Gå til innhold

Guide: Slik slipper du NRK-lisensen


Anbefalte innlegg

Hvor mye bidrar den 1% rikeste delen av USA sin befolkning sett opp med hvor stor andel av de totale verdiene de sitter på? Hvor godt fungerer det amerikanske helsevesen?

 

Hellas hadde klart seg helt fint gitt to ting. 1) At alle betalte skatten sin slik at staten fikk råd til de viktigste tjenestene. 2) At en ikke innførte totalt urealistiske pensjonsordninger. Tenk det du, manglende skatteinnbetaling er noe av det mest ødeleggende som skjedde og skjer i Hellas!

 

De rikeste i USA bidrar ekstremt mye, faktisk har USA en av de mest beskattede selskapene. Et eksempel er Wal-Markt, som har flere millioner av ansatte. Hadde det ikke vært for selskapene, så hadde ingen hatt jobb og staten hadde ikke hatt noen skatteinntekter, hverken fra folk eller næringsliv.

 

Så de stillingene som staten har bidrar null til fellesskapet? Nesten alle av verdens ledende økonomer er totalt uenig med deg i det. Det er bare noen få ekstremister du kan støtte deg til, og det er en grunn til at de er få og omtales som ekstremister.

 

Statlige og offentlige stillinger er rene tapsprosjekter, der man ikke skaper noe, bare bruker opp pengene til andre. Mens de i privat sektor bidrar både til seg selv, de ansatte og staten via skatter, så bruker staten opp andres hardtoppsparte midler og er som oftest av dårlig og byråkratisk kvalitet. Kanskje om du hadde tatt deg et økonomikurs eller to, lese litt Von Mises og Carl Menger, så får du kanskje litt innsikt i hvordan økonomi fungerer. Å lese Maos lille Røde er ikke akkurat godt nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kan du dokumentere at statlig medie produksjon er mot folkeflertallets vilje ?

 

det spørs hva du er ute etter

Nå er det jo ganske så god dokumenter allerede at de fleste er mot monopolet NRK forsøker opprettholde.

monopol i den stand at NRK skal ha penger så snart du anskaffer deg en tv som ikke nødvendigvis skal brukes til se NRK sine kanaler

Lenke til kommentar

Da er man også avhengig av bruke samme leverandør til både hus og hytte

Noe som slett ikke passer alle

Er parabol signalet for ustabilt så bruker man kabel i stedet

Da vil man vanligvis ikke bruke kabelnett il hytta.

Eneste alternativ er enten parabol eller antenne

Da ender det opp med 2 forskjellige distributører til hyte og hjem

 

Sånn sett så blir man da tvunget til velge enten Riks-tv , Viasat eller canal digital som distributør bare for ha felles distributør til hjemmet , hytta elle campingvognen

Og da vil flere slite med signalene

 

Her går de heller ikke an at lisensen er en del av kanalpalen da man risikerer å betale dobbelt

 

 

 

Det samme problemet har man i dag. Etter at det analoge bakkenettet ble slått av må alle ha en distributør av signalene, enten det er Canal Digital, Get, Riks-TV, e.l. Er det betal-TV så blir det ikke noe forskjell, det eneste er at man vil trenge et kort/kode for NRK. NRK kunne sørge for at man betalte for kun en husstand i form av avtale med distributørene.
Lenke til kommentar

Statlig mediekanal som "betal TV" er etter min mening fullstendig meningsløst, da er nedleggelse et mye bedre alternativ. Slik medieproduksjon har kun livets rett dersom hovedfokus er å dekke mye av det som ellers ikke er økonomisk lønnsomt, noe som går stikk i strid med "betal tv" prinsippet (som krever popularitet- dvs. underholding foran informasjon).

 

Legg gjerne ned NRK for min del. Men det virker som om mange vil ha et slikt tilbud som i dag. Da mener jeg betal-TV er det beste alternativet. At man skal bruke lisenspenger til Sternekamp, Melodi Grand Prix, Fotball-VM, OL osv. virker helt meningsløst. Videre at NRK skal svi av lisenspenger på nettjenester som yr.no, ut.no, dit.no (sistnevnte ble skrinlagt av NRK etter at de hadde brukt 11 millioner). Det er ikke noe feil med nettjenestene nevt, de er gode nok, men det er feil at lisenspengene skal bli brukt til slik. Skal f.eks. NRK lage et diskusjonsforum som skal konkurrere ut diskusjon.no? Skal NRK lage en facebook klone osv. bare fordi de har 5 mdr til disposisjon?
Lenke til kommentar

 

 

 

Det samme problemet har man i dag. Etter at det analoge bakkenettet ble slått av må alle ha en distributør av signalene, enten det er Canal Digital, Get, Riks-TV, e.l. Er det betal-TV så blir det ikke noe forskjell, det eneste er at man vil trenge et kort/kode for NRK. NRK kunne sørge for at man betalte for kun en husstand i form av avtale med distributørene.

 

Det er dagens forhold jeg prater om

Kode eller kort holder ikke holder ikke siden det ikke ar alle som bruker slikt for tv kanalen på dekoder

Alternativet er da at alle bruker masse penger på å legge om systemet

 

Man kan heller ikke innføre en slik system der alle må taste pin-kode hver gang de velger å se en NRK kanal

Lenke til kommentar

 

 

Legg gjerne ned NRK for min del. Men det virker som om mange vil ha et slikt tilbud som i dag. Da mener jeg betal-TV er det beste alternativet. At man skal bruke lisenspenger til Sternekamp, Melodi Grand Prix, Fotball-VM, OL osv. virker helt meningsløst. Videre at NRK skal svi av lisenspenger på nettjenester som yr.no, ut.no, dit.no (sistnevnte ble skrinlagt av NRK etter at de hadde brukt 11 millioner). Det er ikke noe feil med nettjenestene nevt, de er gode nok, men det er feil at lisenspengene skal bli brukt til slik. Skal f.eks. NRK lage et diskusjonsforum som skal konkurrere ut diskusjon.no? Skal NRK lage en facebook klone osv. bare fordi de har 5 mdr til disposisjon?

 

Da har de alt for mye penger

Lenke til kommentar

At NRK bruker penger på yr.no er fabelaktig, og det tjener staten lett inn igjen, samfunnsøkonomisk.

 

Men vi er nok kommet dithen at de kanskje ikke trenger bruke milliardbeløp på sport og de dyreste formene for underholdning.

 

Hvorfor skal NRK bruke lisenspengene på YR.no ?

Er det ikke en felles samfunnsoppgave som burde dekkes gjennom et hel annet budsjett ?

 

og hvis YR er så bra hvorfor bruker alle avisene TV2 sin Storm vær tjeneste ?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Hvorfor skal NRK bruke lisenspengene på YR.no ?

Er det ikke en felles samfunnsoppgave som burde dekkes gjennom et hel annet budsjett ?

 

og hvis YR er så bra hvorfor bruker alle avisene TV2 sin Storm vær tjeneste ?

Fordi YR.no sine data er data vi har betalt for over skatteseddelen. Da er det veldig smart og praktisk å la et statsorgan som er kjent for å formidle informasjon til brede masser formidle disse dataene også.

 

Edit:

 

Avisene bruker Storm fordi de kan bruke dataene der kommersielt, det har ikke noe med kvaliteten på dataene å gjøre.

Endret av Bruker-245639
Lenke til kommentar

Kode eller kort holder ikke holder ikke siden det ikke ar alle som bruker slikt for tv kanalen på dekoder

 

 

Som jeg sa innlednignsvis så er all infrastuktur på plass. De fleste som har et kundeforhold til f.eks. Riks-TV, Canal Digital osv. har en kortleser med kodekort eller så har f.eks. borettslaget slikt og distribuerer til beboerene.
Lenke til kommentar

 

 

Som jeg sa innlednignsvis så er all infrastuktur på plass. De fleste som har et kundeforhold til f.eks. Riks-TV, Canal Digital osv. har en kortleser med kodekort eller så har f.eks. borettslaget slikt og distribuerer til beboerene.

 

nå vet jeg ikke hvilken løsning Get bruker

jeg vet heller ikke hvilke løsninger det er boret slag der Altibox brukes

Det jeg vet er at Altibox ikke bruker kortleser hos private brukere salv om dekoderen har muligheter for det

Lenke til kommentar

nå vet jeg ikke hvilken løsning Get bruker

jeg vet heller ikke hvilke løsninger det er boret slag der Altibox brukes

Det jeg vet er at Altibox ikke bruker kortleser hos private brukere salv om dekoderen har muligheter for det

 

Man trenger bare en unik nøkkel, enten i form av kort eller lagret i dekoderen. Distributørene er ofte pålagt av leverandørene å kryptere/beskytte materialet. Altibox bruker visstnok nøkkel lagret i selve boksen. Get brukte i alle fall smartkort tidligere.

Lenke til kommentar

 

Man trenger bare en unik nøkkel, enten i form av kort eller lagret i dekoderen. Distributørene er ofte pålagt av leverandørene å kryptere/beskytte materialet. Altibox bruker visstnok nøkkel lagret i selve boksen. Get brukte i alle fall smartkort tidligere

 

Men hvordan klarer det å holde styr på hvem som har betalt for NRK i en av de andre dekoderne hvis man har flere men ikke fra samme tilbyder ?

.

Lenke til kommentar

 

Men hvordan klarer det å holde styr på hvem som har betalt for NRK i en av de andre dekoderne hvis man har flere men ikke fra samme tilbyder ?

.

 

 

Det er bare faktureringsteknisk og har ikke noe med kryptering og distribusjon å gjøre. Dette kan skje på samme måte som man gjør i dag. Har man TV på hytta og hjemme så betaler man for én husstand. Man melder i fra til NRK/distr. at disse to abonnementene/mottagerene tilhører samme husstand og blir bare fakturert for et abonnement/en lisens.
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er bare faktureringsteknisk og har ikke noe med kryptering og distribusjon å gjøre. Dette kan skje på samme måte som man gjør i dag. Har man TV på hytta og hjemme så betaler man for én husstand. Man melder i fra til NRK/distr. at disse to abonnementene/mottagerene tilhører samme husstand og blir bare fakturert for et abonnement/en lisens.

 

poenget mit var at mann skulle slippe denne sære ekstra frakturen.

 

Hvis alternativet er at dette inngår i kanal abonnementet så er det en del ting som må klargjøres :

har man abonnement gjennom altibox hjemme og canal digital på hytta så vet ikke canal digital at man betaler lisens for tven hjemme, og betaler man lisensen for tv på hytta så vet ikke altibox om man betaler lisens for teven på hytta

Lenke til kommentar

Da har du misforstått , for jeg snakker om den fakturaen NRK sender ut

at det heller kunne inngå som en del av abonnementet man betaler for for å ha de kanalene man har

 

Det blir tilsvarende som i dag. F.eks. så vet verken NRK, Riks-TV, eller andre at e.hansen i Hjemmeveien er samme husstand eller person som e.hansen i Hytteveien. Dette opplyser jeg om og da betaler jeg kun for et NRK abonnement. Om det går via regningen til distributøren (eller at de deles på et vis) i Hjemmeveien eller i Hytteveien er likegyldig.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...