Gå til innhold

Politiet tar ibruk skjulte laserkontroller


Anbefalte innlegg

 

Bruk av simulator er vanlig i treningsøyemed blant alt fra piloter og båtførere til golfspillere, og særlig blant piloter er simulatorbruk uvurdelig under opplæringen. Så hva får deg til å tro at man ikke kan forbedre sine kjøreferdigheter ved å kjøre bilsimulator som Gran Turismo?

 

Så du har altså tilgang til en simulator for bilkjøring som er like avansert som den som brukes til pilotopplæring?

Send meg pm om hvor, for dette vil jeg oppleve...

 

Samme utgifter kan komme av folk som går ut i gata totalt borte i sin smart telefon..

Sant nok, vi kan dra paraleller til alle uforutsette dødsfall med den utgiftsposten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mer egnet til rallykjøring kanskje.

På ingen mulige måter kan dataspill føre til bedre forståelse for en senere komplisert aktivitet man skal utføre. Forsvaret i USA beviste dette en gang for alle med ARMA...

Les innlegget mitt en gang til og bemerk blant annet: "Mer forståelse for hvordan en bil oppfører seg" og "En god sjåfør er han så absolutt ikke,"

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hvilken bil de har.

 

Om det er den kjipe 170hk Passat 4motion, eller om det er chippet 3,2 TSI Passat 4motion, eller om det er W212 E350 CDI 4matic, eller A4 2,0 TFSI Quattro, og selvfølgelig på hvilken vei det er.

 

Vet om tilfelle der politiet tok igjen en som kjørte over 200 km/t. De kjørte først fartsfantomet i møte, så snudde de og kjørte etter og de fortalte de hadde holdt 230 km/t for å ta han igjen. Dette var midt på vinteren. Så det kommer nok helt an på. Om man skal satse på å kjøre fra politiet er en vurdering man må ta.

FYI, de har tlf/radio osv. Og det beveger seg litt fortere enn gjennomsnittlige bil.

 

Skal du kjøre fra politiet så har du 4 muligheter.

 

Bil/Motorsykkel som gjør 250km/t +

Kjøre bilen/motorsykkelen i motsatt kjøreretning

Kjøre bilen/motorsykkel inn på småveier hvor du kan smyge deg unna, dette krever bil med gode vei egenskaper og bra aks. Samme for motorsykkel.

Kjøre motorsykkel og kjøre den over ett jorde/skauen eller ett sted hvor politiet med sin bil ikke kan forfølge.

 

Alt annet er pisspreik.

Lenke til kommentar

Nei blir ikke kvalm.

 

Deg om det.

 

Feil. Det kan gi bedre kjøreferdigheter.

Feil? Fordi det du skriver er fakta?

 

Da har du antageligvis bare spilt arkadespill fra Need for Speed serien eller lignende med håndkontroller. Det spillet jeg hadde i tankene var Gran Turismo.

Jeg sa ingenting om hva jeg selv har spilt, men du påsto tidligere at dette var nok. Les innlegget mitt på nytt..

 

Ja, det har du helt rett i, men jeg snakket om kjøreferdigheter.

Og kjøreferdigheter er å kunne styre en bil i et spill? Please..

 

 

Følelsen av bilen man kjører ja. Det hjelper lite å sanse disse om du ikke vet hvordan bilen reagerer og fungererer. Det er helt sant. Dette er noe man finner ut på sin egen bil relativt kjapt og det er som sagt flere variabler her som dekk, oppheng, vektfordelig, hjuldrift ol. Hvis man er godt kjent med dette så er man godt utrustet, og man blir kjent med disse om man blir kjent med bilen. Det du sier er helt sant om du setter deg rett i en bil og gir full pinne uten å vite hva du driver med og uten å kjenne bilen. Kjenner du bilen derimot, så kommer gode kjøreferdigheter innlært fra bilsimulator godt med mtp alt fra å fremprovosere sladd til å dra litt i brekket i en skarp sving der rompa på en forhjulstrekker kan begynne å skli ut.

 

Å sladde på snøføre i GT5 gir nok ikke noen særlig erfaring nei. Det eneste det gir deg er nok en følelse av hvordan bilen flyter på snøen og hvordan man kan hente inn dette. Det gir også en følelse av hvordan du innhenter kontrollen igjen, rattutslag, hvordan man justerer gassen for at bilen skal rette seg opp, hvordan man kan bruke håndbrekket. Det er som du sier sikkert ikke nyttig det når man skal prøve å sladde med sin egen bil på snøen. Selvfølgelig gjør kjøring på snøføre i GT5 deg bedre rustet til å kjøre på glatt vei.

Du motsier deg selv. Og hele poenget er jo, at du i et spill, mister de aller fleste påvirkningene du vil oppleve ute på en vei. Fra å spille vet du kanskje at du kan fremprovosere sladd med brekk, men ikke faen om du vet å kontrollere den eller innhente deg på bakgrunn av det alene, eller enkelt nok, hvor hardt du skal dra for å få "litt". Jeg syns du har krabba ut på ganske tynn is her nå. (is, høhø)

 

Bruk av simulator er vanlig i treningsøyemed blant alt fra piloter og båtførere til golfspillere, og særlig blant piloter er simulatorbruk uvurdelig under opplæringen. Så hva får deg til å tro at man ikke kan forbedre sine kjøreferdigheter ved å kjøre bilsimulator som Gran Turismo?

Forsvaret og store internasjonale selskaper bruker simulatorer utviklet helt spesifikt til akkurat dette. Slikt utstyr er ikke noe en typisk ungdom bare har tilgang til, og kan ikke sammenlignes. Uansett får ikke en pilot hoppe rett i et fly etter å ha kjørt flysimulator. Jeg ville ikke sagt at GT5 er en veldig realistisk bilsimulator.

 

Har du noen gang kjørt en bil?

 

EDIT:

 

 

D6jVCej.jpg

 

 

Endret av steinrawr
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Feil? Fordi det du skriver er fakta?

 

Jeg sa ingenting om hva jeg selv har spilt, men du påsto tidligere at dette var nok. Les innlegget mitt på nytt..

 

Og kjøreferdigheter er å kunne styre en bil i et spill? Please..

 

 

Du motsier deg selv. Og hele poenget er jo, at du i et spill, mister de aller fleste påvirkningene du vil oppleve ute på en vei. Fra å spille vet du kanskje at du kan fremprovosere sladd med brekk, men ikke faen om du vet å kontrollere den eller innhente deg på bakgrunn av det alene, eller enkelt nok, hvor hardt du skal dra for å få "litt". Jeg syns du har krabba ut på ganske tynn is her nå. (is, høhø)

 

Forsvaret og store internasjonale selskaper bruker simulatorer utviklet helt spesifikt til akkurat dette. Slikt utstyr er ikke noe en typisk ungdom bare har tilgang til, og kan ikke sammenlignes. Uansett får ikke en pilot hoppe rett i et fly etter å ha kjørt flysimulator. Jeg ville ikke sagt at GT5 er en veldig realistisk bilsimulator.

 

Har du noen gang kjørt en bil?

Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om og jeg antar ut ifra det du skriver at du aldri har kjørt Gran Turismo.

 

 

Sjåførene som har blitt plukket opp i Nissan GT Academy har sikkert ikke blitt bedre til å kjøre av å spille Gran Turismo (ironi)

http://jalopnik.com/5982998/gt-academy-drivers-cant-race-in-real-life-because-theyre-too-fast

http://jalopnik.com/expert-gran-turismo-players-dominate-at-actual-racing-949623867

 

De mottok i går også en pris. http://www.autosport.com/news/report.php/id/111681

 

Det bør vel egentlig ikke lenger være noe tvil om at å spille Gran Turismo kan forbedre kjøreferdighetene dine.

Lenke til kommentar

FYI, de har tlf/radio osv. Og det beveger seg litt fortere enn gjennomsnittlige bil.

 

Skal du kjøre fra politiet så har du 4 muligheter.

 

Bil/Motorsykkel som gjør 250km/t +

Kjøre bilen/motorsykkelen i motsatt kjøreretning

Kjøre bilen/motorsykkel inn på småveier hvor du kan smyge deg unna, dette krever bil med gode vei egenskaper og bra aks. Samme for motorsykkel.

Kjøre motorsykkel og kjøre den over ett jorde/skauen eller ett sted hvor politiet med sin bil ikke kan forfølge.

 

Alt annet er pisspreik.

:rofl:

Lenke til kommentar

Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om og jeg antar ut ifra det du skriver at du aldri har kjørt Gran Turismo.

 

youtubevideosnip

 

Sjåførene som har blitt plukket opp i Nissan GT Academy har sikkert ikke blitt bedre til å kjøre av å spille Gran Turismo (ironi)

http://jalopnik.com/5982998/gt-academy-drivers-cant-race-in-real-life-because-theyre-too-fast

http://jalopnik.com/expert-gran-turismo-players-dominate-at-actual-racing-949623867

 

De mottok i går også en pris. http://www.autosport.com/news/report.php/id/111681

 

Det bør vel egentlig ikke lenger være noe tvil om at å spille Gran Turismo kan forbedre kjøreferdighetene dine.

 

Jo, det er fortsatt all tvil. Selv disse på GT Academy får ikke sette seg rett inn i en bil, og dessuten kjører de på bane med instuktører.. En bane de kjenner inn og ut, etter å ha perfeksjonert seg gjennom et spill over lengre tid. Selvfølgelig hjelper det å kjenne banen godt, vite nøyaktig plassering og kjenne til når de må bremse og slikt. Så ja, jeg skal si meg enig med deg, det kan kanskje gjøre deg bedre, gitt at du kjører i fullt simulatoroppsett og har en profesjonell racinginstruktør.

 

Men i en hverdagssituasjon er ikke dette særlig relevant. Mannen i gata spiller bilspill med stikke, og i beste fall et enkelt FF-ratt med flappypads og dobbelbedaler på middels vanskelighetsgrad. Å ha spilt Forza eller GT5 da, tror jeg er mer til skade enn til nytte. Igjen, du skal som sjåfør samhandle med andre trafikanter, du skal tolke signaler du får fra ratt, bevegelse i bilen og analysere avanserte situasjoner samtidig som du skal føre et kjøretøy og forholde deg til lover, deriblant fysikkens.

 

Å kjenne et prinsipp eller en teori, betyr ikke at du kan utøve den praktiske ekvivalenten til dette uten videre. Det er ikke uten grunn at vi har flere års lærekjøring i Norge og en relativt lang føreropplæring i Norge. Og jeg tør å vedde testiklene mine på at mange av de på 16-20 år som tror at de er bedre å kjøre bil fordi de har kjørt på konsoll, har kjørt, eller kjører av veien som en konsekvens av at de overvurderer sin egen evne og vil prøve ting de fikk til i et spill.

 

EDIT:

Og dessuten er det ingen skjulte laserkontroller i GT5. Faktisk ingen laserkontroller i det hele tatt. Sånn bare for å få oss "back on track." (pun intended)

Endret av steinrawr
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er helt riktig.

Bilspill kan i beste fall lære en noe om å håndtere en bil rent mekanisk. Dette er den simpleste delen av å være en god sjåfør. Bilspillene gir ingen innsikt i, og oftest belønner opptreden som overhode ikke er kompatibel med å føre bil på offentlig veg.

 

Simulatortrening kan imidlertid være nyttig da man kan bruke de til å øve og teste på riktig opptreden i risikable situasjoner i trafikk som man ikke kan rasjonellt teste i virkelig trafikk. (Siden de gjerne er for farlige) En slik simulator vil imidlertid være noe helt annet enn bilspill slik vi kjenner de fra spillkonsoller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...