Gå til innhold

Voldtekt og ansvar


Anbefalte innlegg

For min del, så blir eg som mann vanvittig provosert kvar gang eg ser noen påstå at offeret har noe som helst ansvar for å bli voldtatt.

 

Hvorfor mener du det er galt at man har ansvar for å ikke bli voldtatt?

 

Det er forskjell mellom at man bør gjøre enkelte ting for å redusere risikoen for å bli et offer, og at man har et ansvar for en forbrytelse andre begår.

 

Hvorfor låser du døren når du ikke er hjemme? Har du noe ansvar for å ikke bli frastjålet verdier? Eller er det tyvens ansvar?

 

Det er ikke mitt ansvar at tyven går og kjenner på dører i nabolaget, det er ikke mitt ansvar at tyven går inn i mitt hus, og det er ikke mitt ansvar at tyven tar med seg TVen min ut igjen. Selv om det var fryktelig dumt av meg å glemme å låse døren den dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det dreier seg altså om en 16 år gammel jente som blir voldtatt. Mener du virkelig at Dagbladet burde hjulpet deg med å få sett dette? :huh:

mhm sikkert ikke, tolket tidligere inlegg som at dett tidligere var publisert på dagbladet, eller i medier generelt, dog med ny gjennomlesning ser jeg dette ikke er tilfellet.
Lenke til kommentar

Kan ikke se noen slik video i dagbladet artikkelen ihvertfal, heller ikke i den gamle artikkelen linket til.

 

Den pluss en del bilder gikk som en farsott på nettet for noen måneder siden da 4chan bestemte seg for å rydde opp i det de annså som korrupsjon i politidistriktet.

Endret av Fing3rs
Lenke til kommentar

Litt morsomt at om en gutt får en jente gravid i fylla, og jenta beholder barnet så må gutten 'ta ansvar for egne handlinger', men om jenta har sex og ikke husker noe av det og angrer, så er det omtrent voldtekt.

 

Alle har et ansvar for egen sikkerhet. En bruker ikke bilbelte fordi onkel blå sier du må, men fordi det kan redde livet ditt om uhellet er ute. En roper ikke negative ord om utlendinger høylytt midt på grønland klokka 23. En drikker seg ikke skitings og går igjennom de mørkeste smugene nesten naken på vei hjem.

Det gjør deg ikke trygg, en er heller ikke skyld om noe skulle skje, men en kan gjøre sitt for å redusere risikoen.

 

For mitt svar er som alltid. Det eneste jeg da kan gjøre for å hindre voldtekt, er å la være å voldta. Det skal ikke tillegges noe ekstra ansvar på meg, når jeg ikke aktivt bidrar til å gjøre samfunnet skummelt for enkelte grupper.

Om ikke jenter skal ta noe eget ansvar, skal søren ikke jeg ta noe ansvar for de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt morsomt at om en gutt får en jente gravid i fylla, og jenta beholder barnet så må gutten 'ta ansvar for egne handlinger', men om jenta har sex og ikke husker noe av det og angrer, så er det omtrent voldtekt.

 

I dette tilfellet så var vel jenta mer eller mindre bevisstløs, og de andre var bevisste, mener du det ikke er voldtekt?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle har et ansvar for seg og sitt.

 

Satt litt på spissen, vitende om at de fleste overfallsvoldtekter ut føres av fremmedkulturelle, kan det være uansvarlig av en kvinne å gå full, alene, om natta i enkelte områder.

 

Dette objektive ansvar skal* ikke ha noen inflytelse på skyldspørsmålet og straffeutmålingen, men kan få betydning for erstattningen.

 

Ellers støtter jeg Serena, og stiller meg uforstående til de som kritiserer henne.

 

* Det virker på meg som at rettspraksis er at "ansvaret ikke bør ha noen inflytelse på skyldspørsmålet og straffeutmålingen "

Lenke til kommentar

I dette tilfellet så var vel jenta mer eller mindre bevisstløs, og de andre var bevisste, mener du det ikke er voldtekt?

 

AtW

I dette ene isolerte tilfellet, utifra hva jeg har lest, så jo. Men det var en mer generell kommentar fra min side. Nå har jeg hverken sett filmen, eller noenting, så jeg vet ikke hvordan situasjonen ble oppfattet fra guttenes side der og da. Kanskje de synes de gjorde noe jævla vittig for alt jeg vet, men i ettertid var det ikke like morsomt.

Vi vet alle hvor teite unger i den alderen er.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

I dette ene isolerte tilfellet, utifra hva jeg har lest, så jo. Men det var en mer generell kommentar fra min side. Nå har jeg hverken sett filmen, eller noenting, så jeg vet ikke hvordan situasjonen ble oppfattet fra guttenes side der og da. Kanskje de synes de gjorde noe jævla vittig for alt jeg vet, men i ettertid var det ikke like morsomt.

Vi vet alle hvor teite unger i den alderen er.

 

Ja, litt voldtekt er jo bare teite vittigheter fra ungdommen? Mens når man drikker seg døddrukken i samme alder er man såklart ett ansvarsløst individ? Alle var mer en gamle nok til å ta fornuftige avgjørelser, de gjorde det tilsynelatende ikke (noen av de)

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er forskjell mellom at man bør gjøre enkelte ting for å redusere risikoen for å bli et offer, og at man har et ansvar for en forbrytelse andre begår.

 

Riktig. Jeg mener at man skal ta ansvar for seg selv.

 

Det er ikke mitt ansvar at tyven går og kjenner på dører i nabolaget, det er ikke mitt ansvar at tyven går inn i mitt hus, og det er ikke mitt ansvar at tyven tar med seg TVen min ut igjen. Selv om det var fryktelig dumt av meg å glemme å låse døren den dagen.

 

Det er ditt ansvar å låse døra.

Lenke til kommentar

Litt morsomt at om en gutt får en jente gravid i fylla, og jenta beholder barnet så må gutten 'ta ansvar for egne handlinger', men om jenta har sex og ikke husker noe av det og angrer, så er det omtrent voldtekt.

 

Hvor har du det fra at "om jenta har sex og ikke husker noe av det og angrer, så er det omtrent voldtekt"? Har du eksempler på noen som har sagt dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syntes vel selv ansvar blir feil ord, men overrasket blir jeg ikke alltid.

Det går an å minske risikoen for voldtekt betraktelig,

så man har et vis ansvar overfor seg selv, for å minske risikoen for ting som dette.

 

Selv om det ikke er min skyld, så hvor sjokkert blir jeg om jeg;

Går i en bakgate i slummen i USA og blir ranet, ikke min skyld, men hvor smart var det av meg?

Får Hiv/Aids av å ligge med en prostituert i Sør Afrika uten kondom, ikke min skyld, men hvor smart var det av meg?

Lenke til kommentar

Alle har et grunnleggende ansvar for egen sikkerhet, det er det ingen tvil om. Man bør ikke virre rundt i Rio de Janeiros gater etter mørkets frembrudd med seddelbunken hengende ut av lommen, og man bør ikke vandre synlig beruset og lettkledd alene gatelangs i Oslo. Men det er allikevel ikke ens egen skyld hvis en blir ranet i Rio de Janeiro, ei heller er det ens egen skyld hvis en blir voldtatt i Oslo.

 

Det sagt, så er overfallsvoldtekter kun en forsvinnende liten andel av alle voldtekter, og man bør kunne forvente at ens familie og venner ikke voldtar en, selv om en er kvinne, har på skjørt og har fått litt mye drikke.

Lenke til kommentar

Om mannen er bevisstløs og fullstendig døddrukken mens kvinnen er fullt bevisst kan man selvsagt begynne å snakke om kvinne->mann voldtekt. Men da naturen engang har skapt mann og kvinne forskjellig er det av naturlige årsaker vanskeligere for en kvinne å voldta en bevisstløs mann enn motsatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...