Gå til innhold

Politiet tar ibruk skjulte laserkontroller


Anbefalte innlegg

Politiet tar deg ganske lett igjen hvis du ligger i 140-160km/t. Det er når du passerer 200km/t at det blir litt værre. Og hvis du ser på de bilene dem kjører så skal du ha rimelig grei bil for å kjøre fra dem på motorveien. Tettstrøk blir litt annerledes.

Det kommer helt an på hvilken bil de har.

 

Om det er den kjipe 170hk Passat 4motion, eller om det er chippet 3,2 TSI Passat 4motion, eller om det er W212 E350 CDI 4matic, eller A4 2,0 TFSI Quattro, og selvfølgelig på hvilken vei det er.

 

Vet om tilfelle der politiet tok igjen en som kjørte over 200 km/t. De kjørte først fartsfantomet i møte, så snudde de og kjørte etter og de fortalte de hadde holdt 230 km/t for å ta han igjen. Dette var midt på vinteren. Så det kommer nok helt an på. Om man skal satse på å kjøre fra politiet er en vurdering man må ta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg kjører så fort mitt på natten er jeg kun til fare for meg selv og autovernet. Hadde jeg kræsjet ville jeg mest sannsynlig død, dette ville kostet staten 2-3millioner og veldig trist for familie. Sannsynligheten her for å kræsje er relativt liten.

Uforventet død i en ulykke var i 2011 estimert til 11,3 millioner norske kroner.

Jeg er villig til å grave deg opp av grava for å jobbe inn det som går den veien over min skattesedel...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uforventet død i en ulykke var i 2011 estimert til 11,3 millioner norske kroner.

Jeg er villig til å grave deg opp av grava for å jobbe inn det som går den veien over min skattesedel...

Nå er det ikke alle som er enige i at tapt mulig skatteinntekt er et "tap" for staten, det er vel mer en mulig gevinst. Hva med de som flytter til Spania for å jobbe, "koster" de staten mye penger i tapt skatteinntekt da?

Lenke til kommentar

Nå er det ikke alle som er enige i at tapt mulig skatteinntekt er et "tap" for staten, det er vel mer en mulig gevinst. Hva med de som flytter til Spania for å jobbe, "koster" de staten mye penger i tapt skatteinntekt da?

Det er ikke tapt mulig skatteinntekt.

Tenk litt lenger enn det.

SykehusUTGIFTER.

UTGIFTER for sykepenger til de etterlatte.

UTGIFTER til oppryddingsarbeide.

UTGIFTER til administrasjon i skatteetat, rettsvesenet (skifteretten etc.), medisinske institusjoner etc.

 

Lista strekker seg langt forbi rene skatteinntekter til staten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke tapt mulig skatteinntekt.

Tenk litt lenger enn det.

SykehusUTGIFTER.

UTGIFTER for sykepenger til de etterlatte.

UTGIFTER til oppryddingsarbeide.

UTGIFTER til administrasjon i skatteetat, rettsvesenet (skifteretten etc.), medisinske institusjoner etc.

 

Lista strekker seg langt forbi rene skatteinntekter til staten.

Er vel ikke store sykehusutgiftene om karen kjører seg ihjel vel? Trodde det var begravelsesbyrå som drev med slike ting. Det er vel de etterlatte som må betale det isåfall. Hvor mye koster en begravelse i dag? 30-40k? De som ordner med dette trekker vel dette rett fra kontoen hans, før de deler pengene.

 

Blir vel lite penger de etterlatte har noe krav på da han antageligvis ikke har barn og kone eller andre som er avhengige av han økonomisk.

 

Utgiftene til opprydningsarbeide er ikke noe særlig store da dette sannsynligvis blir tatt hånd om av offentlige organer og jeg ser ikke for meg at dette går ut på anbud el. til private selskap slik at det blir en direkte utgift for staten. Det eneste jeg kan se for meg er om det er noe ekstraordinær opprydning der det kreves spesialkompetanse, eller om det er et vanskelig sted der de trenger å hyre inn firma som har patentert utstyr til å skyte inn og bygge opp autovern. Det jeg vet er at det sannsynligvis blir hyret inn en bergingsbil fra et selskap som NAF, Falck eller Viking, men disse får sin betaling ved at de tar beslag i bilen og tar vrakpanten.

 

Utgiftene til administrasjon er faste utgifter likevel og blir for teit å ta med inn i sammenligningen. Hvis man likevel skal ta det med inn i sammenligningen så kan man se på det i det lengre løp at man sparer mange slike utgifter da han dør tidligere, men også det blir jo for dumt.

 

Medisinske institusjoner kan tjene på det om han er listet som organdonor eller gir kroppen sin eller deler av den til forskning.

 

Så jeg vet ikke helt hvem så må "tenke litt lenger" enn det jeg...

Lenke til kommentar

Hehe, du er ikke av typen som evner å se "det store bildet" samtidig som du betviler kostnadsoverslag som oppdateres årlig...

 

Never argue with idiots, they drag you down to their level and beat you with ecperience :D

Kanskje du heller skal bidra med tall som støtter dine meninger som sier hvor mye ting koster?

Lenke til kommentar

Hva du får gjort om du mister kontroll over bilen i 140-160 km/t kommer an på hvilken bil du har og hvilket oppheng den har. Men det mest viktigste er hvilke dekk du kjører med.

 

Er sjåfør på 18 år kan være erfaren fra TV-spill som Gran Turismo og motorsport, så han kan ha god kjennskap med å håndtere bilen når den kommer ut av kontroll.

 

Det som gjør meg kvalm er når folk uten peiling uttaler seg...

 

Blir du kvalm når du ser dine egne ord skrives i kommentarfeltet?

 

En 18-åring som tror han er en bedre sjåfør fordi han har spilt bilspill, er en person jeg helst ikke ville møtt i trafikken... Ja, mange spill kan gi deg bedre reflekser, raskere logisk resonnement og en evne til å se detaljer, men nesten garantert ikke kjøreferdigheter. Derimot lærer man seg kanskje noen grunnleggende prinsipper, som at å svinge med full brems uten ABS nesten ikke lar seg gjør. Selv de mest realistiske bilsimulatorene jeg har spilt har ikke vært realistisk nok til at jeg kunne satt meg rett i en bil og kjørt avgårde. Det er så mange ting som påvirker deg i trafikken, variablene er så mange, og spesielt følelsen av bevegelsene bilen gjør.

 

Jeg kan ikke tenke meg til at å ha klart å sladde på snøføre i GT5 med playstationratt og pedaler gir deg mye praktisk erfaring til det virkelige liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje du heller skal bidra med tall som støtter dine meninger som sier hvor mye ting koster?

Og når du alt etterspør tall.

1: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/-et-tapt-liv-koster-samfunnet-30-mill-3435013.html

2: http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/e39/article358985.ece

3: http://www.vl.no/samfunn/trafikkulykker-koster-28-mrd-i-aret/

 

Så kan du kanskje synse litt mindre og heller bidra til diskusjonen med annet enn patetisk utspill som at dataspill produserer bedre sjåfører?

Gjelder da det samme for krigsspill? Ole på 18 er klar for Afghanistan fordi han har spilt litt Call of Duty? :lol:

Endret av Doofenschmitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så kan du kanskje synse litt mindre og heller bidra til diskusjonen med annet enn patetisk utspill som at dataspill produserer bedre sjåfører?

En person har gjerne mer forståelse for hvordan en bil oppfører seg etter å ha kost seg med Grand turismo eller Forza i ungdomstiden enn hva en som knapt vet hva et ratt er.

En god sjåfør er han så absolutt ikke, men en mer egnet sjåfør enn den jeg sammenligner han med er han nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke tapt mulig skatteinntekt.

Tenk litt lenger enn det.

SykehusUTGIFTER.

UTGIFTER for sykepenger til de etterlatte.

UTGIFTER til oppryddingsarbeide.

UTGIFTER til administrasjon i skatteetat, rettsvesenet (skifteretten etc.), medisinske institusjoner etc.

 

Lista strekker seg langt forbi rene skatteinntekter til staten.

 

Samme utgifter kan komme av folk som går ut i gata totalt borte i sin smart telefon..

Lenke til kommentar

 

Blir du kvalm når du ser dine egne ord skrives i kommentarfeltet?

 

En 18-åring som tror han er en bedre sjåfør fordi han har spilt bilspill, er en person jeg helst ikke ville møtt i trafikken... Ja, mange spill kan gi deg bedre reflekser, raskere logisk resonnement og en evne til å se detaljer, men nesten garantert ikke kjøreferdigheter. Derimot lærer man seg kanskje noen grunnleggende prinsipper, som at å svinge med full brems uten ABS nesten ikke lar seg gjør. Selv de mest realistiske bilsimulatorene jeg har spilt har ikke vært realistisk nok til at jeg kunne satt meg rett i en bil og kjørt avgårde. Det er så mange ting som påvirker deg i trafikken, variablene er så mange, og spesielt følelsen av bevegelsene bilen gjør.

 

Jeg kan ikke tenke meg til at å ha klart å sladde på snøføre i GT5 med playstationratt og pedaler gir deg mye praktisk erfaring til det virkelige liv.

Nei blir ikke kvalm.

 

Deg om det.

 

Feil. Det kan gi bedre kjøreferdigheter.

 

Da har du antageligvis bare spilt arkadespill fra Need for Speed serien eller lignende med håndkontroller. Det spillet jeg hadde i tankene var Gran Turismo.

 

Ja, det har du helt rett i, men jeg snakket om kjøreferdigheter.

 

Følelsen av bilen man kjører ja. Det hjelper lite å sanse disse om du ikke vet hvordan bilen reagerer og fungererer. Det er helt sant. Dette er noe man finner ut på sin egen bil relativt kjapt og det er som sagt flere variabler her som dekk, oppheng, vektfordelig, hjuldrift ol. Hvis man er godt kjent med dette så er man godt utrustet, og man blir kjent med disse om man blir kjent med bilen. Det du sier er helt sant om du setter deg rett i en bil og gir full pinne uten å vite hva du driver med og uten å kjenne bilen. Kjenner du bilen derimot, så kommer gode kjøreferdigheter innlært fra bilsimulator godt med mtp alt fra å fremprovosere sladd til å dra litt i brekket i en skarp sving der rompa på en forhjulstrekker kan begynne å skli ut.

 

Å sladde på snøføre i GT5 gir nok ikke noen særlig erfaring nei. Det eneste det gir deg er nok en følelse av hvordan bilen flyter på snøen og hvordan man kan hente inn dette. Det gir også en følelse av hvordan du innhenter kontrollen igjen, rattutslag, hvordan man justerer gassen for at bilen skal rette seg opp, hvordan man kan bruke håndbrekket. Det er som du sier sikkert ikke nyttig det når man skal prøve å sladde med sin egen bil på snøen. Selvfølgelig gjør kjøring på snøføre i GT5 deg bedre rustet til å kjøre på glatt vei.

 

 

Å tro at man blir en bedre sjåfør av å spille bilspill er direkte farlig.

Bruk av simulator er vanlig i treningsøyemed blant alt fra piloter og båtførere til golfspillere, og særlig blant piloter er simulatorbruk uvurdelig under opplæringen. Så hva får deg til å tro at man ikke kan forbedre sine kjøreferdigheter ved å kjøre bilsimulator som Gran Turismo?

 

 

Disse får sin betaling av forsikringselskapet. :dremel:

Ikke nødvendigvis. La oss hypotetisk se for oss at det ikke er en forsikringssak av en eller annen grunn. Fyllekjøring f. eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruk av simulator er vanlig i treningsøyemed blant alt fra piloter og båtførere til golfspillere, og særlig blant piloter er simulatorbruk uvurdelig under opplæringen. Så hva får deg til å tro at man ikke kan forbedre sine kjøreferdigheter ved å kjøre bilsimulator som Gran Turismo?

 

Det er langt mellom teori og praksis. Et spill har begrenset overføringsverdi til virkeligheten.

 

Tror dessuten at en person som tror at han blir en bedre sjåfør av å spille bilspill også har lett for å overvurdere sine kjøreferdigheter og dermed komme i farlige situasjoner.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis. La oss hypotetisk se for oss at det ikke er en forsikringssak av en eller annen grunn. Fyllekjøring f. eks.

Forsikringselskapet blir fortsatt involvert. Om det blir regress er dette noe som blir i mellom selskapet og han som fyllekjørte.

Unntaket er om denne personen ønsker å transportere bilen han fyllekjørte med fra der forsikringselskapet har fraktet bilen og til sin egen destinasjon.

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En person har gjerne mer forståelse for hvordan en bil oppfører seg etter å ha kost seg med Grand turismo eller Forza i ungdomstiden enn hva en som knapt vet hva et ratt er.

En god sjåfør er han så absolutt ikke, men en mer egnet sjåfør enn den jeg sammenligner han med er han nok.

Mer egnet til rallykjøring kanskje.

På ingen mulige måter kan dataspill føre til bedre forståelse for en senere komplisert aktivitet man skal utføre. Forsvaret i USA beviste dette en gang for alle med ARMA...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...