Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen i Religion VG3 - tema: "Tro og eksistens"


Anbefalte innlegg

Kom da opp i religion, et fag som jeg ser på som relativt "safe" i forhold til karakter. Temaet er "Tro og eksistens", mer eller mindre hele pensum, noe som gjør det å lage en problemstilling vanskelig.

 

Noen som har noen tips?

 

Tenker selv å enten gå i dybden på én religion, eller sammenligne to religioner, hvor jeg fokuserer på etikk eller menneskessyn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan forklare gudebegrepet i to til tre forskjellige livssyn. Ett av livsynene bør være sekulær humanisme - hvordan du velger å angripe "gudebegrepet" i humanetikken kan bli interessant for sensor.

 

Fikk selv sekser på denne oppgaven da jeg hadde muntlig eksamen i RLE. :)

 

Dette høres veldig interessant ut, skiller seg litt ut fra de "vanlige" problemstillingene. Men hva fokuserte du på når du presenterte dette? Tok du bare å forklarte gudsbegrepet for hver religion for å så sammenligne dem, eller gikk du mer i dybden?

Lenke til kommentar

Jeg tok for meg kristendommen, shintoisme og sekulær humanisme. Disse er henholdsvis monoteistisk, polyteistisk og ateistisk.

 

Under kristendommen ville jeg f.eks. også blandet inn islam og jødedommen og deres syn på de kristnes treenighet. Her fikk jeg spørsmål om hva man kalte disse tre religionene - og svaret var at de var alle abrahemittiske religioner.

 

Jeg hadde for øvrig med meg bibelen for å gjøre et poeng ut av hellige skrifter. Da jeg snakket om humanetikk tok jeg frem biologiboka og forklarte dette med darwinisme og syn på vitenskapen. Her lo riktignok sensor - så jeg regner med det var noen plusspoeng. :p

 

Jeg sammenliknet religionene, men hadde ikke så mye tid til å gå så veldig langt inn i dybden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...