Gå til innhold

Har fordelene med konsoll begynt å forsvinne?


Anbefalte innlegg

En kan ikke bare sette inn et spill og starte å spille på en PC, noe en kan på tidligere,dagens og dem kommende konsollene ifra Microsoft og Sony.

 

Og skylden for dette er Windows. Steam har gjort det enklere en noen gang med Big Picture modus men det er langt ifra optimalt enda. Den dagen en kan trykke inn strøm knappen på en PC og Steam kommer opp automatisk i Big Picture modus og en slipper alt som har med Windows å gjøre så har vi kommet langt.

 

En annen ting er at en dedikert spill PC idag er ofte både bråkete og stor. For dem av oss som har flyttet fra sine foreldre og ikke lever i en ungkars leilighet lenger så er det å ha noe slikt i en stue overhode ikke aktuelt lenger.

 

Vi har nemlig noe som kalles for samboer, det vil si for dem av dere som ikke kjenner ordet at en kvinne bor samens med dere. Og dere kan ikke kaste all mulig dritt inn i stua lenger som før. (forsøk på humor)

 

Men fra spøk til revolver...en PC i stua er for dem aller fleste av "oss" et skeivt blikk hvor samboer rister svakt på hode mens hun tenker "spøker du eller". :D

Ja, PC-en kan ikke startes opp i "spill-modus", slik konsoller kan. Derimot så kan ikke en konsoll multitaske på samme nivå som en PC. Spille spill, mens du har en Youtube-film i bakgrunnen, og en kjapp tur på Diskusjon i mellomtiden? Fullt mulig.

 

Ja, konsoller starter spillet øyeblikkelig disken er satt inn. Men konsoller krever også (vanligvis) lasteskjermer på lasterskjermer på lasterskjermer, eller nedskalert grafikk eller redusert syn på avstand. Spill på konsoller har mindre "oomph" enn spill på PC-er. Ikke uten grunn.

 

Bråker egentlig spill-PC-er så mye mer enn konsoller? Har hørt mer enn nok masing om at både PS3 og Xbox360 høres ut som mini-jetter når de starter. Ikke at jeg noensinne har hatt det. Og en ekte gamer har selvfølgelig vannkjølt PC, hvis du først skal snakke om ekte gamer-PC-er.

 

Og sytete samboere. Altså. Ingen snakker om å ha et Maxi-tower stående fremfor TV-en (slik som jeg har). Da inngår man kompromisser, med en mindre PC (med vannkjøling) som ligger inne i benken, hvor konsollen ville vært. Så kan man heller ha en filserver stående i et skap, eller kjeller, eller noe sånt.

 

Alt i alt. Mens konsoller er enkle og "plug-to-play"-vennlige, så er PC-er bedre på så og si samtlige områder. Skål.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor man skal plassere en pc i stua kommer litt an på hva slags kabinett og møbel man har. Jeg har ett skap i min tv benk, hvor jeg plasserte kabinettet, måtte ta bort bak plata da kabinettet er litt dypere enn benken.

Det ser slik ut:

 

 

post-70961-0-60868100-1372708004_thumb.jpg

Recieveren min skulle jeg ha flyttet til det store tomme plassen under senter høyttaleren, men har ikke fått ut fingern ...

Eller jeg kunne ha valgt ett htpc/desktop kabinett og plassert der i stedet for.

 

 

Når døra er lukket så er pc'en ute av synet, noe den er hele tiden (bortsett fra akkurat de få sekundene det tar å skru den på).

--

 

En annen fordel med konsoll er at den krever noe mindre system ressurser siden os'et er skreddersydd for noen spesifikke oppgaver, så hardware'en bør leve lengre. Men på den andre siden så er man fratatt muligheten til å oppgradere når/hvis man skulle ønske det.

 

 

 

Det bør være mindre (ingen?) kompatibilitet problemer siden alle utviklere vet nøyaktig hva som finnes av hardware i en konsoll, og de bør da kunne bruke mindre tid på testing av slike ting, i motsetting på pc hvor det er ett hav av ulike kombinasjoner, og heller bruke tiden på optimalisering og ett generelt bedre spill, eller kun bli raskere ferdig. Dette punktet kommer nok ikke til å forsvinne med det første.

 

Men i det store og hele så syntes jeg plattformene er mer like, i alle fall etter at ps4 og xb one er lansert, når man kun ser på spill.

Lenke til kommentar

Jeg har i dag en HTPC som står i TV'en som har gode nok specs til å kunne kjøre de fleste spill.

Samt så sitter jeg også med en High end gaming rig på kontoret mitt.

 

Bor sammen med samboeren og hun er strålende fornøyd med oppsette her.

 

HTPC'en har jeg en IR remote + X-box controller, bruker den til XBMC samt Steam Bug Picture. Denne bruker jeg når jeg ønsker å sette meg ned i sofaen og spille spill som PES; GTA, INDIE spill etc som er godt egnet til kontroller. Vel og merke er også HTPC'en super stille ettersom det var ett høyt krav når jeg bygde den.

 

High end pc, trenger jeg å si noe mer, FPS spill og DOTA/strategi spill

 

Når det kommer til pris PCvsKonsoll er det viktig å ta med at pc'en har mange flere bruks områder (Jobb, skole, film/bilde redigering, surfing ++++)

 

Samboer har som sagt ingen problem med dette oppsette ettersom Kabinettet (Antec Fusion Remote) passer godt inn i stuen.

 

 

Jeg sverger til pc, og kommer ikke med mange gode grunner til å kjøpe konsoll, eneste må være eksklusive titler, men det er det.

 

- Kontroll + sofa er ingen argument får å kjøpe konsoll.

- Pris er vanskelig å si ettersom pc'en har flere bruksområder.(man trenger ikke å bruke 15k på gamer pc, samt at man ikke trenger å betale en fast utgift får multiplayer)

Lenke til kommentar

Svaret er nei.

 

En kan ikke bare sette inn et spill og starte å spille på en PC, noe en kan på tidligere,dagens og dem kommende konsollene ifra Microsoft og Sony.

 

Og skylden for dette er Windows. Steam har gjort det enklere en noen gang med Big Picture modus men det er langt ifra optimalt enda. Den dagen en kan trykke inn strøm knappen på en PC og Steam kommer opp automatisk i Big Picture modus og en slipper alt som har med Windows å gjøre så har vi kommet langt.

 

En annen ting er at en dedikert spill PC idag er ofte både bråkete og stor. For dem av oss som har flyttet fra sine foreldre og ikke lever i en ungkars leilighet lenger så er det å ha noe slikt i en stue overhode ikke aktuelt lenger.

 

Vi har nemlig noe som kalles for samboer, det vil si for dem av dere som ikke kjenner ordet at en kvinne bor samens med dere. Og dere kan ikke kaste all mulig dritt inn i stua lenger som før. (forsøk på humor)

 

Men fra spøk til revolver...en PC i stua er for dem aller fleste av "oss" et skeivt blikk hvor samboer rister svakt på hode mens hun tenker "spøker du eller". :D

 

Du har 100% i at konsoll er enkelt men ingen(og da mener jeg INGEN) spill-pc jeg har hatt de siste 5 år har bråket i nærheten av konsollene. Selv ikke med stock vifter.

 

Og hvis du har en samboer som ikke tolerer(selv med skeivt blikk) at du har en miditower i stua når hun med høy sannsynlighet har masse annet stæsj som du må akseptere. Bor selv i en grei leilighet og med mitt interessefelt er en stue(kan ta til takke med et "kontor") uten pc ikke noe jeg bor i for å si det sånn. Med dagens kabinetter(spesielt fra corsair og lian li) så er ikke stil noe du kan klage på da den matcher tven eller tv bordet veldig fint.

 

Skjønner godt at folk vil ha konsoll men for meg er valgfrihet det som teller og da må jeg ha pc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor man skal plassere en pc i stua kommer litt an på hva slags kabinett og møbel man har. Jeg har ett skap i min tv benk, hvor jeg plasserte kabinettet, måtte ta bort bak plata da kabinettet er litt dypere enn benken.

Det ser slik ut:

 

 

post-70961-0-60868100-1372708004_thumb.jpg

Recieveren min skulle jeg ha flyttet til det store tomme plassen under senter høyttaleren, men har ikke fått ut fingern ...

Eller jeg kunne ha valgt ett htpc/desktop kabinett og plassert der i stedet for.

 

 

Når døra er lukket så er pc'en ute av synet, noe den er hele tiden (bortsett fra akkurat de få sekundene det tar å skru den på).

--

 

En annen fordel med konsoll er at den krever noe mindre system ressurser siden os'et er skreddersydd for noen spesifikke oppgaver, så hardware'en bør leve lengre. Men på den andre siden så er man fratatt muligheten til å oppgradere når/hvis man skulle ønske det.

 

 

 

Det bør være mindre (ingen?) kompatibilitet problemer siden alle utviklere vet nøyaktig hva som finnes av hardware i en konsoll, og de bør da kunne bruke mindre tid på testing av slike ting, i motsetting på pc hvor det er ett hav av ulike kombinasjoner, og heller bruke tiden på optimalisering og ett generelt bedre spill, eller kun bli raskere ferdig. Dette punktet kommer nok ikke til å forsvinne med det første.

 

Men i det store og hele så syntes jeg plattformene er mer like, i alle fall etter at ps4 og xb one er lansert, når man kun ser på spill.

 

I prinsippet burde det ikke være kompabilitetsproblemer osv men fakta er at de siste 3 år har veldig mange store spill hatt gamebreaking bugs på konsoller og pc som har gjort at du sitter med skjegget i postkassa på konsoll mens du på pc kan alltids finne en fiks eller whatever(vet at de fleste ikke gjør det men muligheten for å spille et spill uten å vente til utviklerne bestemmer seg for å fikse makkverket sitt er viktig for meg.)

Lenke til kommentar

Svaret er nei.

 

En kan ikke bare sette inn et spill og starte å spille på en PC, noe en kan på tidligere,dagens og dem kommende konsollene ifra Microsoft og Sony.

 

Og skylden for dette er Windows. Steam har gjort det enklere en noen gang med Big Picture modus men det er langt ifra optimalt enda. Den dagen en kan trykke inn strøm knappen på en PC og Steam kommer opp automatisk i Big Picture modus og en slipper alt som har med Windows å gjøre så har vi kommet langt.

 

En annen ting er at en dedikert spill PC idag er ofte både bråkete og stor. For dem av oss som har flyttet fra sine foreldre og ikke lever i en ungkars leilighet lenger så er det å ha noe slikt i en stue overhode ikke aktuelt lenger.

 

Vi har nemlig noe som kalles for samboer, det vil si for dem av dere som ikke kjenner ordet at en kvinne bor samens med dere. Og dere kan ikke kaste all mulig dritt inn i stua lenger som før. (forsøk på humor)

 

Men fra spøk til revolver...en PC i stua er for dem aller fleste av "oss" et skeivt blikk hvor samboer rister svakt på hode mens hun tenker "spøker du eller". :D

 

Det tar kanskje 1-2 minutt å sett opp en PC så den starter rett i steam big-pic når du slår den på. (enda enklere om du nøyer deg med å sette den i sleep, istedet for å slå den av.)

 

Og det er PCer som er mest stille, alle dagens konsoller bråker for mye, med unntak av Wii, det er å snu problemstillingen på hodet å klage over bråk fra en PC.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er sant, men jeg synes det virker som gruppen som sparer penger totalt sett blir stadig mindre. Det er ikke så mye man skal spille før forskjellen er hentet inn, er du enig?

 

AtW

 

Vel, det argumentet har forsåvidt alltid vært der. I løpet av de siste årene har jeg egentlig kun merket en ting som har gjort PC nærmere konsoll, og det er støtte for 360 kontrollere i en rekke spill, plug and play, ikke noe innstillingsdall.

 

Når det gjelder PC-spillenes fremtid, vet jeg ikke hva jeg skal tro. For hver dag som går, blir det solgt en mer bærbar, og en mindre stasjonær. Stasjonære PCer på god vei til å bli en greie for spesielt interesserte.

Lenke til kommentar

Det er ikke et spørsmål om det er vanskelig eller ikke. Jeg kunne fint ha koblet PC-en til TV-en, jeg, dersom jeg på død og liv skulle ønske å bruke PC-en fremfor konsollen. Men det trenger jeg ikke. Jeg har en konsoll å spille på, som jeg trives veldig godt med. Og så slipper jeg å flytte PC-en hver gang jeg ønsker å spille. Den står fint der den står ved PC-pulten.

 

Det er greit det, jeg har ingenting imot at folk foretrekker konsoll, jeg er ikke så glad når folk kommer med feilaktige argumentet dog.

 

AtW

Lenke til kommentar

En kan ikke bare sette inn et spill og starte å spille på en PC, noe en kan på tidligere,dagens og dem kommende konsollene ifra Microsoft og Sony.

 

Og skylden for dette er Windows. Steam har gjort det enklere en noen gang med Big Picture modus men det er langt ifra optimalt enda. Den dagen en kan trykke inn strøm knappen på en PC og Steam kommer opp automatisk i Big Picture modus og en slipper alt som har med Windows å gjøre så har vi kommet langt.

Det er da fult mulig. Windows kan settes opp med auto login, og steam har alternativer for å startes automatisk, og å starte i big picture mode.

 

 

En ting jeg savner som tidligere konsoll spiller er muligheten for å kunne kommunisere med andre. Joda du har ventrilo, teamspeak osv, men jeg synes det er en tungvindt måte. Spiller endel public i BF3 hvor vi ikke har muligheten for å kommunisere med teammates annet enn gjennom chat. På PS3 så hadde vi hvertfall muligheten til å snakke med squaden man spiller med.

BF har da innebygd mik støtte, må bare holde inn en knapp når man vil snakke, og man må være i squad. (Så vidt jeg husker, har ikke spilt bf på over ett år).

 

I prinsippet burde det ikke være kompabilitetsproblemer osv men fakta er at de siste 3 år har veldig mange store spill hatt gamebreaking bugs på konsoller og pc som har gjort at du sitter med skjegget i postkassa på konsoll mens du på pc kan alltids finne en fiks eller whatever(vet at de fleste ikke gjør det men muligheten for å spille et spill uten å vente til utviklerne bestemmer seg for å fikse makkverket sitt er viktig for meg.)

Men var/er disse bug'ene ett problem med drivere/hardware, eller ett problem i selve spillet? Skyrim til ps3 er vel ett godt eksempel på problemer på konsoll i løpet av de siste årene, men der har jeg inntrykket av at det var ett design problem (software bug), enn med at skyrim hadde problemer med hardwaren i ps3.

 

 

Når det gjelder PC-spillenes fremtid, vet jeg ikke hva jeg skal tro. For hver dag som går, blir det solgt en mer bærbar, og en mindre stasjonær. Stasjonære PCer på god vei til å bli en greie for spesielt interesserte.

Og bærbare blir erstattet med smart telefoner og/eller nettbrett, det er nok ett mye større problem.

Om en stasjonær blir erstattet med en bærbar har nok liten betydning, bortsett fra at de gjerne er svakere, da det er formfaktoren som er forskjellig. I forhold til hva man kan gjøre på en stasjonær og en bærbar er de helt like. Det som blir av betydning er hva slags maskin bruker de som spiller? Men det kan muligens bli slik at de utgivere og utviklere ikke vil satse på pc etterhvert da de mener det potensielle kundegrunnlaget er for lite.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Vel, det argumentet har forsåvidt alltid vært der. I løpet av de siste årene har jeg egentlig kun merket en ting som har gjort PC nærmere konsoll, og det er støtte for 360 kontrollere i en rekke spill, plug and play, ikke noe innstillingsdall.

 

Når det gjelder PC-spillenes fremtid, vet jeg ikke hva jeg skal tro. For hver dag som går, blir det solgt en mer bærbar, og en mindre stasjonær. Stasjonære PCer på god vei til å bli en greie for spesielt interesserte.

 

Men det er mer og mer sant, spill koster fortsatt mer, forskjellen i innkjøpspris minsker, input-enheter er dyrere, og nå må man også betale for mulitplayer.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

2. Du kan alltid komme opp med et regnestykke der en pc kommer billigst ut (ved å inkludere spill ol.), med selve boksene er i helt forskjellige prisklasser. Finn en hylleløsning som tilsvarer dagens konsoller til 1300 kr. Finn en hylleløsning som tilsvarer nestegenerasjon til 4000 kr.

 

3. Er det ikke flere konsolleksklusive spill enn noen gang da?

 

2. Det kan man, men poenget mitt er vel at regnestykkene der konsoll er billigere blir stadig færre, de eksisterer, for all del, men det er ikke så mye man skal spille før prisforskjellen er spisst opp.

 

3. Mulig, jeg har ikke tall på det, har dog inntrykk av at kvaliteten er viktigere for folk enn mengden, mengdemessig er det vel sikkert 100x så mange eksklusiver på PC som på konsoll.

'

AtW

 

Feilaktige argumenter?

 

Ja, av typen "jeg må spille PC på PC-pulten", "jeg kan ikke bruke kontorller på PC", osv. Argumenter som rett og slett ikke er korrekte, eller ihvertfall framstiller ting misvisende.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men det er mer og mer sant, spill koster fortsatt mer, forskjellen i innkjøpspris minsker, input-enheter er dyrere, og nå må man også betale for mulitplayer.

 

AtW

 

Vel ironisk nok sa du nettopp at mennesker ikke lenger er så opptatt av pris, og det stemmer. Folk vil ha det som er enkelt og det som er kult, så det at PC-spill er billigere hjelper ikke ;)

 

Men jeg tipper en gjennomsnittelig person kjøper kanskje 5-10 spill i året, de vil si en kanskje 3-6000 kroner spart på 6 år. Det er ikke nok til å gjøre PC-spilling billig nok.

Lenke til kommentar

Vel ironisk nok sa du nettopp at mennesker ikke lenger er så opptatt av pris, og det stemmer. Folk vil ha det som er enkelt og det som er kult, så det at PC-spill er billigere hjelper ikke ;)

 

Men jeg tipper en gjennomsnittelig person kjøper kanskje 5-10 spill i året, de vil si en kanskje 3-6000 kroner spart på 6 år. Det er ikke nok til å gjøre PC-spilling billig nok.

 

Er det ikke? Forskjellen er ikke mer enn rundt 3000-4000 i innkjøpspris, og da regner man ikke med ting som input-enheter og online-accsess. Men jeg vet ikke hva snittet ligger på, kanskje er det mange som ikke kjøper mer enn det.

 

AtW

 

Senk skuldrene og pust ut. Jeg har ikke sagt noe av det der. ;-)

 

Hvorfor er det sånn at når folk ikke har noen saklige argument, så skal de løpe rundt å late som meningsmotstandere er veldig hissige? Innleggene dine taler for seg selv, om du ikke har sagt det direkte så insinuerer du det kraftig i innleggene dine. Du har kommet med ikke-reele argument, fordi du later som det er forskjeller som ikke finnes.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er det ikke? Forskjellen er ikke mer enn rundt 3000-4000 i innkjøpspris, og da regner man ikke med ting som input-enheter og online-accsess. Men jeg vet ikke hva snittet ligger på, kanskje er det mange som ikke kjøper mer enn det.

 

AtW

 

Men holder PCen din i 6 år? Den byttes ut fortere for å holde teten med nye spill. Nyere spill klarer seg forsatt på konsoll, mens optimaliseringen på PC blir bare dårligere og dårligere jo eldre maskinvare du har.

Lenke til kommentar

Men holder PCen din i 6 år? Den byttes ut fortere for å holde teten med nye spill. Nyere spill klarer seg forsatt på konsoll, mens optimaliseringen på PC blir bare dårligere og dårligere jo eldre maskinvare du har.

Så du har ikke merket at spillet har blitt nerfed ned på konsollene? 720P, maks 30fps og elendig grafikk?
Lenke til kommentar

Men holder PCen din i 6 år? Den byttes ut fortere for å holde teten med nye spill. Nyere spill klarer seg forsatt på konsoll, mens optimaliseringen på PC blir bare dårligere og dårligere jo eldre maskinvare du har.

Bullshit.

 

Grunnen til at Xbox360 og PS3 har holdt seg så lenge er rett og slett fordi de som lager spillene nedskalerer spillet slik det fungerer der. På PC-er så trenger man ikke å tenke på dette, og dermed kan man få "frie tøyler" til å lage kraftige spill med kraftig grafikk.

 

Hvorfor ellers tror du at store spill på konsoller (f.eks skyrim) kommer med teksturpakker på PC?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men holder PCen din i 6 år? Den byttes ut fortere for å holde teten med nye spill. Nyere spill klarer seg forsatt på konsoll, mens optimaliseringen på PC blir bare dårligere og dårligere jo eldre maskinvare du har.

 

Så hvorfor er low på de nye spillene bedre enn konsoll? og en 5-6 år gammel pc klarer low helt fint på rundt 60fps(da snakker jeg ikke om de store greiene som crysis og slikt) men en konsoll knapt klarer 30 i 720p.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...