Gå til innhold

Tråden for egne og andres dashcam-videoer


Runar

Anbefalte innlegg

Eldre mann eller ikke: Han hadde klar bane i sitt kjørefelt og kjørte derfor inn på veien. Det er den som kjører forbi en annen i motgående kjøreretning som skal være ekstra aktpågivende og varsom. Du så han nok ikke idet du startet forbikjøringen din, men jeg mener at du heller burde vurdert å kjøre forbi etter campingplassen, ettersom man med en viss trafikkmodenhet vet at det som regel finnes et T-kryss ved sånne campingplasser. For øvrig bra at du varslet med lyshorn så lenge situasjonen allerede hadde oppstått.

Sist jeg sjekket var det vikeplikt ved utkjøring på veien der, og den gjelder visst all trafikk på den aktuelle veien man kjører ut på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

skal med glede stå for at jeg skulle ønske den forbikjøringen ikke fant sted. Med en gang jeg fikk øye på bilen begynte jeg å blinke med lyshornet, for å skaffe oppmerksomheten hans. Hadde kanskje gått værre hvis ikke? Men så på videoen på pcen isted at det var en eldre mann

 

Eldre mann eller ikke: Han hadde klar bane i sitt kjørefelt og kjørte derfor inn på veien. Det er den som kjører forbi en annen i motgående kjøreretning som skal være ekstra aktpågivende og varsom. Du så han nok ikke idet du startet forbikjøringen din, men jeg mener at du heller burde vurdert å kjøre forbi etter campingplassen, ettersom man med en viss trafikkmodenhet vet at det som regel finnes et T-kryss ved sånne campingplasser. For øvrig bra at du varslet med lyshorn så lenge situasjonen allerede hadde oppstått. 

 

Njet, her var det kamerabilen som kjørte i på feil side av veien og den har vikeplikt for møtende trafikk.

 

Feil side har ikke noe å si så lenge den som skal ut på veien har vikeplikt for all trafikk

Den som kjører forbi har forkjørsrett over den som skal ut på veien

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel. Den tolkningen er vel litt diskutabel med tanke på at I dette tilfellet er det definitivt kamerabil som har vært uaktsom og gjort en feilvurdering og kjørt forbi på en strekning med av/påkjørsler.

Sett deg selv I bilen til den eldre mannen som skulle inn på forkjørsvei og svinge til høyre.  Da er naturligvis all fokus rettet mot venstre, det er vel ingen som sjekker om det kommer en bil fra høyre I feil kjørebane. Det gjør ihvertfall ikke jeg!

Lenke til kommentar

Vel. Den tolkningen er vel litt diskutabel med tanke på at I dette tilfellet er det definitivt kamerabil som har vært uaktsom og gjort en feilvurdering og kjørt forbi på en strekning med av/påkjørsler.

Sett deg selv I bilen til den eldre mannen som skulle inn på forkjørsvei og svinge til høyre.  Da er naturligvis all fokus rettet mot venstre, det er vel ingen som sjekker om det kommer en bil fra høyre I feil kjørebane. Det gjør ihvertfall ikke jeg!

Etter mitt beste skjønn må jeg si meg uenig med deg her. Så godt som alle veier, også de med forkjørsvei har av og påkjørsler. Uten disse hadde hele poenget med FORKJØRSVEI vært bortkastet. Slik jeg ser det har fører av kamerabil helt klart sitt på det tørre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel. Den tolkningen er vel litt diskutabel med tanke på at I dette tilfellet er det definitivt kamerabil som har vært uaktsom og gjort en feilvurdering og kjørt forbi på en strekning med av/påkjørsler.

Sett deg selv I bilen til den eldre mannen som skulle inn på forkjørsvei og svinge til høyre.  Da er naturligvis all fokus rettet mot venstre, det er vel ingen som sjekker om det kommer en bil fra høyre I feil kjørebane. Det gjør ihvertfall ikke jeg!

Det vil uansett bli din feil om du kjører utpå veien og det kommer en bil i mot

Det er ingen tolkning inne i bildet

Lenke til kommentar

 

Vel. Den tolkningen er vel litt diskutabel med tanke på at I dette tilfellet er det definitivt kamerabil som har vært uaktsom og gjort en feilvurdering og kjørt forbi på en strekning med av/påkjørsler.

Sett deg selv I bilen til den eldre mannen som skulle inn på forkjørsvei og svinge til høyre.  Da er naturligvis all fokus rettet mot venstre, det er vel ingen som sjekker om det kommer en bil fra høyre I feil kjørebane. Det gjør ihvertfall ikke jeg!

Etter mitt beste skjønn må jeg si meg uenig med deg her. Så godt som alle veier, også de med forkjørsvei har av og påkjørsler. Uten disse hadde hele poenget med FORKJØRSVEI vært bortkastet. Slik jeg ser det har fører av kamerabil helt klart sitt på det tørre.

 

 

Bare så det er sagt, FORSKJØRSVEIER har også strekninger der det ikke er av og påkjørsler og som er trygge å kjøre forbi.

 

Vi kan gjerne være uenige.   Kamerabil har etter min mening ikke vist tilstrekkelig aktsomhet når han har foretatt en forbikjøring på en strekning med av/påkjørsler.  Det er ihvertfall det jeg har lært I min trafikkopplæring, ikke igangsett en forbikjøring når det er potensielle farer/hindringer på strekningen foran, og en av/påkjørsel er I mine øyne I aller høyeste grad en potensiell fare.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi kan selvsagt være uenige, men forskjellen mellom å kjøre inn på en vanlig vei og en med forkjørsrett er jo nettopp vikeplikten, at du skal vike for alle, ikke bare de fra høyre. I dette tilfellet trår jo begge bestemmelser inn, generell høyreregel og forkjørsrett. Ved et sammenstøt er jeg ikke et fnugg i tvil om hvem alene ville fått skylden.

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt, FORSKJØRSVEIER har også strekninger der det ikke er av og påkjørsler og som er trygge å kjøre forbi.

 

Vi kan gjerne være uenige.   Kamerabil har etter min mening ikke vist tilstrekkelig aktsomhet når han har foretatt en forbikjøring på en strekning med av/påkjørsler.  Det er ihvertfall det jeg har lært I min trafikkopplæring, ikke igangsett en forbikjøring når det er potensielle farer/hindringer på strekningen foran, og en av/påkjørsel er I mine øyne I aller høyeste grad en potensiell fare.

Hva lærte du om vikeplikt da? At den er absolutt, og at du har vikeplikt for all trafikk på en vei du skal inn på der du har vikeplikt?

 

Det er lov å kjøre forbi ved kryss så lenge det er en forkjørsvei.

 

Trafikkreglene sier blant annet det du kan lese under, noe som altså viser tydelig hvem som er idioten her, bilisten med kameraet virker for meg til å være ganske så uskyldig.

§ 12.Forbikjøring

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke

d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Bare så det er sagt, FORSKJØRSVEIER har også strekninger der det ikke er av og påkjørsler og som er trygge å kjøre forbi. Vi kan gjerne være uenige. Kamerabil har etter min mening ikke vist tilstrekkelig aktsomhet når han har foretatt en forbikjøring på en strekning med av/påkjørsler. Det er ihvertfall det jeg har lært I min trafikkopplæring, ikke igangsett en forbikjøring når det er potensielle farer/hindringer på strekningen foran, og en av/påkjørsel er I mine øyne I aller høyeste grad en potensiell fare.

Hva lærte du om vikeplikt da? At den er absolutt, og at du har vikeplikt for all trafikk på en vei du skal inn på der du har vikeplikt?Det er lov å kjøre forbi ved kryss så lenge det er en forkjørsvei.Trafikkreglene sier blant annet det du kan lese under, noe som altså viser tydelig hvem som er idioten her, bilisten med kameraet virker for meg til å være ganske så uskyldig.§ 12.Forbikjøring5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikked) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.

At noe ikke er ulovlig er ikke ensbetydende med at det er forsvarlig. Hadde UP registrert denne forbikjøringen kunne det fort blitt forelegg til kamerabilen.

Endret av Bond007
Lenke til kommentar

Vel. Den tolkningen er vel litt diskutabel med tanke på at I dette tilfellet er det definitivt kamerabil som har vært uaktsom og gjort en feilvurdering og kjørt forbi på en strekning med av/påkjørsler.

Sett deg selv I bilen til den eldre mannen som skulle inn på forkjørsvei og svinge til høyre.  Da er naturligvis all fokus rettet mot venstre, det er vel ingen som sjekker om det kommer en bil fra høyre I feil kjørebane. Det gjør ihvertfall ikke jeg!

 

Tror ikke det er diskutabelt. Vikeplikt er vikeplikt og gjelder alle som skal inn på vei enten med forkjørsrett eller med høyreregel, på samme måte i dette eksempelet som f.eks.

  • Høyreregel, du har vikeplikt for den som kommer fra høyre ut fra enveiskjørt gate (uansett om han kjører i feil kjøreretning)
  • Når du venter på biler i en rundkjøring (du har vikeplikt for alle som er inne i rundkjøringen)
  • når du kjører ut fra parkeringsplass (du har vikeplikt for alle, alltid)

osv.

 

På kjøreskolen lærer man utvilsomt å se begge veier når du kjører ut på veien. Hvis enhver billist på en vei alltid skal vike forbikjøringen sin, fordi det finnes en mulighet for at det kan komme en bil som vil svinge ut, ja da har vi ikke mange forbikjøringsstrekninger i Norge. 

 

Sett deg selv i bilen til den eldre mannen, og tenk f.eks at kamerabilen er et utrykningskjøretøy...   Da er naturligvis all fokus rettet mot venstre, det er vel ingen som sjekker om det kommer en bil fra høyre I feil kjørebane

 

EDIT: Vil bare legge til at om UP hadde sett denne hendelsen, ville de gitt bilen som bryter vikeplikt en advarsel og en oppfordring til å opptre hakket mer aktsomt. Politiet kan stort sett trafikkregler.

 

Ellers er dette et sted jeg selv ville vurdert å vente, ettersom at campingplassen nok er skiltet på forhånd, og det er en viss fare for billister som bare tenker sitt.

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...