Gå til innhold

Kommentar: ? Kan ikke vike fordi politikerne ikke forstår hva en IP-adresse er


Anbefalte innlegg

Å la være å stemme gir man signaler om at politikken ikke er interessant.jeg ser ikke den store forskjellen mellom det å gi signaler om at man følger med . men vet ikke hvilket parti som passerMan skal ikke stemme på et parti som bryter med ens samvittighetProblemet ved å stemme på et mikroparti er at innflytelsen du gir det parti ikke er verd noe ved et stortingsvalg Disse partiene må da støtte noen av de større partiene hvis det skal ha noen hensiktregelen er : flertallet bestemmer

 

Man kan ikke tenke sånn selv om det kan se ut sånn i realiteten. Dersom man stemmer på et "mikroparti", som du kaller det, så er det ikke sant at det ikke har noen virkning ved stortingsvalget. Dersom du stemmer først på et lite parti fordi du er mest enig i deres politikk, så kan det godt hende at en annen gjør det også, nettopp fordi jo flere velgere som støtter et parti jo mer har det muligheten til å profilere seg, og jo flere velgere vil partiet tiltrekke seg. Forutsetningen for alt dette er jo nødvendigvis at partiet har den rette politikken for deg eller meg. Dersom regelen din hadde stemt ville det bety at det ville vært svært lite mobilitet i velgermassen, og at det alltid ville vært de samme som styrte dette landet. Men heldigvis så er det ikke slik og folk stemmer forskjellig basert på sine preferanser og synspunkter. Stem på det "mikropartiet" du vil, og løft det opp på den politiske stigen, for jeg aner at det egentlig er det du vil, men jeg er sikker på at du ikke er alene om å tenke slik du gjorde, nemlig at å stemme på et "mikroparti" er det samme som å stemme blankt. Det viktigste er å stemme på det partiet man føler har den beste politikken. Husk at de største partiene i dag en gang var "mikropartier", og at "mikropartiene" en gang var "makropartier", og kanskje kan de bli det igjen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik du tenker så forutsetter du at flere titals tusen plutselig skulle stemme på et ukjent parti .

Det kommer aldri til skje

 

Nå må små partier få tid til å bygge seg opp til de er store nok til å kunne være på stortinget .

Det gjøres gjennom lokalvalgene

 

jeg skal gi deg et konkret eksempel på hva som skjer når mange stemmer på forskjellige mikroparti .

Hvis du er så gammel at du husker valget i 2005 så ble det borgerlig flertall.

 

Likevel så fikk AP forsette fordi ingen av de borgerlige var store nok til kunne gå forbi

Midtpartiene fikk også liten innflydelse da de kom under sperregrensen

AP og Co kunne forsett til magge borgers forargelse

 

Så man må passe seg at dette ikke skjer igjen

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Det som aldri kommer til å skje er at de som mener at noe aldri kommer til å skje (og derfor har gitt opp og ikke gidder) kommer til å få se de endringene de ønsker. Kun ved handling kan en forme verden. Hvordan fikk vi ellers rovere plassert på Mars?

Lenke til kommentar

har loven om overvåking blitt endelig vedtatt? ( i norge)

 

Ja, den iverksettes 1. Juli, i år.. Kilde

Aftenposten er de første jeg har sett skrevet om dette, de publiserte en artikkel idag.

 

Selv er jeg veldig spent på å se media og politikernes reaksjon når tennåringer blir saksøkt og kan risikere fengsel for å ha lastet ned torrents.

 

Jeg er ikke mest sjokkert over at folket ikke hadde noe å vi fikk si om saken, at private aktører er de som skal tjene pengene sine på dette eller at straffene kommer til å bli strenge. Det jeg er sjokkert over er at det ingen som vet at loven snart finnes..

Endret av 1-600-doctorb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som aldri kommer til å skje er at de som mener at noe aldri kommer til å skje (og derfor har gitt opp og ikke gidder) kommer til å få se de endringene de ønsker. Kun ved handling kan en forme verden. Hvordan fikk vi ellers rovere plassert på Mars?

 

Før de kunne plaser noe på mars , eller månen for den saks skyld så foreredet de seg til det .

Dette samme gjør et lite parti når de blir store nok til at alle vil ha det på stortinget

før det vil de være så små at den innflytelse de eventuelt ville få vil drukne bland all de andre partiene.

 

Siden det er restantene som står for diskusjonen så må man ha mere en resepttant før det skal ha noe for seg

er man et mikroparti så vil man heller ikke få noen resepttant.

Derfor må partiet bli stort nok

 

Det må bl.a ha 500 stemmer/ tilhengere før det for lov til kalle seg for et parti.

Et mikro parti vil neppe få mere n noen få tusen stemmer og det blir for lite

Lenke til kommentar
Venstre blir et klarere og klarere valg for meg i årets stortingvalg. Folk flest vil stemme AP, H og FRP....
Det tenke jeg også helt til jeg skjønte at venstre er et av de mest liberale partiene når det gjelder innvandring... Nå er jeg ikke sikker lenger.

 

Jeg tenker det samme som deg. Innvandringsspørsmålet veier så sterkt at det utelukker venstre. Jeg kommer ikke til noen annen konklusjon enn at piratpartiet er det eneste jeg kan stemme på i år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke heller vi som kan litt om dette bli politikere da ?

 

Det er vel en ganske grei sammenheng her:

 

De som søker makt, ønsker økt kontroll og er for ubegrenset overvåking. De som er mot ubegrenset overvåking, ønsker ikke økt kontroll og søker ikke makt.

 

Det er kanskje sånn, mener jeg å ha oppfattet, at noen av de største politikerne ikke egentlig ønsket å bli politikere men så seg tvunget til stille? Noe sånn kan jo skje igjen nå.

Lenke til kommentar

Når det gjelder å stemme på mikropartier som Piratpartiet eller ikke, så husk nå hvorfor dere vurderer å stemme på dem. Dere vil definitivt ikke stemme på dem fordi dere tror dere bidrar til at de skal stille regjering. Jeg tror med sikkerhet at jeg kan si at dere neppe stemmer på dem for at dere tror de kan få nok mange plasser på Stortinget til å avgjøre i avstemminger som angår overvåking/rettigheter/internett.

 

Når dere, som meg, tenker på å stemme på piratpartiet, så er det kanskje noen litt mer bakkenære grunner til dette:

- dere ønsker å sende et signal til de større partiene om at det de driver på med faller ikke i din smak,

og

- dere håper å bidra til at Piratpartiet skal få nok stemmer og omtale til at de blir tatt seriøst, seriøst nok til at de inkluderes i mediebildet og får være med på å ta del i debatten.

 

PiratPartiet er ikke et parti som skal stille et helhetlig statsbudjett og fullstendig partiprogram. Ingen forventer at Pensjonistpartiet jobber hardt for å løse utfordringene i skolevesenet heller, eller at SenterPartiet er det første til å finne ut hvordan man skal stimulere vekst i boligmarkedet i Oslo. PiratPartiet har et spesialfelt, og det er et tydelig definert felt. Når de blir tatt med i diskusjonene, er det en spesiell type diskusjoner de kommer til å bli invitert med i. Og når de først er der, er det forventet at de er de som har det tydeligste budskapet og kommer til å forme debattene de deltar i.

 

Hvis du vurderer å stemme på PiratPartiet, er det ikke på grunn av deres program på formueskatt, innvandring, distriktpolitikk. Det er kanskje heller ikke fordi du tror de kan komme over sperregrensa, for det er en longshot. Det er nok fordi du liker det de sier, og vil at flere skal høre på det de sier.

 

Ditt bidrag er å vise at noen følger med på det som skjer, og faktisk synes dette er viktig nok til å se bort fra den vanlige partipolitikken og gi varsler-partiet en stemme, oppmerksomhet, og forhåpentligvis en klar og tydelig tilstedeværelse i media.

 

Så kan kanskje målet være for dem å komme over sperregrensa på sikt. Nå handler det først og fremst om å få de viktige spørsmålene fram i debattene.

 

Jeg skulle ønske en stemme på Venstre kunne ha gitt det samme. Men er det en ting som er sikkert, så er det at Venstre nå sloss for sin posisjon i Regjering. De kommer til å prioritere helt anderledes enn det de kan tillate seg nå i opposisjon. Akkurat nå blåser de litt liv i denne debatten fordi de trenger å skille seg fra Høyre og FrP. Når de skal forhandle om å gå inn i regjering må de derimot dyrke sine likheter. Og vi har jo sett hva som skjer når Venstre er i regjering. Jeg husker Dørum.

 

Det er rimelig trygt å stemme på mikropartier i Norge ved dette valget. Vi har ikke en 50-50 deling mellom to partier her, og hvem som styrer i regjering etter valget synes allerede å være tydelig. Spørsmålet er jo bare om Venstre og de andre småborgerlige partiene får dele cred eller ikke. Min og din stemme der betyr ingenting, det er ytterst få som vurderer å stemme denne veien. Men for PiratPartiet så betyr faktisk hver stemme noe, fordi det de sloss for er ikke makt, men å få framlegge sine/våre synspunkt i debatt.

 

Der kan vi bidra.

 

Der bidrar vi allerede, gjennom diskusjonsforumet her, nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror piratpartiet kan komme inn på stortinget om alle som har lyst til å stemme på dem gjør det, utenom å tenke på om de blir store nok eller ikke. Tror det største hinderet er folk som stemmer noe annet fordi de tror de ikke vil komme over sperregrensen, da får de selvfølgelig større sjanse for ikke å gjøre det. Pga stemmene fra sverige (7.1%) så fikk de 2 representanter inn på europaparlamentet. Så det viser jo at folk er villige til å stemme på dem.

Lenke til kommentar
Venstre blir et klarere og klarere valg for meg i årets stortingvalg. Folk flest vil stemme AP, H og FRP....
Det tenke jeg også helt til jeg skjønte at venstre er et av de mest liberale partiene når det gjelder innvandring... Nå er jeg ikke sikker lenger.

 

Samme her du. Jeg kan ikke stemme Venstre pga innvandringspolitikken deres. Ser en bort fra den så hadde de nok ligget brukbart an, men innvandringspolitikk er viktig for meg, så det trumfer en god personvernpolitikk.

Lenke til kommentar

Kan ikke heller vi som kan litt om dette bli politikere da ?

Jo, det er jo akkurat det du bør. Partier er jo i bunn og grunn medlemsorganisasjoner, og politikken de fører styres ikke fra toppen, men fra det landsmøtene vedtar. Hvis man ønsker å påvirke politikken i større grad enn ved å stemme, er det lett å melde seg inn i parti og delta.

Endret av Mathias-S
Lenke til kommentar

Venstre står ikke alene. Piratpartiet er også et parti for individets rett til privatliv.

 

Intill dere er på Stortinget har det desverre ingenting å si. Og selv da kommer dere nok bare i første omgang inn fra Oslo så før dere har 4% så får fremdeles piratsaken mer tyngde fra å stemme på Venstre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne likt å høre hva venstre har å si til det som kommer frem i denne artikkelen. Kan trekke ut blant annet dette:

 

Den hendelsen er sett på som en flause innad i Venstre, men det er over 10 år siden, representerer ikke dagens partiprogramm eller politikere og representerer ikke dagens Venstre.

 

Hva innvandringspolitikk anngår som enkelte nevner her så er den nok ikke like ekstrem som enkelte kanskje har et bilde av. Den har først og fremst fokus på å være human. Det vil blant annet si at det er viktig å ha betydelig kortere sakbehandlingstider sånn at ikke folk blir værende her i årevis. Og ja, vi vil behandle asylbarn bedre. Deres behov må veie tyngre enn det gjør i dag. Og ja, vi vil åpne for mer arbeidsinnvandring. Men på den andre siden vil vi åpne for raskere utsending av kriminelle og bedre satsing på integrering. Vi vil feks gjøre det lettere for innvandrerkvinner å komme ut i jobb med å senke arbeidsgiveravgiften for dem midlertidig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette har lite med venstre/hoyere å gjoere. Den tekonologiske utviklingen de siste årene har vaert enorm. Det er på tide å sette opp lover og systemer foer det er for seint. Det burde vaere 100% ulovlig og straffes hardt for politikere å gjoere saker bak ryggen til folket, uansett det gjelder "landets sikkerhet" eller ikke.

 

Jo, man unngår sånne dumme ting som dette:

http://www.aftenposten.no/kultur/Na-blir-piratvirksomhet-pa-nett-lett-a-avslore-7225202.html#comment-924942466

 

...Ved å stemme Venstre...

Lenke til kommentar
Tror det største hinderet er folk som stemmer noe annet fordi ...

Mitt største hinder for å stemme Piratpartiet er at jeg ikke kan stille meg 100% bak det lille program de foreløbig har. Da stemmer jeg heller et parti jeg kanskje heller ikke kan stille meg 100% bak, men som i hvert fall ønsker å påvirke flere saker enn én.

Lenke til kommentar

Hvis man skal følge at valget man tar skal ha noe for seg så må man stemme på et parti som har muligheter til å komme inn.

Selvfølgelig så stemmer man på det partiet som har flest saker du er enig i

 

Problemet er jo at man vanligvis vektlegger de forskjellige sakene

Og da kan det være at det partiet man er mest ening med også har en sak man er helt i mot

 

Hvilket av partiene er det som kan IT ?

FRP er vel et relativ moderne parti . Da gjetter jeg at det er de som er bast på IT

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...