Gå til innhold

Erfaringer med bredbånd fra homenet?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vurderer å kjøpe bredbånd fra homenet og lurer på om noen har det og om de er fornøyd? De har også tilbud hvor både verver og den vervede får 1 måned gratis så om noen som allerede har det vil spare litt penger kan vi jo eventuelt slå oss sammen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan si hvordan jeg har hatt det siden jul med broadnet(nå homenet)fra kl ca 19-24,så har jeg omtrent 10-15% pakketap.

 

akkurat nå mens jeg skriver dette,så har jeg 180-210 i ping mens jeg pinger vg.no

 

har snakket med dem en del ganger på telefon,email,facebook,fått nytt utstyr,feilsøkt flere ganger,hver gang jeg ringer til dem,så blir jeg sendt fra person til person,for så og få beskjed om at de må kontakte meg igjen senere,noe som ikke skjer.

selv om jeg har sendt dem pinglogg,tracert,pathping,så skal de feilsøke linjen min,men på hver eneste ip adresse hvor pingen er høy,eller mye pakketap,så er den ip adressen adressert på fornebu,under broadnet og Ventelo sitt navn.

så om de ikke fikser dette snart,så blir det Telenor,selv om jeg er lite lysten på det,men vet at linjen er bra med dem her.

 

merkelig,har hatt bluecom og Ventelo siden begynelsen av 2000(tror jeg)nesten ikke hatt nedetid eller ustabilt nett,men så fort broadnett tok over,har det ikke vert annet en tull med linjen,høy ping,pakketap og nedetid.

 

kan legge med tråden jeg har om problemet mitt med dem her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1483238

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

For 2-3 dager siden så oppdaget jeg at det var noe galt med nettet. Etter jeg hadde åpnet noen nettside, så gikk det tregere og tregere, og til slutt ville den ikke åpne noen sider. Jeg restartet modemet flere ganger og det samme gjentok seg hver gang. Jeg oppdager samtidig når jeg kjørte tester for å måle nettfarten at min tilbyder er forandret fra Broadnet til Homenet.

 

Dagen etterpå så virker linjen min bedre, men kom ikke over 10mbit nedlasting og 0.5mbit opplasting. Jeg har hatt den samme linjen i over 3 år. Har blitt kastet fra Ventelo, til Broadnet og nå til Homenet.. Linjehastigheten min har i alle år hvert 17.6mbit nedlasting og 0.9-1.2 mbit opplasting. Jeg kjører nettfart.no og tptest.se flere ganger i uka for å holde oversikt over ping og nettfart.

 

Jeg tar dermed å ringer Homenet. Jeg forklarer saken og han sier at han ser at jeg har restartet modemet mange ganger, men sier at han ser ikke noe galt med linjen min. Jeg forklarer at hastigheten min er blitt halvert og at den har vært stabil i flere år. Han snakker med en kollega og kommer tilbake med svar som:

 

"Din hastighet ligger godt over landsgjennomsnittet".

"Du har bra hastighet og vi kan ikke gi deg høyere hastighet for at linjen til huset ditt ikke kan håndtere mer".

 

Jeg blir jo selvfølgelig irritert for at de serverer meg standard svar for å lure meg. Til slutt svarer han bare at jeg kan vente en stund å se om det blir bedre...

 

Jeg kan oppsummere med at her er det noe muffens. Jeg tipper de har oversolgt nettet og at jeg er koblet på en ruter i sentralen som de har strøypet hastigheten til kundene sine på for å kunne ha flere kunder enn nettet deres klarer.

 

Jeg skal holde dere oppadtert på denne saken. Ikke pokker om jeg godtar at min nettfart har blitt halvert uten at noen kan forklare dette!

Lenke til kommentar

Var i kontakt med Homenet igjen på mandag. Der gikk vi gjennom en LANG sjekk og så ble jeg informert om at en teknikker skulle settes på saken. I dag fikk jeg en SMS om at de ikke kunne finne noe galt.

 

Da ser det ut som om at skurken kommer seg unna denne gangen også. Halvere hastigeheten til kundene og så spille dum... Skal gjøre et siste forsøk og ringe dem en gang til.

Lenke til kommentar

Jeg sitter og venter på Homenet fiber nå. Gleder meg som en unge!

Trodde det var fiber snakk her, men skjønner det er ADSL.

 

Jeg bor i Oslo og har fått naboene med på en fiberdeal fra Homenet. Må si at både jeg og naboene har merket markant forverring på ADSL de siste årene. Selv kjøper jeg største pakken fra min leverandør, og får knapt dårligste pakken deres. Naboene forteller om den samme forverringen hos seg, og er kunder andre steder.

 

Det var også derfor jeg startet å trygle og true mine naboer til fiber. Har inntrykk av at sentralene er fulle og at det byttes rundt på kontakten i sentralene. Adsl tilbudet i Oslo blir bare værre og værre.

Lenke til kommentar

Var i kontakt med Homenet igjen på mandag. Der gikk vi gjennom en LANG sjekk og så ble jeg informert om at en teknikker skulle settes på saken. I dag fikk jeg en SMS om at de ikke kunne finne noe galt.

 

Da ser det ut som om at skurken kommer seg unna denne gangen også. Halvere hastigeheten til kundene og så spille dum... Skal gjøre et siste forsøk og ringe dem en gang til.

Kan du se hvilken sync-hastighet du har?

 

Det er lite trolig at kapasiteten i sentralen er full, så det er nok ikke det. Det kan være at det har kommet mer støy på linja di, i så fall kan du be om å bytte linjefremføring. Det er SVJV gratis for Homenet og deg.

Lenke til kommentar

Det kan være flere årsaker til at du nå ikke kan få mer hastighet :

 

- Flere har koblet seg på kabelstrekket som er fremført til deg (som ble sagt tidligere her, så medfører det mer støy i kobber kablene, og som igjen senker SNR verdiene på linjen og gir deg en lavere max attainable sync).

 

- Skade på kabel / skjøt. Hvis det er dårlig skjøtt, eller dårlig skjerming, så kan det komme fuktighet, som igjen fører til irring.

 

- Hvis du bruker splitter (har en analog fast-telefon / alarmsystem), så kan det også være splitteren sin feil. Prøv eventuelt å koble utenom ekstra kabelstrekk internt, da med modem direkte 1. inntaket for så å sjekke syncen.

 

 

 

Det er også mulighet for deg å sjekke hvilke hastigheter du burde ha ved å sjekke i Telenor sine systmer. De har et system som heter Kapaks, hvor du kan sjekke hvilke muligheter du har for internett via kobberkabler.

 

http://metrolive.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/

Brukernavn : skapaksprovider

Passord : prov

 

Gå på adresse søk, og legg inn informasjon.

 

Etter du har trykket på søk, så skal du få opp teoretisk hastighet på linjen, kobber diameter og linjelengde.

 

Hvis du tidligere har hatt rundt 17mb, så har du nok under 1km med linjefremføring. Da vil du nok få opp noe sånt som "Mulig produktklasse: ADSL 19200/800"

 

Her sider da Telenor at på din linjelengde, så skal vi klare å levere dette. Hvis syncen da er mye mindre enn dette etter målinger fra Homenet, så vil de kunne lage en feilmelding på linjen og sende til Jara (feilmeldingmottak for xDSL), som igjen sender den videre til Relacom.

 

Det er også en annen mulighet for å sjekke syncen på linjen, det kan du gjøre ved å logge inn på modemet. Som oftest så har alle xDSL modem en mulighet for å sjekke "DSL sync". Nå vet jeg ikke hvilket modem Homenet bruker, så vet dessverre ikke hvor man finner det inne på deres modem.

 

 

 

 

Kan du se hvilken sync-hastighet du har?

 

Det er lite trolig at kapasiteten i sentralen er full, så det er nok ikke det. Det kan være at det har kommet mer støy på linja di, i så fall kan du be om å bytte linjefremføring. Det er SVJV gratis for Homenet og deg.

 

 

 

Delvis riktig.

 

Bytte av linjefremføring, altså en feilmelding til Relacom, så vil montør reise ut, og feilsøke på kabelen. Hvis han finner feil på kabelen, så vil det være Telenor som får regningen, hvis det er feil på Homenet sitt utstyr / kundes utstyr, så vil kunden, eller Homenet få regningen.

 

Hvis du tenker bytte av DSLAM posisjon (enhets-bytte), så vil dette alltid belastes ISP, det "feilen" ligger på ISP-en sitt utstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært nede siden 5 oktober:

HOMENET er crap, umulig å komme inn til customer support typisk ventetid på 15-20min. Support kun oppe i arbeidstid (HOMEnet???!!!). Ingen teknikere tilgjenglig etter kl 16. De ser at linja er ok, men jeg når ikke nettet.

Gør som meg, si dem opp of flytt vekk fra disse amatørene.

Har ingen løsning spør om de samme tinegen hver gang og tekniker sender så dage etter ut en automatmelding: Alt ser fint ut herfra, case closed!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Delvis riktig.

 

Bytte av linjefremføring, altså en feilmelding til Relacom, så vil montør reise ut, og feilsøke på kabelen. Hvis han finner feil på kabelen, så vil det være Telenor som får regningen, hvis det er feil på Homenet sitt utstyr / kundes utstyr, så vil kunden, eller Homenet få regningen.

 

Hvis du tenker bytte av DSLAM posisjon (enhets-bytte), så vil dette alltid belastes ISP, det "feilen" ligger på ISP-en sitt utstyr.

Nei, jeg sier ikke at de skal feilmelde men bytte linjefremføring. SVJV er det en del av pakka du betaler linjeleie for.

Lenke til kommentar

Har vært nede siden 5 oktober:

HOMENET er crap, umulig å komme inn til customer support typisk ventetid på 15-20min. Support kun oppe i arbeidstid (HOMEnet???!!!). Ingen teknikere tilgjenglig etter kl 16. De ser at linja er ok, men jeg når ikke nettet.

Gør som meg, si dem opp of flytt vekk fra disse amatørene.

Har ingen løsning spør om de samme tinegen hver gang og tekniker sender så dage etter ut en automatmelding: Alt ser fint ut herfra, case closed!

 

samme erfaring har jeg også,har slitt med 10-20 % pakketap fra kl ca 19-24 hver eneste dag,i ca 1 år nå,vet ikke hvor mange ganger jeg har ringt til dem,blir bare flyttet fra person til person,for så og få beskjed om at de tar kontakt senere,som ikke skjer,har omtrent daglig kontakt med en homenet arbeider på facebook,og hver gang så må de feilmelde linja,har vel skjedd 10 ganger eller noe til nå,og de finner jo ingen feil,for når problemet mitt oppstår(19-24) så har jo de tatt kvelden for lenge siden,siste beskjeden var at Telenor trodde det var datamakinen som var problemet,men testet med en bærbar,og samme problemet med den også.er jo flere på forumet her som har samme problemet i samme tidsperiode,og som bor helt andre steder i Norge.men det bryr de seg ikke noe om.

Lenke til kommentar

Jepp. Nødvendigvis ikke de siste meterene da, om det bare går ett par dit.

 

Bytte av linjeføring er ikke noe Homenet kan gjøre selv, da det er Telenor som eier kobber-kablene i bakken. Som jeg forklarte tidligere, så blir feilmeldinger på kobber kabler feilmeldt til Jara, som igjen feilmelder til Relacom. Relacom kan igjen ha egne avtaler med entreprenørfirma, men det er hovedsaklig Relacom som foretar feilretting på kobber kabler.

 

Denne feilrettingen vil ikke koste Homenet / Kunden noe, så lenge feilen befinner seg på kobber-kablene til Telenor, men hvis det viser seg at feilen oppstår inne hos kunden, eller på DSLAM posisjonen til kunden på Homenet sitt utstyr, så vil faktura på montørbestillingen enten belastes kunden, eller Homenet.

 

Bytte av linjeføring er heller ikke noe som gjøres gratis, og gjøres ikke med mindre linjen feilmeldes av Homenet.

Lenke til kommentar

 

Bytte av linjeføring er ikke noe Homenet kan gjøre selv, da det er Telenor som eier kobber-kablene i bakken.

 

[...]

 

Bytte av linjeføring er heller ikke noe som gjøres gratis, og gjøres ikke med mindre linjen feilmeldes av Homenet.

 

Ja, men nå kan ikke akkurat sluttbrukeren ringe til Telenor å be om bytte av linjefremføring, derfor må han be Homenet gjøre dette. Hva som skjer videre er ikke interessant.

 

Som sagt, SVJV er dette noe som inngår i kobberleien (within reason) og koster ikke noe. Nå satt ikke jeg på KS men de fortalte at dette var noe de gjorde når det var støy eller problemer med linjen fordi feilmeldingene sjelden førte til feilretting da mange montører bare sjekker koblingene og melder IFF.

Lenke til kommentar

 

Ja, men nå kan ikke akkurat sluttbrukeren ringe til Telenor å be om bytte av linjefremføring, derfor må han be Homenet gjøre dette. Hva som skjer videre er ikke interessant.

 

Som sagt, SVJV er dette noe som inngår i kobberleien (within reason) og koster ikke noe. Nå satt ikke jeg på KS men de fortalte at dette var noe de gjorde når det var støy eller problemer med linjen fordi feilmeldingene sjelden førte til feilretting da mange montører bare sjekker koblingene og melder IFF.

 

 

Har jobbet på KS / Tek2 hos en annen ISP i snart 4 år, og for meg er dette totalt ukjent.

 

Kan selvfølgelig hende at Homenet har en annen avtale med Jara, men det er noe jeg tviler sterkt på.

Lenke til kommentar

Jeg bor på Dalekvam i Hordaland, og jeg har hatt internett fra Ventelo/Broadnet i lengre tid uten problemer... men det var før de plutselig ble til "Homenet."

Jeg har ikke hatt problemer med packetloss, men jeg har ustabil ping, lag og disconnects i alt fra online spill til skype (spesielt i 20:00 - 22:00 tiden om kvelden). Det er helt latterlig at folk fra Sverige og Danmark høres ut som 8bit roboter på Skype.

 

Kundeservice er alltid stengt når du trenger dem og hvis du snakker med dem på dagtid så sier de bare at linjen din fungerer helt optimalt. Det er bare løgn og bedrag. Styr unna Homenet, selv om prisen er inviterende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Mitt råd til dere som vurderer Homenet. Hold dere unna! Er nå så lei av alle problemene etter at de overtok. Har gjentatte ganger måttet ta kontakt med dem fordi hastigheten har falt etter hver gang når de justerer den tilbake til abonnementshastighet.

Ustabil tilkobling som ofte faller ut, og det skjer som oftest når de ikke er å få tak i. Og når man kontakter dem om det, er det laaang ventetid på tlf for å komme gjennom. Eller de svarer på mail, og da er det bare bløff og svada og standardsvar de kommer med.

Skal bli en sann glede å si opp abonnementet, men jeg er nødt til å vente til våren når telen i jorda har gått slik at jeg får lagt inn fiber fra annen leverandør.

Kjenner andre her i samme området som har de samme problemene som også kommer til å si opp abonnementet.

Siste nå er at Ebay ikke fungerer som det skal via Homenet. Ikke bare hos meg men også hos andre jeg kjenner her. Fungerer helt fint om jeg får låne naboens wifi-nett som bruker annen leverandør.

Så styr unna Homenet!

Endret av tibbs
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...