Gå til innhold

PlayStation 4 kommer i salg rundt jul (PS4)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prisen i europa er 399 euro. Import til Norge må legge til 25% mer på prisen. Prisen i Norge etter moms blir da 498.75€. Noe som er 3 837 norske kroner.

 

Da antar du at Norge importerer fra Europa etter at europeerne har lagt til sin moms(som de gjør). Slik fungerer det ikke, Norge importerer fra Japan også legges norsk moms på. Vi vet ikke noe om hvor mye forhandlerne betaler, men vi kan anta at det det er like mye eller mindre enn den amerikanske prisen på $399 = 2300 NOK. Legger vi på 25% her ender vi på den sagnomsuste 3000-kronersgrensen.

 

50 dollar i året, rundet opp til 500kr? Det er ganske stor forskjell gutter :/

Det er over 200kr forskjell det. Så en eventuell online betaling vil bli dyrere for noen land altså?

 

PS+ koster nå 395 NOK per år her på berget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mye merkelige prisoverslag, eller kursutregninger her på gamer. Hvordan i all verden får man 399 euro til "grovt omregnet" å bli ca 4000 kroner, når eurokursen i øyeblikket er på 7,6 kroner? I overkant av 3000,- kanskje opp til 3500 er jo det korrekte.Og 50 dollar blir på ingen måte "rundes opp" til 500,- det blir 300,- Dollaren har så godt som aldri vært i nærheten av 10 kr, den ligger historisk lavt på ca 5,6, men har tradisjonelt "alltid" vært på rundt 7

 

Hvis du tenke deg litt om hvilke land vi bor i! Så har vi noe som heite moms på 25%.

Lenke til kommentar

Hvis du tenke deg litt om hvilke land vi bor i! Så har vi noe som heite moms på 25%.

 

Og hvis du bruker litt mer tid på å sette deg inn i den påfølgende diskusjonen før du kaster ut en kommentar, så oppdager du kanskje at regnestykket ikke nødvendigvis er så enkelt.

Lenke til kommentar

Regnestykket er svært svært enkelt. Annonsert pris i Europa er 399€. I Norge må vi legge på 25% moms. Vi ganger da summen med 1.25 og får 498.75€. Dette blir prisen i Norge. Om vi kan fjerne de 19% VAT som EU har blir regnestykket fortsatt enkelt. 19% av 399 er 75.81 og prisen blir da 323.19€ før norsk moms. Etter norsk moms blir prisen 404€ eller 3107 norske kroner. Jeg regner med prisen blir 499€ i Norge da det er standard å bruke prisen som er oppgitt uten å trekke fra EU sin VAT.

Lenke til kommentar

Regnestykket er svært svært enkelt. Annonsert pris i Europa er 399€. I Norge må vi legge på 25% moms.

Prøv igjen. Eurolandene har også moms, mellom 16 og 25%, men veiledende pris har stort sett vært harmonisert i Europa i markedene hvor Sony distribuerer selv i lange tider (reell pris i butikk eller på nett kan selvsagt variere, særlig etter lansering). Annonsert pris i Europa er €399,- inklusive moms. Annonsert pris i USA er $399 eksklusive sales tax.

Lenke til kommentar

Gud bedre for en uvitenhet! Norske forhandlere/distributører betaler selvsagt ikke moms på en pris annonsert for andre markeder som allerede har moms innberegnet... Men gudene må vite hva den norske distributøren (er det fortsatt Nordisk Film?) må betale for PS4 (pluss moms), som de så selger videre til en forhandler (med moms og avregner inngående mot utgående MVA) som så selges videre til en kunde (hvor forhandler igjen avregner inngående mot utgående MVA).

 

Omtrent det eneste vi kan vite med sikkerhet er at regnestykket garantert ikke på noe punkt vil inneholde €399 + 25% norsk moms.

Endret av qwert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, men det er jo tatt fullstendig ut fra ingensteds. I "gamle dager" var det også vanlig å ta tigangeren for US$->NOK. I dag koster en 500GB PS3 +/-$299 i USA, mens man får den for 1795-1895,- her på berget.

 

Hvilken grunn har du til å tro at prisforholdet skulle bli stort annerledes for PS4?

 

Edit: Jeg tipper 2995,- eller 3295,- som lanseringspris. Litt skvising av tidlige adopterere fra butikkene gir preorders (bortsett fra de rent spekulative vi ser nå, jeg mener etter at distributør har satt pris og tilgjengelighet) opp til 3695,- eller 3995,-, men om det ikke skulle bli enorm etterspørsel eller store produksjonsproblemer så tipper jeg PS4 er bredt tilgjengelig i Norge til under 3K i løpet av våren 2014.

Endret av qwert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Legg til Move og det der kameraet som du kunne få på PS3, så hadde PS4 vært like dyr.Men det er klart, Microsoft burde hatt en versjon av konsollen uten Kinect.

 

...

 

og den fancy, smancy greiene med integrering av Vita.

 

Xbox One krever at du ALLTID har Kinect koblet til ellers vil ikke Xboxen virke... dette krever ikke Sony med sitt kamera og Move. Jeg er kanskje litt PlayStation fanboy men nøytralt synspunkt så kommer PS4 bedre ut her... Sony lar det bli VALGFRITT for forbrukerne å ha kamera og bevegelses sensor ting :p

 

Jeg er ikke så interessert i Move eller Kinect, eneste kunne vært artig når jeg spiller med de yngre søskenbarnene mine men de har Wii så problem solved.

 

Så for sånne som meg som spiller vanlige spill med kontrolleren, the choice is easy you see.. ;p

 

Jeg hadde likt å se at man kan få stemme kontroll på PS4 i menyene tho...

 

 

Og de fancy, smancy greiern med Vita(enda et valgfritt produkt) der de prøver å integrere den med PS4 er sånn at du kan bruke den som en portable skjerm og spill kontroller sånn at du kan fortsette der du slapp på PS4'en så lenge du har internett.

 

Jeg så noen som sa dette kanskje er Sonys svar på det Xbox One har der du kan spille spillene dine på hvilken som helst konsoll bare du logger deg inn og laster ned spillet ditt.... Men la oss si at jeg og en kompis har PS4, da trenger jeg bare å ta med spillet når jeg drar på besøk til kompisen min. + til Sony...

 

En venn av meg er også en av de føkka personene i Verden/Norge som ikke gidder å skaffe seg internett hjemme, så en Xbox One ville vært uakseptabelt for f. eks. han.( Og jeg mener ikke at noen andre som ikke har internett hjemme er føkka elns... jeg mener kun vennen min er føkka, ferdi med det :) )

Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket var Norge en del av Europa, så når den er annonsert til en gitt pris i Europa, så burde det ikke være så vrient å regne seg frem til hva den kommer til å koste i Norge.

 

Jeg skal uansett ha en. PS+ har jeg allerede, så der blir det ingen forandring. Forsåvidt kjempefornøyd. La merke til at Xbone kommer til å få noe à la Instant Game Collection de også. Virker som de tar en Apple og innoverer i etterkant.

 

For meg har det alltid vært PlayStation, helt siden jeg vokste fra Nintendo. (Hvem er det jeg prøver å lure? Man vokser ikke fra Nintendo).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...