, men siden det alltid tar så langt tid før dem svarer, spør jeg bare dere her istedenfor. Håper på gode svar, og tar gjerne imot råd om hvordan andre "vårstudenter" har lagt opp studieløpet sitt, og hva dere mener er best!

Jeg gleder meg i alle fall veldig mye studiestart, og det er kanskje det viktigste. :)

 

Takk på forhånd!
Hilsen Solveig.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg kom - etter mange års sykdom og til min store glede (og overraskelse, vel å merke) - inn på jusstudiet i Oslo våren 2017, og har i den forbindelse noen spørsmål til dere som allerede har begynt å studere. Jeg vurderer nå å flytte til Oslo for å jobbe, samt ta eksamen i ex.phil og ex.fac (rettsvitenskapelig variant) før jeg starter, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram. Har lest en del om det å ta enkeltemner, som jeg jo må gjøre, og ser at søknadsfristen for å bli enkeltemnestudent er 1. august, og at man kan søke på ledige emner fra 23. august. Det jeg lurer på er som følger:

 

- "Tjener" jeg noe på å ta eksamen i ex.phil og ex.fac før studiestart? Den rettsvitenskapelige varianten av ex.fac er ikke pensum før andre studieår, og jeg lurer derfor på om det er best å vente til jeg har begynt å studere før jeg starter med det? Vil det være en fordel å gjennomføre første studieår først, eller har jeg et like godt grunnlag for å ta dette emnet i høst?

- Det står at programstudenter får prioritert plass på emnene fram til midten av januar og midten av august. Jeg har riktignok studieplass, som jeg mest sannsynlig skal takke ja til i løpet av de neste dagene, men jeg er vel ikke programstudent før til våren? Betyr det at jeg ikke får prioritert plass på disse emnene dette semesteret, og at jeg må "stå i kø" på lik linje med de som ikke skal gå på et studieprogram? Det er i hvert fall det som høres mest logisk ut...

- Er det vanlig å ta eksamen i ex.phil og ex.fac før man starter på dette studiet (spesielt vårsemesteret) eller andre studier på UiO? Pleier det å være ledige plasser, eller er de som regel fylt opp før studiestart? Dette er jo ikke valgemner i den forstand. Ex.phil og ex.fac er obligatoriske på rettsvitenskap, og alle, eller i hvert fall de aller fleste av studentene, velger vel å ta dem først som sist?

- Et siste spørsmål: Er jus, oppstart vår, lagt opp på samme måte som studiet som begynner til høsten? Jeg tenker spesielt på fadderuka, ferier, utvekslingsmuligheter, eksamen osv.

 

Jeg er, som dere sikkert skjønner, ganske usikker på hvordan jeg skal legge opp studieløpet mitt. Tenker at det kan være greit å gjøre seg ferdig med noe før studiestart, men vet også at det blant annet vil påvirke støtten jeg får fra Lånekassen første semester, med tanke på studiepoeng og sånn. Kanskje det hadde vært lurt å ta noen andre emner før jul? Hva tenker dere?

 

Jeg har kontaktet UiO angående noe av dette, men siden det alltid tar så langt tid før dem svarer, spør jeg bare dere her istedenfor. Håper på gode svar, og tar gjerne imot råd om hvordan andre "vårstudenter" har lagt opp studieløpet sitt, og hva dere mener er best!

 

Jeg gleder meg i alle fall veldig mye studiestart, og det er kanskje det viktigste. :)

 

Takk på forhånd!

Hilsen Solveig.

 

 

Gratulerer til deg og alle andre som har kommet inn på studiet :)

 

Ja, du tjener noe på å ta ex.phil nå. Det betyr 10 færre studiepoeng å tenke på når du starter. Ex. fac. er mer knyttet til jussen som fag, så studenter på 3. semester vil ha en fordel i dette faget over en som aldri før har studert jus. Når det er sagt: Gjentak av ex.fac. teller ikke på gjentakskvoten, så du taper lite på å ta det dette semesteret. Det teller etter sigende også lite (om noe) for en fremtidig arbeidsgiver.

 

Om du er spesielt gira på å starte, så kan du ta første semester allerede nå i høst. JUS1111 kan tas som enkeltemne mot et gebyr, uavhengig av studierett. På den måten kan du starte rett på andre semester til våren. Ulempen med dette er at du da blir liggende et semester foran dine medkullinger, med tanke på kollokvier osv. Hvis du ikke ønsker dette, men likevel klør etter å lære jus, kan du lese pensum i JUS1111 dette semesteret uten å ta eksamen, evt. bare innføringslitteraturen. Det er veldig deilig å ha vært igjennom pensum før forelesningene starter. Da starter du rett på annengangs gjennomlesning.

 

Jeg trodde at ex. phil. og ex. fac. ikke ble "fulle", men mulig det er meg som er helt på bærtur. Det er jo bare en eksamen man tar. Eller tenker du på å ta undervisning i disse fagene også? Dette kan sikkert noen andre svare på.

 

Jus oppstart vår er helt identisk med oppstart høst med tanke på alt du nevner, utvekslingsmuligheter, oppbygging osv.

Lenke til kommentar

- "Tjener" jeg noe på å ta eksamen i ex.phil og ex.fac før studiestart? Den rettsvitenskapelige varianten av ex.fac er ikke pensum før andre studieår, og jeg lurer derfor på om det er best å vente til jeg har begynt å studere før jeg starter med det? Vil det være en fordel å gjennomføre første studieår først, eller har jeg et like godt grunnlag for å ta dette emnet i høst?

 

Jeg tror du tjener godt på å vente med ex.fac. Ex.fac er veldig relevant til pensum fra det andre året, og det anbefales nok at du tar Ex.fac sammen med JUS2111 eller JUS2211 (3./4. semester). Ex.phil har absolutt ingenting med juss å gjøre, så det kan du ta på egenhånd dersom du ønsker. Men se lenger nede.

 

- Det står at programstudenter får prioritert plass på emnene fram til midten av januar og midten av august. Jeg har riktignok studieplass, som jeg mest sannsynlig skal takke ja til i løpet av de neste dagene, men jeg er vel ikke programstudent før til våren? Betyr det at jeg ikke får prioritert plass på disse emnene dette semesteret, og at jeg må "stå i kø" på lik linje med de som ikke skal gå på et studieprogram? Det er i hvert fall det som høres mest logisk ut...

 

Dette er jeg litt usikker på, men du må nok ta opp ex.phil som privatist vil jeg tro. Usikker på hvordan det fungerer med "plasser".

 

- Er det vanlig å ta eksamen i ex.phil og ex.fac før man starter på dette studiet (spesielt vårsemesteret) eller andre studier på UiO? Pleier det å være ledige plasser, eller er de som regel fylt opp før studiestart? Dette er jo ikke valgemner i den forstand. Ex.phil og ex.fac er obligatoriske på rettsvitenskap, og alle, eller i hvert fall de aller fleste av studentene, velger vel å ta dem først som sist?

 

De aller aller fleste tar ex.phil og ex.fac på vårsemesteret, det var veldig få som ikke hadde ex.phil da jeg begynte på vårsemesteret. Jeg tror forklaringen er ganske enkel: Dersom du tar ex.phil som vanlig kan du ta seminarvarianten av ex.phil. Det innebærer at du møter opp på Blindern på obligatoriske seminarer sammen med andre jusstudenter på kullet ditt, (ca 2 timer én gang i uken gjennom semesteret), og i løpet av semesteret skal du skrive en innlevering på omtrent 3000 ord som du får karakter på. I tillegg må du bestå en flervalgsprøve mot slutten for at du skal få innleveringen din vurdert. De aller fleste gjør det bra på denne innleveringen, siden du har god tid, kan bruke hjelpemidler og jobbe i ditt eget tempo.

 

Skal du ta opp ex.phil som privatist før du starter, må du ta eksamensvarianten. Her må du lese mye og kunne stoffet godt, og jeg har hørt at så mange som halvparten stryker på eksamensvarianten. Du får vurdere selv om du har lyst til det, men jeg foretrakk i hvert fall seminarvarianten. Det tror jeg også de fleste gjør!

 

- Et siste spørsmål: Er jus, oppstart vår, lagt opp på samme måte som studiet som begynner til høsten? Jeg tenker spesielt på fadderuka, ferier, utvekslingsmuligheter, eksamen osv.

 

Jeg startet som nevnt på våren, og det er etter mitt inntrykk ikke så stor forskjell mellom oss som begynte til våren og de som begynte til høsten. Det eneste usikre kan være utvekslingsmuligheter, siden jeg ikke har kommet langt nok til å kunne svare på det. (Begynner på 4. semester nå til høsten). Eksamen holdes selvsagt hvert semester (med unntak av noen valgfag).

 

Litt usikker på hva du mener med ferier, men husk at vårsemesteret er én måned lenger enn høstsemesteret (pluss at du har påskeferie). Om du har vinter- eller høstferie kommer an på kursleder. Noen velger å ha ferie, andre ikke, men du har i prinsippet ikke høst- eller vinterferier. Må også nevne at ingenting i det første året er obligatorisk (bortsett fra ex.phil om du tar det da, og eksamen selvfølgelig). Selv om det anbefales at du møter opp på alt av kurs og forelesninger, så kan du ta deg fri når du vil.

 

Men lykke til :) Kanskje vi sees i fadderuka!

Endret av Christiαno
Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk for gode, utfyllende svar, Krystallkule og Christiano! Alltid kjekt å få litt veiledning før man tar såpass viktige valg. :) Har noen flere spørsmål, hvis det ikke er til bry!

 

- Krystallkule: Hva mener du med gjentakskvoten? Er ikke helt sikker på hva det er for noe...

- Kan man velge om man vil ta seminarvarianten eller eksamensvarianten av ex.phil? Gjelder dette for ex.fac også?

- Vil undervisningen (ex.phil/ex.fac) starte før enkeltemnestudentene eventuelt får tilbud om studieplass, altså i begynnelsen av august, eller starter den i slutten av august/begynnelsen av september? Tenker at det er greit å vente med å flytte til Oslo før jeg vet om jeg får plass, og lurer på om jeg går glipp av noen forelesninger/viktig undervisning før dette.

- Er ennå litt usikker på dette (håper noen kan svare): Har vårstudentene begrensede utvekslingsmuligheter med tanke på oppstart på studier i utlandet? Har veldig lyst til å studere i land som Skottland eller Sør-Afrika, men er usikker på om dette bare er mulig for de som har oppstart høst... Og søker man med karakterer fra videregående skole for opptak i utlandet?

- Fant ingen klar informasjon om - skjønte egentlig ikke helt - hvor mange eksamener som avholdes hvert semester/år. Kan dere fortelle meg litt om dette, eventuelt hvordan de foregår (muntlig/skriftlig/innlevering osv.)?

- Angående ferier: Før sommerferien er "høststudentene" ferdig med første studieår. Vil vi som begynner til våren måtte bruke denne tiden på å lese, slik som for eksempel i påskeferien, eller har vi også fri?

 

Jeg ser at det er svært stor forskjell på hvor mye støtte man får fra Lånekassen med tanke på studiepoeng og sånn. Jeg vurderer å begynne å lese på pensum (ex.phil og eventuelt ex.fac, samt "JUS1111 - Privatrett I") i høst, for så å stille bedre forberedt til våren. Det hadde selvfølgelig vært deilig å gjøre seg ferdig med noe på forhånd, men da får jeg lite å leve av til våren... Jeg "tør" heller ikke å melde meg opp til et juridsk valgemne istedenfor ex.phil/ex.fac, siden jeg ennå ikke er helt sikker på om dette er veien jeg egentlig vil gå... Huff, det er ikke så lett å velge hvilket bein man skal stå på her i livet!

 

Tusen takk for all hjelpen! Setter utrolig stor pris på det.  :)

Solveig

Endret av søb
Lenke til kommentar

- Kan man velge om man vil ta seminarvarianten eller eksamensvarianten av ex.phil? Gjelder dette for ex.fac også?

Det vil jeg tro. Du kan sikkert melde deg av undervisning i ex.phil og ta eksamensvarianten i stedet, men det er det nok ingen andre som kommer til å gjøre. Ta seminarer, det anbefales på det sterkeste. Ikke bruk så mye tid på å lese på ex.phil, det er ikke så mange arbeidsgivere som ser på ex.phil-karakteren din. :) Skal du lese noe er det bedre å begynne å lese Privatrett I nå og få et forsprang i pensum.

 

Ex.fac har kun eksamensvariant (men som også inkluderer noen få kurs), men det trenger du ikke å tenke på ennå. Det er et fag på andreåret.

 

 

- Vil undervisningen (ex.phil/ex.fac) starte før enkeltemnestudentene eventuelt får tilbud om studieplass, altså i begynnelsen av august, eller starter den i slutten av august/begynnelsen av september? Tenker at det er greit å vente med å flytte til Oslo før jeg vet om jeg får plass, og lurer på om jeg går glipp av noen forelesninger/viktig undervisning før dette.

Om du kommer inn på seminarvarianten til høsten nå, som jeg ikke vet om du gjør, så tror jeg seminarene starter i slutten av august en gang.

 

- Er ennå litt usikker på dette (håper noen kan svare): Har vårstudentene begrensede utvekslingsmuligheter med tanke på oppstart på studier i utlandet? Har veldig lyst til å studere i land som Skottland eller Sør-Afrika, men er usikker på om dette bare er mulig for de som har oppstart høst... Og søker man med karakterer fra videregående skole for opptak i utlandet?

Hehe, du er ikke bannlyst fra diverse utvekslingsprogram bare fordi du begynner på vårsemesteret. I verste fall er det bare å vente et halvt år. Jeg vil tro at noen program går på høsten, og noen går på våren. Det er nok umulig å svare på uten konkret informasjon.

 

- Fant ingen klar informasjon om - skjønte egentlig ikke helt - hvor mange eksamener som avholdes hvert semester/år. Kan dere fortelle meg litt om dette, eventuelt hvordan de foregår (muntlig/skriftlig/innlevering osv.)?

For hvert fag er det én stor eksamen, og så langt virker det som om det meste er skriftlig, i hvert fall på første og andre avdeling.

 

I JUS1111, som du skal ha først, er det altså én eksamen på slutten av semesteret (ca. starten av juni). Eksamen er (nesten alltid) delt opp i to deler, praktikum og teori. Du har 6 timer på deg (og må møte opp senest 90 minutter før for bokkontroll). Praktikumdelen er delen som ofte teller mest, mens teori teller litt mindre. Det er gjerne ett emne for hver del. (I fjor fikk jeg for eksempel erstatningsrett på praktikumdelen, og kjøpsrett på teoridelen). Du skriver på PC, leverer, og får karakter omtrent 3 uker senere. Så er du ferdig for semesteret (om du ikke har eksamener i andre fag). Ta gjerne en titt her om du vil se tidligere eksamensoppgaver.

 

I tillegg kan du igjennom semesteret levere praktikums- og kursoppgaver. Dette er gjerne tidligere eksamensoppgaver som du skriver og leverer inn, og får en tilbakemelding på. Dette er ikke obligatorisk. Personen som retter oppgaven vil også prøve å si hva slags karakter du ville ha fått dersom dette var en eksamen. Disse innleveringene teller ikke i det hele tatt, og er bare for å gi deg en pekepinn på hvordan du ligger an i faget. Det er ikke sjeldent at de blir rettet av eldre studenter. Eksamen står for 100 % av karakteren, så da er det veldig lurt å levere disse for å få god trening i å skrive.

 

Du kommer også til å bli plassert i en kollokviegruppe i starten, med en eldre student som kollokvieveileder, så dette blir du nok vant med etterhvert. :)

 

- Angående ferier: Før sommerferien er "høststudentene" ferdig med første studieår. Vil vi som begynner til våren måtte bruke denne tiden på å lese, slik som for eksempel i påskeferien, eller har vi også fri?

Må innrømme at jeg ikke helt skjønner hva du mener. Hva mener du med "denne tiden"? Det er veldig liten (i prinsippet ingen) forskjell på høststudenter og vårstudenter. Høststudentene blir ferdig med første studieår før sommerferien, og du kommer til å være ferdig med første studieår før juleferien. Alle skal gjennom det samme, uavhengig om de begynner på våren eller høsten. Den eneste lille forskjellen er at høstsemesteret er litt kortere enn vårsemesteret, men ellers er det helt likt. (Du kommer altså til å ha lengre tid på å lese til JUS1111 til våren enn det høstsemesterstudentene har nå).

 

Om du vil lese i påskeferien er opp til deg. Du har som regel bare ett mål i semesteret: Å kunne pensum godt før eksamen. Trenger du å lese i påskeferien, så gjør du det. Vil du ha ferie, så ta deg ferie. Det er stoooor forskjell på hvor mye tid hver enkelt student bruker på å lese. Selv har jeg aldri trengt å bruke så mye tid på å lese, og prøver å bruke mest tid på å øve på å skrive eksamensoppgaver.

 

 

Jeg ser at det er svært stor forskjell på hvor mye støtte man får fra Lånekassen med tanke på studiepoeng og sånn. Jeg vurderer å begynne å lese på pensum (ex.phil og eventuelt ex.fac, samt "JUS1111 - Privatrett I") i høst, for så å stille bedre forberedt til våren. Det hadde selvfølgelig vært deilig å gjøre seg ferdig med noe på forhånd, men da får jeg lite å leve av til våren... Jeg "tør" heller ikke å melde meg opp til et juridsk valgemne istedenfor ex.phil/ex.fac, siden jeg ennå ikke er helt sikker på om dette er veien jeg egentlig vil gå... Huff, det er ikke så lett å velge hvilket bein man skal stå på her i livet!

Husk at du ikke har ex.fac før andreåret. Ikke les på det nå, det har du garantert glemt før du trenger det igjen. Les kun Privatrett I, det er min anbefaling. Ikke bruk mer tid på ex.phil enn du må. Noen av oss jusstudenter sier at om man får bedre enn C på ex.phil, så har man brukt for mye tid på det. :) Du er her for å studere juss, ikke filosofi! Prioriter jussen så langt det lar seg gjøre.

Endret av Christiαno
Lenke til kommentar
Husk at du ikke har ex.fac før andreåret. Ikke les på det nå, det har du garantert glemt før du trenger det igjen. Les kun Privatrett I, det er min anbefaling. Ikke bruk mer tid på ex.phil enn du må. Noen av oss jusstudenter sier at om man får bedre enn C på ex.phil, så har man brukt for mye tid på det. :) Du er her for å studere juss, ikke filosofi! Prioriter jussen så langt det lar seg gjøre.

 

Noen av oss som sitter med ansettelser ser den C'en, og legger vitnemålet lenger ned i bunken, så plukker vi en av de andre studentene som hadde like gode karakterer på de juridiske fagene og en god ex.phil./ex.fac.

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen nok en gang, Christiano! Jeg føler meg mye klokere nå. :)

 

Skal høre med universitetet om man kan ta seminarvarianten av ex.phil til høsten, selv om man ikke er programstudent, men det tviler jeg egentlig sterkt på at man gjør. Vet du forresten når forelesningene/undervisningen knyttet til eksamensvarianten starter?

 

Flott at du skriver så mye bra om eksamen! Angående første semester; når er man ferdig med forelesningene/undervisningen, og hvor mange uker er det mellom de to eksamenene, altså i ex.phil og Privatrett I? Har man god tid til å repetere stoffet på?

 

He he, min feil... Med "denne tiden" mener jeg sommerferien. Da jeg gikk på videregående brukte jeg juleferien til å gjøre ferdig en del skolearbeid, da skoleåret (ikke semesteret) ennå ikke var ferdig. Lurte bare på om det ble det samme når jeg begynner å studere jus, siden studieåret ikke er ferdig før til juleferien, altså etter sommerferien. Men jeg er enig i det du sier; man velger jo selv hvor mye tid man vil bruke på å lese. Jeg kommer nok til å lese meg i hjel, kjenner jeg meg selv rett...  Jeg elsker å skrive lengre tekster (også skjønnlitterære), så det går nok bra - så fremt jeg kan en del om det jeg skriver om, vel å merke... Når er man ferdig med eksamen før sommerferien og juleferien? Får man tidlig/sen ferie i forhold til de som har oppstart høst?

 

Takk for gode råd! Jeg kommer nok til å melde meg opp som enkeltemnestudent for sikkerhets skyld (i fall jeg angrer...), men det beste hadde vel egentlig vært å få jobbet en del og begynt å lese gjennom juspensumet nå til høsten, sider ex.phil - etter sigende - ikke har så mye å si for fremtidige arbeidsgivere, og ex.fac ennå er forholdsvis "langt unna". Da får jeg i hvert fall full støtte fra Lånekassen og et lite forsprang i pensum til våren, samt stiller bedre forberedt til forelesningene og eventuelt annen undervisning. Jeg liker egentlig best å jobbe alene, for da er jeg mest konsentrert, men det er en annen sak...

 

Jeg håper ikke disse spørsmålene er til bry for deg! Det er i alle fall helt frivillig om du vil svare eller ikke, men du skal vite at du har vært til stor hjelp så langt. :) Mange takk!

 

Krikkert: He he, det var jo betryggende å høre! Takk for svar. :laugh:  Hva jobber du med forresten? Det kan jo være hemmelig, for alt jeg vet, men jeg må innerømme at jeg ble litt nysgjerrig likevel... ;) 

Solveig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...