Gå til innhold

Tråden for jusstudenter


Jusst

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er det noen som har erfaring med Semesteremne i engelsk for jurister(eksamen vår) ENGSEMJ - Semesteremne i engelsk for jurister (eksamen vår), som kan si noe om nytten og verdien av dette valgemnet?

 

Jeg ser det går over to semestre, er 30 studiepoeng og er et valgemne på 3. året. Det jeg er usikker på er om det i hovedsak er et fag til nytte for de som er svake i Engelsk? Jeg har 6 i Engelsk fra Vgs, og ønsker ikke en tyngre arbeidsbyrde enn jeg må ha, hvis det ikke er særlig til nytte. 

 

Er det noe vi ellers bør tenke på ved valg av valgemne i 3.året? Har det noe å si for hva vi velger på masternivå? Type samme retning/fag. Ser at enkelte valgemner på 3.året har delt undervisning med masternivå, så man bør kanskje unngå å velge noe nå, som man ønsker å ta på masternivå senere? 

 

Takknemlig for alle råd, hvis noen har mulighet. : ) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!


Snittet til våren 2016 er på 51.9, men jeg regner med å få rundt 51.5 iår. Tror dere det er en sjans for at snittet iår synker, ettersom færre folk har søkt i år enn forrige år? Snittet har økt mye de 3 siste årene. Men søkertallet i år er tydligvis færre på jusstudiet. Hva tenker dere?


 

Vår 2014: 50.3.

Vår 2015: 51.2

Vår 2016: 51.9

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg tok det i 2012. Er det noe spesielt du lurer på?

 

Vurderer å bytte exfacen jeg tar nå med juridisk exfac. Har tatt hele 1. avd. så har litt kjennskap til jus fra før.

 

Man kan ettersom jeg skjønner bruke lovsamling. Men finnes det noen gode dommer som kan brukes for å belyse oppgaver osv.? Leste litt på jusstudent.com s nettsider, men den siden er jo nedlagt, så står litt fast. Får ikke helt tak på hva faget går ut på :) Har jo enda litt tid på å bestemme meg om jeg vil ta det emnet. Forelesningene starter jo heller ikke før om en stund, så har jo litt tid på meg til å lese gjennom pensum osv. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Noen som har noen tips for en privatist på Privatrett I på UiO? Har fulgt forelesningene og sånt og begynt å komme inn på tankegangen. Nå er alt utenom eksamen og forelesningene lukket for oss, pensumlitteraturen har jeg også. Poenget mitt er vel egentlig hvordan angripe dette på riktig måte. Har  også  blitt godt kjent med Lovdata PRO og hvordan det fungerer. Har lest en del dommer i utvalget osv - men det som egentlig er viktig for meg å vite er hva som er en god eksamen. Har tittet litt på gamle eksamensoppgaver og sensorveiledning og sånt, men tenkte det var bedre å spørre her kanskje. PS - jeg har ikke noen ambisjon om noen toppkarakter, så tar emnet ut i fra egen interesse for fagdisiplinen. 

Lenke til kommentar

Se nøye på hva du skal kunne ut fra kompetansemålene og strek under i lovsamlingen. Skill godt mellom hovedregel og unntak og ord som "kan" og "skal". Løs mange tidligere oppgaver ☺ bare noen tips fra meg☺

 

Nå bruker man ikke lovsamling, men Lovdata Pro som også er et lovlig hjelpemiddel på eksamen, men er ikke alt man har tilgang på i eksamensmodus. Heldigvis lar det enkelt seg sjekke ved å skru på eksamensmodus når man bruke det så man ser lett hva man har tilgang på og hvilke merknader som er lovlige i innarbeidelsen. Faglærerne har lasta opp et utvalg av dommer på Lovdata Pro som gjør det lettere (erstatter vel domssamlingen man måtte kjøpe). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Se nøye på hva du skal kunne ut fra kompetansemålene og strek under i lovsamlingen. Skill godt mellom hovedregel og unntak og ord som "kan" og "skal". Løs mange tidligere oppgaver ☺ bare noen tips fra meg☺

 

Nå bruker man ikke lovsamling, men Lovdata Pro som også er et lovlig hjelpemiddel på eksamen, men er ikke alt man har tilgang på i eksamensmodus. Heldigvis lar det enkelt seg sjekke ved å skru på eksamensmodus når man bruke det så man ser lett hva man har tilgang på og hvilke merknader som er lovlige i innarbeidelsen. Faglærerne har lasta opp et utvalg av dommer på Lovdata Pro som gjør det lettere (erstatter vel domssamlingen man måtte kjøpe). 

 

 

Åja, da har det forandret seg siden jeg tok 1. året på jussen for snart 2 år siden :)

Skal ikke uttale meg så mye da, men hvis jeg var deg ville jeg som nevnt vært bevisst på hovedregel og unntak samt momenter (som nevnt "kan" og "skal"). Ville også sett litt på Domsguiden (en app i App Store til iphone) hvor det er dommer som er streket under med momenter, som man kan bruke til å løse oppgaver. Alt dette gjorde jeg, og jeg fikk en helt grei karakter uten å satt meg veldig nøye inn i pensumbøkene :)

 

(Sist men ikke minst ville jeg foruten å løse en hel haug med oppgaver kjøpt meg Stud.jur med mønsterbesvarelser med kommentarer fra sensorer. (Disse får du kjøpt i resepsjonen på Det juridiske fakultet om jeg ikke husker feil, koster ca. mellom 200 og 300 kr.). Da jeg gikk på jussen fikk jeg også ofte (tror det var 1 gang pr. 2. mnd.) Stud.jur i posten, hvor det var inntatt minst én mønsterbesvarelse, også her med kommentarer fra sensorer. De betaler man ingen ting for, hvertfall gjorde ikke jeg det.)

 

Masse lykke til, og for all del - spør hvis det er noe mer du lurer på! :)

Endret av Pepsimax94
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg skal ta eksamen i ex fac. Tar eksamen på UIO, MDN går ellers på jussen i Bergen. Valgte å ta den her fordi jeg pendler til Bergen.

 

Så nå at det er en stor oversikt over hjelpemidler. Hva trenger jeg egentlig å ha med utover lovsamling? Ligger litt bakpå med lesingen fordi jeg tar dette i tillegg til fagene ved UIB. Snart ferdig med 2 avdeling nå.

 

Gode tips er veldig velkomment:)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...