Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nabohunden driver meg fra forstanden


Anbefalte innlegg

Gå hardere på borsettslaget, gå hardere på henne.

Jeg har ingenting til overs for personer som ikke tar hensyn til andre.

 

Kommenter på det hver gang du ser henne, og klag.

 

Kan du måle desibelnivået på lyden/evt ta opp(begge?) så har du hardere bevis på problemet.

 

En bekjent av meg gikk sammen med 2 andre i borettslaget om å være direkte ufine, og personen flyttet etter 3 måneder. (Jeg anbefaler ikke dette, da det er sosial mobbing - men det virket)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 7 måneder senere...

Det mest effektive er selvfølgelig å flytte ut. Du har ingen opplysningsplikt slik jeg tolker det til å fortelle om bråkete naboer. Det er styrets oppgave å rydde opp, og den som kjøper leiligheten din kan da ta over jobben det er å få et innkompetent styre til å følge lover og regler.

 

Jeg har selv bodd i et borettslag hvor det fantes et tilsvarende innkompetent styre. Det eneste disse styremedlemmene brydde seg om var til en hver generalforsamling å få forsøkt å få tilslag for få økt styrehonoraret. Det var hårreisende hvor langt de greide å øke styrehonoraret. Når jeg flyttet inn så var styrehonoraret til styreleder på kr 80.000,- og det økte betraktelig etterhvert.

 

Når man snakket med styreleder og nestleder fikk de selvfølgelig greid å få en velplassert setning om hvor mye ekstra arbeid det var å arbeide i styret utover det vanlige arbeidslivet de deltok i. Men, de gjorde det minste mengde arbeid de kunne komme unna med, så lenge ingen reagerte.

 

Så det du kan gjøre dersom du ønsker å bli værende, er å lage saksutkast som det skal stemmes over ved neste generalforsamling. Ta opp husbråk i første omgang. Ved neste generalforsamling eller om du kan sanke 10 % av beboernes stemmer til å få i gang en ekstraordinær generalforsamling, alternativt først oppfordre styret til selv å aktivere et beboermøte hvor folk kan få sluppet litt på trykket og komme med idéer og løsninger.

 

Det kan selvfølgelig være at styret i utgangspunktet har greie medlemmer, men at de ikke helt har forståelsen for hvilke virkemidler de besitter. Samt at de kanskje sitter der passivt og synes synd på dama med bikkja, eller at de er tette venner eller hva det måtte være som passiviserer styret.

 

Styret har et sterkt virkemiddel, og det er å levere advarsler overfor beboerne i ekstreme tilfeller der normal kommunikasjon ikke leder frem. Og til slutt kan styret beslutte å komme med utkastelsesvarsel, og sluttføre det hele med en tvangsutkastelse på rettslig vis. Når tvangsutkastelsen er effektivisert så har vedkommende kun kort tid på å pakke sakene sine og flytte ut derfra.

 

Dersom du vil bli værende så tar du den milde veien steg for steg. Dersom du har gjort en del ting, så tar du et mildt steg, og gir styret en sjanse til, og så samler du underskrifter for en ekstraordinær generalforsamling. Der agendaen er å finne et nytt styre.

 

Du bør ha tenkt ut, gjerne med en del andre beboere hvem som på en midlertidig basis skal overta styrets roller. For vis ikke så kan dere få fjernet styret, men styret vil bli sittende til det er blitt funnet et nytt styret som velges inn.

 

Det finnes en bok å få kjøpt om styrearbeid i borettslag. Kontakt gjerne også Huseiernes landsforbund, hvor du sikkert får kjøpt boka. Meld deg gjerne inn, og du har 1 gratis behandling per år av rettslig art av Huseiernes Landsforbunds advokatpanel.

 

Jeg har for lengst flyttet vekk fra borettslag, og vil nødig bli borettslagsbeboer igjen. I borettslaget jeg bodde så var det en uendelig oppussingsrekke som skjedde i den ene leiligheten til den andre. Det ble boret i betong på alle årets dager, være seg søndag og etter kl 22 som var fastslått i borettslagsreglementet. Det var vanskelig å lokalisere ofte i hvilken etasje lyden kom i fra. Og noen ganger hjalp det å snakke med den nye beboeren som var nyinnflyttet, mens andre ganger så brydde de seg ikke om oppfordringen om å stoppe. Det var en del herværk, fyll og fest, narkomane og mye annet rart som skjedde i borettslaget.



Anonymous poster hash: d44e3...4e1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...