Gå til innhold

Politiet tar ibruk skjulte laserkontroller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes skilting av fartskamera er helt bakomhus, hvordan i huleste skjedde det?

Er vel noe med noe datalagrings-regler, man har krav på å vite når man kan bli avbildet/filmet.. Tror jeg.

Endret av Rotaderp
Lenke til kommentar

Det er mulig du har gått glipp av hvordan et demokrati i teorien skal fungere..

Men det er altså slik at vi har valgt inn noen mennesker som skal representere oss, disse menneskene utarbeider lovverk og forskrifter.

Når disse lovene og forskriftene ikke samsvarer med hva folk flest synes er greit har man en svikt i systemet, og regelverket er altså feil.

 

Fartsgrenser er en typisk ting vi ser dette med på svært mange strekninger.

 

Enkelte steder bruker de et prinsipp der de måler hvor fort folk kjører, og bruker dette som data for å fastsette fartsgrenser, slik er det ikke i Norge.

Det er egentlig den eneste riktige måten å gjøre det på, en slik fartsgrense vil nemlig stemme overens med hva folk flest mener er riktig.

Når folk flest får bestemme er det forenklet forklart slik at vi har et demokrati.

 

Så må du huske på at i Norge er det indirekte demokrati, så det er politikerne som bestemmer, ikke folket direkte. Flertallet bestemmer, derfor er fartsgrensene slik. Det er alltids rom for forbedring, men per dags dato må du forholde deg til lover og regler.

 

Du kan ikke bare gå rundt å ta livet av folk fordi du mener at det bør være lov.

 

Tilpass deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

kostnader kontra det å bruke opp skilt de har liggende er vel en avgjørende faktor på akkurat dette. Også om de kun har planlagt en fartsgrense der så er det bak mål å investere i diodeskilt.

 

De kan enn så lenge grunnet tid igjen før veien og arbeid i og rundt den er ferdig bevist ha valgt skilt med hvitt senter. Eller som du frykter kan 60 være en endelig avgjørelse.

Trenger du og snylteren grunnen for denne avgjørelsen regner jeg med at dere vet bedre hvor nærmeste trafikkstasjon ligger enn hva jeg gjør.

 

E: beklager dobbeltpost, men sitter på telefonen.

Bryr meg egentlig ikke så stort om det da jeg ikke kjører der daglig. Er bare en av vennene mine som bor på den siden av byen, så 60 skal jeg klare de få gangene jeg kjører der :p

Men syns fortsatt det er litt fjernt.

 

Nå er det mye med Norge og veier som ikke holder mål, så er ikke overrasket :p

Lenke til kommentar

En ting som jeg finner latterlig tragisk. Ja, jeg er 18 og har hatt lappen i 6 måneder osv så jeg er fersk blablabla. Kl 02 på natten kommer jeg susende nedover E6 i 140-160. Er ikke en bil på sikkert 5km. Plutselig kommer onkel og stopper meg, jeg mister lappen klart og bot.

 

Når jeg kjører så fort mitt på natten er jeg kun til fare for meg selv og autovernet. Hadde jeg kræsjet ville jeg mest sannsynlig død, dette ville kostet staten 2-3millioner og veldig trist for familie. Sannsynligheten her for å kræsje er relativt liten.

 

Men nå er det rushtid ut av oslo, kommer inn på 4-felten rett utenfor oslo E6 rettning gardermoen. Farten er ca 80-100km/t. De ligger 20-50 biler med 10 meter mellomrom, en av de 20-50 bilene bremser ned for å slippe til en tulling som hiver seg ut i feltet hans. BAM, han bak smeller inn fordi han hadde for liten avstad. BAM,BAMBAMBAMBAMBAMBAMBAMBAMBAM. Massekollisjon pågrunn av for liten avstad, skadene hoper seg opp i mange millioner og 30% av de som var med fikk varige skader i nakken og må ha hjelp resten av livet.

 

Folk som kjører har for liten avstand! Er 1000x ganger værre en det som kjører fort når veien er fri og føret/været tilsier at det er forsvarlig.

 

Leste forøvrig en sak i VG. Her hadde UP vært på øvelse, de kommer hjem og kjører gjennom oslofjord tunnelen. Dette var ganske nylig etter fartsgrensen ble endret til 70, fra 80 grunnet spesielle forhold.

 

 

 

Flott sammenligning. Tror det er bra du mistet lappen!

 

Hvordan kan politiet ha sett deg om det ikke var noen biler på veien i det hele tatt?

 

De kan ta det igjen, ja. Men om du kjører i 140-160km som du sier, så tviler jeg på at de tok deg igjen uten å ha sett deg først.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så må du huske på at i Norge er det indirekte demokrati, så det er politikerne som bestemmer, ikke folket direkte. Flertallet bestemmer, derfor er fartsgrensene slik. Det er alltids rom for forbedring, men per dags dato må du forholde deg til lover og regler.

 

Du kan ikke bare gå rundt å ta livet av folk fordi du mener at det bør være lov.

 

Tilpass deg.

 

Et indirekte demokrati som vi har er selvsagt ikke optimalt.

Jeg kommer til å bryte fartsgrensene så lenge jeg mener de ikke henger på greip, jeg holder meg da innenfor grensen for å miste sertifikatet.

 

Jeg betviler sterkt at folk flest mener det skal være greit å utøve drap på andre mennesker.. Nå forveksler du demokrati med anarki.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tydelig at du er fersk når du løper rundt og innbiller deg at du kun er farlig for deg selv om natten.

 

AtW

 

På motorveien og uten andre biler i syne. Ja.

 

Ja dæven, de vil ditt eget beste, og passer på deg ettersom du tydeligvis ikke klarer det selv.. For noen hensynsløse jævler!

 

Det er sånne her holdninger jeg blir kvalm av å se. Sannsynligheten for at du kræsjer når du kjører i 140-160 er nok større enn du tror. Kommer først bilen ut av kontroll her, er det lite du får gjort. I tillegg er du også en uerfaren sjåfør med tanke på tid du har hatt førerkort. Holdningene dine tilsier enda mer at du er en uerfaren sjåfør.

Fint at vi har forskjellig mening da, ja jeg sa jeg var fersk og har sikkert mye å lære. Sa at sjangsen er der ja og er fulltklar over den. Men jeg synes folk som ligger tett skaper mye farligere situasjoner og oftere enn folk som kjører fort når det er lite trafikk.

 

Flott sammenligning. Tror det er bra du mistet lappen!

 

Hvordan kan politiet ha sett deg om det ikke var noen biler på veien i det hele tatt?

 

De kan ta det igjen, ja. Men om du kjører i 140-160km som du sier, så tviler jeg på at de tok deg igjen uten å ha sett deg først.

 

Har lappen jeg, var bare ett eksempel. Glemte og nevne det muligens.

Men selvom det ikke er noen andre biler på veien kan politiet ta meg fordi dem har begynt og stå oppe på bruer med laser. Også uniformert bil på neste avkjøring.

 

Politiet tar deg ganske lett igjen hvis du ligger i 140-160km/t. Det er når du passerer 200km/t at det blir litt værre. Og hvis du ser på de bilene dem kjører så skal du ha rimelig grei bil for å kjøre fra dem på motorveien. Tettstrøk blir litt annerledes.

Lenke til kommentar

 

 

På motorveien og uten andre biler i syne. Ja.

 

 

Fint at vi har forskjellig mening da, ja jeg sa jeg var fersk og har sikkert mye å lære. Sa at sjangsen er der ja og er fulltklar over den. Men jeg synes folk som ligger tett skaper mye farligere situasjoner og oftere enn folk som kjører fort når det er lite trafikk.

 

 

 

Har lappen jeg, var bare ett eksempel. Glemte og nevne det muligens.

Men selvom det ikke er noen andre biler på veien kan politiet ta meg fordi dem har begynt og stå oppe på bruer med laser. Også uniformert bil på neste avkjøring.

 

Politiet tar deg ganske lett igjen hvis du ligger i 140-160km/t. Det er når du passerer 200km/t at det blir litt værre. Og hvis du ser på de bilene dem kjører så skal du ha rimelig grei bil for å kjøre fra dem på motorveien. Tettstrøk blir litt annerledes.

Dieselpassater med nautomat er da ikke så fantastisk? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kommer til å bryte fartsgrensene så lenge jeg mener de ikke henger på greip, jeg holder meg da innenfor grensen for å miste sertifikatet.

 

Kjører du penere dersom du vet at det er kontroll? Kommer du til å holde fartsgrensen dersom det blir mer vanlig med skjulte kontroller?

 

Er ikke sikker på hvor mange prikker du får dersom du kjører for fort, men åtte prikker er nok til at du mister lappen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så bra at det aldri er fotgjengere og andre myke trafikanter ute om natten da.

 

AtW

Sorry ass, men alt du sier virker som du trekker ut av ræva di. Øhhhh, hvor mange fotgjengere går rundt på motorveien? ingen. Selvom jeg kjører i 200 på motorveien kl 02. Betyr ikke at jeg gidder å kjøre i 60, i 30. Rett og slett fordi jeg veit det straffer seg så sykt mye mer.

 

Dieselpassater med nautomat er da ikke så fantastisk? ;)

 

Ja hvertfall når de har 250hk+

Lenke til kommentar

Selvom jeg kjører i 200 på motorveien kl 02. Betyr ikke at jeg gidder å kjøre i 60, i 30. Rett og slett fordi jeg veit det straffer seg så sykt mye mer.

 

Hvorfor kjøre i 200? Mister du kontrollen er skadene katastrofale. Blir du most inn i autovernet dør du på stedet. Det er trist det er så mange som ikke har mer å leve for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor kjøre i 200? Mister du kontrollen er skadene katastrofale. Blir du most inn i autovernet dør du på stedet. Det er trist det er så mange som ikke har mer å leve for.

 

Har noen spørsmål og spørre deg. Er du gutt? Var du 18 når du fikk lappen? Bodde du utenfor byen? Hvis ja på disse 3 spørsmålene så tror jeg du skjønner hvordan det er. Og ja fult klart over at jeg dør osv osv. Men heller dø i 200km/t en å bli lam i 100km/t og ligge som en grønnsak resten av livet.

Lenke til kommentar

 

Sorry ass, men alt du sier virker som du trekker ut av ræva di. Øhhhh, hvor mange fotgjengere går rundt på motorveien? ingen. Selvom jeg kjører i 200 på motorveien kl 02. Betyr ikke at jeg gidder å kjøre i 60, i 30. Rett og slett fordi jeg veit det straffer seg så sykt mye mer.

 

 

 

Ja hvertfall når de har 250hk+

Hva er toppfarten på en sånn skrothaug?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har noen spørsmål og spørre deg. Er du gutt? Var du 18 når du fikk lappen? Bodde du utenfor byen? Hvis ja på disse 3 spørsmålene så tror jeg du skjønner hvordan det er. Og ja fult klart over at jeg dør osv osv. Men heller dø i 200km/t en å bli lam i 100km/t og ligge som en grønnsak resten av livet.

 

Hva har det med noe som helst å gjøre? Hvis du er redd for å bli lam når du kjører i 100 km/t så kjør i en lavere hastighet. I din situasjon er det bedre om du lar bilen stå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Politiet har ressurser til mye må jeg si, med tanke på hvor mye de klager.

 

Det blir drept noe rundt 200 mennesker i trafikken hvert år, milevis over dødsfall fra drap og omtrent på linje med dødsfall relatert til narkotika (Og disse tar sjeldent med seg andre). Ikke unaturlig at trafikk da er høyt prioritert for politiet, uten at det nødvendigvis betyr at de mener de har tilstrekkelig resurser for å følge opp alt annet som også faller inunder deres felt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir drept noe rundt 200 mennesker i trafikken hvert år, milevis over dødsfall fra drap og omtrent på linje med dødsfall relatert til narkotika (Og disse tar sjeldent med seg andre). Ikke unaturlig at trafikk da er høyt prioritert for politiet, uten at det nødvendigvis betyr at de mener de har tilstrekkelig resurser for å følge opp alt annet som også faller inunder deres felt.

Og det dør rundt 500 mennesker som tar livet sitt, enda kutter man i psykiatrien.

At det dør noen når mennesker velger sette seg i et kjøretøy som veier 2000kg som går i gjennomsnitt 60km/t ? ganske normalt vil nå jeg si..

Lenke til kommentar

Kjører du penere dersom du vet at det er kontroll? Kommer du til å holde fartsgrensen dersom det blir mer vanlig med skjulte kontroller?

 

Er ikke sikker på hvor mange prikker du får dersom du kjører for fort, men åtte prikker er nok til at du mister lappen.

 

Jeg kjører helst alternative veier, de fleste steder er det omveier å ta, jeg tar gjerne de i stedet.

Jeg vet svært godt hva som gjeldler av sanksjoner både i form av prikker og bøter.

 

 

Politiet tar deg ganske lett igjen hvis du ligger i 140-160km/t. Det er når du passerer 200km/t at det blir litt værre. Og hvis du ser på de bilene dem kjører så skal du ha rimelig grei bil for å kjøre fra dem på motorveien. Tettstrøk blir litt annerledes.

 

Tar lett igjen en som holder 160?

Tja, hvis de ligger i 100 og du passerer de i 160.. Hvor lang tid tror du det tar før de har samme hastighet som deg? Og hvor lang tid før de har tatt deg igjen?

 

De tallene kan overraske mange, det tar nemlig sin tid.

I tillegg er de fleste bilene til politiet ganske så dølle, selv om de har noen som funker helt greit.

 

 

Så bra at det aldri er fotgjengere og andre myke trafikanter ute om natten da.

 

På motorvei skal det være kun et begrenset antall myke trafikanter.

 

Det blir drept noe rundt 200 mennesker i trafikken hvert år, milevis over dødsfall fra drap og omtrent på linje med dødsfall relatert til narkotika (Og disse tar sjeldent med seg andre). Ikke unaturlig at trafikk da er høyt prioritert for politiet, uten at det nødvendigvis betyr at de mener de har tilstrekkelig resurser for å følge opp alt annet som også faller inunder deres felt.

 

2-300 liv i året er det verdt å forsøke å gjøre noe med..

Men hvor mange av disse omkommer på flerfeltsvei? Og hvor mange på vei med møtende trafikk?

 

Kanskje vi heller burde satt inn ressursene mot sykehusene? Hvis alle sykehus hadde vært på samme nivå som den beste fjerdedelen av de ville vi kunne spart opptil 7000 liv i året.. DET er relevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...