Gå til innhold

Tråden for jusstudenter


Jusst

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja. Se domstolloven § 241 og advokatforskriften kapittel 9. 

 

(Jeg tror ikke vedkommende har en PhD i jus. Den amerikanske embetsgraden kalles JD - Juris Doctor - og er en doktorgrad, men ingen PhD, og altså ingen "forskningsgrad". Men en PhD i jus ville kunne tilfredsstilt kravene som stilles i domstolloven og advokatforskriften.)

Endret av krikkert
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vedkommende har engelsk advokatbevilling basert på sin amerikanske profesjonsutdannelse (som altså ikke er en phd), og da kan man i stor grad praktisere i Norge også. Men hva som er bakgrunn for autorisasjon som advokatfullmektig vet jeg ikke, jeg ser ikke hva i forskriftens kap. 9 som gir grunnlag for de.t

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Advokatforskriften § 9-7 åpner for at også personer med utdanning fra stater utenfor EØS (eller som har utdanning fra EØS men ikke er EØS-borger) kan autoriseres som advokatfullmektig etter godkjennelse fra Tilsynsrådet for advokatvirksomhet. Se også Tilsynsrådets veiledningsside.  

 

(Henvisningen i bestemmelsen til domstolloven § 235 er ikke oppdatert etter endringene i domstolloven ved lov 15. juni 2001 nr. 62 som endret paragrafnummeret fra § 235 til § 241.)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

(Prøver her før jeg kontakter Infosenteret.)

 

Er det noen som vet sikkert om jeg kan ha med dette, hefte med særtrykk av advokatforskriften, til eksamen ved UiO?

 

I følge hjelpemiddelreglementet er "forskrifter" tillat (kapittel 1, 5 a). 

 

Problemet er at heftet inkluderer  "merknader til forskriftens enkelte bestemmelser". Er de del av "forskriften"? De er inkludert sammen med (resten av?) forskriften i Rettsdata og Lovdata. 

 

Det er ikke så farlig om heftet skulle bli inndratt, og jeg har uansett liten bruk for disse "merknadene". Men jeg har ikke lyst til å risikere en anklage om forsøk på fusk...

 

 

Edit: Infosenteret mente det var greit.

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

De opprinnelige merknadene er i alle fall ikke kunngjort som forskrift (men i alle fall en merknadsendring er kunngjort som forskriftsendring). Rettslig sett er merknaden ikke noen forskrift.

 

Jeg hadde nok ikke anklaget deg for juks (særtrykk er særtrykk og må kunne forventes å være brukandes), men det er ikke jeg som sensurerer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mulig dette er svar på tidligere, men hadde ikke tid til å lese igjennom alle sidene av tråden.:

Jeg vurderer å søke meg inn på juss (rettsvitenskap, master) til neste høst, da jeg fant ut at økonomi ikke var noe for meg likevel.
Så, nå sitter jeg og leser litt om studiet, studiesteder, osv. Problemet mitt er at jeg bor i Trondheim. Har studert andre plasser i landet tidligere, og føler nå at jeg ikke ønsker å flytte på meg på heltid på nytt. 
Har forhørt meg med noen som bor i Trondheim og går juss ved UIO, og drar derfor bare ned når de må.

Så, spørsmålet mitt er: er dette mulig å gjennomføre? Hvor mye er man nødt til å møte opp for ved UIO/UIB/UIT?
Mye obligatorisk forelesning, eller forelesning man bør få med seg? 
Er det andre jusstudenter i Trondheim, som kjører samme opplegg? Leser dere kun hjemme? 

 

Takker for alle svar/tips :)

Lenke til kommentar

Du bør være fysisk til stede for å få mest mulig ut av studiet. Det går an å studere hjemmefra, det er veldig lite obligatorisk undervisning (regn med et par ganger i semesteret, pluss en periode på et par uker en eller to ganger i løpet av studiet), men det er ikke å anbefale. Den suverent viktigste måten for å lære på er å diskutere, praktisk talt alt jeg har lært har vært gjennom aktiv deltakelse på kursundervisning (mindre grupper) og kollokvier. Det er folk som har suksess på andre måter også (blant annet en temmelig dyktig jurist som frekventerer forumet her), men det er ikke optimalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folkeuniversitetet i Trondheim holder vel fortsatt på med undervisning i rettsvitenskap? Eksamenene og øvingsoppgavene blir dog gjort ved Universitetet i Tromsø. Vet i alle fall at det er flere tilreisende fra Trondheim ved hvert muntlige fremlegg samt ved eksamener. 

 

For min del fikk jeg ikke stort utbytte av seminargruppene. Kollokvier kan gå om man finner en klikk man passer sammen med. Jeg er ikke så begeistret over å sitte på universitetet dagen gjennom og drikke kaffelatte mens man jobber i snegletempo. Jeg bor for øvrig i Tyskland og avlegger eksamenene mine ved UiT. Første semester er det obligatorisk oppmøte på ex.phil. Etter det er det bare ett muntlig fremlegg hvert studieår som tvinger deg til universitetet. I tillegg til eksamenene selvsagt - disse avlegges kun om våren. Unntaket er mer begrensede emner som først kommer i fjerde studieår (om jeg ikke tar helt feil :p ).

Lenke til kommentar

Folkeuniversitetet i Trondheim holder vel fortsatt på med undervisning i rettsvitenskap? Eksamenene og øvingsoppgavene blir dog gjort ved Universitetet i Tromsø. Vet i alle fall at det er flere tilreisende fra Trondheim ved hvert muntlige fremlegg samt ved eksamener. 

 

For min del fikk jeg ikke stort utbytte av seminargruppene. Kollokvier kan gå om man finner en klikk man passer sammen med. Jeg er ikke så begeistret over å sitte på universitetet dagen gjennom og drikke kaffelatte mens man jobber i snegletempo. Jeg bor for øvrig i Tyskland og avlegger eksamenene mine ved UiT. Første semester er det obligatorisk oppmøte på ex.phil. Etter det er det bare ett muntlig fremlegg hvert studieår som tvinger deg til universitetet. I tillegg til eksamenene selvsagt - disse avlegges kun om våren. Unntaket er mer begrensede emner som først kommer i fjerde studieår (om jeg ikke tar helt feil :p ).

Takk for svar! Skjønner at det er forskjell på folk, og hvilke metoder som passer for dem, så må vel bare finne ut hva som vil funke best for meg. Jeg vil for enhver pris unngå å flytte fra Trondheim igjen, så skal undersøke folkeuniversitetet litt mer (har hørt om det, men folk har blandede svar..) :) 

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Noen som har noen konkrete holdepunkter for hva eventuelle arbeidsgivere synes om varierte karakterer?

Jeg har fått B på alle mine skriftlige eksamener (tre på 30 studiepoeng) og B i ex.fac. og ex.phil.

Derimot har jeg fått D (grøss) på mine muntlige eksamener (to eksamener på 30 poeng en på 10).

 

Jeg får alltid jernteppe på muntlige eksamener. Den siste D-en skal jeg ta opp igjen til neste år, men jeg har bange anelser om at karakteren ikke vil gå opp. Å foreta prosedyreøvelser går utmerket, men å bli utspurt av to eksaminatorer som spør veldig ukonkret synes jeg er vanskelig… spesielt med eksamensnerver.

 

Jeg er ikke på jakt etter jobb i f.eks. EY eller PwC, men har lyst til å jobbe meg til en stilling som politiadvokat. Det hadde vært litt kjipt om jeg allerede hadde snakket meg bort fra dette. Til neste år har vi strafferett så satser på å kline til med en A til neste år. :X Vil det ha noen påvirkning om jeg skriver master om et strafferettslig tema?

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Jeg har begynt å sondere terrenget hva spesialfag angår. 

 

På UiT kan jeg velge mellom

  • EU-/EØS-rett
  • Urfolksrett
  • Selskapsrett
  • Havressursrett
  • Folkerett og væpnet konflikt
  • Skatterett
  • Arbeidsrett
  • Europeiske menneskerettigheter
  • Reindriftsrett
  • Barnerett
  • Energirett
  • Diskrimineringsrett
  • Sjørett

De gjennomstrekede er uaktuelle for min del. Har noen en formening om skatterett er vanskelig? For min del er EU-/EØS-rett og barnerett de mest interessante fagene på lista, men om f.eks. skatterett, objektivt sett, er et bra fag å ha på vitnemålet, vil jeg evt. ta det med i betraktningen før jeg endelig velger fag. :p 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...